Heb vorige week verschillende films in de bios gezien. Hier mijn zegje erover. Geen spoilers.
Keek eerst op 1 dag: Babylon en The Banshees of Inisherin
Babylon
Geweldig is niet het woord dat ik zou gebruiken voor deze film. Het onderwerp vond ik daarintegen echt fantastisch! Alleen die olifantenstront en golden shower had voor mij niet gehoeven. En wat duurde het lang! Ik zag opeens zulke rare beelden en toen besefte ik mij dat ik half aan het hallucineren was. Mijn ogen vielen gewoon steeds dicht en ik ging gewoon half dromen. Moest echt vechten om ze open te houden. Ik heb veel gemist van de scĂšnes met Tobey Maguire. Nelly vond ik wel leuk, alleen word ik eerlijk gezegd wel beetje moe dat Margot Robbie gewoon bijna altijd hetzelfde karakter speelt. Zou ze daar zelf niet moe van worden?
Cinegrafisch wel heel mooi en ik vond ook de muziek heel tof! Daar genoot ik wel van. En het verhaal vond ik ook leuk alleen naar mijn smaak was het soms echt te weird en duurde het gewoon echt veelste lang.
The Banshees of Inisherin
Ik vond deze film echt geweldig. Al kan ik mij voorstellen dat er mensen er zijn die juist dit saai vinden, maar ik heb zo genoten. Mooie muziek en mooi Iers landschap! Ik genoot ook zo van Collin Farrell en Brendan Gleeson. Heel die setting van zo âdeprimerendâ eiland en al die bewoners. Waar ik bij Babylon echt in het verhaal moest komen zat ik er nu gelijk in. En wilde ik ook echt weten waarom Colm niet meer bevriend wilde zijn met PĂĄdraic. En love Collin Farrell! Hij kan diverse rollen spelen en ook deze rol deed hij fantastisch. En wat vond ik het karakter Mrs. McCormick geweldig. Zo eng oud vrouwtje (a la een banshee) dat overal opduikt.
Op een andere dag had ik een heerlijke bios dagje met de films Klem, Knock at the cabin en The Fabelmans
Klem
Heb de serie niet gezien. Alleen de samenvatting die iemand hier gaf. Ik vond het best een goede Nederlandse film. Ook goede muziek. Vond de setting in Italië ook erg leuk. Snap alleen niet waarom Hugo persé Marius wilde bezoeken, maar misschien moet je daar de serie voor hebben gezien. Ik snap dat de dochters bevriend zijn, maar toch. Einde vond ik wel wat afgeraffeld. Kijkt wel lekker weg.
Knock at the cabin
Klinkt als een horror, maar is het niet echt. In elkgeval geen in your face horror. Het meer een psychologische horror/thriller. Was echt heel benieuwd waar het verhaal naar toe zou gaan. Een film die goed past in de huidige tijdsgeest. Ik kan mij voorstellen dat sommige het einde tegen vinden vallen, maar dat vond ik niet. Juist interessant en anders dan ânormaalâ. Vond het kind trouwens echt een schatje en ze acteerde ook goed.
The Fabelmans
Het eerste uur dacht ik nog dit is echt zo goede zondagmiddag film. Niet te veel aan de hand. Maar jemig er kwam geen eind aan. Het publiek in de zaal bestond voornamelijk uit grijze haren en hadden net als het hoofdpersonage hun jeugd in de jaren '50 - '60. Ze hadden er merkbaar moeite mee dat er geen pauze was. Dat begreep ik wel, want ik vond 2,5 uur voor deze film toch echt aan de lange kant.
De film is los gebaseerd op de jonge Steven Spielberg (Ook regisseur v/d film). Net als Babylon krijg je een inkijk in de cinema van die tijd. En nu uit de ogen van een jonge jongen, die een grote film passie heeft. De laaste scene vond ik wel leuk gedaan en ik kreeg ook flashbacks naar Babylon, die o.a afspeelde in de filmstudioâs in Hollywood. Ik vind filmgeschiedenis erg interessant en de film sprak mij daarom ook aan, alleen het duurde gewoon wel echt veelste lang.
Oja! Uiteraard filmmuziek van John Williams