FF Quiz 2019 deel 10

Hoi allemaal!
Aanstaande woensdag 15 mei is het tijd voor de 10e FF quiz van dit jaar!

@moderators , zouden jullie dit topic willen pinnen?

Hier alvast een kleine hint:

Hebben jullie er zin in?

  • Jaaa
  • Ik doe niet mee :frowning:

0 stemmers

Graag dit topic leeghouden tot de quiz er staat en voor vragen:
[FF algemeen quiztopic 2019](http://Algemeen Quiztopic)

4 likes

Hallo forumgenoten!
Aan mij deze keer de eer om FF quiz 10 te hosten. Omdat ik vorig jaar geƫmigreerd ben naar Californiƫ leek het me leuk om deze quiz een Amerikaans tintje te geven. Maar wees niet bang, er komen veelzijdige onderwerpen ter sprake!

Letā€™s go!

R1106820_2_1

Vraag 1:
In mijn buurt is een straat die Junipero heet. Nu zijn er altijd veel discussies over hoe deze straatnaam uitgesproken moet worden, gewoon op zijn Engels zoals je ook juniper (jenever) zegt? Of op zijn Spaans? En dan kun je nog juan-ni-perro zeggen of who-ni-perro. Wat het juiste antwoord ook is, de straat is in ieder geval vernoemd naar de persoon JunĆ­pero Serra. Maar waar hij staat hij bekend om?

  • Hij was een katholieke priester die in het kustgebied van de tegenwoordige staat CaliforniĆ« de eerste missieposten stichtte en zendelingswerk verrichtte. Hij is de patroon van CaliforniĆ«.
  • Hij was een Spaans militair en ontdekkingsreiziger. Hij leidde in 1769 en 1770 een expeditie die de Noord-Amerikaanse westkust van het huidige CaliforniĆ« koloniseerde. Hij was de stichter van de steden San Diego en Monterey.
  • Hij was een Spaanse schilder en beeldhouwer. Hij geldt als een pionier van de Avant-garde beeldhouwkunst in CaliforniĆ«, die ondanks de vele invloeden zijn geheel eigen stijl heeft ontwikkeld.
  • Hij was een Latijns-Amerikaans politicus die van december 1849 tot januari 1851 dienstdeed als gouverneur van CaliforniĆ«. Hij blijft tot op vandaag de enige Latijns-Amerikaanse of Latino-gouverneur in de geschiedenis van de staat als onderdeel van de VS.

0 stemmers

Vraag 2:
Als ik Junipero hoor, moet ik denken aan ā€œSan Juniperoā€. Een bekende aflevering uit de serie Black Mirror. In de aflevering volgen we de verlegen Yorkie, die in een tijdmachine naar de jaren 80 lijkt te zijn gestapt. Dit is San Junipero: een nostalgische, gelukzalige wereld waar je je brein in kunt pluggen. In San Junipero wordt Yorkie verliefd op de extraverte Kelly. Zij krijgen een relatie. Maar in welk jaar is same sex marriage eindelijk legaal geworden in de staat CaliforniĆ«?

  • 2004
  • 2008
  • 2012
  • 2016

0 stemmers

Vraag 3:
Over wetgeving gesproken. Iedereen herinnert zich vast nog dat Arnold Schwarzenegger gouveneur van Californiƫ was van 2003 tot 2011! In welke van de volgende films speelde Arnold niet?

  • Kindergarten Cop
  • The Expendables 3
  • Predator
  • Transporter 3

0 stemmers

Vraag 4:
Oh, nu we het toch over actie films hebben, hebben jullie ook de 2015 film ā€œSan Andreasā€ met Dawyne Johnson (The Rock) gezien? Dit gaat over de San Andreasbreuk in CaliforniĆ«, die een gigantische aardbeving veroorzaakt. De film is nep maar de San Andreasbreuk natuurlijk niet. Dit is een breuklijn in CaliforniĆ«, waar de Pacifische Plaat en de Noord-Amerikaanse Plaat samen komen, en omdat die beide bewegen, onstaat door de wrijving hiervan aardbevingen. Hoe lang is de San Andreasbreuk?

  • 200 km
  • 600 km
  • 1000 km
  • 1200 km

0 stemmers

Vraag 5:
De meest verwoestende aardbeving door gevolg van de San Andreasbreuk was in San Francisco. Dit brengt ons in Noord-Californiƫ. We kennen allemaal vast wel een van de bekenste bruggen ter wereld, de Golden Gate Bridge. Maar wat is de naam van de kleur die voor de brug gebruikt is?

  • Imperial Red
  • Carmine
  • International Orange
  • Marigold

0 stemmers


Vraag 6:
Er is ook een kleur die golden poppy heet. Dit is een oranje kleur, vernoemd naar de Californiƫ Poppy. Dit is ook de officiƫle state flower sinds 1903. In het Nederlands heet deze bloem een goudpapaver. Welke andere Nederlandse naam heeft deze sierbloem?

  • Slaapmutsje
  • Slaapbol
  • Stinkende Gouwe
  • Gouwe Schijn

0 stemmers

Vraag 7:
Nu we het toch over planten hebben, wist je dat in Californiƫ 80% van de wereldproductie van amandelen wordt verbouwd? Er zijn in Californiƫ ongeveer 6000 amandeltelers! Welk land is binnen de EU verantwoordelijk voor het grootste deel van de productie?

  • Griekenland
  • ItaliĆ«
  • Spanje
  • Portugal

0 stemmers


Vraag 8:
We hadden het net al even over de Golden Gate brug, in Noord-Californiƫ, en daar wil ik nog even blijven. Als je nog een stukje doorrijd kom je namelijk in Napa County. Hier worden geen amandelen maar druiven verbouwd! Dit gebied staat nu voornamelijk bekend als wijnbouwgebied. Welke druif is in Napa het populairst om te groeien?

  • Cabernet Sauvignon
  • Pinot Noir
  • Chardonnay
  • Merlot

0 stemmers

Vraag 9:
Welke druif er verbouwd wordt heeft natuurlijk te maken met het klimaat van het gebied. Californiƫ is een grote staat en heeft dan ook meerdere klimaten. Van woestijn tot mediterraan en steppeklimaat. Wel kunnen we zeggen dat het er vaak heet is en in sommige gebieden valt er zeer weinig regen. Hierdoor is de staat gevoelig voor bosbranden. Maar in welk land was de grootste (meeste oppervlakte) bosbrand ooit?

  • Canada
  • Amerika
  • Rusland
  • AustraliĆ«

0 stemmers


Vraag 10:
In het Noorden zijn veel prachtige bossen te vinden die hopelijk nooit zullen afbranden. In de Big Sur-kuststreek vind je ook de kustmammoetboom (Sequoia sempervirens). Dit zijn de hoogste bomen ter wereld. En ze kunnen ook nog eens tot wel 2000 jaar oud worden. De hoogste boom ter wereld heet Hyperion, en is een kunstmammoetboom. Hoe lang is Hyperion?

  • 113,79 meter
  • 114,75 meter
  • 115,92 meter
  • 122,43 meter

0 stemmers


Vraag 11:
Nu we in Big Sur zijnā€¦ vlakbij het pitoreske stadje Carmel staat nĆ³g een bekende brug. Dit is de prachtige Bixby Creek Bridge. Het is een van de meest gefotografeerde bruggen van de westkust. In welke tv-serie komt deze brug voor in de opening credits?

  • Pretty Little Liars
  • Game of Thrones
  • Greyā€™s Anatomy
  • Big Little Lies

0 stemmers

giphy%20(1)
Vraag 12:
OkƩ, voordat we afreizen naar Zuid-Californiƫ wil ik nog een algemene vraag stellen. Amerika heeft 50 staten, en al deze staten hebben ook hun eigen hoofdstad. Wat is de hoofdstad van Californiƫ?

  • Los Angeles
  • San Francisco
  • San Diego
  • Sacramento

0 stemmers


Vraag13:
Tijd voor zon, zee en natuurlijkā€¦ Hollywood! We zijn in Zuid-CaliforniĆ«! In Los Angeles vind je de beroemde Hollywood Walk of Fame, in deze lange straat liggen stervormige tegels met daarin de naam van beroemde zangers, acteurs en tv persoonlijkheden. Welk bekend persoon heeft gĆ©Ć©n ster op de walk of fame?

  • Donald Trump
  • Reese Witherspoon
  • James Franco
  • Kanye West

0 stemmers

Vraag 14:
Je hebt het natuurlijk pas echt gemaakt als beroemdheid als je een ster hebt mogen ontvangen! Als je het gemaakt hebt in Hollywood heb je veel geld, en soms weten celebs van gekkigheid niet wat ze moeten met al dat geld. Zo kocht Justin Bieber ooit een aapje om als huisdier te houden. Maar hij is niet de enige met aparte huisdieren, zo heeft Miley Cyrus een varkentje en Mike Tyson een tijger. Maar welk dier mag je in Californiƫ niet als huisdier houden en komt zelfs in heel Noord-Amerika niet voor in het wild?

