FF Filmclub: Don’t worry darling

Anne+ vond ik ook echt leuk (maar heb gestemd op A Single Man want dat vond ik een hele mooie film)

1 like

Ik heb even in mijn nog te kijken lijst gekeken en deze twee films lijken mij wel leuk om te kijken;

Loving Vincent (staat op HBO en is ook uitgebracht op dvd/blue-ray)
Petite Maman (is op dvd verschenen en is te huur via Pathe)

3 likes

Leuk!

Ik ben zelf benieuwd naar

  • Don’t worry darling (HBO)
  • Im westen nichts Neues (Netflix)
  • Men (Prime)
2 likes

Ja leuk!!

1 like

Zoals gezegd, hierbij de poll om een film te kiezen!

  • Loving Vincent (HBO)
  • Petite maman (dvd en te huur via pathé)
  • Don’t worry daling (HBO)
  • Im westen nichts Neues (Netflix)
  • Men (Prime)

0 stemmers

De poll sluit morgenavond om 20:00 uur. Ik dacht dat we wel gewoon 1 film kunnen kiezen. Mocht er een gelijkstand zijn, dan maak ik morgenavond een vervolg poll die dan dinsdag sluit.

1 like

Ik kan al niet meer stemmen! Vreemd

2 likes

Ik denk dat ik per ongeluk op sluiten heb geklikt toen ik ging kijken hoeveel stemmen er al waren. Staat nu weer open als het goed is!

3 likes

Sorry was vergeten om de poll uitslag te delen en voor wanneer we de film willen kijken. Het word dus don’t worry daling! Zullen we doen de film deze week kijken en dan tussendoor bespreken met spoilers of zondag?

  • Zondag is prima als einddatum
  • Nee liever over twee weken
  • Liever nog langer

0 stemmers

  • Tussendoor bespreken en zondag
  • Alleen zondag bespreken

0 stemmers

Sluiten vandaag om 23:00u

1 like

Vast ten overvloede maar het wordt dus uiterlijk deze zondag kijken en tussendoor bespreken is oke mits je spoilers gebruikt. @moderators misschien willen jullie deze titel ook aangepassen net als bij de boekenclub?

4 likes

Is het geen darling?
Ik heb hem overigens al gekeken dus ik praat graag mee!!!

2 likes

Ik heb hem dit weekend gekeken.

Samenvatting

Ik vond het wel een spannende film! Ik zat er redelijk in en heb de twist niet compleet zien aankomen. Ik wist niks van de film (behalve dan de controverse dat Harry misschien op Chris had gespuugd etc) en dat was een goed uitgangspunt.

Wel tof dat ineens allemaal dingen vreemd werden. Wel iets wat ik al wel vaak in andere films gezien heb, maar ik hou wel van mysterie. Dus de eieren waar niks inzat, Margaret die “out there” was gegaan en hoe het daarna steeds een beetje meer duister werd.

Ik wist wel welke richting het op zou gaan, maar dat Jack echt zo’n gore incel (in een relatie weliswaar) was vond ik echt walgelijk en angstaanjagend ook. Ook het moment dat Alice weer “wakker” is na de lobotomie en Jack tegen haar uitvalt (“Ik doe dit allemaal voor jou!! Ik moet elke dag werken om ons leven hier te betalen en ik haat het!!”) Walgelijk en echt heel eng. Ik vraag me wel een beetje af welke boodschap de film ermee af wil geven. Is de twist puur een shocker en hebben ze zo’n “handmaids tale” achtig verhaal gekozen omdat het scoort, of willen ze er wel iets mee vertellen? Dat laatste denk ik niet zo, daarom had ik deels ook wel dat ik dacht “ja waarom heb ik deze ellende gekeken”. Hoewel Alice Jack vermoord, ontsnapt en je met haar meeleeft voelt het einde als een anticlimax. Dat had wat mij betreft wel wat grootser aangezet mogen worden (maar ik ben ook horrorfan dus in die hoek had me wel leuk geleken, lekker wraaknemen).

Daarom vond ik ook de rol van Bunny bijvoorbeeld heel klein en oninteressant neergezet, terwijl ze aan het einde echt zo’n bom dropt (dat ze er bewust is voor haar kinderen). Het was wel interessant geweest om daar meer over te weten ofzo. Maar goed aan de andere kant is het natuurlijk ook de kunst van het weglaten die zorgt dat het verhaal spannend blijft.

De film krijgt trouwens best wel lage beoordelingen. Ik zou zelf een 3.5/5 geven. Ik snap de “style over substance” kritieken wel. Zoals gezegd had wel “meer” gemogen. En de kritieken op Harry Styles kan ik ook wel volgen, het was niet mega goed geacteerd. Florence daarentegen vind ik geweldig.

6 likes

Ik heb hem gisteren gekeken!

Samenvatting

Ik vond de film oke, maar niet meer dan dat. Visueel was ie prettig en het plot/uitgangspunt vond ik interessant, maar ik vond het gewoon echt niet zo goed uitgewerkt. Zo veel losse eindjes en dingen die interessant hadden kunnen zijn maar waar gewoon niks mee gedaan werd. Violet die als de nieuwe bewoner best wat aandacht kreeg in het begin maar uiteindelijk precies niet belangrijk was voor het verhaal, Bunny die alles als enige wist waar behalve de twee keer dat ze ineens een soort defensief werd niks mee gebeurde, de rol van die dokter, de vrouw van Frank en haar rol/hoe veel ze wist met dat ‘it’s my turn now’, Alice die blijkbaar niet gemist werd in de echte wereld? En ik snap dat show don’t tell een logische aanpak is bij een film als deze maar dan moet je dus wel wat showen.

En eens met @Evenveel wat betreft het einde, het voelde wat mij betreft als hele lange buildup naar een heel gehaast en abrupt einde. Toen Alice eenmaal doorhad hoe het zat deed ze snelsnel vluchten en dat lukte en dat was het dan ook?

Het klinkt nu echt alsof ik het een kutfilm vond lol maar zo is het nou ook weer niet, vond Florence Pugh heel sterk en ik vond de plottwist verrassend, en tijdens het kijken had ik het ook prima naar m’n zin. Het was vooral achteraf dat ik vond dat er zo veel onbenut potentieel in de film zat en dat ik me bedacht wat een sterke film het had kunnen zijn, maar niet was.

10 likes

Dit is exact hoe ik de film ervaren heb!!

Zouden jullie naar een deel 2 gaan eventueel?

4 likes

Niet naar de bios maar ik zou wel nieuwsgierig zijn naar de verdere context/afloop en hoe het Alice zou vergaan. Maar ik denk wel dat er nog weinig goed verhaal overblijft om eerlijk te zijn, dus van mij hoeft een tweede deel niet.
Iets wat ik me nog bedacht

Samenvatting

Ik vond het zo raar dat de vrouw van Frank hem doodstak met de woorden “now it’s my turn” ofzo, hoezo dan? Ook een voorbeeld waarvan ik wel meer achtergrond had willen hebben. Wat heeft zij er ook aan als ze als gevolg daarvan sterft/opgepakt wordt in de echte wereld, of offert ze zichzelf bewust op/heeft ze meegespeeld in het maken van de wereld?

Edit: ik bedenk me nu nog iets wat ik niet begrijp:

Samenvatting

Hoe zijn die kinderen van Bunny er? Als ze zegt “hier zijn mijn kinderen” wie is er dan in de echte wereld? Hebben ze kinderen gekidnapt of hoe zit dit?

6 likes

Je eerste spoiler ben ik ook benieuwd naar inderdaad, ik snapte dat ook niet goed

Samenvatting

Het beste wat ik ervan kon maken is dat zij het ‘bedrijf’ nu overneemt van Frank en er dus geld aan verdient en het voor het zeggen krijgt?

