Fitnesstopic

Yass zo goed! :muscle:

Ik moet zeggen, ik vind m’n nieuwe spieren prachtig, maar daar is niet iedereen het over eens. Voor m’n vriend hoeft het allemaal niet zo nodig en m’n moeder en schoonvader zeiden dat ik “dikke armen had gekregen” :angry: Sowieso haat ik elke opmerking over iemands lichaam, maar ik vond dit toch ook wel echt niet leuk. M’n armen zijn idd veel groter geworden door m’n spieren, maar ik dacht huh dus mensen zien dit aan voor vet? Ook collega’s die ik inmiddels weer langzaamaan af en toe zie maken opmerkingen erover, soms positief, soms negatief.

Hebben hier meer mensen ervaring mee? Ik heb sowieso het idee dat gespierde vrouwen niet echt voldoen aan het schoonheidsideaal (behalve natuurlijk alles je alleen je kont traint) en dat mensen vinden dat ze er dus iets over mogen zeggen. Beetje een dagboekpost dit, maar ben benieuwd naar hoe anderen hiernaar kijken/mee omgaan.

2 likes

Ja story of my life. Heb verre van gespierde bovenarmen hoor want haat upperbody, maar wel gespierde benen, die dus ook gewoon dik lijken in een lange broek. Krijg bijvoorbeeld van mijn moeder zooo vaak opmerkingen zoals “Wanneer gaat dat sporten er nu voor zorgen dat je echt dun wordt?” of “Leuk als dat sporten, maar je benen hebben er niet minder volume door gekregen?”

Ik negeer het soms, maar meestal reageer ik in de trant van “Oh fijn dat het opvalt, dan is het sporten niet voor niks want ik wil daar juist massa opbouwen”.


Ik ben 6 weken geleden van sportschool geswitcht en het is zooo fijn. Kan elke week weer een stapje meer, richting pre-lockdown gewichten en vanochtend zelfs PR op legpress, zooo motiverend. Hallo is het al bijna woensdagochtend want ik wil weer sporten haha.

3 likes

Heel herkenbaar! Het begon al toen ik nog begon met crossfit want ‘ooh daar wordt je heel breed van, dat vind ik echt niet mooi. Wil je dat echt?!’. En nu krijg ik regelmatig de vraag of ik het niet vervelend vind dat mn schouders breder worden en waarom ik zoveel train want je wil toch niet teveel spieren krijgen?
Afhankelijk van wie het vraagt is mn antwoord iets in de trant van ‘ik train omdat ik me er beter door voel/ik train ook niet zodat jij me mooier vindt/ik vind het zelf wel mooi inderdaad/…’ of een heel relaas over dat we moeten ophouden met opmerkingen maken over hoe een ander er uit ziet :sweat_smile:

1 like

Ik heb die opmerkingen ook wel eens gehad. “Nou pas op dat je geen Russische kogelstootster wordt hi ha ho.”

Mijn standaard antwoord bij dat soort opmerkingen is “ik doe het niet voor jou”. Boodschap is dan wel duidelijk. Bemoei je met je eigen zwakke slungelige kippenborst, Jeroen.

9 likes

Ik vergeet nog de vervelendste ‘Wat vindt je vriend ervan dat je misschien breder wordt?’ :angry:

1 like

Ik herken die opmerkingen over een gespierder lichaam ook, vooral vanuit mijn moeder. Maar ik doe het ook wel eens bij mijzelf en dat vind ik echt niet leuk om te merken. Het verschilt heel erg per setting - in de sportschool vind ik het alleen maar leuk om bijv. mijn biceps/triceps/schouders te zien tijdens het trainen en over het algemeen vind ik mijn spieren gelukkig prachtig. Maar als ik niet in kleding pas vanwege die armen, lats of quads omdat ze te groot zijn denk ik wel eens: wil ik dit :sweat_smile:

1 like

Bedankt voor al jullie reacties @Spillthetea, @paraplu, @KipTokTok, @Harrrie! Aan de ene kant fijn om te horen dat ik niet de enige ben, aan de andere kant word ik er woest van dat vrouwen blijkbaar massaal hier opmerkingen over krijgen. Zelfs tot het punt dat we er zelf onzeker van worden. Wat vind je vriend ervan is echt wel de allerergste :sob: alsof je ook bestaat om hem te bekoren met je lichaam. Ga weg hoor.

Wat is dat toch met moeders en opmerkingen over het lichaam van hun dochter? En waarom vinden we massaal een gespierd mannenlichaam mooi, maar een gespierd vrouwenlichaam mannelijk? En waarom is dat dan weer een belediging, als je “mannelijk” bent? En waarom zijn MIJN spieren mannelijk?

Maar echt goed de mensen die er iets van zeggen! Ik wil dat nog sterker gaan doen.

En @Spillthetea herkenbaar! M’n schouders passen niet meer in m’n favoriete colbertje :sob:

2 likes

Weet niet of dit het juiste topic is, maar heeft iemand hier ervaring met Whoop? Lijkt me heel interessant maar het staat me zo tegen dat het alleen in abonnementsvorm is, ben benieuwd of het het waard is

Ik! Ben extreem fan. Vraag maar raak :slight_smile:

1 like

Oh leuk! Ben vooral benieuwd in wat voor opzicht je er meer aan hebt dan een normale smartwatch (heb nu een basic garmin) en of je zelf hebt gemerkt dat als je de richtlijnen voor herstel en slapen enzo volgt je prestaties beter worden?

