FF Boulevard #9

Ook lekker actueel!

7 likes

Mijn favoriete filosofie van Hegel blijft toch het stuk waarin ie zegt dat vrouwen net planten zijn

12 likes

Neem je nu dode filosofen uit 1800 om iets te zeggen over de effectiviteit van gevangenisstraffen in 2023?

26 likes

Vergeldende werking op de dader? Vergelding gaat juist over de samenleving en het slachtoffer en niet de dader.

4 likes

Straffen heeft veel meer betekenis dan alleen maar voorkomen. De misdaad is al gepleegd. Ik vind het ook niet heel gek om bij zo’n groot thema als straffen terug te grijpen op oudere filosofen.

5 likes

We hebben bijna allemaal maatschappijleer gehad dus ik denk dat we allemaal wel weten dat er meerdere strafdoelen zijn. Zie alleen niet hoe jouw filosofen een reactie zijn op iemand die aangeeft dat uit onderzoek blijkt gevangenisstraffen niet echt effectief zijn. Dat is gewoon een feit.

Edit: weet daarnaast niks van wat normale straffen zijn, maar ik vind een forse taakstraf, 90 dagen én behandeling eigenlijk best wel fors.

17 likes

Ik bedoel dat de veroordeelde dat (vaak) niet zo ervaart of totaal niet boeit (dus dat hij moet gaan zitten omdat hij iets heeft gedaan wat de maatschappij afkeurt is vaak een consequentie die ze wel hebben voorzien of waarvan ze vinden dat deze onterecht is), en als deze dat wel zo ervaart, heeft het vaak geen invloed op recidive. Vergelding heeft daarom vooral een maatschappelijk doel, maar je kunt je sterk afvragen of we er nu echt iets mee bereiken

@Pierlala ik denk in dit geval dat het belangrijker is om te kijken naar wat hedendaags wetenschappelijk onderzoek zegt over de werking van het huidige strafrechtelijk beleid. Ik hoop dat je beseft dat een gevangenisstraf echt een zeer ingrijpende maatregel is, en we er daarom echt niet lichtvoetig mee om moeten gaan.

8 likes

omdat Falula de wens om hoger te straffen benoemde als onderbuikgevoel kwam het op mij over alsof deze functie van straffen niet belangrijk werd gevonden, goed dat algemeen bekend is!

is het maatschappelijk doel niet al een doel dat we dus zo bereiken?

4 likes

Ik wou dat ik een plant was, dan hoefde ik niet meer naar werk

22 likes

Wat Falula aanhaalt is van wat ik weet gewoon een vrij breed gevoerde maatschappelijke en wetenschappelijke discussie (kan alleen al van deze maand zo 2 krantenartikelen noemen die hierop ingaan). Het volk roept vanuit onderbuikgevoel altijd dat het te laag is omdat ze nul zicht hebben op hoe een straf er werkelijk uit ziet en ze alles dat geen gevangenisstraf is niet echt als straf zien, de politiek doet populistisch mee omdat roepen dat je nog zwaarder gaat straffen lekker aanslaat, terwijl allang is gebleken dat hoge gevangenisstraffen zijn doel voorbij schieten en Nederland sowieso een vrij stevig straffend land is.

17 likes

Ja ik snap wat je bedoelt en je hebt ook gelijk wat betreft het feit dat gevangenisstraffen niet werken om recidive te voorkomen. Maar het hele idee is toch juist dat je verschillende strafdoelen hebt en er een balans wordt gevonden tussen al die doelen (en welk doel in welke mate belangrijk is is aan verandering onderhevig en verschilt per type delict/dader etc.). En vergelding is een strafdoel dat alleen maar gaat over de maatschappij en slachtoffer. Dus het maakt in die zin helemaal niet uit dat het geen ‘effect’ heeft op de dader want dat is ook niet het doel. Maar verder zijn we het volgens mij gewoon eens haha

3 likes

Iemand dit gelezen? Artikelen (boulevard en rtl nieuws) zijn net zo snel weer verwijderd als dat ze zijn geplaatst

5 likes

Nee daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Dat besefte ik me ook toen ik er beter over ging nadenken, dat heb ik fout benaderd. Vergelding is inderdaad een zuiver maatschappelijk strafdoel en het is duidelijk dat gevangenisstraffen daaraan nog steeds beantwoorden (en daarom ook nog steeds worden ingezet) @Pierlala

4 likes

Gister wel op een juicekanaal gezien dat hij voor de rechter moest verschijnen hierom. Niet meegekregen dat hij veroordeeld is en dat het bij rtl gepost en meteen verwijderd is :dotted_line_face:

6 likes

Wow maar waarom zou rtl en boulevard dat artikel zo snel weer verwijderen?!

2 likes

De kans bestaat dat er iets in staat wat uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen of niet bevestigd is ofzo. Of zijn advocaat is gaan dreigen met dingen, waardoor ze toch besloten hebben het offline te halen. Vaak willen dat soort programma’s toch een beetje vriendjes blijven met de bn’ers, omdat ze geen programma meer kunnen maken als niemand meer met ze wil praten haha!

7 likes

Ik moet zeggen dat de strafeis mij ook enigzins verbaasde. De OvJ ging er tijdens zijn pleidooi behoorlijk met de botte bijl in en had de strafeis daardoor iets hoger ingeschat.

Dat gezegd hebbende ben ik niet voor het straffen om het straffen. Een gevangenisstraf haalt gewoon weinig uit. Ik ben blij dat we hier niet het Amerikaanse model hanteren waarin straf en vergelding centraal staat, niet rehabilitatie.

Ik heb geen flauw benul van hoe effectief zo’n behandeling is, maar dat zo’n traject geen pretje is staat wel vast in mijn optiek.
In het geval van Römer lijkt het me ook hard nodig, want uit zijn verklaringen van vandaag, en eerder bij de ondervraging, blijkt wel dat hij nu nog steeds zijn fouten niet in ziet. Ik hoop dan ook dat de rechter mee gaat in die eis.
Een gevangenisstraf gaat hem echt geen inzicht geven in zijn handelen.

Maar ja, soms is dat onderbuik gevoel wat sterker en wil je liever, tegen beter weten in, dat iemand gewoon een poos gaat brommen.

8 likes

hier ben ik het helemaal mee eens ik sloeg alleen aan op het woord onderbuikgevoel, waar we zeker niet aan toe moeten geven.

1 like

Hier spreekt het slachtoffer van Thijs, wat kan ze zich goed verwoorden. Ongelofelijk de strafeis die hij heeft gekregen, meisjes worden niet beschermd.

15 likes

SinĂ©ad O’Connor is overleden op 56 jarige leeftijd.

2 likes