Forum: meld problemen hier

Heb je meer info? Screenshots? Welke foutmelding krijg je?

Wel balen als dat het is :anguished: Maar fijn dat het in ieder geval wel kan!



Ik heb net deze fouten gekregen, ook in deze volgorde.

2 likes

Hoi!

We hebben op dit moment twee soorten problemen:

  • Problemen met de layout op sommige mobiele telefoons (android lijkt het meeste last te hebben)
  • Periodieke traagheid van de server

De eerste is heel simpel: daar kan ik niks aan doen. Ik ben geen user interface-ontwikkelaar, en dat betekent dat ik dus ook niks van CSS en HTML weet. Gelukkig is het probleem bij de bouwers bekend, en die snappen wel wat van CSS en HTML.

Dat betekent overigens niet dat het meteen is opgelost. Een van de uitdagingen is dat het een wat lastig probleem lijkt te zijn omdat het zich niet op alle android-devices voordoet. Als iets altijd stuk is, dan is het makkelijk repareren want dan is het snel duidelijk waar het zit. Als iets maar af en toe stuk is, of alleen binnen een heel specifieke situatie, dan wordt het al een heel stuk lastiger. En dat is precies hier het geval.

Betekent dus ook dat ik je niet kan zeggen wanneer het gerepareerd is, alleen dat er weldegelijk aan gewerkt wordt. Als je zelf trouwens UX-held bent: Help graag mee! Ik weet zeker dat ze meer hulp graag verwelkomen.

De tweede kwestie, die van de periodieke traagheid, is een interessante. Die is namelijk het gevolg van een combinatie van factoren.

Jullie zijn namelijk actief. En niet een beetje actief, maar echt heel actief. Ik heb redelijk contact met de forumbouwers en als ik ze dan wat getallen op hoog niveau geef, dan zijn ze behoorlijk onder de indruk van jullie - erg actieve gebruikers zijn jullie!

Bij het begin van het forum hebben we daarbij een inschattingsfoutje gemaakt. Waar we nu achter komen is dat het forum lekkerder draait als de individuele topics niet al te groot worden, dus als de topics niet zoals de eerste WJEKW 17.000+ posts bevatten.

Ik had dat wel eens eerder beschreven al, maar de server probeert allerhande handige dingen te doen: bijhouden waar je bent gebleven, bijhouden in welke topics nieuwe posts zijn (en hoeveel - ook erg handig ivm de FOMO geloof ik. Merk ook op hoe ik de termen een beetje begin te leren! :wink: ), badges toekennen, en zo verder.

Al die dingen moeten worden berekend. En de belangrijkste boosdoener op dit moment, met name in dat eerste WJEKW-topic, is de berekening van de ingeschatte leestijd. Moet je maar eens kijken: bovenaan elk topic staat een inschatting van de benodigde leestijd. Daarvoor moet het forum alle posts in het topic door, alle woorden tellen en daar een inschatting van maken. Wat blijkt is dat dat een zware rekenopdracht (query) is die exponentieel zwaarder wordt met meer posts per topic.

We zijn aan het onderzoeken wat de haalbare alternatieven zijn, van verdere optimalisatie van de database via optimalisatie van de server zelf totaan kijken of het haalbaar is om er extra hardware voor te kopen.

For the record: ik wil zelf ook graag dat het gefixed wordt, want ik let nu elke dag op of de server niet weer raar doet en soms wil ik ook wel eens uitslapen :wink:

13 likes

Niks sorry, ik vind het alleen maar leuk! :slight_smile:

Stiekem vind ik het namelijk wel erg tof wat jullie allemaal doen hiermee, hoe jullie een community opbouwen en hoe ik daar als rare flapkoek ook wat aan kan bijdragen. Van techniek weet ik een beetje, en daar vertel ik ook best graag over :slight_smile:

12 likes

lol een pleb, woord van de dag

3 likes

Vraag me af of iemand dit gebruikt? Is er een mogelijkheid dat dat uitgezet word?

Wel goede update! Dankjewel.

Het is vooralsnog niet mogelijk dat uit te zetten. Maar topics sluiten nu automatisch bij 5000 berichten dus dat zal zeker verschil gaan maken.

2 likes

Hoi,

Zoals @Lula ook al aangaf: het kan niet worden uitgezet op dit moment. Dat komt deels ook omdat diezelfde logica ook voor wat andere zaken wordt gebruikt. Dus het is niet alleen voor het bepalen van de leestijd maar ook voor wat interne administratie van het systeem.

Het is erg vervelend en daarom was ik vannacht rond een uur of vier ook even aan het testen zodat jullie daar zo weinig mogelijk last van hebben. Maar nog geen defintieve oplossing helaas.

3 likes

Beide dank voor de antwoorden!

Admin 0400 uur. Moet jij niet slapen ??

3 likes

Wat ik al niet voor jullie over heb he?

Zoals ik tegen de mods al zei: uiteindelijk wil ik een standbeeld.

9 likes

Ik begin vast met boetseren.

8 likes

https://edbonsports.files.wordpress.com/2015/12/c0c3f-actor-pictures-arnold-schwarzenegger-wallpapers-hd-arnold-schwarzenegger-wallpaper-13.jpg

9 likes

Ik had je precies zo voorgesteld, dus ik ben goed op weg!

4 likes

Ik ben nu al fan van je!

Welbeschouwd ben ik een soort Schwarzenadmin. Of een Schrödingers admin, die wel of niet beheer pleegt. Je weet het pas wanneer je kijkt!

(Nerdgrap: Schrödinger rijdt veel te hard op de snelweg en wordt aangehouden.
Agent: ‘weet u wel hoe hard u ging?’
Schrödinger: ‘nee maar ik kan u wel precies vertellen waar ik ben!’

Ok, I’ll be here all week, try the veal.)

4 likes

was dat niet heisenberg :redface: :nerd_face:

1 like

Ik heb teruggelezen, alleen niet alles, maar ik heb soms dat ik een topic uit heb gelezen haha maar de topic titel niet grijs wordt zodat ik hem even daarna weer blij aanklik. En dan hetzelfde lees.
Kan zijn dat dit al behandeld is, sorry dan, maar ik laat het toch even weten.

1 like

jup hetzelfde hier. Onthoudt ook weer niet de gelezen posts. We zijn te actief haha

2 likes

Sst. Laat mij nou even ongezien fouten maken.

2 likes

hoi allemaal,

mijn excuses voor de meldingen die jullie hebben gekregen over het eerste wjekw topic. uiteraard niet de bedoeling! dit gaat over het werkbaar maken van het te grote topic zoals jullie begrepen zullen hebben.
ga nu uitzoeken hoe jullie hier geen last van hoeven te hebben!

2 likes