FODMAP en andere diëten

@Bertha @Kurisu bedankt voor de tips!

Bij mij is het weken best goed gegaan.
Nu na een weekje zomerkamp, al een heftige reactie daar op voedsel en mijn tweede vaccinatie is het helemaal aan.
Ik ben vandaag doodop, buik doet zeer en vannacht een heftige aanval gehad.
Denk dat tv kijken, dekentje en huilen het hem voor vandaag gaan worden. Iberogast heb ik nog liggen, kan ik zo ook even pakken, misschien helpt het iets.

1 like

ahh wat naar, sterkte!! Hopelijk krijgt je lichaam weer snel de balans van voor het kamp!!

Het is ook best goed gegaan hoor! Ik kreeg donderdagavond pas last en met het eten vond niemand het een probleem om FODMAP-arm te eten.
Alleen door de vermoeidheid (veel werkstress en weinig slapen op kamp) en dan kleine triggers slaat het nu even heel hard in.
Vind het dan best lastig om er positief in te staan, hoewel ik ook weet dat dit met een paar dagen echt wel weer weg is.

Morgen ga ik in ieder geval een webinar volgen ‘meer controle over je PDS’. Zijn er meer meiden die dit gaan volgen? (gratis via MaagLeverDarmStichting)

Nee! Wat gek!

1 like

Ik herken hier wel iets van. Ik heb soms wel last en soms geen last van het eten van eieren.
Ik eet dan zo’n omelet gerecht met aardappelen en snijbiet in de pan en dan flink ei er over heen.
De ene keer gaat dat super goed en de keer erna ben ik hondsberoerd.

2 likes

Ik heb een vega bitterbal gegeten (met verdaunngsheld pilletje) en mijn buik is nu zo enorm opgeblazen en pijnlijk. Vraag me haast af of je hier striae van kan krijgen. Dit was de bitterbal niet helemaal waard :upside_down_face:

1 like

Ah nee wat vervelend! Verdaunngsheld helpt dus niet? Ik ben ook altijd bang dat mijn buik dan niet meer normaal wordt haha 🥲

Normaal helpt dat wel, maar weet natuurlijk niet wat er in deze ballen en mosterd zat! Toch altijd een gokje als je gewoon wat eet en niet de ingrediënten kan bekijken. We aten s avonds nog een kaasschnitzel en toen had ik lactase en verdauungsheld genomen maar het ding rook heel raar en toen heb ik t niet gegeten. Misschien dat mijn buik ook wel heel erg in de war was van de pilletjes en gebrek aan eten dat die pilletjes nodig had. Geen idee. En volgende dag ook veel endo pijn dus daar kon t ook nog aan liggen :stuck_out_tongue_winking_eye: de mysteriën van de buik :sparkles:

https://www.instagram.com/reel/CSXPQ6PoCtV/?utm_medium=copy_link

Deze staat in de oven! Ik heb het recept met 1/3 verdubbeld want ik heb maar 1 taart vorm en het is eigenlijk alsnog te weinig nu haha, heel soepel. Het ruikt fantastisch!!

Edit; HEERLIJK! Zou volgende x wel iets minder suiker doen.

1 like

Heeft er iemand ervaring met een zwangerschap en PDS?
Werden je klachten heftiger of bleef het gelijk?
Gebruikten jullie medicatie of moest dat afgebouwd worden?

Ik heb voor mijzelf een ‘ultimatum’ gesteld, volgend jaar rond deze tijd moet ik er uit zijn of ik kinderen wil of niet.
Daarin speelt voor mij PDS ook best een rol. Ik gebruik een anti-depressivum en volg bijna het gehele fodmapdieet (ik reageer op bijna alle groepen).
Mijn MDL-arts is er heel makkelijk in. Dan stop je toch een maand of 6 met de pil? Dan wet je of het effect heeft? Wil je weten of je zonder antidepressivum kan? Ach stop een paar maanden en anders start je weer. (het heeft mij bijna 2 maanden gekost om te wennen aan het anti-depressivum, was geen pretje).
Ik sta er zelf gewoon niet zo makkelijk in. Hiervoor heb ik een ruim jaar met heftig aanvallen moeten dealen en stiekem vind ik het loslaten van de controle door medicatie ook heel moeilijk.
Weet ook niet zo goed bij wie ik deze vragen in het ziekenhuis anders kan stellen?

Waarschijnlijk een verloskundige oid? Ik kan me voorstellen dat er andere vrouwen zijn die dit soort vragen ook gehad hebben. Qua antidepressiva zijn er natuurlijk ook vrouwen die antidepressiva voor andere redenen gebruiken. Ik heb altijd geleerd dat je dat soort medicatie liever niet moet gebruiken tijdens zwangerschap, maar het ligt aan wat je neemt. Sommige soorten medicatie heeft wat minder impact op je groeiende kind dan andere medicatie, maar heel veel medicatie is niet getest in zwangere vrouwen dus je weet ook nooit wat het met de ontwikkeling van het kind gaat doen.

