Fitnesstopic

Ik heb het sporten ook weer opgepakt. Eerst ging ik vaak 3x per week, maar nu ben ik al blij als ik de 2x haal :grin: moet weer even in mā€™n systeem komen

Leuk topic! Ik zat eerst bij duurdere sportschool en de rust vond ik fijn, geen krachtpatsers enzo die je aanstaren. Echter 0 begeleiding en vond dat niet fijn voor die ā‚¬45 per maand. En jaarcontract, was ook kut!

Denk nu na over basic fit, maar ben bang voor de krachtpatsertjes en blikken ā€¦ ervaring iemand? En nog tips? Wel of niet die virtuele lessen erbij doen?

Ligt volgens mij heel erg aan de basic fit of je ā€˜lastā€™ hebt van krachtpatsers. Mijn oude filiaal was echt dramatisch met allemaal kreunende en hijgende mannen, mijn nieuwe filiaal staat in een nieuwe woonwijk en heeft wat meer oude mensen die er sporten. Zou een keertje gewoon kijken op het tijdstip dat je van plan bent te gaan sporten. Maar kijkende mensen valt echt heel erg mee hoor, iedereen is gewoon druk met eigen workout.
Over het algemeen zitten de losse gewichten apart van de apparatuur/cardio (tenminste bij mij), dus dan heb je er ook wat minder last van (tenzij je juist de losse gewichten wil gaan gebruiken :ā€™))

Virtuele lessen zitten er volgens mij standaard bij, je moet juist betalen voor de live lessen. Mijn oude en nieuwe sportschool hebben beide niet de live lessen, alleen de virtuele. Nooit gedaan, maar zie wel altijd groepen met vrouwen de lessen volgens, dus is volgens mij wel gezellig!

Gewoon een keertje kijken hoor! Zeker als je schrijft dat bij je sportschool verder geen begeleiding is, kan je net zo goed hier een keertje kijken toch? Misschien is het wel wat drukker dan een duurdere sportschool, maar je leert de rustige tijdstippen wel en anders ook je route in de sportschool zo verplaatsen dat je er geen last van hebt.

1 like

Ik deed 3-4x per week krachttraining, maar door drukte op werk en een recente harde val met mā€™n fiets ben ik de afgelopen tijd bijna niet meer geweest. Zit zelf bij een duurdere sportschool, waar ik dan elke 6 weken een nieuw schema en meting krijg. Verder is het heerlijk dichtbij mā€™n huis.

Super fijn je berichtje, dankjewel voor de genomen moeite! Ik ga toch maar eens langs om te kijken of het wat is voor me. Thanks!!

1 like

Ik zou juist trots zijn dat jij daar wel staat als vrouw zijnde! De enige tip die ik verder heb is eventueel kijken naar een andere sportschool, waar minder testosteron mannetjes komen. Of misschien op andere tijden sporten als dat lukt?

Mijn sport motivatie gaat altijd met pieken en dalen. 2/3 jaar geleden was ik fanatiek elke dag aan het hardlopen, crossfitten, zwemmen en cardio aan het doen omdat ik een doel had om te trainer. Ik moest super fit zijn.

Nu doe ik het iets rustiger aan maar wil wel weer vaker naar de sportschool. De ene dag cardio (lekker rustig fietsen terwijl ik een serie kijk) en de andere dag kracht.

Ik zit nu bij anytime. Ideaal. Alleen maar oude mensen en een paar ā€˜pompiesā€™ Ik voel me daar heel fijn en absoluut niet aangestaard. En het allerbeste is de super chille airco daar. :raised_hands:t2:

Vanmorgen heb ik een half uurtje gefietst en daarna benen gedaan. Eerder deed ik altijd alles op machines vanwege een bepaalde schaamte dat mā€™n techniek niet goed genoeg zou zijn. Maar vandaag heb ik gesquat, kuiten, hip trust in Smith machine en een paar machine oefeningen.
Elke training sluit ik af met 3 x 1 minuut planken.

2 likes

Dit wordt vanzelf beter. Dus een kwestie van doorzetten. :grin: als ik ergens spierpijn heb, ga ik vaak een spiergroep trainen die wel lukt bijv armen als je spierpijn hebt in je benen.

1 like

Ik heb mij net aangemeld bij een nieuwe sportschool. Ik heb gelijk weer zin en er gaat ook een schema gemaakt worden voor kracht ipv zelf wat aan rommelen. Vandaag een les gedaan met van die buisjes met zand erin. Ik ging echt kapot. :sweat_smile: Morgenochtend doe ik wat rustiger aan en ga ik voor pilates. Ik heb nu nog lekker vakantie dus kan ik alles eens uitproberen en kijken wat ik leuk vind.

