Hahaha ja dat idee heb ik bij die Rachel ook, het is wel erg gedetailleerd allemaal.
hahaha echt he! net als dit stukje
āHind kan diverse stijlen aan, doordat haar stembereik erg groot is.ā
Wout Zijlstra ziet er ook totaal niet agressief uit
Haha mijn zusje en ik keken vroeger altijd naar De Sterkste Man van Nederland. Zij was voor Berend Veneberg en ik voor Jarno Hams, Wout Zijlstra vonden we allebei stom.
Ja kwam dit gister tegen. Ook Amy Schumers reactie
Er zijn dus klasgenoten vd middelbare school die aangeven dat ze ook haar school diplomaās in de VS heeft behaald en altijd gewoon Hillary heette, maar zij zegt zelf dus dat ze in haar 20er jaren naar Amerika is verhuisd, Hilaria heet en heeft soms (niet altijd) een dikker Spaans accent die soms ook weer miraculeus verdwijnt⦠wow
Opzich is dat van dat accent niet zo heel raar. Ze zegt ook dat het vooral is wanneer zij meer Spaans praat en als zij haar kinderen tweetalig opvoedt, zal ze dus veel Spaans praten thuis dus een sterker accent hebben.
Ik merk dat bij mezelf ook, als ik nu even Engels praat, heb ik wel iets van een accent, maar hoe meer Engels ik spreek, hoe Canadezer is ga klinken. Maw een accent is soms gewoon meer en soms minder aanwezig.
Verder wel een lekker vaag verhaal, volg heel die mensen niet, maar dit verhaal is een welkome afleiding van werk, hahaha
Dat accent is op sommige momenten echt totaal overdreven en heel duidelijk gefaket.
Ze heeft eens tijdens een interview gedaan alsof ze het Engelse woord voor komkommer niet meer was.
Ook heeft ze meermaals geclaimd dat ze op Mallorca is geboren, terwijl ze gewoon door twee Amerikaanse ouders in Boston op de wereld is gezet.
Een andere keer was het weer niet dat ze op Mallorca geboren is, maar dat ze er op haar 13e naar toe is verhuisd en weer even later was ze ineens in de 20 toen ze daar heen ging.
Ja jongens, daar gaat toch het 1 en ander mis in de continuĆÆteit.
Of all places
@Mrs.Fraser exact was het enige vreemde aan dit verhaal maar enkel het accent. Zelf ook niet-Nederlandse achtergrond en geinig hoe een lang verblijf in land van herkomst mijn taalbeheersing beĆÆnvloedt. Dat op zichzelf is heel logisch en voorstelbaar.
Het is echter al het andere eromheen: liegen over geboorteplaats, plaats van opleidingen en dus afkomst zelf. Ze heeft vlg mij nu steeds doen voorkomen dat haar roots in Spanje liggen en ze daar langdurig heeft gewoond terwijl dat overduidelijk niet zo is. Enige aanknopingspunt is dat haar ouders in Spanje pensionadoās zijn toch? Ken genoeg NL gezinnen waar een oma of buurvrouw in Spanje een huisje hebben, zou wat zijn als iedereen nu Spaanse heritage claimt.
In usa waar dit zo gevoelig ligt ivm discriminatie/Trump willen meeliften op Latina-aantrekkingskracht vind ik echt walgelijk
Maar ik ken het hele verhaal niet
Het maakt deel uit van een grotere Latina appropriation beweging die gaande is. Dat werd in een van de artikelen online goed uitgewerkt.
Ik weet niet of het hierbij formeel nodig is dat je zelf die bewoording (Latina) gebruikt of impliciet een indruk/schijn in stand houdt - en wat erger is.
