FF Quiz 12 - 2020

Hoihoi, aankomende dinsdag 9 juni 2020 is er weer een nieuwe quiz. Deze keer gaat de quiz over een van de leukste dingen ter wereld namelijk eten!

De quiz kun je maken tussen 20:00 uur en 22:00 uur.

Zouden jullie tot die tijd dit topic leeg kunnen laten? Als je nog vragen hebt kun je hier FF algemeen quiztopic 2020 meer informatie vinden.

@moderators zouden jullie het topic kunnen pinnen? Alvast bedankt!

4 likes

**Hoi! **

**Leuk dat je de quiz komt maken. Vandaag hebben we 15 vragen waar eten de hoofdrol in speelt. Veel succes! **

  1. We starten met een stukje lyrics. Wie heeft dit liedje gezongen?

Cause I’m all that you want, boy
All that you can have, boy
Got me spread like a buffet
Bon appétit, baby A
ppetite for seduction
Fresh out the oven
Melt in your mouth kind of lovin’
Bon appétit, baby
Van welke zangeres is dit liedje?

  • Taylor Swift
  • Adriane Grande
  • Katy Perry
  • Lady Gaga

0 stemmers


  1. In de film Ratatouille maakt Alfredo een gerecht waaruit blijkt dat hij absoluut niet kan koken. Gelukkig is Remy in de buurt en hij red het gerecht. Welk gerecht was dit?
  • Ratatouille
  • Soep
  • Stoofpot
  • Salade

0 stemmers


  1. We kennen allemaal de smaken puur, wit en melk. Sinds 2017 is er echter een vierde chocoladesmaak toegevoegd, namelijk ruby chocolade met een fruitige cacao smaak. Is dit echt een nieuw ontdekt product of is het een marketingtruc?
  • Het is echt een nieuwe smaak
  • Het is een marketingtruc

0 stemmers

–

  1. Kortgeleden was Chocolat weer op televisie. Dit is een verfilming van de boeken van Joanna Harris. De hoofdpersoon,Vivianne, heeft een chocolaterie in een dorpje in Parijs. Zij kan op basis van een draai schaal vertellen wat je favoriete chocolade is. Bij een iemand, Roux, duurt het wat langer voordat ze zijn favoriet goed schat. Al denk ik dat het bij het spel hoorde. Anyway, wat is zijn lievelings?
  • Pure chocolade
  • Bonbon met chilipeper
  • Hete chocolademelk
  • Bonbon met kaneel

0 stemmers

–

  1. Mozart Kugeln zijn een van de allerlekkerste bonbons die er bestaat. Hij bestaat uit pistache, marsepein, praline en een laagje chocolade. Heeft Mozart deze bonbon ooit zelf kunnen proeven?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

–

  1. Een van de meest sensuele boeken over eten maken en bereiden is het boek ‘Rode rozen en tortilla’s’. Tita is de hoofdpersonage en vanaf dat ze een baby is, maakt eten al een groot deel uit van haar leven. Als zij zelf gaat koken blijkt zij over een speciale kracht te beschikken namelijk
  • zij kan door speciale woorden te zeggen een heel gerecht redden of nog lekkerder maken
  • er word door haar niets verspild of weggegooid, zij maakt perfecte porties
  • door haar tranen kan zij emoties via het eten overbrengen naar de mensen
  • edereen die van haar eten eet, krijgt een blik in de toekomst over zichzelf

0 stemmers

–

  1. De Nederlandse eetcultuur bestaat niet echt, toch? Nee, zelfs stamppot is niet echt Nederlands. Want in Ierland, Frankrijk, Duitsland en België stampen ze er ook op los. In welk jaar is voor het eerst in een kookboek een recept opgenomen voor stamppot hutspot?
  • 1860
  • 1870
  • 1880
  • 1849

0 stemmers

–

  1. In de jaren zestig waren er veel technische veranderingen waardoor makkelijker geproduceerd kon worden in de landbouw. Omdat de vraag naar producten niet steeg, maar er wel veel geproduceerd werd, ontstonden er overschotten in de EU. Voor deze overschotten werden metaforen bedacht. Welke drie waren dat?
  • Rijstebrij
  • Boterberg
  • Zoutpilaren
  • Melkzee
  • Suikerbom
  • Wijnplas
  • Vleesbomen
  • Tomatensoep

