FF Filmclub: Don’t worry darling

@Mokie11 en @morale, ik heb jullie suggesties aan de beginpost toegevoegd!

1 like

Life of Pi is uit 2012. En scent of a woman is nog ouder, uit 1992. Al Pacino won een Oscar voor zijn rol. De film zelf won ook een Oscar en een golden globe, zegt Wikipedia. Ik vind het een prachtige film.
Ik verheug me ook op de film van deze week.

Hierbij alvast de nieuwe poll! De poll sluit vrijdagavond zodat we dit weekend een nieuwe film hebben om te kijken. Er zijn niet heel veel nieuwe suggesties bij gekomen maar dat wordt denk ik anders als we met thema´s gaan werken!

  • The Hateful Eight (2015)
  • Searching (2018)
  • Birdman (2014)
  • Inception (2010)
  • Mulholland Drive (2001)
  • Goodfellas (1990)
  • V for Vendetta (2005)
  • Benny & Joon (1993)
  • Roma (2018)
  • In a Better World (2010)
  • Gone Girl
  • Green Book
  • Life of Pi
  • The scent of a woman

0 stemmers

Iemand de film van deze week al (opnieuw) gekeken?

Shit ik heb helemaal geen tijd gehad voor de film :scream:

Ik heb hem gekeken! Vond het een fantastische film. Een paar dingen die me opvielen:

  • de abrikozen
  • Hoe de film in gevoel en letterlijk van zomer naar najaar liep
  • heel veel vliegen, ik denk symbolisch? Maar weet niet zo goed waarom
  • de onuitgesproken woorden die veel heviger overkwamen dan de dialogen
  • Het gesprek met Elio en zijn vader vond ik echt het hoogtepunt van de film, maar vraag me daar nog wel een paar dingen over af
  • En de acteerprestatie van de acteur die Elio speelt, wat fantastisch zeg

Vond dit zo mooi. Wat een lieve familie sowieso. Ook hoe zijn moeder allang wist dat er meer speelde en daar zo goed mee omging.

Ik voelde me de hele film echt heel verliefd ook. Dat om elkaar heen draaien en dan uiteindelijk eraan toegeven. En ik vond het ook heel mooi dat het soms zo duidelijk werd dat Elio nog zo jong en zoekend was (bijv met die abrikoos en dat Oliver ‘m een beetje ging pesten en dat ie toen heel hard moest huilen).

1 like

Ik vond de film mooi. Heel intens. En het einde was zo mooi, dat stille verdriet wat ook wel goed was.

2 likes

Mja, heel eerlijk, @anon37686689 reageert heel sympathiek maar ik vind het persoonlijk wel jammer dat ze vrijwel niks meer te zeggen heeft in haar eigen topic. Fijn dat je zo enthousiast bent natuurlijk maar het was uiteindelijk wel haar idee en topic. En nu zijn de polls al aangemaakt voordat ze daar zelf de kans voor heeft gekregen.

Ik reageerde op een ander bericht van jou. Niet op @morale.

Hij zegt het inderdaad letterlijk, in de scene met de waterval noemen ze elkaar ook elkaar en ook als Oliver zijn overhemd cadeau doet zijn de namen omgekeerd. En ook in het telefoongesprek aan het einde volgens mij! Dus ik kon dat wel goed volgen.

Wat haalden jullie uit de dialoog met de vader toen de vader zei dat hij in zijn leven spijt had of in ieder geval liefde gekend had en dat van hem was weggenomen. Ik moet het eigenlijk weer even opzoeken wat hij nou letterlijk zei. Maar ik wist niet helemaal wat ik me daarbij voor moest stellen. Was Elio’s moeder niet zijn grote liefde?

Oké, ik ben wat laat, maar ik heb de film zojuist gezien. Moet wel eerlijk toegeven dat ik een beetje in de war ben, denk ik. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Ik vond het wel een mooie film, dat zeker. Maar ik wist van tevoren dat ze een relatie zouden krijgen, misschien heeft dat het een beetje verpest voor mij. Het gaat over vakantieliefde, dus ik ‘voelde’ al dat daar een einde aan zou gaan komen, maar ondanks dat was het wel fijn om naar te kijken. Dat ze uiteindelijk hun gevoelens naar elkaar duidelijk maken, dat ze handelen naar hun gevoelens, hun tripje naar dat ene stadje, dat vond ik mooi, hoe verliefd en vrij ze waren. Die sfeer van vakantie, eerste liefde, plezier, dat werd goed weergegeven. Ik snapte alleen die scène bij dat WO beeld niet echt. Daaruit werd mij niet duidelijk hoe Elio zijn gevoelens voor Oliver had verklapt. Al met al wist ik dat ze gevoelens hadden voor elkaar, maar het kwam niet helemaal over? Maar misschien ligt dat aan mij haha. En dat Oliver op het eind verloofd is, tja ik had niet echt een happy ending verwacht, dus het kwam niet echt als een shock denk ik.

