FF Quiz 2019 deel 13

Hoi allemaal! Woensdagavond van 20 tot 22 uur is het weer tijd voor de quiz. Ik heb hem deze keer gemaakt en vond het erg leuk om te doen! Mocht het jou ook leuk lijken, er zijn nog quizmasters nodig voor de komende edities. Via dit topic kan je je aanmelden en eventueel extra vragen stellen. Zeker doen, zo houd je de forumtraditie in leven!

Het is fijn als je in dit topic liever niks post tot woensdagavond.

Ben jij er woensdag bij?

• Jaa! :sunny:
  • Nope :cloud_with_rain:

0 stemmers

Vraagje: @moderators willen jullie dit topic voor mij pinnen?

4 likes

Sinds vrijdag is het officieel zomer! :sunglasses: Daarom is het vandaag tijd voor een quiz met een zomers tintje. In 15 vragen gaan we verschillende vakantielanden af, bespreken we zomerhits met bijbehorende choreo’s en onderzoeken we enkele zomertrends. Ik hoop dat je met deze quiz in een zomerse stemming komt, maar dat is met deze hoge temperaturen vast al gelukt!

Eerst: waar gaan we op vakantie?

Vraag 1: Het nbct-nipo doet onderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. We blijven eerst nog even in Nederland met de vraag: Wat zijn de meest bezochte provincies voor een vakantie in eigen land?

• Noord-Holland, Zeeland en Limburg
  • Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland
  • Gelderland, Limburg en Noord-Brabant
  • Friesland, Limburg en Noord-Holland

0 stemmers

Vraag 2: In 2018 is 83% van de Nederlanders op vakantie geweest. Gemiddeld ondernamen zij in 2018 bijna drie keer een vakantie. Van de Forum Feminarum leden ging vorige zomer volgens een van onze eigen polls 72% één of meerdere keren weg. Wat is de top 3 van landen waar Nederlanders het vaakst naar op vakantie gaan?

• 1: Duitsland 2: België 3: Frankrijk
  • 1: Frankrijk 2: Spanje 3: Turkije
  • 1: Frankrijk 2: Italië 3: Spanje
  • 1: Duitsland 2: Frankrijk 3: Spanje

0 stemmers

Vraag 3: Naar verre landen nemen veel Nederlanders het vliegtuig. 2018 was het op twee na veiligste jaar sinds het bestaan van de commerciële luchtvaart. Het Duitse onderzoeksbureau Jacdec heeft een ranglijst opgesteld van de veiligheid van de honderd grootste luchtvaartmaatschappijen. Met een wat andere meetmethode houdt ook Airlineratings bij welke luchtvaartmaatschappijen veilig en onveilig zijn. De veiligste maatschappij van de lijst van Jacdec is ook volgens Airlineratings superveilig met een maximale score van 7 sterren. Nu is de vraag: Welke vliegtuigmaatschappij is dit?

• Finnair
  • Malaysia Airlines
  • Garuda Indonesia
  • China Airlines

0 stemmers

Vraag 4: De hoofdstad van Frankrijk is een populaire vakantiebestemming onder Nederlanders. In de negentiende eeuw gingen voornamelijk rijke mannen hier naartoe om shows te bezoeken met schaars geklede danseressen. Zij hadden ook vaak een minnares in Parijs en bezochten natuurlijk de nachtclub Moulin Rouge, een symbool van het uitgaansleven in de 19e eeuw in Parijs. Hierom wordt het ook wel ‘de van stad van de liefde’ genoemd. Van welke brug in Parijs werden in 2015 meer dan 40 ton zogenaamde ‘liefdesslotjes’ verwijderd?

• Pont Neuf
  • Pont Marie
  • Pont des Arts
  • Pont de la Tournelle

0 stemmers

Vraag 5 Op bijna alle vakantiebestemmingen is het belangrijk om je regelmatig in te smeren met zonnebrandcrème. Welk van deze statements over zonnebrandcrème is niet waar?

• Als je na 10 minuten in de zon verbrandt ben je met factor 30 ongeveer 300 minuten beschermd tegen de zon. Dan moet je wel iedere twee uur opnieuw smeren.
  • Factor 30 is 96.7% UV-absorberend, factor 50 is 98% UV-absorberend.
  • Een wit T-shirt beschermt vergelijkbaar met factor 15.
  • De meeste mensen brengen 85% van de aanbevolen hoeveelheid zonnebrandcrème aan.

