Forumergernissen

Oh dit vind ik wel heeel wat anders. Vind het ook wat moraalridderig om daar moeilijk over te gaan doen als iemand vraagt: ‘hee wat is de nr 1 wasmiddel?’ en dat iemand dan zegt: ‘merk X is beste koop’. Het is niet zo dat je hele onderzoeksrapporten download en deelt :’)

Dus ja heeelemaal eens @ellegirltalk ik vond dat ook echt zeiken om het zeiken

Edit: of ander voorbeeld, stel dat iemand vraagt: hee ik heb geen netflix, kan iemand even kijken of seizoen X van serie Y erop staat? En dat je dan zegt: ‘sorry nee als je geen abonnement hebt ga ik die info niet met je delen’ :’) echt mijn hemel waar doe je moeilijk over

27 likes

Ik vind dat geen goede vergelijking. Dan eerder: Hey heeft de Consumentenbond een onderzoek gedaan naar de beste (vul maar in)?

Want in jouw voorbeeld zou de persoon in kwestie alsnog een abonnement bij Netflix afsluiten om dat seizoen vervolgens te zien. Maar bij die uitslagen wordt er specifiek gevraagd die te delen zonder de Consumentenbond te steunen

Ik lig er verder niet wakker van trouwens, dit gaat me om de vergelijking die in mijn ogen niet klopt :grinning:

4 likes

Goede vergelijking zou zijn: wil iemand een foto uit boek/krant x maken en dit naar mij opsturen want ik ben benieuwd naar artikel blabla.
Dat is wat anders dan het hele boek kopiëren en delen met een ander @Nox
Edit: ik denk dat degenen die het irritant vinden ook niet zozeer denken aan auteursrecht of inkomsten die de Consumentenbond nu misloopt en dat het illegaal is zoals wel bij journalistiek.
En ik betwijfel of het ook iets is van “ik heb er zelf voor betaald dus betaal jij er ook maar zelf voor” want de ergeraars hebben zelf misschien helemaal geen abo. Maar dat ze het gewoon schooierig en dom vinden om te lezen.

3 likes

Haha ja oke true, maar het principe van iets geheim willen houden omdat je nu eenmaal niet betaald hebt voor het abonnement is wel hetzelfde

2 likes

het is nog niet eens middag en het gaat alweer in verschillende topics over poep. kunnen jullie geen poeptopic maken als jullie er zo graag en vaak over praten? :cry:

7 likes

Oh jee. Dat was niet het hoofddoel :weary::laughing:

1 like

Zal vast aan mijn eigen mentale staat liggen dat ik me hier aan erger, maar ik heb zwanger en kind op negeer staan ivm miskraam. En toch wordt in zo veel van de berichten in de “algemene” topics benoemt dat iemand zwanger is of bevallen is oid. Ook vaak als het helemaal niet relevant is.

13 likes

Ik denk ook steeds dat ik in het verkeerde topic ben.

4 likes

Overconsumptie in praktisch alle hobbytopics.

28 likes

Steeds zo’n meta-gesprek over ‘we zijn een forum’ en dit en dat mag je niet over influencers zeggen en dan iemand ‘dan kijk je toch niet!’ en dan zijn we als forum jaloers op influencers (nooit, wat een kutbaan).

En eens over overconsumptie!

6 likes

Ik begrijp nooit waarom mensen het zo haten als er “achteraf extra context komt”. Dat is toch logisch, dat gaat in een gesprek toch ook? Dat je er gaandeweg achterkomt dat er allemaal context is die misschien wel relevant is. Ik vind dat altijd wel leuk en interessant?

En als je al die context in een post probeert te vatten krijg je wel weer kritiek dat niemand op zo’n essay zit te wachten.

37 likes

Dit is echt mijn grootste ergernis hier dus ik voel me wel geroepen om hierop te reageren :stuck_out_tongue: mijn ergernis is niet zozeer het geven van context zelf, maar vooral dat die vaak pas komt als de reacties niet zijn zoals gehoopt/verwacht

5 likes

ja het is altijd context die de hele situatie verandert dus noem dat dan meteen???

1 like

Ja en als het niet het gewenste antwoord is dan oordelen mensen te snel. Ik vind er wel een verschil inzitten wanneer iemand wat aanvult of wanneer de situatie compleet omdraait.

2 likes

Ik werd vandaag nog hiervan beticht haha, maar ook als het niet over mij gaat kan ik me veel meer in @boonie vinden dan hierin. We ZIJN toch ook geen eendimensionale wezens die in 2 alinea’s alle complexiteit die er misschien speelt rondom een issue duidelijk kunnen maken? Ik vind ook niet dat dat hoeft. Ik zie een forum meer als een gesprek idd: je vraagt of je zegt iets, iemand reageert daarop, jij denkt erover na, geeft context waarom het voor jou anders is, etc. Maar hier wordt al héél snel geroepen ‘de reacties staan je niet aan!!’. Terwijl die reacties dan soms echt extreem simplistisch zijn of duidelijk totaal niet aansluiten bij de belevingwereld van de poster. Dat mag ook hè, begrijp me niet verkeerd. Iedereen plaatst iets vanuit z’n eigen situatie en je KENT de situatie van de ander ook niet. We zijn allemaal vreemden van elkaar. Maar als je dan uit wil leggen waarom die reactie niet klopt voor jou, dan schiet je volgens sommigen al in de verdediging.