Ik denk zelf dat als je echt zeker kinderen wil, je het er waarschijnlijk wel voor over hebt. Ook zonder PDS is een zwangerschap heel zwaar en mega ongemakkelijk. In die zin kan je er misschien beter mee dealen als je al PDS hebt omdat je wat gewend bent, haha. Mijn moeder had/heeft PDS en heeft na mijn geboorte ivm borstvoeding voor lactose-intolerante ik nog lang bepaalde producten moeten gebruiken waar ze eigenlijk niet tegen kon. Was niet leuk voor haar maar voor je kind heb je het over

1 like

Ik heb pds en mijn baby is nu 3 maanden. Moet er wel bijzeggen dat ik geen medicatie gebruik en vooral last had van verstopping en opgeblazen buiken. Wat dat betreft waren de eerste maanden zwanger zijn qua buik niet zo wennen :rofl: Dat van jou klinkt wel iets heftiger misschien met aanvallen, dus weet niet of je veel aan mijn ervaring hebt.

Maar zelf heb ik weinig extra last gehad denk ik, eerder minder last zelfs, zeker na de eerste maanden zwangerschap. Dit ondanks dat ik meteen besloot het fodmappen los te laten omdat ik graag alle voedingsstoffen wou eten voor de baby. Nu eet ik na de zwangerschap ook nog alles en lijkt mijn pds wel veel minder te zijn, Vooral geen verstoppingen en krampen meer na het eten en ik hooop dat dit een beetje zo blijft.

Vond het wel jammer dat mijn VK weinig of geen kennis van PDS had, wel heel meelevend maar had er weinig aan. Als je een kan vinden die dat wel heeft lijkt me dat voor jou heel fijn!

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ga het in december voorleggen aan mijn MDL-arts, ben benieuwd hoe hij er in staat.

Ik kan namelijk niet zonder fodmap ben ik bang, reageer heel heftig namelijk. Vandaag na 1 kleine merci en 1 marshmellow heb ik een hele middag lopen boeren :stuck_out_tongue:

1 like

Gisteren dit hele topic bij gelezen omdat ik al 2 dagen met enorme buikkrampen rondliep. Vorig jaar erachter gekomen dat ik waarschijnlijk lactose-intolerant ben, maar nooit echt uitvoerig getest. Nu vrees ik dat mijn lijf ook geen gluten aan kan.

Ik heb bij de bib 6 boeken over fodmap/lactose/gluten gereserveerd die ik woensdag kan ophalen. Ga me dan even inlezen en indien ik nog extra ondersteuning nodig heb maak ik een afspraak bij de diëtist. Ben er zo klaar mee om mezelf zo vaak zo slecht te voelen na eten.

Als ik de boeken uit heb laat ik weten wat ik eraan gehad heb! Kan maar helpen voor andere beginners :slight_smile:

2 likes

Succes! De site van karlijnskitchen hielp mij in het begin!

1 like

Merken jullie de effecten van stress ook zo ontzettend aan jullie buik?

Ik heb nu een leidinggevende functie, klas met zorgleerlingen en al dat corona-gedoe, mijn
buik wordt al een paar weken niet makkelijk weer rustig.
Morgen ga ik in een zachte legging, groot vest en een wijd jurkje naar school, even geen druk op mijn buik. Haha trek wel glitter schoenen aan, dan lijkt het in ieder geval de bedoeling dat ik er zo uit zie.

1 like

Ik ga komende week hopelijk echt naar de huisarts om te kijken of mijn pds-vermoeden klopt. Die ene online test op de MDLstichting site had ik bij alles ‘ja’ dus ik denk dat ik geen spoken zie. Helaas moet ik de afspraak steeds verzetten door werk maar ik wil het toch wel heel graag weten want voel me zo vaak beperkt door mijn darmen. Een huisarts heeft me in 2014 uitgelachen en weggestuurd, vandaar dat het even duurde voor ik weer durf. Dit topic lezen is al erg fijn merk ik! Dank voor de leerzame berichten. Groetjes met kruik en pijn.
Durf door darmproblemen ook minder snel met een date te slapen of lig ik dan suuper gespannen wakker, zonde toch eigenlijk! Zag op tiktok ook leerzame en herkenbare filmpjes hierover.

Heeft er iemand nog een tip voor een goede MDL-arts?

Het gesprek met de mijne sloeg weer 3x nergens op, hij leest zelfs niet eens mijn dossier van tevoren…

Wat rot! Kwam er wel iets uit het gesprek of niet? Misschien iemand in het chronisch ziek topic! Of in een fodmap fb?

1 like

De tips waren:

• Probeer eens iberogast (dat heb ik gedaan, werkte niet)
  • Verhoog de amitriptyline anders eens naar 50 mg (slik nu 20 en das al heftig)
  • Stop gewoon met je medicatie
  • Kijk eens op de website van de belanggroep
  • Als je werkt stress oplevert, zoek dan een andere baan (really…)

Niets wat ik in de afgelopen 2 gesprekken nog niet gehoord heb, wat ik allemaal al heb gedaan en met hem heb geëvalueerd. Dus gewoon heel jammer. Ik kan best accepteren dat ik hier mee moet leven de rest van mijn leven, maar ik wil graag weten hoe ik er goed mee omga. En daar kan hij mij absoluut niet in helpen (naast dat ik ook mijn twijfels heb over de grondigheid van zijn onderzoek naar de rest van mijn lichaam).