Filmtopic (Deel 1)

Ik kende deze nog niet, maar wow inderdaad een aanrader! Heel mooi en goed geacteerd.

1 like

Heb deze samen met mijn vriend (groot horror liefhebber), en we vonden het op zich wel een goede film, maar hij heeft wel echt heeeeeel weinig met horror te maken. Vond er echt niks engs aan, en ik ben een schijterd.

“Head above water” is een heerlijke, underrated, zwarte komedie.
Herinner me dat ik deze voor t eerst op tv zag als kind met m’n moeder en heb m eigenlijk nooit meer ergens terug kunnen vinden.
Nu eindelijk weer eens gekeken, love it. Ben niet zo’n Cameron Diaz fan maar in deze film is ze echt op haar plek.

Als je nog een leuke, vlotte, gezellige, grappige film zoekt die ook nog een diepere laag heeft, dan zou ik Late Night gaan kijken. Emma Thompson speelt echt haar rol geweldig. Soms gemeen, soms aardig maar ze blijft geloofwaardig. De dialogen zijn ook goed geschreven. En ja het verhaal is voorspelbaar, maar is niet storend. Aanrader en nog maar tot en met 26 april op Netflix zag ik.

Late Night (2019) - IMDb

Horror genre is heel breed toch? Psychologische thrillers vind ik er ook onder vallen.

1 like

Grosse Pointe Blank - over een huurmoordenaar die ivm een zaak naar zijn high school reĂŒnie moet - is een aanrader. Hij staat op Disney + en er komen heel veel bekende gezichten voorbij.

Ik moest bij de delivery van John Cusack aan Ryan Reyonolds denken, en dan vooral in Deadpool. Las erna dat het een van zijn favoriete films is. :woman_shrugging:

1 like

Heeft iemand nog een tip voor een meeslepende film die je ook laat nadenken? Lekker holistische vraag. Mag in alle genres zijn. Ik heb ben de laatste tijd zo op zoek naar films en kan gewoon niet echt interessante vinden (of heb het al gezien). Maar dat kan natuurlijk helemaal niet met zo’n groot aanbod van goede films die nog ongekeken zijn.

Misschien heb ik een paar! Weet niet goed wat je onder nadenken verstaat, maar onderstaande films hebben bij mij in elk geval indruk gemaakt.

• Les Hirondelles de Kaboul is een film gemaakt met waterverf en gaat over hoe de taliban aan de macht kwam in Kaboul. Vond het echt een onwijs indrukwekkend verhaal, ontzettend mooi gemaakt en het laat je echt nadenken over hoe fragiel een samenleving is.

• Djam heeft een beetje een alternatief hoofdpersoon, deed me wel een beetje denken aan Pipi Langkous. Er zit veel muziek in deze film, maar is op een mooie manier er door heen verweven. Het gaat over Griekenland, de vluchtelingen op Lesbos wordt zijdelings aangestipt en het gaat ook over maatschappelijke problemen daar.

• Manchester by the sea is een wat langzame film, met echt een hele goede rol van Cassey Affleck. Ik vond het mooi hoe familiebanden hier naar voren kwamen en hoe men omgaat met grootse pijnlijke gebeurtenissen.

Verder vond ik ‘home’ van Ursula Meier uit 2008 echt een ontzettend rare surrealistische film. ik snap nog steeds niet wat ik toenertijd heb gezien, maar het heeft wel echt indruk gemaakt.

Oh en als je een romcom achtige film leuk vind maar iets meer diepgang wilt, dan is Muriel’s wedding wel een aanrader misschien!

Edit: om.gaat is dus blijkbaar amaiaat

1 like

Oh top! Dankjewel :blush: ik heb ze allemaal nog niet gezien op Manchester by the sea na, dus deze gaan op m’n lijstje! Ook fijn divers qua landen waar ze vandaan komen.

Ik bedoel inderdaad een film waar je van onder de indruk bent dus geen standaard actiehelden/romcom/voorspelbare spanningsboog film die lekker wegkijkt maar je ook zo vergeten bent.

1 like

Leuk ben benieuwd wat je er van vindt! Hoe vond je manchester by the sea?

Ja ik hou er van om films te kijken uit allerlei landen. Voor de taal, de omgeving en ook het idee om meer te zien van de wereld. Ik denk dat films (series en boeken ook trouwens) goede manieren zijn om je wereld groter te maken en van heel veel verschillende mensen en culturen dingen te leren. Probeer ook echt zo breed mogelijk te kijken, al val ik wel alsnog vaak in dezelfde hoek hoor. Kijk dan wel vrij weinig aziatische films. Kijk jij die wel, of iemand anders en heb je aanraders?

