Fibromyalgie/CVS/ME

O dat klinkt goed! Ik had de beginner versie van adrienne gedaan maar was al vrij zwaar. Inderdaad op je polsen. Yin yoga ga ik eens opzoeken!

3 likes

Ik heb een vraagje over fibromyalgia, kan ik deze hier aan iemand stellen ?

Ik heb al een tijdje vaak spierpijn, aan de binnenkant van mijn bovenbeen en knie. Kan dit niet linken aan sporten, want ik ben al eventjes niet geweest.

Ook spierpijn aan mijn rug ( onderkant ) dat uitstraalt naar beneden. ( soms zo hard dat ik niet kan wandelen. Maar deze pijn gaat soms voorbij. Al meerdere keren naar fysio geweest maar geraakt niet opgelost ).

Ook heb ik pijn ( soms ) aan binnenkant armen.

Voor de rest moet ik vaak plassen savonds ( alleen ā€˜s avonds ). Kan ik slecht slapen, ben heel moe hierdoor en enorm duizelig en brainfog.

Heb ook best vaak zware armen. En koude bovenarmen.

Iemand wees me op dat dit lijkt op fibromyalgia.

Maar heb je dat niet op veel meer plaatsen pijn ? Ik kan hier perfect mee leven en heeft weinig effect op mijn leven. Behalve mijn rug dan, maar dit is maar 2 tal weken om de 1 a 2 maand ofzo.

Deze pijnen ( benen en armen ) zijn gekomen ( accuut ) de dag na een paniekaanval, en heb nu al een aantal weken een heel stresserende periode.

Is dit herkenbaar of niet ?

Op zich zijn een aantal klachten voor mij wel herkenbaar (Ik heb fibro diagnose), maar je schrijft dat je er prima mee kunt functioneren en niet veel last van hebt. Hoe moet ik dat dan rijmen met slecht slapen, brainfog, pijn en soms niet kunnen wandelen?

Ik bedoel meer: wat zou het verschil zijn als het een naam heeft? Het is (helaas!!) niet iets waar een specifieke behandeling voor is die in die zin schiet je daar bijv bij de fysio niet veel mee op.

Fibro wordt ā€˜vastgesteld’ adhv tenderpoints en de algemene last die je ervan hebt. Dat zou je kunnen opzoeken als je dat interessant vindt.

Anyhow, pijn is nooit fijn! Take care :four_leaf_clover: