Filmtopic (Deel 1)

Ik heb eindelijk Another Round (Druk) gezien!
Mads Mikkelsen was zoals gewoonlijk weer top en die laatste scene was zo goed! Geeft ook heel goed de relatie met alcohol weer. Heb er echt van genoten.

Ook M3GAN gezien. Viel beter mee dan verwacht, maar vond dat dansje zo stom :grimacing:

5 likes

Plane was echt heel goed. Spannend tot het eind!

5 likes

Hebben jullie wel eens een film gehuurd bij eye? Ik had de laatste aflevering van op de 5de rij geluisterd en ben nu echt heel benieuwd naar de film die ze daarin bespreken, gebroken spiegels. Ik wist ook helemaal niet dat je daar films kon huren. Wel tof want zo kan je heel wat klassiekers zien en oude films.

Link naar de film (naar beneden scrollen voor het huren)

Podcast

1 like

Ja ik heb wel eens wat films gekeken toen ik een maand gratis kon kijken via een actie vorig jaar. Tof platform vind ik!

2 likes

Ja doe ik heel soms wel eens! Super handig en fijn! Ik heb daar laatst de nederlandse film Spoorloos op gezien (gebaseerd op het boek Het Gouden Ei van Tim Krabbé) en die vond ik echt heel erg goed.

3 likes

Ontzettend goed (in tegenstelling tot de amerikaanse remake) maar zo naar!!

2 likes

Ik was gister bij Nostalgia en ik vond m niet super. Voor mij iets te traag, verhaal raakte me niet en ik snapte de boodschap niet helemaal geloof ik? Terwijl ik hem op sommige punten een beetje te uitleggerig vond.

Maar, de sfeer in Napels werd wel echt fijn neergezet!

2 likes

Ik ben gisteren naar a man called Otto gegaan. Gezien mijn persoonlijke situatie heb ik echt tranen met tuiten gejankt & aan het einde van de film toen mijn vriendin vroeg hoe ik hem vond echt een ugly cry gedaan haha.

Maar zeker een aanrader! Ik vind het altijd mooi als ze in een toch semi beladen film grappige dingen kunnen verwerken. Het was voor mij echt een film met een lach en een traan

6 likes

Heb vorige week verschillende films in de bios gezien. Hier mijn zegje erover. Geen spoilers.

Keek eerst op 1 dag: Babylon en The Banshees of Inisherin

Babylon

Geweldig is niet het woord dat ik zou gebruiken voor deze film. Het onderwerp vond ik daarintegen echt fantastisch! Alleen die olifantenstront en golden shower had voor mij niet gehoeven. En wat duurde het lang! Ik zag opeens zulke rare beelden en toen besefte ik mij dat ik half aan het hallucineren was. Mijn ogen vielen gewoon steeds dicht en ik ging gewoon half dromen. Moest echt vechten om ze open te houden. Ik heb veel gemist van de scĂšnes met Tobey Maguire. Nelly vond ik wel leuk, alleen word ik eerlijk gezegd wel beetje moe dat Margot Robbie gewoon bijna altijd hetzelfde karakter speelt. Zou ze daar zelf niet moe van worden?

Cinegrafisch wel heel mooi en ik vond ook de muziek heel tof! Daar genoot ik wel van. En het verhaal vond ik ook leuk alleen naar mijn smaak was het soms echt te weird en duurde het gewoon echt veelste lang.

The Banshees of Inisherin

Ik vond deze film echt geweldig. Al kan ik mij voorstellen dat er mensen er zijn die juist dit saai vinden, maar ik heb zo genoten. Mooie muziek en mooi Iers landschap! Ik genoot ook zo van Collin Farrell en Brendan Gleeson. Heel die setting van zo “deprimerend” eiland en al die bewoners. Waar ik bij Babylon echt in het verhaal moest komen zat ik er nu gelijk in. En wilde ik ook echt weten waarom Colm niet meer bevriend wilde zijn met Pádraic. En love Collin Farrell! Hij kan diverse rollen spelen en ook deze rol deed hij fantastisch. En wat vond ik het karakter Mrs. McCormick geweldig. Zo eng oud vrouwtje (a la een banshee) dat overal opduikt.

