Hm ja goed punt. Dan is er misschien nog een beetje hoop.
Daarnaast behandeling bij de waag. Dat is wel zegmaar voor de mensen die serieus pedofiel zijnâŠ
Precies, dit is juist helemaal wat te verwachten was qua eis voor zulke feiten. Ik snap nooit zo goed waarom zoveel mensen denken dat we beter af zijn als mensen voor zulke feiten jarenlang de gevangenis ingegooid worden. Daarmee ga je er in elk geval niet voor zorgen dat iemand niet meer zulke feiten pleegt, hoor. Die kans is veel groter als er wordt ingezet op juiste hulpverlening/specifieke bijzondere voorwaarden met een flink voorwaardelijk strafdeel
Ook niet waar dit, kan om allerlei (ambulante) behandelingen van problemen op het gebied van geestelijke gezondheid gaan
Nah nee de Waag is voor therapie bij mensen die met justitie in aanraking zijn (geweest)
Helemaal mee eens. Gevangenisstraf is gewoon achterhaald en voor dit soort gevallen is vooral erkenning van de fouten (en het leed van het slachtoffer) en behandeling belangrijk.
Is behandeling ook een onderdeel van de strafeis of het traject dat hij bij een veroordeling in gaat? Ik kan daar niets over vinden verder.
Dat is niet waar. De Waag is een forensische kliniek voor zowel jongeren als volwassen die ofwel grensoverschrijvend gedrag laten zien of strafbaar gedrag in combinatie met psychische problematiek. Dat kan echt over van alles gaan van diefstallen tot geweldsmisdrijven. Je kan je ook zelf aanmelden bij de Waag dat hoeft niet alleen via politie en/of justitie te gaan.
Ben benieuwd naar wat de maaarrrr is ??
ik denk dat een gevangenisstraf in deze wel goed zou zijn, in combinatie met therapie. Ik vind dat er nu totaal geen vergelding is voor deze enorme misdaden. straf heeft an sich ook een functie. Hij zou dan in ieder geval voor even geen gevaar meer zijn voor de maatschappij en de dader kan dan misschien wel nadenken over zijn zonden. Het laat ook zien dat dit soort acties consequenties hebben.
Laatst had Damn, Honey een hele heldere podcast over straf(eisen): Zijn onze verworven rechten veilig? Over het recht en feminisme. Met Zahra Boufadiss (afl. 143) - DAMN, HONEY | Podcast on Spotify (ik hoop dat dit zo werkt)
Voor de dader heeft een taakstraf soms veel meer impact dan een paar weken of maanden in de gevangenis. Nu is het misschien niet direct op deze zaak van toepassing, maar heeft mij wel meer inzicht gegeven in straffen en de gevolgen ervan
Ja ik vond deze aflevering ook heel verhelderend. En daar kwam ook aan bod waarom soms 1 dag gevangenisstraf gegeven wordt. Weet alleen nu niet meer precies wat de uitleg ervan was.
Als ik het me goed herinner juist om de reden dat Thijs hem nu ook krijgt, omdat op bepaalde vergrijpen geen taakstraf mag worden opgelegd. De manier waarop dat nu gebeurd wordt die gevangenisstraf alsnog omzeild en een taakstraf + behandeling gegeven.
Als ik het me goed herinner krijg je bij een gevangenisstraf okk veel minder behandeling of kan dat moeitlikker in combinatie met elkaar worden opgelegd waardoor de kans op recidive ook hoger is
âMaar een 14 jarige kan ook bedenken dat het niet de bedoeling is dat je met een 37-jarige man praat, dat kon ik ook op die leeftijdâ đ„č
Het zijn ook altijd dit soort voorspelbare âMaarâsâ he? Ik kreeg vandaag de klassieker âMAAR waarom komt ze er nu pas meeâ.
Het is ook nooit goed. Want als ze er meteen mee was gekomen was het âmaar zoveel heeft het haar vast niet gedaan als ze al zo snel bereid is om er over te pratenâ
Het is wetenschappelijk aangetoond dat een gevangenisstraf geen (noemenswaardige) afschrikwekkende werking heeft, nog een vergeldende werking (op de dader).
Gevangenisstraffen zijn vooral heel erg gewenst door de maatschappelijke onderbuik
ik ben het hier niet helemaal mee eens. en dit komt echt niet alleen maar uit mijn onderbuik, straf heeft wel degelijk een functie wat berteft vergelding, zie hegel en kant maar ik heb nu echt even niet de energie om dat verder uit te diepen.
zou dit waar zijn