ik zeg echt 0 van deze woorden eigenlijk? gewoon weekend weg, wat drinken etc. en de mensen om me heen gelukkig ook
Misschien ligt het dan aan mijn omgeving!
Ik had een buitenlandse collega die Nederlands leerde en mij ook vroeg: waarom gaan Nederlanders altijd een biertje drinken? Toen ging ik er op letten en sindsdien valt het mij ook op.
Wat andere voorbeelden dan: een broodje eten, een dagje weg, een rondje fietsen/een stukje rijden/een blokje om, borrelplank met kaasjes, een feest oid met hapjes. Zeg je dat soort dingen ook nooit?
‘Ik ga een nachtje weg’ vind ik echt anders klinken dan ‘ik ga een nacht weg’. Dat eerste klinkt normaal, alsof je een gezellig hotel pakt en dat tweede klinkt bijna onheilspellend.
Ja dat vind ik sowieso van verkleinwoorden. Ik doe het zelf ook (onbewust) veel maar ik grap altijd dat het door mn naam komt (eindigt op -tje). En vind alles gewoon gezelliger klinken. “Ik ga bier drinken” klinkt lomp vs “ik ga een biertje drinken.” En je zegt toch ook niet “ik ga een hap eten” ipv een “hapje”
In deze variaties vind ik dit logisch, maar een “collegaatje” of “vriendinnetje van me” of “groentjes”
‘Merkje’ gaat ook door merg en been. Echt van een afgrijselijke truttigheid.
Maar ik ben blij dat het verzet groeit, misschien kunnen we een petitie beginnen om de middelvinger-emoji als reactie op het forum toe te voegen voor verkleinwoordenmisbruik.
Nee, dan maak je denk ik de zin anders: ik ga wat eten / drinken, ik ga uit eten, ik ga naar de kroeg, etc.
Jullie wonen duidelijk niet in België. Al deze woorden zeggen wij hier.
Ja maar jullie zeggen ook kraantjeswater dus jullie zijn sowieso af
Oh ja collegaatje vind ik ook kotswaardig. Maar meer omdat het liefkozend klinkt en dat past totaal niet bij die rol vind ik
k klink liever mysterieus en sinister dan zoetsappig dus prima
- feestje
En mamamelkje.
Een vriendin van mij zegt dat ze “moetjes” is als ze moe is. Die vind ik ook heel erg
De uitspraak “never forget” en dan iets kapot saais. “Never forget dat ik m’n haren ging wassen in een hotel en per ongeluk douchegel had gebruikt”
Maakt natuurlijk niet uit dat je saaie dingen meemaakt of saaie dingen vertelt maar waarom er zo boeiend over doen
Haha dit doet me de denken aan de buurvrouw van mijn ouders die dan “aan het eindje van haar Latijntje” is, zo cringe dat het weer grappig wordt wat mij betreft (vooral in combinatie met de vrouw in kwestie)
Chippies
Merkje is echt iets dat Wil van Tien zou zeggen
maar… bedoelen mensen daar dan een volledig merk mee? zeg maar een kledingmerk ofzo??
Volgens mij zei mijn oma vaak “merkje” over het labeltje in je kleding met de naam van het merk er op dat vind ik nog wel enigszins gepast haha