Even een like omdat ik met precies hetzelfde zit. Zat eraan te denken om even bij een personal trainer te gaan die een schema kan opstellen en eens kan kijken wat ik allemaal fout doe, wat ik al kan, en waar ik kan beteren.

Binnen 3 weken heb ik eindelijk vakantie, tegen dan wil ik weer ergens een soort van schema vastleggen

1 like

Ok eerste pilates les gehad. Ik ben echt een houten plank. Ook dat in en uit ademen ik deed het elke keer verkeerd. Het voelde voor mij totaal niet natuurlijk omdat ik normaal totaal niet let op in of uitademen. Ik adem gewoon :joy: :joy:
Ga het nog wel een keer proberen denk ik, of een van de andere yoga lessen.
Iemand een idee wat een beetje leuk is qua yoga heb geen idee wat het is namelijk. Ze hebben oa. Yin yoga, yoga flow, body flow, ashtanga yoga, power yoga.
Morgen ga ik ook een les shā€™bam proberen kijken hoe ik dat vind.

Ohja en ik kwam een oud scharrel tegen van hele tijd geleden. Die sport dus ook in mijn nieuwe sportschool heel awkward gelijk.

1 like

Leuk topic! Momenteel doe ik gewoon thuis workouts met gewichten, maar over een maand ga ik samenwonen en dan wil ik me bij een sportschool ofwel crossfit aansluiten. Iemand ervaring met dat laatste? Ik heb laatst een proefles meegedaan, vond ik echt geweldig en veel focus op techniek. Maar is het het geld Ć©cht waard?

Yin yoga is heel rustig en houdt in dat je de verschillende stretches wat langer vasthoudt. Hierdoor kan je dieper in de spier werken (ofzo). Ashtanga yoga is een bepaalde tak van yoga waarin je dezelfde posities in dezelfde volgorde doet elke keer als je dit beoefend. Power yoga houdt vaak in dat er verschillende ā€œmoeilijkereā€ poses worden beoefend. Bij yoga flow houdt je de posities korter aan en beweeg je met je adem (in Yoga is het ademen het tegenovergestelde van ademen in pilates geloof ik). Als je nog nooit eerder yoga hebt gedaan zou ik of yin of flow proberen! Hoop dat dit helpt

1 like

Ik heb het een maandje geprobeerd en hoewel ik het wel heel erg leuk vond, heb ik het daarbij gelaten omdat ik het het geld dus niet waard vond. Moet ik wel bij vermelden dat ik 2/3 keer per week kon gaan en dat ik daarmee het gevoel had dat ik het geld er niet uit kon halen. Als ik vaker zou kunnen gaan had ik er misschien anders over gedacht :wink: Ik vind het trainen in een groep namelijk een stuk leuker dan alleen in de sportschool trainen!

En doe je nu iets anders dan of hou je het nu bij trainen in de sportschool? Ik twijfel echt enorm. Zelf heb ik wel de tijd om 3 - 4x per week te gaan denk ik. Thuis heb ik ook wel de discipline (meestal haha) om me aan mijn ā€˜schemaā€™ te houden dus dat zal bijv in de sportschool ook wel het geval zijn, maar ik heb toch het idee dat ik te veel aan het aanklooien ben en dat ik het iets serieuzer wil aanpakken (ik merk wel dat ik sterker word, maar ik wil toch wat meer progressie zien). Daarom dacht ik dus aan crossfit, maar die prijzen heā€¦

1 like

Nee, ik doe nu maar wat in de sportschool en mis echt een groep om mee te sporten. Ik zou willen dat er een leuk tussen initiatief was :wink: Crossfit, maar dan goedkoper haha.
Als ik jou was zou ik het gewoon een maandje proberen!

1 like

@bostons @Monito Je zou eens kunnen zoeken naar sportscholen die groepslessen als ā€˜functional trainingā€™ of ā€˜cross workoutā€™ of ā€˜strength and enduranceā€™ oid aanbieden. Vaak is dit heel vergelijkbaar met crossfit. Als je de naam Crossfit wil gebruiken moet je je namelijk officieel aansluiten en elk jaar een paar duizend dollar betalen, veel sportscholen omzeilen dit door de lessen een andere naam te geven. Meestal ben je goedkoper af dan bij een officiĆ«le crossfit box.

2 likes

Eens kijken of er een sportschool in mijn buurt is die zoiets aanbiedt, klinkt interessant!

1 like

Zeker doen! Je woont zeker niet in de buurt van Antwerpen? Daar weet ik namelijk wel een paar goede adressen

Haha heeel toevallig ga ik wel vrij dichtbij Antwerpen wonen binnenkort. Op 20km afstand ongeveer (Lier). Zou wel graag iets op korte fietsafstand vinden (max 5km) maar suggesties mogen altijd!