1 like

Ik heb hem in de bioscoop gezien, heeft wel een grote indruk achtergelaten. Wat je omschrijft, bijna fysiek pijnlijk maar ook mooi om te zien hoe iedereen ermee omging. Heel “echt” (tussen aanhalingstekens omdat ik zo’n groot drama gelukkig nog nooit van dichtbij heb meegemaakt dus ook niet goed weet hoe het echt zou zijn). Hele goede film.

Over de buitenlandse/aziatische films. Nee ik doe dat echt veel te weinig, ik kan zo ook even niet bedenken of ik - naast wat bekende, Oldboy, Parasite - Aziatische films heb gekeken.

1 like

Ik heb even door mijn filmlijsten gekeken

Japanse aanraders
Tampopo
Kikujiro
Ride Your Wave
Mai Mai Miracle

En Koreaanse:
The Host
The Good The Bad The Weird

Ik wil dit jaar 1 film kijken voor elk land waar ik ben geweest. Het is een gepuzzel, maar gaat tot nu toe goed.

Ik vind het best wel moeilijk om buitenlandse films te vinden. Het aanbod op Netflix en Prime is mager en voor de selectie van Mubi heb ik niet altijd zin.

2 likes

Dankjewel! Ga eens even wat filmtitels opzoeken en zet ze op m’n lijst. Leuke challenge doe je! En eens met dat het Moeilijk Is om films te vinden. Ik haal ze zelf eigenlijk vaak uit de bibliotheek. Daar is toch wel het grootste aanbod arthouse en anderstalige te vinden!

Ik heb vandaag The Old Guard gekeken op netflix. Heeft mij wel vermaakt. Geen saaie stukken, er gebeurt constant wat, en niet teveel nutteloze actie met gevechten die 3 kwartier duren (looking at you john wick3).

Gister Tigertail gekeken op netflix. Ik
 vond het niet zo. Acteerwerk niet echt denderend en veel saaie stukken waarin weinig gebeurd. Ja het verhaal is wel interessant maar dat wordt niet echt uitgediept behalve dat het leven snel gaat en je spijt hebt van keuzes. Omdat ze snel door zijn leven vliegen blijft het erg oppervlakkig.

Laatst Minari gekeken en die vond ik wel heel goed en mooi. Zelfde soort onderwerp als Tigertail maar veel beter uitgevoerd. Zit meer humor in en een schattig jochie.

2 likes

Vandaag Under the silver lake gekeken en ik vond het echt een KUTfilm. Geen enkele vrouw met een bmi boven 8 of uberhaupt een rol die verder gaat dan puur lustobject. Niet dat the main character veel meer diepte heeft dan “Kurt Cobain is cool” en “Dit meisje dat ik 2 keer heb begluurd en 1 keer heb gesproken is nu mijn levensproject”. Dan kun je beter Booksmart kijken want die vond ik wel leuk

1 like

@vitaminwater lekker laat want ik ben aan het teruglezen, maar Ten Things I Hate About You is ook gebaseerd op een Shakespeare stuk! Op The Taming of the Shrew

@evenveel ik heb Wind RIver een hele tijd geleden zien en kan me herinneren dat ik hem op bepaalde vlakken wel een beetje problematisch vond maar kan niet zo direct meer terughalen waarom nou precies. Is volgens mij ook wel aardig wat over geschreven

1 like

Mary is Happy, Mary is Happy!

Dit is een film uit Thailand. Hij is wel absurd soms. De film is gebaseerd op 410 tweets van een echt meisje. Die verschijnen ook in beeld en beĂŻnvloeden dus het verhaal.

2 likes

Ja als ik zo gelijk zou mogen raden omdat de hoofdpersoon een witte man is die geen enkele politie/sheriff ervaring heeft en compleet iedereen (in de meeste gevallen native american (sorry ik weet even niet of dit de juiste term is)) overruled. En dat ook veel vanuit zijn perspectief is terwijl er dingen gebeuren waarin hij niet de belangrijkste persoon is om naar te kijken.

2 likes

Ja booksmart vond ik ook grappig! Sympathieke hoofdpersonen ook. En vlot gemonteerd.

@dazed wat grappig! Dat is ook echt een onvervalste klassieker. En clueless die is gebaseerd op Emma toch van Jane Austen? Het lijkt bijna zo dat als je Een klassieker wilt worden je wel een goed literaire verhaal moet hebben. Romcom is niet zomaar wat dus haha.

2 likes

Ja klopt! Clueless is mijn lievelingsfilms en ik weet nog dat ik een keer emma keek en er achter kwam dat bijna elke scene wel ergens op gebaseerd was!

En en bridget jones is toch ook wel losjes gebaseerd op pride &predjudice?

2 likes