FODMAP en andere diëten

Ahhh zo rot. En voor die tijd had je geen klachten? Ik heb tijden gehad dat ik standaard meer dan vijf keer per dag moest.

Via headspace kan je ook een pain course doen, dat kan ook wel fijn zijn als je nu zo zorgen ervan krijgt of het ooit nog wel beter zal gaan. Als je nog geen abo hebt kan ik je een linkje sturen voor 30 dagen gratis! Maar online kan je ook vaak aanbiedingen vinden.

1 like

Ik heb denk ik een jaar lang elke dag buikpijn gehad. Niet met rare stoelgang ofzoiets maar wel altijd pijn en opgeblazen. Pas toen het weg was realiseerde ik me dat want je raakt er ook aan gewend. En idd, stress maakt de klachten erger, ook als er dan weer een onderzoek liep dan had ik ook altijd een opvlamming. Echt heel irritant.

1 like

Oh ja! Ik wist ook niet dat ik een opgeblazen gevoel had haha ik dacht ik heb gewoon een dikke buik gekregen

ik heb hetzelfde gehad, allerlei onderzoeken met als uitslag: dit is het allemaal niet dus dan is het pds :upside_down_face: ik had ook iedere dag buikpijn en moest ook echt vaak naar het toilet, maar ik at dagelijks best veel zuivel producten en door FODMAP ben ik er dus achter dat ik niet tegen lactose kan dus ja hahaha. Sinds ik er op let heb ik ook veel minder buikpijn, maar als ik dan wel weer iets minder goed let op wat ik eet komt het wel weer terug, maar het wordt dus wel echt beter!!

1 like

Heeft iemand (met buikproblemen of niet) wel eens venkel(zaad) thee gebruikt tegen opgeblazen buik en winderigheid etc.

Zie het opeens voorbij komen en ben benieuwd of het kan helpen.

Je kan t altijd proberen toch! Niet echt duur om te proberen

Qua fodmaps fructan en gos mag t wel maar beperkt. Dus als je juist meer klachten krijgt kan het zijn dat je daar op reageert.

1 like

Ben het nu al aan het drinken, ben gewoon benieuwd naar andermans ervaringen. Want de info die online staat kan wat “zweverig” zijn en weet dan nooit wat waarheid is :slight_smile:
Thabks voor de info! Welke app is dit?

Hopelijk werkt het voor je! De monash fodmap app.
Mocht het niet voor je werken zou je ook nog pepermunt capsules kunnen proberen, dat is bewezen effectief.

1 like

Zijn er ook ervaringen met het AIP dieet?

Ik ben er wel heel benieuwd naar! Maar ik eet liever geen vlees en heb veel intoleranties, ik denk niet dat het dan een optie is. Ben jij het aan het overwegen?

Ja, ik wil over 3 weken gaan starten. Ik ben al 20 jaar vegetarisch dus ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik zit er nu aan te denken om 1x per week vette vis te eten en kijken of dat voldoende is.