FODMAP en andere diëten

Hoe bevalt jouw onderzoek tot nu toe? Ik doe ook mee maar tot nu alleen nog maar vragenlijsten invullen elke dag. Volgende weke woensdag moet ik die ontlasting wegen dat vind ik wel ff spannend haha en dan weer 'n week later beginnen met het supplement. Volgens mij loop jij één week voor op mij

1 like

Op zich bevalt het prima hoor! Vind de vragen alleen niet altijd specifiek genoeg, ook bij de langere invullijsten heb ik het idee dat er toch wel wat essentiële dingen over worden geslagen maargoed als zij maar te weten komen wat ze willen weten haha. Afgelopen week moest ik wegen, dat vond ik ook wel vervelend maar was veel thuis dus dat scheelt. Ga maandag beginnen met het supplement, dus dan loop ik idd een week voor op jou! Wat vind jij er van?

Ja snap wel wat je bedoeld met die dagelijkse vragenlijsten. Vind ook de antwoorden die je kunt geven (van tamelijk ernstig - zeer ernstig etc) soms een beetje mwa. Ik moet woensdag wegen en ben in principe ook 4/5 dagen thuis dus dat is fijn! Ben benieuwd of je iets gaat merken van het supplement (als je geen placebo is haha)

Ja eens! Is het een beetje te doen met wegen so far?
Ik ben sinds maandag gestart met het supplement maar merk nog weinig. Het klontert ook best wel icm de sinaasappelsap dus dat is niet heel fijn. Vaak is het natuurlijk wel zo dat pre- en probiotica wat langer gebruikt moeten worden voordat je resultaat hebt dus ik wacht het maar gewoon af.

Hmm ja een beetje. Gisteren was dag 1 en had ik wel echt zoiets van ‘uh dit kan ik niet hoor’ (ik dacht nog als je nou een hond had gehad was dit vast makkelijker geweest haha) maar uiteindelijk ging het wel redelijk.
Proef je het heel erg of smaakt het wel gewoon naar sinaasappelsap?

Je moet even checken of er Amaranthmeel in zit, dat zit in die andere versie dacht ik wel. Dat is helaas best hoog in fodmaps kwam ik niet zo lang geleden achter.

2 likes

Wel handig om dan de ingrediënten lijst erbij te zetten :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nieuw kookboek! Zin om weer wat nieuwe dingen te gaan maken!

1 like

@Bertha hoe vond je bakker Leo?
Ik ben zelf wel echt fan van het brood, de eierkoeken en het suikerbrood. Ik eet nou eenmaal heel graag brood en al het glutenvrije van de supermarkt vond ik geen doorkomen aan.

Ik weet eigenlijk niet meer of ik een update gestuurd heb in dit topic, dus na mijn laatste gesprek met de MDL-arts nog maar even een update.
Ik slik nu amitriptyline (anti-depressivum) in een lage dossering (20 mg) en dat haalt al veel druk van mijn buik af. Ik kan nu weer op mijn zij slapen als ik dit wil en dat is echt heel fijn. Ook ga ik veel ontspannener de dag door.
Waar bij veel mensen PDS zich uit in opstopping en diarree, heb ik dit nooit eigenlijk. Bij mij uit het zich in een opgeblazen buik en veel pijn, soms veel slijm in mijn ontlasting. Bij echt een te heftige maaltijd heb ik 's nachts ‘een aanval’ van krampen. Dan kan ik zo’n 30-45 minuten alleen maar trillen, zweten en mijn buik verkrampt dan steeds (boven de navel).
Gelukkig heb ik dat nu redelijk goed onder controle.

Wel eet ik nog strak FODMAP-arm, met daarbij een focus op gezonde vetten. Mijn gewicht is altijd al laag geweest, maar aan het begin van dit dieet kelderde dat met nog 5 kilo minder naar gevaarlijk laag. De dietiste gaf aan dat ik vooral lekker boter moet smeren, bakken in olijfolie en vette vis eten. Dat gaat mij best oke af en sindsdien zit ik ook qua gewicht weer stabieler.

Binnenkort terug naar de dietiste om te zien of wij samen nog wat verder kunnen spitten in mijn dieet en wat voeding kunnen toevoegen.
Ook ga ik meditation moments downloaden voor de zware dagen. Deze week is heel heftig op mijn werk en bam ik reageer heftig op het avondeten, opgeblazen buik en pijn.
Dus daar kan ik denk ik nog wel iets in winnen :slight_smile:

1 like

Ik was er niet wild van eerlijk gezegd, had er misschien iets teveel van verwacht.

Wat rot dat je nog steeds zo erge klachten hebt zeg. Loopt er wel nog iets in het ziekenhuis?

Aiiiii
Heb je triggers of komt het gaat het een beetje?

Wat heftig zeg. Wat voor uitstulpingen? Ik verloor bloed door endometriose die op de darm groeit. En mijn vriend door colitis ulcerosa. Bij mij werd dat ‘bewezen’ door de gynaecoloog, een mri en darmonderzoek. Bij mijn vriend door de MDL arts, bloed- en darmonderzoek. Wat is er bij jou onderzocht? Bloed is wel een alarmbel.

Prachtig filmpje over waarom je een krukje moet gebruiken:

3 likes

Ahh wat rot zeg! En daar is niks aan te doen qua voorkoming? Wist niet dat die dingen ook inwending konden zijn. Wat rot zeg! Sowieso rot met darmaandoeningen want met de meeste mensen kun je daar niet normaal over praten.
Zou zeker als je zoveel klachten ervaart soms weer even een arts bezoeken.

Sorry van het medisch dossier in mijn berichtje! Hoop dat je het niet bemoeizuchtig vond.

1 like

Lege bak bier of zo’n afwasteiltje mss? En desnoods gehurkt op het toilet zitten :sweat_smile:
image

1 like

Haha nu al zin in de update over uitglijden en met de kont vastzitten in de wc haha
Dat vergt echt wel wat kracht en doorzettingsvermogen. Bijna zin om het te proberen maar ook angst dat ik door de wc zak

2 likes

‘Ik sta nog onder behandeling’.
Met andere woorden, ik blijf 20 mg amitriplyne per dag slikken en in december heb ik weer een telefonische afspraak met de MDL-arts.

De arts gaf het volgende aan; het kan in 6 maanden afnemen, in 10 jaar of in nooit meer. Dat is voor iedereen verschillend en hoogst waarschijnlijk wordt het een langdurig en teleurstellend traject.
Nou voor iedereen hier, die kan je mooi in je zak steken! :stuck_out_tongue:

Altijd fijn als ook je arts er geen vertrouwen meer in heeft!
Rot zeg, bah!

1 like

Wat doen jullie als je veel last hebt van je darmen/buik?

Buscopan! Kruik! uitzitten. Ik heb voor mijn endo nu een tens, dat werkt ook wel fijn tegen de buikpijn.
Hoe gaat het bij jou?

1 like

Iberogast, kruik, huilen. Soms werkt een verzwaarde deken ook wel fijn

1 like