Forumergernissen

maar niet iedereen zit hier toch om zo woke en slim mogelijk te worden?
als een buurvrouw/collega/dame in de supermarkt/m’n oom tijdens kerstdiner/kennis op een verjaardag iets tegen me zegt wat niet waar is ga ik daar niet elke keer tegenin.
Terwijl wanneer ik wanneer ik een gesprek heb over dat onderwerp op een ander moment heus wel m’n mening geef inclusief argumenten en zonder ruzie te maken.

het is lastig omdat het op een forum zo snel persoonlijk is. Ik beschrijf hier gewoon m’n algemene mening, die niet van toepassing is op een recente situatie die ik hier heb gezien.

12 likes

Niet om zo woke mogelijk te worden maar per ongeluk iets leren is altijd goed toch.

6 likes

Hier ben ik het mee eens, en wat ik nog veel kwalijker vind is dat iedereen er meteen zo keihard op ingaat of lacherig over gaat doen, waardoor iemand eigenlijk nog steeds niks leert. Stel dat ik iets zeg waarvan iedereen denkt: jeetje wat een ouderwets denkbeeld, dit kan echt niet. Dan zou ik het veel meer waarderen als iemand mij gewoon uitlegt waarom dit niet kan en wat het schadelijk maakt. Dan ben ik veel sneller geneigd het aan te nemen dan dat er 100 man over mij heen vallen. Ik vind het jammer dat het meteen als aanstootgevend en aanvallend wordt beschouwd terwijl het soms gewoon onwetendheid kan zijn, laten we elkaar in zo’n geval alsjeblieft iets proberen te leren ipv elkaar in de haren vliegen.

9 likes

Neen, overkomt mij nooit.

Maar weet je wat daar wel het lastige aan is? Want je hebt gelijk: ‘Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.’ maar als jij iemand bent die dagelijks lasts heeft van zo’n ouderwets denkbeeld dan is het verdomd moeilijk om alles maar aardig uit te leggen. Daarom is tegen iemand zeggen dat diegene het aardiger moet uitleggen soms niet oké. Dan ga je wel eens voorbij aan iemands leed, zeg maar. (Dat heet trouwens tone policing voor wie zin heeft om te googlen.)
Al snap ik je wel hoor want ik ben zelf natuurlijk ook meer geneigd iets aan te nemen van iemand die iets op een aardige manier zegt.

(Nu probeer ik iets aardig uit te leggen maar vind ik het zelf echt mega belerend. Misschien moet ik op cursus.)

1 like

Willen jullie je technische forumproblemen hier melden:

In dit topic leest Admin2 aka Help Desk niet mee.

2 likes

Klopt, maar dat is dus niet hoe het er in het wjekw aan toeging, daar werd gewoon spottend en honend gedaan, waarvan de emotie begrijpelijk is (en m.i. best terecht), maar de boodschap gewoon lelijk naar haar en daarmee contraproductief was. Het is niet alsof ze expres mensen wilde afvallen met haar posts en dat lijkt me ook wel relevant als je wilt bekijken waar haar denkbeelden vandaan komen en hoe je haar ervan kunt overtuigen dat ze achterhaald zijn.

Lekker gemeen doen en dan zeggen “ja boeie als jij je gekwetst voelt is het jouw probleem ik ga met mijn humor geen rekening houden met jouw gevoelens” is wel heel makkelijk blijkt, maar ik snap gewoon niet zo goed waarom je onaardig zou willen zijn maar oké

24 likes

Ik ben het met je eens dat de boodschap centraal staat, maar ik denk dat niet iedereen altijd zin heeft om zulk soort boodschappen te ontvangen en daar op dat moment voor openstaat. Moet dat dan als je de boodschap wil voorkondigen die moreel juist is? Nee dat moet niet. Zou het er gezelliger op worden als we niet steeds elkaar zouden proberen te corrigeren? Ja dat wel.

