Forum: meld problemen hier

Sorry als ik voor mijn beurt spreek, dus verbeter me vooral als ik het fout heb! Maar als het goed is, is dat de Discourse app. Maar had ook ergens gelezen dat dat eigenlijk hetzelfde werkt als de webversie, dus dat er niet veel verschil in zit.

3 likes

Ja, ik vind dat Android/Chrome probleem ook echt irritant. Ik vind een andere browser op mijn mobiel gebruik gewoon niet gebruikersvriendelijk en geen goede optie.

Het gekke is ook dat ik in het begin van het forum hier ook helemaal geen last van had. Dus het moet ook gewoon kunnen?

Het is geen ideale situatie inderdaad. We steken er natuurlijk niet zoveel tijd in om mensen actief dwars te zitten, maar we hebben zoals @Lula terecht aangeeft niet alles zelf in de hand.

Het forum is opgezet op basis van moderne interactieve technieken en dat zie je ook terug: het forum doet heel erg veel. Van badges tot live statusupdates en van chat tot live volgen waar je gebleven bent.

Dit betekent ook dat er gebruik gemaakt wordt van moderne browsertechnieken die continu updates verwerken.

Het lastige is nu dat helaas niet alle browsers hetzelfde werken. Er is wel een HTML-standaard maar daar zit nog (redelijk wat) ruimte voor interpretatie in. En dat maakt het ondersteunen dus ook lastiger.

Een bijkomend pobleem is dat met name Android heel veel verschillende varianten kent, in software ersies en in hardwareversies. Dat maakt het ondersteunen dus meteen al een stuk complexer want eigenlijk zou je op alle combinaties moeten testen (en dat is lastig - binnen de hoofd-Androidversie is zelfs de buildversie soms van belang).

Klopt. En er is in de tussentijd al veel veranderd: het forum zelf is onder water weer wat vernieuwd en zelfs jouw telefoon zal stiekem op de achtergrond updates hebben geïnstalleerd (want dat is wat vrijwel alle telefoons doen tegenwoordig).

Het goede nieuws is wel dat dit een bekend probleem is. Daarmee is er geen oplossing meteen beschikbaar maar er is wel aandacht voor. Op korte termijn betekent dit dat er een fix gaat komen en op langere termijn wordt er meer gestandaardiseerd. Dit forum is namelijk niet de enige site waarbij sommigen problemen ervaren, het gebeurt meer. En dat gaat alleen maar groeien, omdat telkens meer sites over gaan naar dynamische oplossingen.

We gaan dus helpen waar we kunnen om op te lossen, en als je HTML en CSS snapt dan mag je graag meehelpen!

We willen uiteraard niet terug naar een statisch forum omdat juist de dynamische componenten het zo leuk maken!

3 likes

Het forum onthoudt weer niet waar ik ben, alleen als ik er net in heb gepost

Bij mij ook

Bij mij blijft nu achter het topic staan dat er ongelezen posts zijn, terwijl ik alles heb gelezen

1 like

Forum gedraagt zich niet helemaal wat betreft het bijhouden van de gelezen posts inderdaad. Excuses voor het ongemak, we kijken naar een permanente oplossing.

2 likes

Ik merk dat ik bepaalde topics op volgen had gezet en dat word er ineens af gehaald?

Ik had gisteren dat ik in een topic reageerde en dat het bolletje van volgen van blauw naar grijs ging. Terwijl ik graag dat topic blijf volgen.

Ik heb net deze fouten gekregen, ook in deze volgorde.

2 likes

Hoi!

We hebben op dit moment twee soorten problemen:

• Problemen met de layout op sommige mobiele telefoons (android lijkt het meeste last te hebben)
  • Periodieke traagheid van de server

De eerste is heel simpel: daar kan ik niks aan doen. Ik ben geen user interface-ontwikkelaar, en dat betekent dat ik dus ook niks van CSS en HTML weet. Gelukkig is het probleem bij de bouwers bekend, en die snappen wel wat van CSS en HTML.

Dat betekent overigens niet dat het meteen is opgelost. Een van de uitdagingen is dat het een wat lastig probleem lijkt te zijn omdat het zich niet op alle android-devices voordoet. Als iets altijd stuk is, dan is het makkelijk repareren want dan is het snel duidelijk waar het zit. Als iets maar af en toe stuk is, of alleen binnen een heel specifieke situatie, dan wordt het al een heel stuk lastiger. En dat is precies hier het geval.