Op een andere dag had ik een heerlijke bios dagje met de films Klem, Knock at the cabin en The Fabelmans

Klem

Heb de serie niet gezien. Alleen de samenvatting die iemand hier gaf. Ik vond het best een goede Nederlandse film. Ook goede muziek. Vond de setting in Italië ook erg leuk. Snap alleen niet waarom Hugo persé Marius wilde bezoeken, maar misschien moet je daar de serie voor hebben gezien. Ik snap dat de dochters bevriend zijn, maar toch. Einde vond ik wel wat afgeraffeld. Kijkt wel lekker weg.

Knock at the cabin

Klinkt als een horror, maar is het niet echt. In elkgeval geen in your face horror. Het meer een psychologische horror/thriller. Was echt heel benieuwd waar het verhaal naar toe zou gaan. Een film die goed past in de huidige tijdsgeest. Ik kan mij voorstellen dat sommige het einde tegen vinden vallen, maar dat vond ik niet. Juist interessant en anders dan “normaal”. Vond het kind trouwens echt een schatje en ze acteerde ook goed.

The Fabelmans

Het eerste uur dacht ik nog dit is echt zo goede zondagmiddag film. Niet te veel aan de hand. Maar jemig er kwam geen eind aan. Het publiek in de zaal bestond voornamelijk uit grijze haren en hadden net als het hoofdpersonage hun jeugd in de jaren '50 - '60. Ze hadden er merkbaar moeite mee dat er geen pauze was. Dat begreep ik wel, want ik vond 2,5 uur voor deze film toch echt aan de lange kant.

De film is los gebaseerd op de jonge Steven Spielberg (Ook regisseur v/d film). Net als Babylon krijg je een inkijk in de cinema van die tijd. En nu uit de ogen van een jonge jongen, die een grote film passie heeft. De laaste scene vond ik wel leuk gedaan en ik kreeg ook flashbacks naar Babylon, die o.a afspeelde in de filmstudio’s in Hollywood. Ik vind filmgeschiedenis erg interessant en de film sprak mij daarom ook aan, alleen het duurde gewoon wel echt veelste lang.

Oja! Uiteraard filmmuziek van John Williams

7 likes

Ik heb gisteren de video van Amanda the Jedi gezien over Knock at the Cabin en ik denk dat ik het originele einde interessanter had gevonden.
Ik vond de film wel erg goed de spanning overbrengen.

1 like

Ga gelijk checken! Je maakt mij ook heel blij met deze tip, want zocht nog naar leuke youtubekanalen/poscasts die gaan over de films die nu draaien! :grin:

Edit: Nu geluisterd. En originele einde had ook echt interessant geweest! Misschien indd ook beter, maar vond de film niet persé slecht daarin. Maar als je het boek kent is wel echt even heel wat anders. Snap daarom ook de gemengde reviews. Vond Dave Bautista wel echt geweldig in deze rol!!

2 likes

Ik heb deze vraag ooit in de podcast topic gesteld, maar helaas reageerde daar niemand. Hoop hier op wat meer kans.

Hebben jullie nog leuke luister of kijk tips, die gaan over films? Dus bijvoorbeeld een leuke podcast zoals “nooit gezien” of een youtubekanaal die de nieuwste films analyseert.

De podcast Film met Cineville, vind ik echt heel saai dus het moet wel ook leuk te luisteren zijn. Mag wel wat tempo in zitten of iemand die goed verteld. Podcast “Nooit gezien” vind ik daarintegen heel leuk en ook echt een aanrader!

2 likes

Wel al wat ouder, maar ik vond Camera Loopt van Anna Drijver heel leuk

2 likes

Als je van horror houdt is dit misschien wel leuk?

2 likes

@vitaminwater leuke tip! Kende de podcast nog niet. En lekker veel afleveringen om nog te luisteren!