Het is nergens gezegd dat dit het educatiefforumfeminarum is waarbij een constante heksenjacht moet bestaan op allerlei verkeerde denkbeelden van medeforummers met als uiteindelijke doel dat iedereen moreel juiste beslissingen kan nemen en uitspraken kan doen. Diegene die wat wil leren vindt echt de weg naar de juiste topics wel, en diegene die dat niet wil mag ook wel eens op de vingers worden getikt van “uhh, wat je nu zegt is een beetje achterhaald, lees dit artikel/topic/post maar eens als je er meer over wil lezen” maar het HOEFT niet. Ik ben hier althans niet met dat doel. Af en toe wat leren zoals @Banananana zegt is alleen maar meegenomen, maar die lange discussies over wat juist is en wat niet en wat je wel mag zeggen en wat niet, daar heb ik niet altijd geduld voor op een forum. Dat doe ik al hele dagen op werk en mijn studie.

Ik heb er ook beetje spijt van dat ik me toch heb laten verleiden tot zo’n gesprek als dit. Kan me maar beter een beetje oppervlakkig houden in de nagel, beauty en interieurtopics.

27 likes

Wat ik me vooral afvraag als ik van die lange forumberichten zie. Typen jullie die op je telefoon of zitten jullie achter de laptop??

51 likes

laptop, lekker tikken en dubbel quoten. zou me zeker niet lukken op de mobiel.

Haha dit vraag ik mij ook altijd af.

Telefoon. Ik ben echt een klein papzakje maar mijn duimen zijn helemaal afgetraind.

35 likes

Ik stoor me vooral aan het feit dat er vaak gesproken wordt over “goede” en “foute” denkbeelden. Dit brengt meteen een enorm negatieve lading met zich mee waardoor mensen zich aangevallen voelen. Daarnaast vind ik dat mensen zich ook wel heel snel iets aantrekken en gelijk korte metten maken met iemand die een andere mening heeft. Er wordt vaak niet eens gevraagd waarom iemand op een bepaalde manier denkt, maar er worden gelijk hele verhalen geschreven met waarom iemand zijn denkwijze “fout” is. Ik vind het ook lastig om mijn mening te uiten op dit forum, omdat er een grote groep is die op een bepaalde wijze denkt en daarvan wordt aangenomen dat dat de juiste denkwijze is. Het komt vaak heel zwart / wit over, terwijl naar mijn idee dingen niet altijd zo zwart/wit zijn.

28 likes

dat vind ik meer in dit straatje vallen: https://speld.nl/2019/03/13/jesse-ontdekte-door-knorr-wereldgerecht-dat-hij-3-a-4-personen-is/

2 likes

Nouja eerlijk is eerlijk ik vond dat ze zelf ook gepikeerd reageerde hoor op de eerste nog inhoudelijke reactie(s). Maar daarna werd ze toch best wel bespot? Dat was niet per se nodig. Of ik vond het althans wel spotten met haar, kan er wel inkomen dat ze het niet als gevat grapje heeft ervaren.

2 likes

Hahaha klein papzakje

(ik lach niet omdat ik het ermee eens ben, alleen om de woordkeuze)

1 like

Ja of doe er wat mee als het steeds opnieuw gebeurt :eyes:

4 likes

Haha ja iemand noemde Adriaan (van Bassie) vanmiddag papperig en toen dacht ik: ‘Als dat papperig is ben ik een papzakje.’
(Niet negatief ofzo verder hoor, gewoon een neutrale constatering.)

3 likes

Ik vind t hier wel regelmatig een wedstrijdje woke zijn met zijn allen. En mis ik een behoorlijk stuk nuance tussen een denkbeeld dat achterhaald is vs een denkbeeld achterhaald vinden
Dat laatste is nu blijkbaar aan de hand en dus valt men op een lompe manier over elkaar heen om een andere user de grond in te boren. Want oh oh iemand heeft een bepaald beeld over jongens en meisjes. Hoe schadelijk.
Ja, je mag iemands mening ouderwets/achterhaald vinden en dat toelichten. En stop daar dan ook, naast het winnen van de progressive olympics mag er namelijk ook best nog een stuk menselijkheid en agree to disagree zijn.

41 likes

Nou nee. Er zijn heel veel dingen waar we het niet eens over hoeven te zijn maar een aantal dingen gaan we niet agree to disagree’en. En het onderwerp van vandaag is er daar één van.

1 like