FF Filmclub: Don’t worry darling

Mwah, weet niet of dit helemaal het geval is. Ik snapte precies hoe en wat maar de grote hoeveelheid losse eindjes en dingen die niet of nauwelijks waren uitgewerkt maakten dat ik niet zo enthousiast was (zie ook mijn review een paar posts hierboven haha). Juist omdat het op papier een heel sterk concept is vond ik het jammer dat de potentie die er absoluut inzat er (naar mijn idee dus) niet werd uitgehaald. En qua pacing vond ik 'm ook echt gek in elkaar zitten, ook weer op een manier dat ik het af vond doen aan het verhaal.

Ik wil misogynie absoluut niet ontkennen overigens en ik geloof absoluut ook dat er mensen zijn die bevooroordeeld zijn omdat het een vrouwelijke regisseur is en daardoor ook geneigd zijn kritischer te zijn dan dat ze anders waren geweest. Maar los daarvan is het wat mij betreft wel echt een film waar daadwerkelijk veel in zit om kritisch op te zijn

5 likes

Die “laag” is toch totaal niet cryptisch, hij zegt het zelfs letterlijk voordat Alice hem vermoord

8 likes

Door de post van @crazyplantlady ben ik even langs de films die ik heb gezien gegaan volgens mij heb ik vaak juist een zwak voor films die door vrouwen zijn geregisseerd! Zeker in de laatste jaren komt echt een groot deel van de films die ik fijn vond van vrouwelijke regisseurs.

Ik zou daar best wel wat bewuster mee om willen gaan en meer films van vrouwelijke regisseurs kijken, misschien wel leuk om aanraders te delen? Recentere films die ik zelf aan zou raden: System Crasher, Take Me Somewhere Nice, Lady Bird, Portrait de la Jeune Fille en Feu, Muidhond, Petit Maman, Power of the Dog, Jeune Femme, Skate Kitchen, Turning Red, Pleasure, en Do Revenge

4 likes

Nee vind ik ook niet haha, maar ik las dus in veel recensies op imdb dat mensen dat niet duidelijk vonden en dat het beter was geweest als die verhaallijn er dikker bovenop was gelegd.

@Dazed : jaa wil ook niet zeker alle kritiek afdoen als mysogenie hoor! Viel me gewoon een beetje op in specifiek die imdb recensies, in combi met bovenstaande.

1 like

En @crazyplantlady thanks voor de uitleg, ik denk namelijk dat ze alsnog een verloren zaak is omdat ze vast ligt en blijkbaar niet gemist wordt door haar omgeving dat ik me afvraag of ze het wel overleeft.

Ik vond het verder wel een goede film, super verwarrend wel en we hebben lang gespeculeerd over wat er nu precies gaande was maar dat vind ik juist positief want ik vond hem daardoor niet voorspelbaar. Vond de film naar het einde toe toen we Jack in de echte wereld zagen itt de simulatie ook wel sterker worden. Overall mixed feelings want ik vind het wel leuk om met vragen te zitten maar ook irritant als ik daar dan geen antwoord op kan vinden haha.

5 likes

Ja tof! Goede aanraders ook, wil ik nog een hoop van zien.
Ik zou zelf alles van Sofia Coppola aanraden en Raw, Fishtank, Zola en Kajilionaire.

3 likes

Ik denk zelf dat ze daar dan wel de geruststelling heeft van dat ze er wel zijn (in plaats van een confrontatie met de afwezigheid van je kinderen in de echte wereld), maar ze weet rationeel ook dat ze niet echt zijn en dus hoef je ze ook niet uitgebreid te verzorgen e.d.
Misschien overdag lekker suburban mom uithangen maar leest ze ze 's avonds wel voor ofzo :sweat_smile:

3 likes

Oh ja leuke aanraders ook! Voor hoe gek ik ben op the Virgin suicides heb ik echt teleurstellend weinig andere films van Sofia Coppola gezien, moet ik eens wat aan gaan doen

2 likes

Beetje later dan de bedoeling was, maar ik heb hem ook gezien! Ik weet niet goed wat ik er van vind. In elk geval traag.

Mijn eerste reactie

Ik vond dat er echt teveel herhaling in zat zonder dat het duidelijk werd waarom. Ja steeds wat meer naar het einde toe kreeg je wel een vermoeden, maar ik vond het daardoor toch wat saai. Wel vond ik de sfeer beklemmend. Dus tussendoor wel ff opgezocht hoe het zou verlopen zodat ik wist of ik nog ergens een grote gore schietpartij oid kon verwachten. Dat viel wel mee.

Ergens las ik een recensie waar in stond dat ze beter aan het begin al hadden kunnen vertellen dat het Virtual Realty was. Dat denk ik ook, want ik vind het een tof en creepy idee. Als ze dat hadden gedaan was het nog steeds het idee van Stepford wives geweest, maar dat was niet erg geweest.

Ik vond de Florence Pugh echt heel goed! Zij draagt echt de hele film. Olivia Wilde vond ik ook mooi spelen, ik had nog wel veel meer willen weten over Bunnie haar verhaal. Sowieso van alle andere karakters had ik meer willen weten. Dat stukje met ballet en die danslerares, ik dacht toen nog even dat het richting een verhouding met een vrouw zou gaan. Hadden meer dat?

Harry Styles vond ik oké spelen maar een ander had zijn rol ook wel kunnen doen. Vooral een mooiboy en creep en dat was het ook wel. Al moet ik zeggen de ruzies waren goed gespeelt.

