FF Quiz 24

Joehoeee!

Morgen rond 20.00 is het weer tijd voor een nieuwe quiz! Deze keer gaat het over iets wat we volgens mij allemaal graag doen: eten & drinken.

Willen jullie dit topic leeg houden totdat de quiz woensdagavond online staat?
@moderators willen jullie dit topic pinnen?

Doen jullie mee?

  • Yesss
  • Misschien
  • Nee

0 stemmers

4 likes

Daar gaan we dan! Een quiz met random vragen over eten & drinken. Veel succes en plezier!

Vraag 1: Je ziet hier vier soepen die traditioneel zijn voor vier landen. Koppel de soep aan Italië, Polen, Frankrijk en Spanje.

  1. image 2. image
    3.image 4. image
  • 1 Polen, 2 Frankrijk, 3 Italië, 4 Spanje
  • 1 Frankrijk, 2 Spanje, 3 Polen, 4 Italië
  • 1 Italië, 2 Frankrijk, 3 Spanje, 4 Polen
  • 1 Spanje, 2 Italië, 3 Frankrijk, 4 Polen

0 stemmers

Vraag 2: De ingrediënten van één van de meest populaire cocktails ter wereld zijn Campari, vermouth, gin en een sinaasappelschil ter garnering. Om welke cocktail gaat het?

  • Manhattan
  • Negroni
  • Sex on the beach
  • Whisky Sour

0 stemmers

Vraag 3: Hoeveel kilocalorieën zitten er in een Big Mac?

  • 365
  • 488
  • 502
  • 630

0 stemmers

Vraag 4: Onze tong kan vijf smaken onderscheiden. Welke smaak proef je met de voorkant van je tong?

  • Zoet
  • Zout
  • Zuur
  • Bitter
  • Umami

0 stemmers

Vraag 5: Welke additieven worden er aangegeven met E-nummer 100 - 180?

  • Zoetstoffen
  • Kleurstoffen
  • Schuimmiddelen
  • Smaakversterkers

0 stemmers

1 like

Vraag 6: De nachtschade is een geslacht van planten. Welke groente hoort niet bij deze familie?

  • Tomaat
  • Aardappel
  • Aubergine
  • Courgette

0 stemmers

Vraag 7: Saffraan is de duurste specerij ter wereld. Hoeveel betaal je voor een kilo van dit gele goedje?

  • 5.000
  • 15.000
  • 25.000
  • 30.000

0 stemmers

Vraag 8: Er bestaan zo’n 350 verschillende soorten pasta. Koppel deze vier aan de juiste naam:

  • 1 Farfalle, 2 Oriechliette, 3 Papardelle, 4 Rotelle
  • 1 Papardelle, 2 Oriechliette, 3 Rotelle, 4 Farfalle
  • 1 Papardelle, 2 Rotelle, 3 Oriechliette, 4 Farfalle
  • 1 Rotelle, 2 Papardelle, 3 Farfalle, 4 Oriechliette

0 stemmers

Vraag 9: Er zijn veel paddenstoelen die eetbaar zijn voor mensen. Maar wat is de meest giftige paddenstoel ter wereld?

  • Groene knolamaniet
  • Vliegenzwam
  • Parasolzwam
  • Bundelmoslokje

0 stemmers

Vraag 10: Je kent de Noord-Afrikaanse kruidenmix ras el hanout vast wel. Wat hoort er niet in deze mix thuis?

  • Kaneel
  • Nootmuskaat
  • Bosbes
  • Chilipeper

0 stemmers

1 like

Vraag 11: Welke van deze “thee”soorten is eigenlijk géén thee?

  • Rooibos
  • Chai
  • Oolong
  • Groene thee

0 stemmers

Vraag 12: Sommige mensen hebben van eten een sport gemaakt. Zo zijn er eetwedstrijden voor hamburgers, hotdogs, chilipepers en ook frikandellen. Wat is het wereldrecord frikandellen eten?

  • 15,5
  • 17,5
  • 19,5
  • 21,5

0 stemmers

Vraag 13: Hieronder zie je vier tropische vruchten. Koppel de juiste benaming aan de juiste vrucht.

  1. 2.
    3 image 4.
  • 1 Dragonfruit, 2 Durian, 3 Papaja, 4 Kumquat
  • 1 Dragonfruit, 2 Durian, 3 Kumquat, 4 Papaja
  • 1 Durian, 2 Dragonfruit, 3 Kumquat, 4 Papaja
  • 1 Durian, 2 Dragonfruit, 3 Papaja, 4 Kumquat

0 stemmers

Vraag 14: Hoe wordt berekend hoeveel calorieën er in een product zitten?

  • de verhouding tussen de voedingsstoffen bepaalt het aantal calorieën
  • in een laboratorium wordt het product verbrand en de energie die daarbij vrijkomt wordt opgemeten
  • het gewicht van het product bepaalt het aantal calorieën

0 stemmers

Vraag 15: En we eindigen de quiz met een vraag over één van mijn favoriete etenswaren: KAAS! Welke kazen horen er in een traditionele kaasfondue?

  • Emmentaler en Gruyère
  • Gouda en Gruyère
  • Cheddar en Emmentaler
  • Gouda en Cheddar

0 stemmers

9 likes

Wow, ik heb zowaar het idee dat ik dingen wist. Leuk, een quiz over eten! :grimacing:

3 likes

Hele leuke quiz! Denk dat ik hem voor de verandering ook eens vrij goed heb gemaakt :grin:

2 likes

Toch nog een voordeel dat ik allergisch ben geweest voor enkele E nummers haha.

Leuke quiz! Volgens mij wist ik ook nog wel wat

2 likes

Ah goed om te horen!! Hoop dat ik m niet te makkelijk heb gemaakt alleen :grimacing:

Heel leuk! En ondanks dat ik net een ovenpizza naar binnen heb geschoven krijg ik er ook nog eens trek van :smile:

1 like

Leuke quiz! Was wat mij betreft echt niet te makkelijk hoor haha

1 like

Leuke quiz, nu ga ik eten zoeken!

1 like

Heerlijk thema voor een quiz! Ik wist behoorlijk wat denk ik, maar alsnog niet te makkelijk.

En als docent moet ik toch even de opmerking maken over vraag 4: het is niet waar dat je met bepaalde delen van je tong specifieke smaken proeft. Over je hele tong liggen smaakreceptoren voor alle smaken. Een tijd lang hebben we dit wel geloofd, maar het blijft nu een hardnekkig misverstand.

1 like

Leuke quiz, weer eens wat anders! Ik wist er een paar wel :blush:. Nu heb ik honger

1 like

Leuk thema! Eindelijk mijn vakgebied :grin:

2 likes

Voor het eerst meegedaan! Leuk, volgens mij niet een topscore maar nou en​:+1:t5::sweat_smile:

1 like

Wat een leuke weer! Ben heel benieuwd naar het antwoord van vraag 12, wordt een beetje misselijk van alleen al het denken aan het opeten van zoveel frikandellen :joy:

1 like

Ah goed dat je het zegt! Ik ga het nog eens nalezen en dan reken ik die vraag denk ik voor iedereen goed.

Superleuk thema! Heb wel trek nu :smile:

1 like

Leuk! Wel honger nu

2 likes

Hele leuke quiz!

1 like