Fotografietopic

Hm ja ik ben bij dit rolletje meer zelf gaan proberen de sluitertijd in te stellen, zou het daar aan kunnen liggen? Heb bijna het hele rolletje geschoten tussen sluitertijd 125 en 1000, soms in diafragma modus en soms dus handmatig ingesteld. Heb een Minolta x700, in mijn camera zit een lichtmeter en ik kan dus ook zien welke sluitertijd hij in diafragma stand zelf kiest of welke ik zou moeten kiezen als ik helemaal handmatig fotografeer, heb toen telkens als de lichtmeter bijv 500 aangaf zelf gekozen voor 250 omdat ik de foto’s liever wat lichter dan donkerder had zeg maar. De sluitertijden die voor deze mislukte foto’s zijn gebruikt zijn voor andere wel gelukte foto’s ook gebruikt, dus vraag me af hoe dat dan kan? Ben een complete newbie hoor dus probeer het te begrijpen allemaal haha. Op mijn eerste rolletje was elke foto goed gelukt, op dit rolletje 2/3e van de foto’s ongeveer. Deze mislukte foto’s zijn in een laag diafragma en dan sluitertijd van 125 en 250 geschoten, zelf ingesteld dus. Heb ook andere foto’s geschoten op laag diafragma met vergelijkbare sluitertijd en die hebben dat zwarte vlak dus weer niet :thinking:

Oh dat is wel gek inderdaad! Het probleem lijkt me wel echt in de sluiter te zitten, de vraag is alleen hoeveel je daar aan kan doen. Je zou in ieder geval eens een nieuw batterijtje kunnen proberen. Als dat niet helpt ben ik bang dat het gewoon een onbetrouwbare camera blijft, als je besluit om hem niet meer te gebruiken en niet te laten repareren/servicen zou je hem voor de gein zelf eens open kunnen maken en kijken of het sluitermechanisme bijvoorbeeld vies is, de boel een beetje schoonmaken en het nog eens proberen.

Edit: ter indicatie voor reparaties als je in zou willen schatten of je het de moeite waard vindt, een Pentax van me heeft een beetje een recalcitrant spiegelmechanisme, spiegel blijft zo nu en dan omhoog staan. Ik laat hem binnenkort CLA’en (clean, lubricate, adjust), dat lost hoogstwaarschijnlijk het probleem op en anders wordt daar nog even verder naar gekeken, en dat gaat me als het goed is ongeveer 70 euro kosten. Bij een andere zaak waar ik graag kom betaal je voor reparaties 40 euro per uur.

Ja ik denk ook wel dat het daar aan ligt. Zou het kunnen dat de sluiter alleen problematisch doet in volledige manuele modus? En in diafragma modus bijvoorbeeld niet? Dat het daarom op andere foto’s wel goed gegaan is? Ga dit rolletje denk ik even allemaal in diafragma modus schieten en kijken of ze dan allemaal wel weer lukken. Misschien sowieso even mijn camera beter leren kennen voordat ik het nog ingewikkelder maak met zelf de sluitertijd instellen haha.

Ik ga morgen sowieso even naar de fotograaf, misschien dat zij ook even naar de camera kunnen kijken of het dus aan de sluiter ligt. Zou ik wel echt heel jammer vinden want ben zo blij met mijn camera :frowning:

Edit: batterij heb ik een paar weken geleden verwisseld, dus die is splinternieuw (helaas haha)

Oeh, dat zou ik eigenlijk niet weten. Mijn eerste reactie is dat het me niet direct logisch lijkt, maar ik ken die Minolta’s niet goed dus geen idee of er misschien net een ander deel van het mechanisme gebruikt wordt afhankelijk van de stand, of zoiets. Als je het idee hebt dat dat echt het patroon is kan het in ieder geval geen kwaad om het even te testen. Misschien dan ook een een paar foto’s op manual maken en opschrijven welke dat zijn? Zou inderdaad wel heel zonde zijn, hoop dat dat het is zodat je hem gewoon nog kan gebruiken!

Dat is wel een goede tip! Sowieso dankjewel voor je hulp :slight_smile: ik ga denk ik vandaag en morgen mijn rolletje even vol schieten, dan kunnen ze hem bij de fotograaf ook gewoon open maken. Of misschien elke foto 2 keer maken, dus 1 op de diafragma modus en dan 1 manuele stand en dan dezelfde sluitertijd kiezen als de camera zelf al aangaf in diafragma modus? Dan kan je het echt vergelijken toch?