Shelly vermoord aan het einde haar man Frank. Hoe gaat dit dan in het echte leven? En wist zij van het plan of heeft hij haar zonder haar medeweten in het spel gezet? Ik vond het gegeven dat de mannen elke keer in het echte leven moesten gaan werken ook wel fascinerend. Waarom willen ze in vredesnaam een jaren zestig leven? Naja zal wel zijn om voor hun vrouw te zorgen, gewoon echte anti feministen. Was dat dan ook niet al in hun relatie te merken in het echt? En waarom ook zo’n rare kille overgang tussen het echte leven en dit. Wat levert het hun nou echt op? Ergens las ik trouwens ook iets over de seks. Dat dat dan dus in deze wereld moest gebeuren en niet in het echt? Ik had er nog niet over nagedacht, jullie?

Ook de rol van de hoeveelheid mannen in rode pakken vond ik een bizar gegeven en matig uitgewerkt. Waar kwamen die vandaan? Is dit een of ander vaag experiment door vrouwenhaters opgezet? Het was ook een veel groter dorp dan ik dacht! Die maquette had het wel wat weg gegeven natuurlijk maar ik had het idee dat we vooral hetzelfde hofje zagen.

Nou ik ga nu even jullie berichten lezen, ben benieuwd!

Reactie op jullie meningen

Zo leuk om al jullie meningen ook te lezen! Ik vind dat met die kinderen ook wel een goeie. Ik dacht zelf eerst dat ze dood zijn en ze ze aan het programma hebben gekoppeld, maar dat is misschien te luguber. Dus misschien hebben ze gewoon foto’s gebruikt om goede virtual reality kinderen te creeëren? Goeie ook trouwens dat ze gewoon niet zoveel deed als moeder omdat ze nu de kinderen gewoon ziet en toch weet dat ze niet echt zijn.

Van dat bed en wakker worden, ja ik vraag me af hoe dat zou gaan. Haar man ligt toch ook dood bovenop haar? Oh moet ik ineens nog denken aan hoe erg hij haar vastkneep en ze bijna stikte, dat was een heel raar gezicht.

het einde ging idd wel snel, ook de achtervolging vond ik ietwat twijfelachtig gefilmd. De afstand leek soms kleiner te zijn en dan duurde het vet lang voor ze haar inhaalden bijv.

Wat ik mij nu nog zit te bedenken. Als ze dus bij dat glas zit en erdoorheen gaat, eerder had ze natuurlijk haar handen er al opgelegd, daardoor heeft ze natuurlijk die herinneringen enzo ook. Hoe is het ook gegaan met dat hij haar klaarmaakte voor deze trip.

Ik kan volgens mij nog wel veel meer bedenken, maar ben het vooral met jullie eens! Een tweede verfilming hoeft niet, maar deze opnieuw verfilmen met verduidelijkingen en misschien een andere volgorde lijkt me wel een top idee. De jaren zestig was trouwens wel heel goed uitgewerkt! Hele mooie sets en kleding.

2 likes

zijn er mensen die zin hebben om mulholland drive te kijken en bespreken? hij staat op prime en draait ook in de bios

  • ja
  • nee
  • nee wel een ander idee nl

0 stemmers

  • twijfel

0 stemmers

Klopt het dat dat een film is uit 2001?

ja!

1 like

Klinkt leuk! Ik zie dat je hem ook op dvd kan lenen bij de bieb. Als het niet in je eigen bieb is kan het landelijk dat kost dan 4 euro. Misschien een optie voor de mensen zonder prime of die geen zin hebben in de bios.

2 likes

is ook wel een goede film om te kunnen bespreken want david lynch en vage shit die wel/niet/misschien? betekenis heeft waar hij zelf over zegt dat je het zelf mag bedenken, :sparkles: het is een mysterie :sparkles:

maar moet je wel maar net zin in hebben natuurlijk!

3 likes

Ja leuk! Ik heb hem al gezien maar dat is lang geleden dus ben benieuwd hoe ik hem nu vind!

1 like

Ik vind het wel opvallend dat er steeds meer films voor een tweede keer worden vertoond in de bios. Zo kan je wel makkelijk kennis maken met oudere films die niet op streamingsdiensten te vinden zijn. In dat opzicht is het jammer dat dvd’s niet zo mainstream meer zijn. Dat is wel een makkelijke manier om goede films te delen.

2 likes

ik vind het sowieso jammer dat er in Nederland eigenlijk bijna geen bioscopen zijn die dat standaard en wekelijks doen! er zijn wel wat popup dingen die ik dat zie doen in de randstad, maar is toch anders. alsnog leuk dat het gebeurt hoor daar niet van, maar door Amerikaanse films en series heb ik het idee gekregen dat het in Amerikaanse bioscopen veel meer standaard is om wekelijks een niet-nieuwe film te vertonen.

2 likes

Heb 'm toevallig gister in de bios gezien, dus vind het wel leuk om erover mee te praten wanneer de rest 'm ook heeft gezien!

Ik ga tegenwoordig eigenlijk haast meer naar oudere films in de bioscoop dan nieuwe. In Amsterdam is het aanbod daarvoor wel gewoon vrij groot in meerdere bioscopen en overige plekken.

3 likes

Voor wanneer zullen we de film gaan kijken? Had je iets in gedachten?

Ik kwam nog een interessant artikel tegen over het geheugen van streamingsdiensten wbt films en series.

Heeft iemand Mulholland drive al gezien? Ik had hem geleend op dvd maar was er niet aan toegekomen voor de inleverdatum. Toevallig vond ik hem een paar weken geleden in de tweedehandswinkel. Dus denk dat ik de film deze week ga kijken, ben nog steeds heel benieuwd.

1 like