Fietsentopic

Voor wie een helm draagt: hoe doen jullie dat met regen? Kap van je regenjas over of onder de helm? Ik zie wel eens van die kapjes die alleen over je helm gaan, maar dat lijkt me erg onhandig want dan is m’n nek en haar niet bedekt.

@stervis dat haar is een van redenen dat ik m’n helm eigenlijk alleen draag wanneer ik ga werken… Ik hou m’n haar los op de fiets, en op m’n werk kan ik het dan nog fatsoeneren want daar hebben we douches / haardrogers en heb ik ook een haarborstel etc liggen.

3 likes

Toen ik ergens anders woonde waar ik een helm op moest deed ik m’n poncho capuchon over m’n hoofd en dan de helm erop. Dan krijg je ook geen regen in je nek enzo

1 like

Ik fiets nog maar 3 weken met helm en voorlopig vind ik dat mijn helm genoeg regen tegen houdt.

Ik heb nu natuurlijk jas en sjaal aan.

Ik denk dat mijn kap wel over mijn helm kan, maar ik fiets zelden langer dan een half uur, dus ik denk niet dat ik dat veel ga doen.
Ik kan dan moeilijker opzij kijken.

Ik weet even niet waar ik dit het beste post: zijn hier mensen die wel eens gaan bikepacken / touren? Wil een week of 2 door Frankrijk fietsen. Ik ga regelmatig te voet trekken met de tent, dus een groot deel komt overeen en heb ik al ervaring mee en materiaal voor. Het grootse verschil is natuurlijk veel meer in bewoonde wereld zijn, en dus vers eten kunnen kopen, stoppen voor terrasjes en bij de bakker enzo :heart_hands:
Maar ik loop een beetje vast op kleding. Iemand tips voor een goede (maar betaalbare) short / broek met zeemvel? Wil wel een km of 100 fietsen per dag gemiddeld dus lijkt me we goed om te hebben. Droogt zoiets snel? Ik zweet behoorlijk dus lijkt me handig om dan een 2de bij te hebben en de andere telkens savonds even te wassen? Is een speciale fietsbril handig / nodig?
Andere tips?

1 like

Nee droogt niet snel als je ze wast en laat drogen… helemaal niet met een handwas en het een echte wielren short is. Dat zeem heeft wel even wat tijd nodig om te drogen. Je hebt ook triatlon broekjes daar zit een minder dik zeem in en die zijn ook gemaakt om in te zwemmen dus die drogen wat sneller over het algemeen.

Maar wel minder dik en ook minder comfortabel om lang mee te rijden maar ik weet niet wat voor zadel je hebt. En een fietsbril heb je wel echt nodig. Ik vind zelf handschoenen zonder vingers ook wel fijn.

1 like

Ja ik, maar ik had vaak het idee dat ik maar wat deed :joy: ik had 1 fietsbroekje gekocht en dat was prima, maar ik had er geen met zeemvel. Ik had ook geen speciale fietszonnebril, maar had het wel graaf gewild! Die normale gingen makkelijk stuk. Verder vond ik een snackpouch op je stuur handig. De handschoenen zou ik ook zeket aanraden! Ik kocht die pas na lange tijd en ik had spijt dat ik ze niet eerder had gekocht!

1 like

Hoe deed je dat dan met wassen?

@Eileen ik moest er wel minimaal 2 mee omdat het inderdaad niet in één nacht droogde door het zeemstuk + twee dagen achter elkaar dezelfde sportbroek dragen, die nat van het zweet wordt, zorgt bij mij voor problemen
Ik gebruik trouwens in de sportschool wel eens een menstruatieonderbroek van polyester onder een fiets bermudabroek. Je hebt ook gewone onderbroken met zeem speciaal voor fietsen. Die zijn wat lichter/kleiner dan een normale fietsbroek + vind ik makkelijker te combineren met een wijde fietsbroek.
Hoe vervoer je je spullen? Het gewicht verdelen over de fiets (beide wielen en het frame) was belangrijk, maar ik weet niet of je dat al doet.
En je kent het vast van je wandelvakanties, maar vooral in de zomer en op fietsvakantie zou ik nu niet meer zonder wollen fietsshirt willen. Fijner qua nare luchtjes vooral omdat ik op een fiets nog meer zweet dan met wandelen, en handig ook qua wassen natuurlijk

Edit: en ik zou zelf nu een licht fietsslot willen hebben die makkelijk te vervoeren is en je fiets beschermt tegen diefstal als je je fiets even parkeert bij die lekkere bakker :grinning:

1 like

Top! Merci voor de tips, handschoenen gaan ook op mn ijstje, daar had ik nog niet aan gedacht!
Ik was inderdaad van plan om wollen tops te dragen @ellegirltalk ! Ik heb enkel fietstassen achteraan, 2x 20 l moet voldoende volume zijn… Ik hoop gewoon heel licht te kunnen pakken, heb gelukkig al veel licht materiaal van het wandelen. En een een snack pouch voor op mn stuur klinkt ook heel chill @Sjern

Hebben jullie nog aanraders qua merken voor de broekjes? Of is een cheape van de decathlon ok?

1 like