0 stemmers

Op naar de muziek! :notes: :notes:

Vraag 6: De zomer is bij uitstek een periode om festivals te bezoeken. EM cultuur heeft het aantal festivals en bezoekers bekeken. Vergeleken met vorig jaar zijn er dit jaar aanzienlijk meer festivals. Dit terwijl het aantal festivals de afgelopen jaren langzaam afnam. Meer dan de helft van alle festivals (55%) in Nederland is een muziekfestival, gevolgd door theaterfestivals (18%). Hoeveel festivals zullen er in 2019 in Nederland georganiseerd worden?

• 465 festivals
  • 705 festivals
  • 925 festivals
  • 1115 festivals

0 stemmers

Vraag 7: Samen verwachten de Nederlandse festivals dit jaar zo’n 19,5 miljoen bezoekers. 88 procent van de Forum Feminarum leden gaf vorig jaar aan het einde van de zomer aan minimaal één keer in haar leven op een festival geweest te zijn. Welk festival heeft de titel ‘Largest attendance at a music festival (one location)’ in het Guinness World Records boek weten te bemachtigen? Gedurende 3 dagen bezochten in 2015 3.3 miljoen mensen het festival.

• Glastonbury Music Festival, Engeland
  • Burning Man Festival, Verenigde Staten
  • Donauinselfest, Oostenrijk
  • Rock Werchter, België

0 stemmers

Vraag 8: In 2015 veranderde K3 van samenstelling. De oude zomerhits zoals Heyah Mama en Oya Lélé worden nu gezongen door Hanne, Klaasje en Marthe. Sinds hun aanstelling hebben ze iedere zomer een zomersingle gelanceerd, natuurlijk in K3-stijl met een zomerse outfit en vrolijke, soms ook zwoele choreo. Bij welke zomerhit van de huidige K3 bezetting hoort dit dansje?

• Luka Luna
  • Ushuaia
  • Pina Colada
  • Jij bent mijn Gigi

0 stemmers

Vraag 9: Que sí que no is een zomerhit van Jody Bernal. Bernal kwam in 1999 met het nummer in aanraking toen hij zijn biologische familie in Colombia bezocht. Een zelf herschreven versie werd vervolgens professioneel geproduceerd voor de RTL 4-talentenjacht Your big break. Het werd een onverwacht groot succes in de Nederlandse hitlijsten. Wat is de titel van het originele nummer?

• Quiero ser tu ritmo
  • Nunca te decides
  • Ja deje tejebe
  • Yo no soy marinero

0 stemmers

Vraag 10: “Despacito” is een nummer van de Puerto Ricaanse zanger Luis Fonsi met de eveneens Puerto Ricaanse rapper Daddy Yankee. Het nummer kwam uit in januari 2017 en stond vervolgens op nummer 1 in de hitlijsten van onder andere Nederland, Duitsland, Zweden en de Verenigde Staten. Despacito werd mede succesvol door de officiële remix, waar de Canadese zanger Justin Bieber op te horen is. Hoeveel views heeft de populaire videoclip vandaag de dag ongeveer?

• 2,8 miljard
  • 3,6 miljard
  • 4,3 miljard
  • 6,3 miljard

0 stemmers

En als laatste: zomertrends!

Vraag 11: Niet iedereen vindt het een feestje om in bikini over het strand te paraderen. De badmode is natuurlijk aan trends onderhevig. Ik heb het beeld vier keer stilgezet in een video genaamd ‘100 years of swimsuits’. De badmode in welke van deze vier foto’s past het beste bij de meest recente mode, uit de ‘2010s’?

• A
  • B
  • C
  • D

0 stemmers

Vraag 12: We blijven nog even hangen bij wat we deze zomer aan kunnen trekken. Welke modetrend hoort volgens Volkskrant journaliste Cécile Narinx niet bij de zomer van 2019?

• drukke prints met elkaar combineren
  • kleine zonnebrilletjes
  • twee tassen tegelijk dragen
  • de wielrenbroek

0 stemmers

Vraag 13: Een cocktail is een mengsel van minimaal drie ingrediënten, waarvan er twee drinkbaar moeten zijn en één alcohol moet bevatten. Vaak wordt er met prachtige kleuren gewerkt in een speciaal glas en met versiering, waarbij het belangrijk is de garnering terugkomt als ingrediënt van de cocktail. Wat hoort er in een Pina Colada?

• Witte rum, ananassap en kokosmelk
  • Vruchtensap, grenadine en tequila
  • Rum, limoen, munt en rietsuiker
  • Wodka, rum, tequila, triple sec en gin

0 stemmers

Vraag 14: Na zes seizoenen is er dit jaar geen Linda’s zomerweek op televisie te zien. ‘Zomer Met Art’ is de nieuwe zomeravondshow op RTL 4, tot op heden echter zonder hoge kijkcijfers. In Linda’s zomerweek werden telkens twee gasten met vaak verschillende achtergronden geïnterviewd. Welk gastenduo heeft niet op Linda’s bank gezeten?

• Eva Jinek & Albert Verlinde
  • Isa Hoes & Jesse Klaver
  • Claudia de Breij & Epke Zonderland
  • Britt Dekker & Rico Verhoeven

0 stemmers

Vraag 15: Nederlanders beschouwen 23ºC als de meest ideale temperatuur om te barbecueën. Hoewel de meeste Nederlanders uitsluitend de barbecue met lekker weer aansteken, barbecuet een kwart van de Nederlanders in de lente en zomer toch ook bij lage temperaturen of zelfs met regen. Je hebt wellicht wel gehoord van een trend op barbecue gebied: de ‘big green egg’. Wat voor barbecue is dit?

• een gas barbecue van gietijzer
  • een kamado barbecue van keramiek
  • een smoker barbecue van plaatstaal
  • een pellet barbecue van RVS

0 stemmers

Bedankt voor het meedoen aan deze quiz! Ik hoop dat jullie de quiz afwisselend en leuk vonden, maar laat het zeker weten als er iets niet klopt of onduidelijk is. Om 22 uur komen de antwoorden online. Binnenkort weten we de scores van deze quiz en zal er bekend worden gemaakt wie de winnaar is van het tweede kwartaal aan quizzen! Mocht je inspiratie hebben opgedaan voor een eigen quiz, overweeg dan om quizmaster te worden voor een volgende editie. Het is leuk om te doen maar ik vond het ook wel een beetje spannend.

28 likes

Wat een goed thema, en hele leuke quiz! Ik heb weer lekker gegokt :grimacing: :smile:

1 like

Ik wist vraag 8 omdat k3 nog steeds mijn guilty pleasure is :redface:.
Leuk thema, bedankt voor het maken van de quiz!

1 like

De eerste quiz die ik heb meegedaan en ik vond 'm heel leuk, dankjewel!

1 like

Leuke quiz!!! Lekker zomers :grin::grin::grin:

1 like

Heel leuk @Jauregui :blush: !
Ben benieuwd naar de antwoorden

1 like

Ja super leuke quiz!

1 like

Bedankt voor het maken van de quiz. Vond het heel leuk!!

1 like

Super leuk! @Jauregui

1 like

Echt heel leuk!

1 like

Leuke quiz weer! Toepasselijk met dit weer.

1 like

Wat grappig, ik wist niet dat er een officiële definitie was voor cocktails! (…en ook niet dat er in K3 clips zo zwoel gedanst wordt :face_with_hand_over_mouth:)
Was een tijdje geleden dat ik een quiz mee had gedaan maar het was weer leuk! En mooi toepasselijk thema inderdaad :blush:

3 likes

Leuke quiz @Jauregui! Was gelukkig nog op tijd om hem te maken :smile:

1 like

Ik ben heel opgelucht dat de quiz zo goed ontvangen wordt! :blush: De polls zijn inmiddels gesloten dus in deze post de antwoorden:

Vraag 1: Wat zijn de meest bezochte provincies voor een vakantie in eigen land?
A: Noord-Holland, Zeeland en Limburg
B: Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland
C: Gelderland, Limburg en Noord-Brabant
D: Friesland, Limburg en Noord-Holland
Meer info

Vraag 2: Wat zijn de landen waar Nederlanders het vaakst naar op vakantie gaan?
A: 1: Duitsland 2: België 3: Frankrijk
B: 1: Frankrijk 2: Spanje 3: Turkije
C: 1: Frankrijk 2: Italië 3: Spanje
D: 1: Duitsland 2: Frankrijk 3: Spanje
Meer info

Vraag 3: Welke vliegtuigmaatschappij is de veiligste?
A: Finnair
B: Malaysia Airlines
C: Garuda Indonesia
D: China Airlines
De overige drie antwoorden zijn juist van relatief onveilige luchtvaartmaatschappijen.
Meer info

Vraag 4: Van welke brug in Parijs werden in 2015 meer dan 40 ton zogenaamde ‘liefdesslotjes’ verwijderd?
A: Pont Neuf
B: Pont Marie
C: Pont des Arts
D: Pont de la Tournelle
Meer info