0 stemmers

–

  1. In de film ‘The shape of water’ kookt Elisa elke dag eieren. Eerst alleen voor zichzelf maar later ook voor het bijzonder wezen op haar werk. Wanneer zij haar eieren kookt gaat ze ondertussen in bad en daarna kleed zij zich aan. Elke dag opnieuw en elke dag kost dit hetzelfde aantal minuten. Nu is de vraag, hoe lang kookt zij haar eieren?
  • 4 minuten
  • 6 minuten
  • 8 minuten
  • 10 minuten

0 stemmers

–

  1. “Ik bid niet veur brune bonen” komt van de hoofdpersoon Bartje van de boeken van Anne de Vries. Bartje is niet echt fan van bruine bonen. Er is ook een stripfiguur die er niet perse fan van is, maar die het voedsel wel vaak eet. Wie is dat?
  • Micky Mouse
  • Donald Duck
  • Goofy
  • Gijs Gans

0 stemmers

–

  1. We kennen natuurlijk allemaal Fries suikerbrood, Zeeuwse Bol, Drentse worst en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar wist je dat zelfs de jongste provincie van Nederland een eigen streekgerecht heeft? Dat heet de Flevolandse Polderkoek. Wat voor bijzonder ingrediënt zit hier in?
  • Aardbeienlimonade
  • Koffie
  • Chocolademelk
  • Amaretto

0 stemmers

–

  1. Er is een cocktail vernoemd naar het kindsterretje Shirley Temple.
  • Waar
  • Niet waar

0 stemmers

–

  1. Ik denk dat iedereen wel een moeder, oma, tante whatever heeft die in haar tas een rolletje King pepermunt of Mentos heeft. Dit snoepje bestaat dus al sinds 932. Maare in welk land is dit snoepje eigenlijk uitgevonden?
  • Polen
  • Nederland
  • Amerika
  • Zwitserland

0 stemmers

–

  1. Sinds 1860 bestaat de Ruijter. Zij zijn bekend geworden met de roze en witte muisjes. Korte tijd later ontstonden er een derde variant namelijk gestampte muisjes. Wat is de reden geweest van dit derde product?
  • om bij een genderneutrale opvoeding toch beschuit met muisjes aan te kunnen bieden
  • oude dames vonden roze en witte muisjes erg lekker maar wat te hard voor hun gebit
  • een speciale variant voor de winter. Geen sneeuw op straat? Gelukkig wel op je bord
  • een alternatief aanbieden voor poedersuiker zodat er met van Gilse geconcurreerd kon worden

0 stemmers

–

  1. En dan zijn we al weer bij de laatste vraag aangekomen. Een plaatje dit keer. Wat zie je op dit plaatje?

  • Spaanse Sperziebonen
  • Onbewerkte vanille

0 stemmers

–
En dan zijn we al weer aan het einde van de quiz gekomen. Heb je honger gekregen? Ja dat snap ik. Voordat je iets uit de kast pakt of misschien zelf wel gaat bakken heb ik nog een kleine bonus vraag.

Welke recepten bedenker is de favoriet onder de bakkers van het baktopic?

  • Miljuschka
  • Rutger Bakt

0 stemmers

7 likes

Veel te moeilijk weer :stuck_out_tongue_winking_eye: Wel leuk!

1 like

Leuk gedaan!

1 like

Een leuke en lekkere quiz.

1 like

Leuk! Ik weet nog welke chocolade ik zelf at tijdens het kijken naar Chocolat als tiener, haha (was een gezinsactiviteit), maar de vraag zelf was een gok :joy:.

1 like

Leuk gedaan, maar wat moeilijk.

1 like

Zo, die was lastig!

1 like

Het meeste gegokt.
Ik wil wel zeggen dat ik ook een rolletje Kings in mijn fietstas heb dus nu voel ik me oud
 :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Haha heb ik ook heel hoor. Dus zijn we samen oud, haha. Het is trouwens het jaar 1932 en niet 932 (dan was Mentos wel echt heul oud)

2 likes

Mijn expertise, maar wist echt weinig :sob: en heb de film chocolate 100 keer gezien, maar denk dat ik het ook fout heb

Heb het terug gezocht en heb het wel goed!!!:sunglasses::sunglasses:

1 like

Hierbij de antwoorden!

  1. Katy Perry heeft dit liedje gezongen. Het staat op het album Witness.

  2. Alfredo was een soep aan het maken! Dit is trouwens ook gelijk het eerste gerecht wat ze samen gaan maken op de manier ‘rat onder koksmuts aan haren trekken’.

