Fitnesstopic

Ik kan het 3 keer ongeveer, door ‘gewone’ krachttraining ben ik overall sterker geworden en ineens lukte het.

Maar het is volgens mij een beetje assisted machine -> elastiek > negative pull ups (dus helemaal omhoog en dan langzaam laten zakken) die je als volgorde moet aanhouden om steeds dichter bij je pull up te komen!

Met het schema wat ik nu heb van mark carroll moet ik 2x pull ups doen met vrij hoge reps, dus dan gebruik ik gewoon de assisted pull up machine

Ja mannen hebben echt makkelijk praten :roll_eyes:

1 like

Wat voor oefeningen doe je dan? Hoeveel sets/reps? En probeer je wel steeds zwaarder?

Misschien voor de hand liggende dingen maar ik bedoel t goed haha

Ipv assisted pull up machine zo’n lang elastiek! Is wel een beetje prutsen maar wel fijn. Zijn ook wel hele sterke van waardoor je nog best veel hulp krijgt. Of negatieve pull ups dus!

En ipv donkey kicks op smith misschien cable kickbacks?

1 like

Ik ben niet geschikt om opmerkingen over je schema te geven, maar kan je wel vertellen wat voor mij heeft gewerkt.

Ik heb in het begin, voordat ik uberhaupt naar de sportschool durfde, een chin up bar gekocht. Een chinup bar, of beter een pullup bar (moet je even kijken of je er een geschikte deur voor hebt), kost maar iets van 25 euro. Ik kon met veel oergeluiden 1 chin up toen ik m kocht. Maar elke dag meerdere keren gedaan als ik er langs liep, gewoon tussendoor. Ik weet niet of het na 1 of 2 maanden was maar toen kon ik er ineens 2, een week later 3 want ik had de techniek blijkbaar te pakken. Zo ben ik door gegaan naar 10 reps en vervolgens van chinups naar pullups gegaan.

Lang verhaal kort: pull up bar is de beste en goedkoopste investering die ik heb gedaan. Ook heel geschikt voor hanging leg raises/knee ups/toes to bar. En sommige versies kun je op de grond leggen en dan heb je verschillende manieren waarop je pushups kunt doen. En je hoeft er niet voor naar de sportschool.

3 likes

Bij mij heeft vooral 2x per week doen met elastiek erg geholpen. Ben zelf niet zo’n fan van assisted pull ups machine of negatieve pull ups, maar dat is vooral gebaseerd op eigen ervaring. Zo probeerde ik het eerder en na een aantal maanden was ik nog niet veel verder. Iemand gaf mij toen de tip dat je lichaam gewoon echt moet wennen aan de beweging. Veel reps met elastiek dus. Toen ik dat 2x per week deed kon ik na 2 a 3 maanden pull ups. En nu mijn lichaam dat eenmaal kent gaan ze eigenlijk altijd goed (zowel small als wide grip), ook na een vakantie meteen weer bijvoorbeeld. Push ups bijna hetzelfde. Veel gedaan op knieën en veel planken voor lichaamshouding en ineens had mijn lichaam het door en kon ik direct 5 reps. En dat terwijl ik borst en triceps op dat moment niet echt specifiek trainde.

1 like

Ik mag ivm een scheenbeenblessure (aan beide kanten) voorlopig niet mijn fitnesslesjes volgen. Ben nu voor het eerst dan maar weer naar de sportschool geweest voor wat cardio (fiets en crosstrainer) en krachtapparaten, en wil dit ook net zoals mn lesjes dan de komende tijd 3 keer per week doen. Maar ik vind het echt láng niet zo leuk, dus hoop dat ik het wel vol ga houden. Ik was juist zo lekker bezig en het zat echt in mn weekritme ingebouwd zo. Ik vind het ook eigenlijk te spannend om echt het ‘krachthonk’ in te gaan omdat ik niet helemaal weet hoe en wat. Zijn er tips om goed oefeningen te ‘leren’ voordat ik daar heen ga? Misschien tips voor youtube accounts ofzo?

Negatief deed ik destijds zonder elastiek. Toen ik met elastiek ging trainen gebruikte ik eigenlijk altijd het dikste elastiek. Dan gewoon veel reps. Later deed ik zoveel mogelijk reps zelf en als dat niet meer lukte met dik elastiek. Vond dunner elastiek niet fijn, maar kan me voorstellen dat het wel beter is om die later te gaan gebruiken.

