Wat een mooie tijd om in te leven! De Paus heeft ook gevoelens (al gaan ze ervanuit dat iemand uit zijn team/communicatiemensen het heeft gedaan).
Ja vind ik ook!
Ik ging trouwens zoeken of de paus een vrouw mag hebben (omdat mn vriend dit beweerde) en vond toen deze wikipediapagina, ook heel mooi
Wat een ratten. Pas in dit jaar beginnen met het vervolgen van priesters die worden verdacht van seksueel misbruik van minderjarigen⦠1 like op een legale bips en gelijk onderzoek
Pope Joan!
Er zijn verhalen dat doordat dit gebeurd is bij de pausen daarna gecontroleerd werd of ze wel echt man waren. Ze moesten op een speciale stoel met een gat in de zitting zitten waardoor een kardinaal kan ging voelen of ze testikels hadden.
Niet waar waarschijnlijk, maar toch
Jawel, dat voelen deden ze wel echt. In de Sint Pieter staat zelfs nog de voelstoel, volgens mij van rood steen. Dat er echt een vrouwelijke paus is geweest is idd waarschijnlijk nier zo. Maar het voelen deden ze wel en dan zeiden ze: (testiculos) habet et bene pendentes! (Hij heeft testikels en ze hangen er goed bij)
Die verhalen zijn er wel maar het wordt algemeen niet voor waar aangenomen door historici. Er is geen bewijs voor.
Er zijn wel stoelen met gaten erin maar waar die precies voor dienden is niet helemaal duidelijk. Ze worden sedia stercoraria genoemd wat meer een soort postoel betekent. Volgens mij staat hij ook niet in de Sint-Pieter maar in een museum?
Ik dacht echt dat het (in ieder geval korte tijd) wel echt is gebeurd en afgeschaft door de Nederlandse paus. Ik bedoel inderdaad wel de postoelen waar dat ook op gebeurd zou hebben. Maar ik ben geen historicus en heb het nooit echt onderzocht. Mocht ik onjuiste info verkondigen was dat niet mn bedoeling. En die stoel was idd het Vaticaan en niet specifiek de Sint Pieter. Maar ik vind het ook zoān mooi verhaal
Haha niet erg hoor.
Ik vind het ook een mooi verhaal en hoop stiekem dat het wel waar is (oh die gekke katholieken toch he).
Die voelstoel is ook waarschijnlijk niet waar. Dit is waarschijnlijk een āweetjeā dat als anti-katholieke propaganda de wereld in is geholpen door protestanten.
Over Paus Johanna zijn de meningen verdeeld. Het enige waar ik wat over durf te zeggen is dat het al dan niet bestaan van een vrouwelijke paus nu geen significante invloed heeft op de theologie nu haha.
Het zou allebei kunnen, maar het zou ook allebei evengoed niet kunnen. Er zijn vooral mensen die willen dat de verhalen waar zijn
maar het is toch wel zo dat er geen vrouwelijke paus mag zijn nu?
Ja klopt. Is altijd zo geweest. Maar of er nou een keer per ongeluk wel een vrouw ertussendoor is geglipt als paus of niet, maakt voor de discussie daarover niet uit. Als er een vrouwelijke paus is geweest, was dat een foutje haha
Dat het een vrouw was, was dan trouwens niet het enige dat niet helemaal ging zoals het hoorde. Volgens de legende kwamen ze erachter dat ze een vrouw was doordat ze beviel. Dus dat celibaat was dan ook niet helemaal gelukt.
Ik kan me herinneren dat onze latijn lerares dit verhaal vertelde toen de vorige paus werd gekozen ( over die stoel enzo en die zwangerschap maar ik wist niet dat het zo in onwaarschijnlijk was)
Mocht iemand nog geĆÆnteresseerd zijn in freaky paus-verhalen: zie hier het verhaal over de paus die na zijn dood terecht werd gesteld waarbij zijn lichaam als een soort buikspreekpop werd gebruikt
Overigens zijn alle filmpjes van deze mortician echt super interessant als je interesse hebt in de dood enzo
hahaha jaa echt geweldig!
Zij is trouwens niet alleen fijn als je interesse hebt in de dood, maar ook juist als je er bang van bent.
En @June88, ik heb haar een maand terug nog gesproken, maar daarna niet meer. Toen had ze het erg naar haar zin. Vandaag heeft ze een nieuwe naam gekregen! Een mooie, vind ik zelf. Ik mocht haar vorige week eigenlijk al weer bellen, maar ik ben mijn telefoon kwijt⦠Ben heel benieuwd hoe ze het vindt, vooral al die tijd in stilte leven. De laatste keer vond ze het fijn en had ze echt het idee op de goede plek te zitten.
Ik vind het zelf nog wel eens moeilijk. Het is een soort rouw, denk ik.
en @Pierlala, het is vooral een beetje vaag allemaal. Kijk, het is natuurlijk in het voordeel van het Vaticaan om te doen alsof het niet zo is geweest, maar in het voordeel van iedereen die het er niet mee eens is met de Kerk dat het wel zo is geweest. Zeker omdat die politieke belangen in het begin zo speelden, maakt dat het moeilijk. Het is gewoon niet echt te bewijzen of ontkrachten
Haha, ja ze is leuk! Haar boek vond ik ook echt goed
Looove Caitlin Doughty <3. Haar boeken zijn ook aanraders
In welk opzicht zijn haar filmpjes fijn als je bang bent voor de dood?
Ja zij is geweldig en dit boek was ook leuk
Ow geen idee. Ik heb tot nu toe denk ik 1 keer aan een quiz meegedaan. Door het onfeilbare algoritme van YouTube kwam ik op dit fragment
Omdat ze het op een normale manier bespreekt waardoor het minder zwaar wordt. En ik vond het hele idee van lijken altijd heel naar en eng, maar als iemand er zo over praat, wordt dat toch minder