  • Egel
  • Hermelijn
  • Das
  • Veenmol

0 stemmers


Vraag 15:
Als je aan huisdieren en celebrities denkt, moet je misschien ook denken aan het iconische duo: Paris Hilton en haar chihuahua Tinkerbell (rip). Maar Tinkerbell was niet haar enige huisdier. In deze foto zie je Paris met een van haar huisdieren. De vraag is, wat voor dier is dit?

  • Kinkajoe
  • Opossum
  • Galago (bush baby)
  • Bintoerong

0 stemmers

Vraag 16:
Van huisdieren naar huizen. In Los Angeles zijn de huizenprijzen torenhoog. Zo hoog zelfs, dat het eigen woningbezit in deze stad het laagste van het hele land is. Maar 48% van de mensen heeft een eigen huis in bezit, de rest huurt. Hoe hoog is dit percentage in Nederland?

  • 53%
  • 59%
  • 63%
  • 69%

0 stemmers

cookies
Vraag 17:
Van huizen naar huiselijk, wat is een van de meest huiselijke dingen die je kunt doen? Juist, koekjes bakken! Welke van de volgende koekjes vonden hun oorsprong in Californiƫ?

  • Snickerdoodle (1)
  • Oreo (2)
  • Fortune Cookie (3)
  • Alle drie

0 stemmers


Vraag 18:
Als afsluiter een vraag die gaat over iemand die dit weekend YouTube history maakte. Na een schandaal verloor James Charles een record aantal subscribers in 1 dag. James Charles woont in YouTuber hotspot LA, en wel in Encino. Dit ligt buiten het centrum en in the valley. En omdat we het toch over huizen hebbenā€¦ volgens een artikel in de Variety heeft James zijn ā€œmini mansionā€ niet gekocht, maar huurt hij het. Hoeveel betaald James (volgens dit artikel) aan huur per maand?
(Zie de video van zijn house tour hierboven zodat je een schatting kunt doen!)
  • $9,000
  • $12,000
  • $15,000
  • $17,000

0 stemmers

giphy
En dit was het einde van de quiz, bedankt voor het meedoen!
Als het je ook leuk lijkt om een quiz te maken, kun je je opgeven in het FF algemeen quiztopic 2019, want er worden nog mensen gezocht!

giphy%20(2)
Bonusvraag:
Een Amerikaans icoon is natuurlijk Captain America! Twee weken geleden kwam ā€œAvengers: Endgameā€ uit, de film brak het record voor grootste opening ter wereld. Welke originele avenger is het sterkste?

  • Iron Man
  • Captain America
  • Thor
  • The Hulk
  • Black Widow
  • Hawkeye

0 stemmers

9 likes

Ahh moeilijk maar wel heel erg vet deze quiz!

1 like

Leuke quiz! Ik kan hier veel weetjes van leren denk ik.

Deze quiz was moeilijk! Gelukkig maakt Captain America alles goed :smiling_face_with_three_hearts:
En de laatste vraag hmmā€¦

Samenvatting

Kacwg5E

1 like

Super moeilijk! Leuk gedaan

Bijna alles gegokt. :no_mouth: Wel een heel leuk thema! Goede vragen.

De video van JC heb ik wel al na 7 sec. moeten afzetten, kan ik niet aan hoor.

1 like

Denk dat ik oprecht alle vragen fout heb

1 like

Blijkt dat ik dus 0,0 opgelet heb bij de film :dancer:t2:

En verder, Omg hoofdpijn van deze quiz.

Ik wilde hem niet te makkijk maken maar ik heb hem misschien te moeilijk gemaakt :see_no_evil:

Ik wist maar 1 vraag zeker, hopelijk kan ik een beetje goed gokken

Wauw echt moeilijk!! Maar zal er wel veel uit bijleren :slight_smile: goed gemaakt!

Phoe deze was moeilijk. Mag blij zij als ik 1 punt heb.

Jezus als ik iets goed heb is dat puur geluk, wist echt niets joh. Wel veel moeite in gestoken, thanks @Echo!!

2 likes

Zijn de polls anoniem? Is dat niet moeilijk nakijken?

De polls zijn niet anoniem toch?

Voordat ik antwoorden gaf stond er dat de polls openbaar waren, maar ik zie de antwoorden nu anoniem.

Edit: zo dus

1 like

Ja ik ben bang dat het dan niet eens gaat, ik had die fout ook in een vraag van mijn quiz

Dat vroeg ik me af want ik zie niemand onder de antwoorden staan haha

Je kunt toch op zoā€™n pijltje onder een antwoord drukken en dan zie je wie dat antwoord heeft gegeven

2 likes