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag, ik hoop dat dat oké is! Ik ben eigenlijk heel tevreden met mijn lichaam en ik voel me ook redelijk fit, maar ik zou het toch wel mooi vinden als ik mijn buik wat platter kon krijgen. Ik eet over het algemeen gezond (veel groente, geen frisdrank, beperkt koekjes/toetjes/etc, zo goed als alles vers) en als ik mijn voeding track zit ik meestal zelfs onder mijn aanbevolen calorie-inname. Ik ga wekelijks naar (redelijk actieve) yoga, ik hoepel, fiets dagelijks en heb een parttime horecabaan waarbij ik veel in beweging ben, maar echt actief sporten doe ik niet.

Ik kan op het moment het geld voor een sportschool abonnement eigenlijk niet missen en hardlopen gaat niet vanwege een gammele knie. Dus nou dacht ik, ik ga gewoon eens beginnen met zo’n workout schema wat je thuis kan doen, maar ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Ik kom vooral veel schema’s tegen die buikspieren targeten, maar als dat buikje er nog voor zit zie je daar weinig van lijkt me? Ik ben me ervan bewust dat vetverbranding niet echt te sturen is maar ik heb echt geen flauw idee wat nou wel of niet zinvol is. Heeft iemand misschien tips over waar ik op moet letten bij het kiezen van een schema?

Ik zou focussen op heel je lichaam trainen, met name benen en billen. Grote spiergroep dus hogere verbranding lijkt mij? Vetlaagje wegkrijgen betekent echt afvallen en een lager vetpercentage creëren.

Vrouwen krijgen heel moeilijk zichtbare spiergroei, dus ik denk als jij thuis oefeningen doet zonder gewicht dat je sowieso niet veel verandering in spiermassa ziet maar wel in calorieverbranding. Daarom denk ik niet dat het heel veel uitmaakt welke oefeningen je doet. Is skeeleren misschien een idee?

@oliverqueen @Pabbles dankjulliewel! Het gaat me inderdaad niet zozeer om de spieren, dus fijn om te weten dat ik iets algemeners kan doen!

Skeeleren is voor de lente/zomer misschien wel een optie ja! Ik was voor nu vooral op zoek naar iets binnenshuis omdat ik zo’n intense hekel heb aan winters weer dat ik nu al weet dat ik iets waarvoor ik naar buiten moet niet lang vol ga houden :sweat_smile:

Ik vind de video’s van Blogilates heel fijn voor thuis! Je hebt alleen een matje nodig en ze heeft een heleboel video’s voor beginners. Dan kun je gewoon even uitproberen wat je zelf leuk vindt.

2 likes

Ik heb meteen even op haar site gekeken en het ziet er fijn uit ja, dankjewel voor de tip! Denk dat ik vanavond maar meteen een poging ga wagen :grin:

1 like

Ik vind het zo stom van mezelf, maar ik voel me zo ontzettend geintimideerd als er in de sportschool van die meiden zijn in mooie outfits en met een perfect figuur die er dan ook nog top uit zien tijdens het sporten. Ik sta er dan echt een beetje met een kut gevoel over mezelf ofzo, en dat voelt zó kinderachtig van mezelf. Herkennen jullie dit? Of hebben jullie hier geen “last” van?

Heel herkenbaar, maar je staat er voor jezelf en niet voor een ander!
Bovendien kijken ook zij naar anderen en zijn ze ook wel ergens onzeker over. Maar ik begrijp het volledig. Hoewel ik niet jaloers ben op meiden die er wel heen gaan, extreem netjes en mooi uit zien en vervolgens niets gaan doen.

Heb gelukkig nu een fitnessruimte aan huis :see_no_evil:

1 like

Ja ik zou fitnessfilmpjes doen! Blogilates is inderdaad nice en ik vind Madfit ook heel chill. Zij maakt ook ‘song workouts’ (zoals deze) en die zijn superleuk om te doen.

2 likes

Er is ook een kans dat je lichaam zich aan je huidige calorieen heeft aangepast. Je zou langzaam omhoog kunnen werken (tot je maintenance of zelfs iets daarboven) en dan weer in een calorie deficit kunnen gaan (dus minder eten dan je maintenance). Meer eten is eng maar er gaat echt niks geks gebeuren!

(Ik ben trouwens geen professional ofzo, even een disclaimer haha)

1 like

Ik heb sinds kort een onefit abonnement (ik dacht, ik probeer het een maandje uit) en het is wel echt leuk! zitten echt veel sportscholen en lessen bij :slight_smile: En ook de schaatshal, dus ik ga vrijdag schaatsen had ik bedacht. Nog meer onefit-mensen hier?

1 like

@Briseis klinkt leuk, dankjewel!

@Hondje wow ik wist helemaal niet dat dat kon, heb me ook nooit zo met calorieën/afvallen bezig gehouden. Klinkt wel heel interessant, ik ga me er eens in verdiepen

Edit: ik heb al even snel gegoogled, heeft dat er dan mee te maken dat je stofwisseling vertraagt als je (te) weinig eet?