En over je laatste punt

Samenvatting

Ze zei iets dat ze ‘hier haar kinderen niet kwijt is’ ofzo toch? Ik interpreteerde dat als dat ze ofwel de voogdij over haar kinderen in de echte wereld kwijt is of dat ze niet meer leven, en dat ze in de simulatie nieuwe/andere kinderen heeft die ze dus nog wel bij zich heeft. Er werd volgens mij ook iets gezegd over dat alle kinderen in de simulatie niet echt waren, dus ik ging er vanuit dat het niet dezelfde kinderen waren.

@Neusklem
Ik heb hetzelfde als @Evenveel denk ik, ik zou wel benieuwd zijn maar er niet bijster veel vertrouwen in hebben dat het interessant zou zijn.

3 likes

Ojaa ik was die “kinderen zijn hier niet echt” alweer vergeten. Ook raar dat er dan niet gekozen wordt om vrouwen dan fake te maken als dat mogelijk is maar goed ik denk er maar niet teveel over na haha

2 likes

Nog meer mensen die 'm gekeken hebben?
@JuneOsborne @Teigetje @Marquez ?

Ik heb hem gekeken en loop sindsdien al met een vraag rond die jullie misschien wel kunnen beantwoorden :sweat_smile:.

Vraag DWD

Alice lag in de echte wereld vastgebonden aan het bed en Jack zorgde voor haar. Maar aangezien Jack dood is, wat gebeurt er dan met Alice na haar ontsnapping uit de simulatie?

3 likes
Over je vraag

Is sowieso speculeren natuurlijk, ik probeer me ook te herinneren of ze nou ook vast zat aan dat bed of dat ze er in principe wel zelf uit zou kunnen komen maar dat weet ik niet meer zeker. Maar na zo lang in dat bed te hebben gelegen zonder te bewegen zal het in ieder geval niet zo lekker met haar gaan, alleen al hoe mega verzwakt haar spieren moeten zijn. Ik kan me ergens voorstellen dat Frank ook wel z’n mensen in de echte wereld heeft om het ‘op te lossen’ (denk ook dat dat de enige verklaring zou zijn voor het feit dat Alice en anderen in de simulatie gewoon uit de echte wereld konden verdwijnen zonder dat hun werk de politie naar hun huis stuurde ofzo), aan de andere kant waren ze er zó op gebrand dat ze echt niet mocht ontsnappen dat je bijna zou denken dat ze eenmaal in de echte wereld niet meer zo veel kunnen doen? Nouja een antwoord is het niet haha maar dit waren mijn overdenkingen :’)

Hoe vond je 'm verder?

1 like

Ik stop even met de spoilers, want de deadline om 'm te kijken is geweest toch?

@Bailey: dat vroeg ik me ook af! Ik denk dat zij daar dan ‘wakker’ word, en nog los moet proberen te komen. Of dat überhaupt lukt is maar de vraag…


Algemene mening: Ik vond het echt een mooie en goede film! Wel eens met de kritieken dat het eind wat gehaast voelt en er wel wat losse eindjes zijn waar je als kijker niet echt antwoord op krijgt, maar ik ben het echt totaal niet eens met de kritieken op o.a. imdb. Ik heb echt het idee dat die deels zijn omdat de regisseur een vrouw is en ten tweede omdat ze gewoonweg het hele plot niet snappen, namelijk dat Jack een incel is die op een zieke manier zijn masculiniteit probeert terug te krijgen via deze virtuele wereld. Mijn vriend en ik keken en zodra die scène kwam dat zij thuis kwam van werk en hij nog steeds niet gekookt had, legden wij allebei direct de link met de droomwereld waarin hij helemaal het mannetje is, en de realiteit waarin hij een loser is die geen enkele taak kan oppakken in het huishouden. Als je die laag niet snapt omdat je die (misschien te cryptische?) clues niet oppikt, dan snap ik wel dat je de film ook minder goed vindt.

3 likes