  3. Chocolade kent net zoveel smaaknuances als koffie en thee. Er bestaat ook niet een cacaoboon. Bij de fruitige smaak naar voren gehaald en gecombineerd met een fruitige, namelijke roze, kleur. Deze smaak kun je echter ook proeven in een goede reep chocolade. Kortom, het is een marketingtruc die wonderwel lijkt te werken want wie kent deze mooie roze chocolade blend nog niet.

https://chocoladeverkopers.nl/nieuws/ruby-chocolade-zin-en-onzin-van-roze-chocolade/

  1. De favoriet van Roux is hete chocolademelk. Enne dat snap ik want echt die drank ziet er goddelijk uit!

  2. Nee helaas, Mozart heeft deze nooit kunnen proeven. Het is trouwens bedacht door Paul FrĂŒst in het jaar 1890 in Salzburg.

  1. door haar tranen kan zij emoties via het eten overbrengen naar de mensen
    Het boek is ook verfilmd onder de titel Como agua para chocolate. Had je voor de eerste optie gekozen? Ga dan zeker even het boek ‘de Pasja van de keuken’ lezen! Want daar wordt deze kracht in uitgewerkt en beschreven.

  2. In het jaar 1880 is een recept voor stamppot hutspot verschenen in een kookboek waar expliciet in vermeld stond dat je moet stampen. bron: kleine geschiedenis van de Nederlandse keuken

  3. Boterberg, Melkzee, Wijnplas zijn de metaforen voor de overschotten die er waren aan, hoe raad je het, boter, melk en wijn :wink:

  4. Elisa kookt haar eieren 8 minuten.

  5. Dat is natuurlijk Donald Duck, want goedkoop voedsel wat ook nog eens vult. En tja, als je dan weer eens je auto in de prak hebt gereden is goedkoop soms belangrijker dan een heerlijke smaak. Dat je het even weet, Bartje.

  6. Door de Flevolandse polderkoek gaat koffie! Voor een recept https://www.osfa.nl/recepten/lunch/polderkoek-flevolandse-pannenkoek/

  7. Dit is waar. De ingrediënten voor deze cocktail zijn Gemberbier, grenadine, sinaasappelsap en een maraschionokers. Deze cocktail is gemaakt zodat Shirley ook cocktails mee kon drinken met de volwassenen.

  8. Het Mentos snoepje is in Nederland uitgevonden door de broers Isaak en Pierre van Melle. Tijdens hun reis naar Polen ontdekte zij het Poolse recept van een fruitcaramel, hierop hebben zij een mintvariant gemaakt: de Mentos

  9. Oude dames vonden roze en witte muisjes erg lekker maar wat te hard voor hun gebit. Zie je ze al zitten op een verjaardag, overleggen hoe hard de muisjes zijn, haha.

  10. Dit is onbewerkte vanille. Vanille groeit aan de vanille orchidee. Het is een heel arbeidsintensief proces. Daardoor is vanille ook zo duur.

  11. Rutger is, denk ik, diegene waar de meeste recepten van gedeeld worden.


En leuk al reacties op de quiz! Leuk dat jullie hem hebben ingevuld!

4 likes

Ah damn net te laat haha!

Hoihoi,

Hierbij nog de uitslag van de Quiz. Gewoon een iemand die alle vragen goed had! Nice @Mhysa :smiley: En natuurlijk allemaal gefeliciteerd met je score.

Scores van Quiz 12:

Forummer Score
Mhysa 15
Unquestionable 14
Ohappyday 14
Wortel 14
Duif 13
Jeminae 13
Baratheon 13
James 12
oversized 12
Anna88 12
176-716 12
Goudlokje 12
Zitzak 12
Wonderland 12
Mimosa 12
Dommel 12
Petunia 11
Doesje 11
Hinkje 11
Falafel 11
Insouciance 11
Teigetje 11
Cadeaupapier 10
kika 10
Mevr.Stemband 10
Flopsyunicorn 10
Swelgje 10
Reality 10
Sensatie 10
Zilver 10
Niffler 10
Katie 10
Crumble 10
Floepsie 10
keekie 10
unglaublich 10
Slakje 10
Ferngully 10
Huismus 9
Wildflower 9
Yuul 9
Squidy 9
Vaiana 9
DC2 9
hollyday 9
Dancingqueen 9
Cookie 9
Oizys 9
Ikzegdoen 9
Ditto 9
Niettepruimen 9
Crystalfire 9
GEEZ 8
traveljunkie 8
FrozenFlame 8
Bubbless 8
GroenTakje 8
Chili 8
Kaastoetje 8
hallodaar 8
Puzzelmeiske 8
Evert 8
Lovepink 7
Calliope 7
Sjern 7
Bertie 6
LoLLeKeN 6
Zoeva 6
Geo 4
Polska 4
Sawadee 2
Karen_Walker 2
4 likes