Zie ook dit stukje bijv in LA times:
āFor her part, Baldwin has over the years garnered favorable magazine appearances in which she is described as Latina or Hispanic or is implicitly grouped with the demographic. (Reminder: āHispanicā can refer to someone from Spain; āLatinaā describes people from Latin America.)ā
dus ja Latina verwijzing is niet correct maar heeft zij ook steeds iedere keer de desbetreffende journalist of redactie er destijds op gewezen als zij als zodanig werd geĆÆntroduceerd of was het toen prima om mee te liften? (dat weet ik natuurlijk ook niet 100% zeker). Daar ging het mij meer om.
Schijnt ook wel dat men (witte personen) vaak al was het met een Spaanse voorouder 5 generaties geleden in Amerika heel graag alsnog onder categorie Latin of indigenious geschaard willen worden. Dat zag je ook rondom de verkiezingen terugkomen of in diversity-discussies op de werkvloer daar bij bedrijven die met quota willen werken.
Ik vind dat persoonlijk niet echt vergelijkbaar met de verwijzing naar andere Europese heritage (Zweeds/Uk) die uiteraard bij iedere familie daar in bep vorm aanwezig is (in naam/familie cultuur/cuisine) in ooit geĆÆmmigreerde families
Edit: kan het artikel niet zo snel terug vinden over latina appropriation. Het was wel heel interessant want het ging ook dieper in op wat nu āpuurā Latin is en wat/wie niet. Je hebt in Zuid-Amerika natuurlijk van oudsher ook veel Spaanse maar ook Portugese/Italiaanse afkomsten (deels ook na WWII). En dus ook veel mixen daarvan (typisch Zuid-Amerikaanse achternaam maar als je inzoomde op familieboom maar een kwart āechtā zuid-Amerikaans). Het werd niet altijd eerlijk gevonden dat alleen de Latina dames met overduidelijke Europese trekken (lichtere huidskleur /haar) en achternaam bekend worden en als aantrekkelijk āgeldenā, en dus niet de eigen bewoners, daarom was Selena oa zo populair omdat zij overduidelijke indigenious trekken had. Kortom, het bleek een hele gelaagde discussie met div gevoelige elementen dus ook daarom niet echt vergelijkbaar met de typische āmy familie is Germanā opmerking van Amerikaanse mensen
Ik ook niet, kwam toevallig op en nav mijn laatste edit, je gaat dan ook heel anders kijken naar latin representation in series/films echt ook enorm stereotype (gangs, arm als ze meer indigenious zijn, āknap/rijkā wanneer het Europese latinas betreffen. Dit laatste is kennelijk dus wanneer het om mensen gaat met Europese heritage), waarbij je dus 1e generatie hebt (zoals Hilaria beweerde) of via omzwervingen in Zuid-Amerika. Denk aan toen Gisele Bündchen ā1e latina met internationale
coverā etc warm werd onthaald. Ze is wit en is afkomstig uit zeer rijke Duitse enclave (waar men generaties lang nauwelijks mixt met andere Zuid-Amerikanen). Ik gun Gisele al haar covers hoor daar niet van maar om over haar āstruggleā te lezen als Latina in de modellenwereld⦠hmmm
Ps; wist niet dat hier zoveel over te zeggen viel one issue forummer
Een los van deze discussie hoor, maar in principe is dat toch ook zo? Iets van 70% van de Amerikanen is van Europese afkomst.
Hahaha ja maar het is vaak ~Im just like so temperamental because Iām Italian youknow Iām loud haha yes nonna~ en dan nooit in ItaliĆ« zijn geweest, al minstens 4 generaties in Amerika geboren, spreken de taal niet.
Hangen er een hele identiteit aan op terwijl ze eigenlijk amper een band hebben met het land en de cultuur.
Ja exact - en hier komt mijn kennis gebaseerd op Jersey shore eindelijk van pas -: zie het verschil tussen Vinny met 1e generatie Italiaanse ouders, div vakanties naar āhomelandā, de taal sprekend en de anderen die graag meeliften maar soms niet eens 100% Italiaans waren (Ronny? En Pauly die meer Spaans/Latin waren?). Dan nog is het de vraag, zou Vinny meer gepest zijn of raar zijn aangekeken, gediscrimineerd vanuit dat onderscheid, ik betwijfel het maar geen idee.