@Luzarl Ik heb een soort fascinatie voor horror alleen ik ben een bange poeperd. Al heb ik mezelf wel versteld doen staan door al 5 horrors te kijken in de bios in een korte tijd. Maar ik weet wel heel veel van horrors, omdat ik het dus opzoek. Kan meepaten met films die ik nooit gezien heb. En vind het genre gewoon heel interessant dus goede tip!

Op YouTube volg ik trouwens dit kanaal. Ook gericht op horror. Vind zijn analyses ook altijd interessant! https://youtube.com/@NathansArtProject

Niet echt interessant weetje..

Geen idee of interessant is, maar ik was ooit bij een tv programma en daar was de regisseur Tom Six van The Human Centipede te gast. En hij vertelde dat hij eigenlijk niet houd van horror (om te kijken), maar horror wel fantastisch vind om te maken, omdat alles kan. Nou dat heeft hij laten zien :sweat_smile:

4 likes

De Kijk van Koolhoven (tv-programma) van de NPO vind ik altijd heel leuk! Zijn inmiddels een paar seizoenen van geloof ik. En ik kijk weleens YouTubevideo’s van Karsten Runquist, die bespreekt veel nieuwe films en heeft ook van die ‘what I watched this month’ video’s. Qua podcasts zit ik er niet zo in maar ik wil Op de vijfde rij nog wel graag luisteren, maar die ken je misschien al.

Ondertussen ben ik compleet onbedoeld een Jared Leto marathon aan het houden :woozy_face:

3 likes

Het ketelhuis vind ik wel leuk, maar ken je misschien wel. En ik heb wel eens boeken gelezen waar films in besproken worden maar weet niet of je dat wat vindt?

Edit: heb de boeken al eens gedeeld bedacht ik me.

Edit: https://plotmagazine.nl/ deze had ik ook al eens gedeeld (en was ik al weer vergeten) maar is ook interessant

4 likes

@Dazed hele leuke tips! Op de vijfde rij ken ik, maar dat was ik even vergeten. Dus thanks voor de reminder. Programma van Koolhoven ga ik zeker kijken. Heel interessant. Precies wat ik leuk vind. Heb ik wat te kijken nu ik ziek thuis zit.

Ga je Requiem for a Dream voor de 2e keer kijken? Echt fantastische film, maar ook zo gruwelijk. Veel plezier met je onbedoelde Jared Leto marathon! Je gaat wel lekker met films kijken :grin:. Houd je dit bij in een app? De films die je kijkt.

@Marquez als er luisterboeken van zijn dan wel. Ik zoek nu wat inspiratie om te kijken/luisteren tijdens mijn bijna 1,5uur reistijd naar werk. Lezen lukt mij niet zo in het ov. Ga je leestips wel bewaren want thuis lees ik wel graag en je aanraders klinken ook heel interessant.

4 likes

Ah ja denk dat dat wel echt een chill programma is om te kijken als je ziek bent!

Requiem was de eerste keer dat ik die keek, vond m wel echt goed! Zou m denk ik ooit wel een keer rewatchen maar voorlopig even niet want wel heel intens haha.

En ja ik vind Jared Leto dus heel stom hahaha maar had steeds met een film uitkiezen niet door dat hij er in zat :’)

En ik gebruik Letterboxd om alles bij te houden, vind ik heel chill werken! Je kan inderdaad tracken wat je kijkt maar ook bijhouden wat je nog wil zien, en ook mensen die je kent (of forummers haha, zitten best wat mensen van hier op) volgen om te zien wat zij kijken, vind ik heel leuk.

2 likes

https://youtube.com/@bekindrewind6585
https://youtube.com/@KazRowe
https://youtube.com/@chinomatography
https://youtube.com/@alltalkingpictures
https://youtube.com/@DiamondBolt
https://youtube.com/@ZelcherProductions
https://youtube.com/@blameitonjorge
https://youtube.com/@kindafunny

Niet alles is 100% film en nieuwe films, maar wel veel film.

2 likes