1 like

Ik weet het ook niet precies, waardoor het duidelijk werd. Maar ik denk omdat het onuitgesproken al bij allebei zo voelde, en dit het laatste zetje was. Ik heb het opgezocht, dit wordt er gezegd:

Oliver : Is there anything you don’t know?

Elio : I know nothing, Oliver.

Oliver : Well, you seem to know more than anyone else around here.

Elio : Well, if you only knew how little I really know about the things that matter.

Oliver : What “things that matter?”

[long pause]

Elio : You know what things.

Oliver : Why are you telling me this?

Elio : Because I thought you should know.

Oliver : Because you thought I should know?

Elio : Because I wanted you to know.

Elio : [to himself] Because I wanted you to know. Because I wanted you to know. Because I wanted you to know.

Elio : [to Oliver] Because there’s no one else I can say this to but you.

Oliver : Are you saying what I think you’re saying?

[Elio nods]

Oliver : Wait for me here. Don’t go away.

Elio : You know I’m not going anywhere

Ik denk inderdaad dat het voor Elio en Oliver duidelijk was vanwege hun onuitgesproken wederzijdse gevoelens, maar ikzelf had het er niet uitgehaald, ook niet nu ik het zo lees. Ik dacht tijdens de film zelfs dat het over Marzia ging, maar toen Oliver begon met why are you telling me this, toen dacht ik oh nee toch niet.

2 likes

Haha je hoeft niet zo obvious te hengelen naar de leiding in dit topic :stuck_out_tongue: Snap dat films jouw passie zijn maar als een discussie even wat langzamer loopt dan kan dat toch gewoon? En wie weet heeft @anon37686689 gewoon even wat anders te doen :woman_shrugging:

Anyway, weer on-topic: ik snapte dat ook niet zo goed van de vader @evenveel! Ik haalde er een beetje uit dat hij misschien ook een verliefdheid had op een man en toen niet durfde? Of misschien een jeugdliefde gewoon? Iemand andere ideeën?

6 likes

Ik heb de film ook niet gekeken. Toen hij net uitkwam, was het een hele hype en van wat ik er toen van heb meegekregen weet ik nog dat ik geen zin heb tijd te stoppen in een film over een relatie tussen een volwassen man en een minderjarige jongen.

Het spijt me. Zoals @crazyplantlady al vermoedde heb ik onverwacht geen tijd gehad om de film te kijken en kan ik dus ook niet meepraten over de film.

Prima als iemand anders de leiding overneemt, ik ga sowieso op vakantie over twee weken dus dan kan ik drie weken niet makkelijk forummen. Verder wil ik toch nog even reageren op wat @Lula benoemde. Ik kan me wel een beetje vinden in wat ze zei, maar heb het gevoel dat het eerder mijn probleem mee dat ik daarmee zat vandaar dat ik er niks over zei en sympathiek reageerde. Beetje moeite met dingen uit handen geven haha. Maar begrijp dat het beter is als dit topic gerund wordt door iemand (of meerderen) die meer tijd hebben (en misschien nog iets gepassioneerder zijn over film dan ik).

Ga gerust verder met het topic en als ik tijd heb om een film mee te kijken en mee te praten, ga ik dat zeker doen!

De volgende film is in elk geval Gone Girl geworden.

Vanaf zondag 13 oktober 12.00 uur hierover praten? :slight_smile:

1 like

De moeder wist het ook, want ik dacht dat zij het juist een goed idee vond dat Elio en Oliver de laatste drie dagen samen in een andere stad spendeerden. Ook vroeg ze Elio: ‘do you like Oliver? I think he likes you too, more than you do.’ Of toen ze hem ging ophalen bij het treinstation. En ook aan de telefoon wanneer Oliver in de winter belt en ze zegt iets van: laten we Elio en Oliver bijpraten.

Ik denk dat ze het al die tijd wist, maar denk dat Elio zich schaamde tegenover zijn moeder. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld wanneer hij ‘stoer’ zegt dat hij bijna seks had met Marzia, maar wanneer zijn moeder van een afstandje iets vraagt daarover, switchen ze snel van onderwerp.

2 likes

Het doel van het topic is toch dat je een film kijkt en daarover een mening vormt? Dus of je hem uiteindelijk niet zo leuk of wel leuk vind maakt dan niet uit. Als het je niks lijkt hoef je hem niet te kijken, maar om ook nog eens mensen te moeten overtuigen om de film te kijken in het topic dwaalt van het doel af.

Maar ontopic:
Het is echt 1 van mijn favo films door de sfeer en de ongemakkelijke liefde die opbloeit. En ik heb ook het idee dat die vader hint naar dat hij vroeger mogelijk ook verliefd is geweest op een man!
Zijn er mensen die het boek hebben gelezen? En verschilt het veel?

1 like

Ik denk dat vader dat zei om Elio gerust te stellen, ervan uitgaande dat Elio niet wilde dat zijn moeder het wist.