Fotografietopic

Bedoel je een systeemcamera?

Ik heb al 4 jaar een Sony A6000 en vind het nog steeds een fijne camera. Ik weet niet hoeveel hij nu kost, maar toentertijd vond ik het wel prijzig…

Ik denk dat je inderdaad een systeemcamera zoekt! Ik heb de Sony A6500 en vind dat echt een top ding (hiervoor heel lang een digitale spiegelreflex van canon gehad). Merk eigenlijk niks van dat deze geen spiegel heeft, en hij is veel compacter. Je kunt dan zelf nog lenzen kiezen die je erop schroeft en ook zelf alles instellen etc.

je kunt hier eens tussenkijken en reviews gaan lezen? https://www.kamera-express.nl/producten/foto/fotocamera/systeemcamera#?sort=price&dir=asc

Hoihoi, ik vind fotografie heel leuk, maar ben er alleen nog niet heel goed in. Ik wil voornamelijk doen aan paarden fotografie, maar merk dat ik het heel lastig vind in combinatie met licht en beweging. Doordat er regelmatig weinig belichting is moet de iso hoger, maar dan krijg ik veel ruis. De sluitertijd heb ik ook vrij hoog staan om wazigheid te voorkomen(1/1000).

Zijn er mensen hier die tips hebben voor paarden fotografie?

Ik heb trouwens deze camera kit https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_canon-eos-4000d-18-55-is-kit-1649073.html

Hmm ik zou zeggen dat er niet heel veel meer op zit dan fotograferen met meer licht (als je je iso, sluitertijd en diafragma al maximaal gebruikt) of een lens aanschaffen met een grotere diafragma zodat er meer licht op je lens kan vallen. Je lens kan nu max f/3.5 maar je zou eens kunnen kijken naar de 50mm f/1.4. Die is niet zo duur! Lastige aan een prime lens zoals de 50mm vind ik dan wel weer dat je dan altijd iets meer afstand moet houden tot je object om alles erop te krijgen en overzichtfoto’s er niet inzitten.

1 like

Ja dat dacht ik ook al. Helaas is het soms lastig omdat het vrij donker is in zo’n binnenbaan

Ik had ergens gelezen dat 1/1000 ideaal was en dat anders de foto’s misschien wazig worden, maar kan het ook fout hebben haha. Ik weet zelf niet zo veel over lenzen enzo had ook maar gewoon zo’n kit gekocht in de hoop dat het zou werken. Jammer dat ruis toch blijft, maar dank je wel voor de tip van het huren van een lens!

Is hier nog iemand die aan huwelijksfotografie doet? Ik ben bezig met een opstart om zelfstandig trouwfotograaf in bijberoep te worden (zzp’er in NL denk ik?) en lijkt me leuk om wat gelijkgezinden te vinden!

Geen huwelijksfotografie, maar ik maak wel bruiloft video’s. :slight_smile:

3 likes

Oh superleuk! Heb je ergens een portfolio of instagram pagina waar je je werk deelt? Ik ben benieuwd :slight_smile:

Ik denk dat hier wel iemand is die me een antwoord kan geven :smiley:

Ik wil graag prints laten maken van schilderijen die ik heb gemaakt. Ik denk op mat fotopapier (bestaat dat?). Dus niet op canvas oid. Liefst online of in Arnhem/Nijmegen. Iemand de gouden tip? <3

Oh was helemaal vergeten te reagen. Ik stuur je wel even een berichtje :slight_smile:

1 like

heeft iemand de Canon Powershot SX540HS? Ben heel erg aan het twijfelen tussen een compact camera en een spiegelreflex. Iemand tips?

Wat voor fotografie zou je willen doen?

Ik heb allebei gehad! Ik begon met een compact camera en ben daarna overgestapt naar spiegelreflex. Ik vind de kwaliteit van spiegelreflex veel beter, maar een compactcamera is wel fijner in gebruik aangezien je een groter bereik hebt met 1 lens, en de camera is lichter. Bij een spiegelreflex moet je losse lenzen aanschaffen en steeds je lenzen wisselen.

1 like

Zelf heb ik een instap spiegelreflex camera die het echt goed doet (Nikon d3500) waarbij het enige nadeel is als ik reis meerdere lenzen aan het meezeulen ben. Als je van plan bent om erg actief te fotograferen kan een compact/systeem camera wel fijner zijn, maar weet niet of het uitmaakt qua kwaliteit van de foto’s. En ik heb gebruikt gemaakt van een camera vergelijking website www.cameradecision.com die ik zelf echt fijn vond om camera’s te vergelijken

ik heb net de link gecheckt en volgens mij doet die het niet, maar misschien via google proberen

1 like

En ik bedenk me nu dat ik via cameranu.nl voor een project ooit een camera hebt gehuurd, dus je zou ook nog eerst een model kunnen huren en zien of die bevalt :slight_smile:

1 like

Systeemcamera

Ik heb mijn. Nikon D7000 ingeruild voor een Olympus Om-D
Nooit spijt van gehad

1 like

Vooral het stukje huis tuin en keuken fotografie, niet iets speciaal. Heb altijd een passie gehad voor foto’s maken en wil nu eindelijk eens een goede camera kopen.

Zou een duurdere basislens bij een spiegelreflex ook een goede optie kunnen zijn?had bijvoorbeeld gekeken voor de nikon d3500 en een tamron 18-200 lens. @kmb tag jou ook even omdat jij ook een d3500 hebt.

1 like

Ja klinkt goed! En dan kun je altijd nog uitbreiden mocht je dat willen ipv dat je dan gelijk een hele nieuwe camera moet kopen!

2 likes

Ik ben trouwfotograaf :blush: leukste werk ter wereld!

Helaas het afgelopen jaar iets minder bruiloften vast kunnen leggen, maar goed, hopelijk komt dat volgend jaar weer :heart:

3 likes

Ik zou dan eerlijk gezegd geen spiegelreflex kopen maar een systeemcamera met losse lensen! Zeker als je ‘m vaak mee wil nemen naar dingen is een spiegelreflex best wel lomp en groot. Ik ben van canon dslr overgestapt naar Sony A6500 (deels vanwege de filmkwaliteit) en ben er echt heel blij mee! ‘Men’ zegt ook dat spiegelloze camera’s de toekomst zijn haha, maar ik weet er niet genoeg van of dat echt zo is