Betekent dus ook dat ik je niet kan zeggen wanneer het gerepareerd is, alleen dat er weldegelijk aan gewerkt wordt. Als je zelf trouwens UX-held bent: Help graag mee! Ik weet zeker dat ze meer hulp graag verwelkomen.

De tweede kwestie, die van de periodieke traagheid, is een interessante. Die is namelijk het gevolg van een combinatie van factoren.

Jullie zijn namelijk actief. En niet een beetje actief, maar echt heel actief. Ik heb redelijk contact met de forumbouwers en als ik ze dan wat getallen op hoog niveau geef, dan zijn ze behoorlijk onder de indruk van jullie - erg actieve gebruikers zijn jullie!

Bij het begin van het forum hebben we daarbij een inschattingsfoutje gemaakt. Waar we nu achter komen is dat het forum lekkerder draait als de individuele topics niet al te groot worden, dus als de topics niet zoals de eerste WJEKW 17.000+ posts bevatten.

Ik had dat wel eens eerder beschreven al, maar de server probeert allerhande handige dingen te doen: bijhouden waar je bent gebleven, bijhouden in welke topics nieuwe posts zijn (en hoeveel - ook erg handig ivm de FOMO geloof ik. Merk ook op hoe ik de termen een beetje begin te leren! :wink: ), badges toekennen, en zo verder.

Al die dingen moeten worden berekend. En de belangrijkste boosdoener op dit moment, met name in dat eerste WJEKW-topic, is de berekening van de ingeschatte leestijd. Moet je maar eens kijken: bovenaan elk topic staat een inschatting van de benodigde leestijd. Daarvoor moet het forum alle posts in het topic door, alle woorden tellen en daar een inschatting van maken. Wat blijkt is dat dat een zware rekenopdracht (query) is die exponentieel zwaarder wordt met meer posts per topic.

We zijn aan het onderzoeken wat de haalbare alternatieven zijn, van verdere optimalisatie van de database via optimalisatie van de server zelf totaan kijken of het haalbaar is om er extra hardware voor te kopen.

For the record: ik wil zelf ook graag dat het gefixed wordt, want ik let nu elke dag op of de server niet weer raar doet en soms wil ik ook wel eens uitslapen :wink:

13 likes

Niks sorry, ik vind het alleen maar leuk! :slight_smile:

Stiekem vind ik het namelijk wel erg tof wat jullie allemaal doen hiermee, hoe jullie een community opbouwen en hoe ik daar als rare flapkoek ook wat aan kan bijdragen. Van techniek weet ik een beetje, en daar vertel ik ook best graag over :slight_smile:

12 likes

lol een pleb, woord van de dag

3 likes

Vraag me af of iemand dit gebruikt? Is er een mogelijkheid dat dat uitgezet word?

Wel goede update! Dankjewel.

Hoi,

Zoals @Lula ook al aangaf: het kan niet worden uitgezet op dit moment. Dat komt deels ook omdat diezelfde logica ook voor wat andere zaken wordt gebruikt. Dus het is niet alleen voor het bepalen van de leestijd maar ook voor wat interne administratie van het systeem.

Het is erg vervelend en daarom was ik vannacht rond een uur of vier ook even aan het testen zodat jullie daar zo weinig mogelijk last van hebben. Maar nog geen defintieve oplossing helaas.

3 likes

Beide dank voor de antwoorden!

Admin 0400 uur. Moet jij niet slapen ??

3 likes

Wat ik al niet voor jullie over heb he?

Zoals ik tegen de mods al zei: uiteindelijk wil ik een standbeeld.

9 likes

Ik begin vast met boetseren.

8 likes

https://edbonsports.files.wordpress.com/2015/12/c0c3f-actor-pictures-arnold-schwarzenegger-wallpapers-hd-arnold-schwarzenegger-wallpaper-13.jpg

9 likes

Ik had je precies zo voorgesteld, dus ik ben goed op weg!

4 likes

Ik ben nu al fan van je!

Welbeschouwd ben ik een soort Schwarzenadmin. Of een Schrödingers admin, die wel of niet beheer pleegt. Je weet het pas wanneer je kijkt!

(Nerdgrap: Schrödinger rijdt veel te hard op de snelweg en wordt aangehouden.
Agent: ‘weet u wel hoe hard u ging?’
Schrödinger: ‘nee maar ik kan u wel precies vertellen waar ik ben!’

Ok, I’ll be here all week, try the veal.)

4 likes