Er zullen ook vast Amerikaanse families bestaan die hun originele Scandinavische/Europese roots graag heel oprecht eerbiedigen en uitdragen (itt tot het voorbeeld van Leeuwenhart haha goed voorstelbaar) -
dan nog vind ik dat anders dan deze Latin appropriation (als daar sprake van was bij Hilaria)
Hahahaha ja Jersey shore!!!
Ronnies family komt uit Puerto Rico iirc
En snookie is geadopteerd en qua afkomt Chileens (denk ook deels IndĆgena als je kijkt naar haar lengte etc).
Was een keer in nyc in een winkel toen de vrouw die daar werkte kwam praten met mn vriendin en ik omdat we een Europese taal aan het praten was en die kwam ook direct van OMG IM ITALIAN, toen ging mn vriendin over op het Italiaans maar die Italiaanse vrouw begreep geen enkel woord en was er ook nog nooit geweest š¤š¼š¤š¼
Haha ik snap trots op je roots hoor, maar voor ons in Europa betekent āik benā¦ā toch dat je echt direct daar vandaan komt of minstens 1 van je ouders. Maargoed misschien gatekeep ik teveel en moeten mensen lekker zelf weten hoe ze identificeren.
Hahaha ja dat is zeker waar. Dat nonna zeggen, zo on point Ik vind Lady Gaga ook zoān voorbeeld die altijd moet aanhalen dat ze āItalian girl from New Yorkā is.
Hahaha ja precies. Snookerz is idd indigenous dacht ik, ze vertelde ook eens dat ze zo een āheritage testā liet doen.
Afkomst claimen als deze evt non-existent is (evt bij Hilaria) is al raar. Laat staan als de heritage ook veels te ver verwijderd is, die vrouw die je tegenkwam die āI am Italianā zegt, euh nee niet echt!? Aan de andere kant, speelt in usa denk ik ook hele grote rol ivm hun verleden en labels, dus missch heel normaal om het zo uit te dragen.
Juist, identiteit en ābelongingā is ook zo persoonlijk. Jaren geleden met vriendin op bezoek bij haar familie (geĆ«migreerd naar AustraliĆ« in jaren 50). Sommigen voelden zich nog heel āDutchieā en out proud, sloten zich aan bij netwerken en NL vreet festijnen (worst kaas scenarioās), en anderen schaamden zich een beetje en verzwegen of veranderden hun naam
Me elke keer als ik Nederlanders tegen kom op vakantie.
Een vriendin van mijn vriend komt uit US en het wordt soms echt een wedstrijd wie de meeste genen heeft van land x. De opa en oma van mijn vriend komen uit Indonesie en haar vriend zijn famielie ook (ook opa en oma geloof ik) en dan ging ze echt precies met % bekijken of haar vriend dan meer indonesisch was dan mijn vriend omdat er dus ook bij mijn vriends familie nog ergens Nederlandse genen tussen zit (mijn vriend was dan iets van 35% en haar vriend 40% o.i.d.). En maar blijven doordrammen daar haar vriend meer indonesisch is. Echt waar gaat het over.
Hahah 2 neven van haar deden dit heel erg. Zit nu echt te bedenken waarom, missch bepaald stigma op na-oorlogse beweging uit Europa weg willen gaan? Of dat je niet aan de āechteā opbouw van AustraliĆ« (destijds met Engelsen) had bijgedragen.
Geen idee, 18 jarige Scorpiovibes had ook andere dingen aan mijn hoofd (oa haar opa die steeds maar zei dat ie het niet zo heeft op mensen van kleur maar dat ik de uitzondering was omdat ik āeen goeieā was en surfdudes leuk vinden, dronken worden tijdens bbqs)