1 like
Lang verhaal

Ik heb initieel een whoop genomen omdat ik op zoek was naar een soort stressmeter. Dat is er niet, maar deze komt wel veel in de buurt. En dat helpt me tot nu toe enorm. Ik zie precies wanneer ik te gestresst ben, maar dat zelf nog niet zo goed door heb. M’n doel was dus stress meten, maar het heeft me zoveel meer gebracht dan dat. Ik leef nu echt veel gezonder en actiever. Ik sport meer, drink meer water, slaap meer en consistenter, drink veel minder alcohol, minder slecht eten etc.

Over andere smartwatches: ik heb alleen een fitbit gehad hiervoor dus ik kan het niet goed vergelijken met een Garmin ofzo. Maar wat volgens mij het grootste verschil is, is dat die andere watches meer een soort cheerleaders zijn “goed! 10.000 stappen!” Of “je hebt 60 min bewogen! Je goal is bereikt!” Waar de whoop meer als een soort coach is: “je hebt vandaag hard getraind, dus je hebt 35m extra slaap nodig. Je bent ook pre-ovulatie en dan slaap je meestal slechter dus er komt nog extra 12 minuten bij. Om je slaap zo consistent mogelijk te houden slaap je het beste tussen 22:31 en 6:55.” Of “je rusthartslag en je ademhaling zijn een stuk lager dan normaal. Dit betekent dat je lichaam klaar is om hard te trainen. Probeer vandaag tussen de x en x strain te halen.”

Dit klinkt vrij extreem en dat is het misschien ook wel. Er wordt veel gewerkt met cijfertjes en grafiekjes en je kunt heel veel bijhouden om te zien wat de invloed daarvan is. Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik veel beter uitrust als ik meer dan 2 liter water drink. Of dat als ik te laat eet, m’n hartslag er in m’n slaap lang over doet om rustig te worden (en je dus minder fit de volgende dag bent). Ik sport vrijwel elke dag en het eerste wat ik ‘s ochtends doe is kijken hoe m’n lichaam er die dag aan toe is. Ik weet nu beter of ik mentaal moe ben (en dus prima kan sporten) of fysiek moe ben (en dus een active of passive rest day neem).

De abonnementsvorm is irritant, eens. In november hebben ze altijd Black Friday sale dus dat is wel interessant. Daarnaast mag je m 1 maand gratis proberen en terugsturen en ik heb ook nog een kortingsbon voor je als je wilt.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd :slight_smile:

Oh wat ik ook superleuk vind is dat je in een groepje kan zitten en dan kan zien hoeveel strain (hartactiviteit), recovery en slaap (de 3 belangrijkste pijlers) de anderen hebben en dus een beetje competitie kan voeren. Dat motiveert me enorm.

Naast je dag en weekoverzichten heb je ook all-time overzichtjes. Ik zal wat screens toevoegen.

Hier zie je m’n verloop qua strain (dus cardiovasculare activiteit. Dit is een logaritmische schaal van 0-21.), heart rate variability (hoe hoger, des te sneller je hart zich aanpast aan activiteit), en rusthartslag (hoe lager, hoe fitter).

Lekker veel water drinken en mediteren zorgt voor een betere recovery:
afbeelding

En de katten mogen niet meer op bed en ik pas een beetje op met ibuprofen:
afbeelding

6 likes

Haha ooh eeuwige twijfel of ik er aan wil beginnen of niet. Het staat me zo tegen dat je altijd moet blijven betalen door dat abonnement. Heb nu net een nieuwe Polar Grit X gekocht (waar ik ook heel blij mee ben) maar het blijft kriebelen.

1 like

Ja ach, alsof je met zo’n andere wel 5 jaar doet ofzo. Dan betaal je in principe ook voor elke 2-3 jaar een nieuwe, die niet meer verbeterd wordt. Het is veel geld, maar voor mij de moeite waard!

2 likes

Oh bedankt voor deze heerlijke review haha! Ik zat er ook al een tijdje over na te denken om dit te doen en je hebt me overgehaald. Dat het een abonnement was schrok me af isd. Ga wel wachten tot november dan. Ik vraag me trouwens wel af wat ze met je data doen, ga dat nog wel even opzoeken.


Weet iemand waar je in de winkel de Adidas powerlift schoenen kunt passen toevallig? Of hebben ze ergens nog leuke kleuren online? Ik wil de 100 kg squat halen, en wil deze schoenen proberen, maar krijg ze echt nergens gevonden.

1 like

Hoe meten jullie je vet- en spierpercentage? Ik gebruik nu die weegschaal van de Basic Fit, maar ik weet niet of het echt accuraat is. Ik heb wel eens rare uitschieters gehad

1 like

Leuk!! Kunnen we een FF-groepje maken :smiley: -verwijderd door moderator-

@Chan die weegschalen staan erom bekend niet accuraat te zijn volgens mij. Waarom wil je het weten? Gewoon leuk om bij te houden?

1 like

Ja, ik vind het leuk om het in een grafiekje te zien. En om per maand te kijken of ik vooruitgang heb geboekt of wat dingen moet aanpassen in m’n schema ofzo

2 likes

Wow dank voor je super uitgebreide review! Nu ben ik echt mega enthousiast geworden, haha. Stressmeting vind ik ook super interessant

1 like

Merk dat ik het lastig vind om leuke sportkleding te vinden die ook nog praktisch is. Leggings die niet doorschijnen en goede sportbh’s. Tips qua merken?

1 like

Van Gymshark adapt lijn en dan de camo en animal leggings. Schijnen ook niet door en zitten lekker. Van de trainings lijn vind ik de sport bh’s erg fijn. Wel weinig ondersteuning, maar dat heb ik zelf niet nodig.

1 like