Vraag 5: Welk van deze statements over zonnebrandcrème is niet waar?
A: Als je normaal gesproken na 10 minuten zou verbranden, dan duurt dit met factor 30 keer zo lang, dus 10 minuten x 30.Echter, zonnebrandcrème is na ongeveer twee uur uitgewerkt. Bron: Consumentenbond
B: Factor 30 is 96.7% UV-absorberend, factor 50 is 98% UV-absorberend. Bron: Dr. Velthuis
C: Een wit T-shirt beschermt vergelijkbaar met factor 15. Bron: KWF
D: De meeste mensen brengen 85% van de aanbevolen hoeveelheid zonnebrandcrème aan.
Het is nog erger: Uit onderzoek blijkt dat we slechts een kwart tot de helft van de aanbevolen hoeveelheid aanbrengen. Goed smeren dus! :smiley: Bron: Dr. Jetske Ultee

Vraag 6: Hoeveel festivals zullen er in 2019 in Nederland georganiseerd worden?
A: 465 festivals
B: 705 festivals
C: 925 festivals
D: 1115 festivals
Meer info

Vraag 7: Welk festival heeft de titel ‘Largest attendance at a music festival (one location)’ in het Guinness World Records boek weten te bemachtigen?
A: Glastonbury Music Festival, Engeland
B: Burning Man Festival, Verenigde Staten
C: Donauinselfest, Oostenrijk
D: Rock Werchter, België
Meer info

Vraag 8: Bij welke zomerhit van de huidige K3 bezetting hoort dit dansje?
A: Luka Luna
B: Ushuaia
C: Pina Colada
D: Jij bent mijn Gigi
Video

Vraag 9: Que sí que no is een zomerhit van de Jody Bernal. Wat is de titel van het originele nummer?
A: Quiero ser tu ritmo
B: Nunca te decides
C: Ja deje tejebe
D: Yo no soy marinero
Misschien herkende je het juiste antwoord uit het nummer, het is namelijk de tweede zin uit het refrein. De andere antwoorden komen wel uit bekende zomernummers: A komt uit Despacito, C uit de Ketchup song en D uit La Bamba.
Meer info

Vraag 10: “Despacito” is een nummer van de Puerto Ricaanse zanger Luis Fonsi met de eveneens Puerto Ricaanse rapper Daddy Yankee. Hoeveel views heeft de populaire videoclip vandaag de dag ongeveer?
A: 2,8 miljard
B: 3,6 miljard
C: 4,3 miljard
D: 6,3 miljard
Antwoord A hoort bij Shake it Off van Taylor Swift, antwoord B hoort bij Uptown Funk van Mark Ronson featuring Bruno Mars en antwoord C hoort bij Shape of You van Ed Sheeran. Despacito is momenteel het meest bekeken YouTube filmpje ooit.
Video

Vraag 11: De badmode in welke van deze vier stills past het beste bij de ‘2010s’?
A: A
B: B
C: C
D: D
Video

Vraag 12: Welke modetrend hoort volgens Volkskrant journaliste Cécile Narinx niet bij dit jaar?
A: drukke prints met elkaar combineren
B: kleine zonnebrilletjes
C: twee tassen tegelijk dragen
D: de wielrenbroek
Meer info

Vraag 13: Wat hoort er in een Pina Colada?
A: Witte rum, ananassap en kokosmelk
B: Vruchtensap, grenadine en tequila
C: Rum, limoen, munt en rietsuiker
D: Wodka, rum, tequila, triple sec en gin
B hoort bij Tequila Sunrise, C hoort bij Mojito, D hoort bij Long Island Iced Tea.
Meer info

Vraag 14: Welk gastenduo heeft nooit op Linda’s bank gezeten?
A: Eva Jinek & Albert Verlinde
B: Isa Hoes & Jesse Klaver
C: Claudia de Breij & Epke Zonderland
D: Britt Dekker & Rico Verhoeven
Meer info

Vraag 15: Je wellicht wel gehoord van de ‘big green egg’. Wat voor barbecue is dit?
A: een gas barbecue van gietijzer
B: een kamado barbecue van keramiek
C: een smoker barbecue van plaatstaal
D: een pellet barbecue RVS
Meer info

9 likes

Heb ik ergens iets over het hoofd gezien of is de uitslag nog niet bekend :blush:

Komt eraan!

Oh helemaal goed hoor, heeft geen haast maar dacht dat ik misschien iets gemist had!

1 like

Weet je dat @admin2 je hier bij kan helpen? Ik was tot gisteravond ook in de veronderstelling dat ik dit zelf moest doen en zag er al een beetje tegenop :sweat_smile:

1 like

Ja dat weet @Jauregui. Het staat ook allemaal in de beginpost/handleiding in het quiztopic. Dus best die eens overlopen als je quizmaster wordt!

2 likes