Disclaimer: ja er zijn ook situaties waar iemand zegt ‘haha ik sloeg een kind, grappig ben ik he’ en dat iedereen dan boos is en dat er dan opeens komt ‘nee maar het is m’n eigen kind en het was eigenlijk geen slaan en trouwens, hij sloeg mij eerst en ‘slaan’ betekent een aai geven in deze tweede obscure taal die ik spreek blablabla’. Dan is het wel irritant :joy:

13 likes

Nee maar dat is ook waarom het toch eigenlijk geen zin heeft om zoiets op een forum te plaatsen en je dat gewoon met je vrienden/familie/collega’s moet bespreken? Ik kom ook wel eens in de verleiding om hier advies te willen vragen over een bepaalde situatie, maar dan ben ik aan het typen en wil ik zo volledig mogelijk zijn zodat iedereen dezelfde afwegingen kan maken als ik, en dan concludeer ik iedere keer weer: dit moet ik helemaal niet willen, want mensen kennen mij niet en ik kan niet verwachten dat ze mij en mijn situatie de aandacht en nuance geven die het nodig heeft om het volledig te begrijpen.

Dus ik vind niet dat de reacties niet aansluiten bij de belevingswereld of simplistisch zijn (soms wel natuurlijk he), maar ik vind dat je teveel verwacht van een stel willekeurige mensen op het internet.

Los daarvan vind ik dat je het ook nu weer behoorlijk buiten jezelf plaatst: de reacties zijn simplistisch, sluiten niet aan bij je belevingswereld, de reacties kloppen niet… Maar misschien ben je wel gewoon echt een beetje de asshole? Volgens mij opperde je dat zelf ook in een van je laatste posts in het AITA-topic, maar het lijkt wel de mogelijkheid te zijn die je het minst serieus neemt, terwijl de meeste reacties wel die strekking hadden. Dat betekent niet dat dat per definitie zo is, maar als je er eigenlijk niet voor open staat om te horen dat je wellicht inderdaad de asshole bent, dan moet je het gewoon niet posten.

2 likes

Hooo dit sloeg niet per se op mijn post! Was iets wat me in het algemeen soms opvalt. Ja van sommige reacties in mijn situatie vond ik dat ook, maar dat waren enkelen tussen heel veel nuttige reacties (en ja, ook als zij mij de asshole vonden. Ik snap niet waarom je blijft volhouden dat ik dat een issue vind? Ik ben het er zelf mee eens?) Ben er nu wel een beetje klaar mee dat me gedachten en woorden me in de mond worden gelegd :’) ik herhaal nog maar even; we zijn vreemden van elkaar

wijze les dat je hier misschien maar geen advies moet vragen, maar vind dat wel jammer want ik vind ook juist dat dat soort vraagstukken en meningen een forum een forum maken. Ahh well :woman_shrugging:

2 likes

Oh sorry dat interpreteerde ik dan verkeerd

2 likes

Maar soms denk ik dan ook dat mensen denken dat iemand die een vraag of “advies” vraagt op het forum dan ook echt denkt dat het forum met een sluitend antwoord gaat komen dat de waarheid is. Je kan toch ook een vraag stellen om perspectieven te horen en van gedachten te wisselen of gewoon omdat je benieuwd bent wat mensen erover zeggen/denken, soms juist ook van mensen die jou niet kennen of die misschien heel anders zijn dan de mensen in je directe omgeving.

Wat kan je dan wel op het forum doen/delen?

En @crazyplantlady het was inderdaad wel naar aanleiding van jouw post maar natuurlijk een fenomeen dat ik vaker zie :joy: en mij ergeren die reacties over later toegevoegde context bijna altijd (behalve idd in de extreme voorbeelden waarin een situatie echt TOTAAL anders blijkt).

Ik vond het juist ook grappig dat je soms ziet dat bepaalde context voor de poster misschien helemaal niet relevant lijkt want zo is het voor de poster gewoon, dus dat je het dan niet noemt, maar dat het blijkbaar heel specifieke en cruciale context is om het “probleem” echt te begrijpen - ik sta soms echt te kijken van wat mensen wel en niet normaal vinden of wat gebruikelijk is voor forumleden en dat vind ik het leukste aan het forum eigenlijk

13 likes

Ja dit!! :100: Ik merkte in ‘mijn’ discussie over de verjaardagverplichtingen, dat ik echt besefte van: oooh wacht, ik stelde een vraag met een bepaalde context die voor mij geldt, maar nu ik de antwoorden krijg besef ik dat die context blijkbaar voor míj normaal is, maar niet voor iedereen. Ik vind dat juist ook interessant om te leren van andere mensen, en dus soms jammer dat het soms (disclaimer: in het algemeen, wederom niet per se geldend voor mijn vraag) dan zo op de persoon gespeeld wordt van ‘wij oordelen nu of jij fout bent of goed’ terwijl je toch ook kan denken: ‘oh interessant, zo zit dat voor jou’. Tenminste, zo probeer ik zelf naar discussies en vragen hier te kijken en dat vind ik ook leuk aan een forum.

7 likes