Hoop ergens echt dat het lag aan de schemering icm de 200asa en tegenlicht/schaduw. Heb weleens gelezen dat de lichtmeter natuurlijk in de camera zit en dat als het verschil in licht tussen het object en de omgeving dat je fotografeert erg groot is dat de lichtmeter dan dus geen goed ‘advies’ geeft. Dat je dan eigenlijk met een losse lichtmeter moet werken, die houd je dan bijv op de bloesem waar je een foto van wil maken en geeft dan aan welke sluitertijd je nodig hebt. Omdat nu dus de lucht erg licht was, de bloesem deels in het licht en deels in de schaduw en de camera volledig in de schaduw was.

1 like

Oh ik ontdek dit topic nu pas! Ik fotografeer sinds een klein jaar ook als hobby, vind het erg leuk om te doen! :blush:

2 likes

Ja dat lijkt me een prima idee! Geef je een update als je meer weet? Ben ook wel benieuwd nu haha. En klopt dat een losse lichtmeter inderdaad wel beter is! Ik ben er meestal te lui voor, dus als ik zie dat de lucht een stuk lichter is dan m’n onderwerp ga ik 1 of 2 stops donkerder dan de ingebouwde lichtmeter zegt, of ik richt de camera zo dat hij een stuk ziet wat net zo licht/donker is als m’n onderwerp en hou die belichting aan.

Ah nou die 1 of 2 stops heb ik dus ook niet gedaan, is een goede tip! Ga vanmiddag even op pad met mijn camera en dan morgen naar de fotograaf, zal het je laten weten als ik meer weet! Hoop zo zo zoooo dat de sluiter niet stuk is ofzo, het is ook niet dat alle foto’s zo zijn vanaf een bepaald punt. Rolletje bestaat uit goede foto’s, dan foto’s waarbij ik dus veel tegenlicht had etc met die zwarte vlakken, dan weer goed gelukt, dan weer even een half zwarte er tussen. En de overeenkomst tussen alle half zwarte foto’s is dus wel het type lichtinval icm in de schaduw staan zelf.

1 like

Wat ik plaats is voornamelijk fotografie inderdaad.
Ik plaats niet veel hoor. Er staat ook voornamelijk bewerkte foto’s op. (Mijn focus ligt nu meer op analoog)

Insta

Loesslippens

We volgen elkaar al zie ik! Ik plaats de laatste tijd ook wat vaker analoge foto’s. Ga zo even aan de slag met mijn rolletje vol schieten en dan hoop ik dat ik morgen gerustgesteld wordt over m’n sluitertijd drama haha.

1 like

Leuk, een fotografietopic! Ik maak zelf op hobbyniveau foto’s. Ik vind het leuk om te doen maar ik ben er geen held in, ik doe gewoon maar een dotje. Meest recente is een foto van een bloeiende vetkruid in mijn voortuin. De bloemetjes zijn echt piepklein:

6 likes

Mooi @Heilung !

Hier ook op hobbyniveau en ik moet eerlijk zeggen dat mijn camera al een tijdje stof ligt te vangen. Ik zit er aan te denken het weer op te gaan pakken :slight_smile:

8 likes

Ik had een beetje hetzelfde probleem. Nu je met je mobiel ook erg mooie foto’s kunt maken vergeet je gewoon dat je ook nog een camera hebt liggen, haha :sweat_smile: Heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven en ben toch maar weer eens met de camera aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat ik het nog steeds wel heel leuk vind :grin:

1 like

Ik heb deze maand een upgrade voor mijzelf gekocht. Van de canon 200 d naar de canon 6d Mark 2. En ik ga nu de 50 mm 1.4 halen. Ik heb de 1.8. Heeft iemand de 1.4 en merk je echt veel verschil?

Gister deze nog gemaakt

12 likes

Hier ook wat bloemen van twee weken terug :blush: heb een fujifilm tx10, meestal ook te verstoffen hier helaas

3 likes

Is er misschien interesse om een soort van week/14 dagen/30 dagen challenge te doen?
Met een bepaald onderwerp of thema en dan te delen? Wellicht om onszelf weer uit te dagen.

6 likes

Leuk idee

Ja die heb ik ook! Vind m heel fijn. Vooral voor landschappen dan inderdaad. Er zit best wel wat vervorming op dus voor plaatjes van mensen is de lens weer minder geschikt. Ik gebruik m ook vaak op huwelijken als ik in het bos shoots ga doen, dan krijg je echt hele vette beelden met heel veel bos en het koppel heel klein ertussen. Ik ben dus erg tevreden met de lens :slight_smile: Veel plezier op vakantie!

2 likes

Ik heb zelf niks met fotografie maar ik wil wel graag een camera voor mijn vriend kopen. Laatst kreeg hij van z’n vader oude fotoboeken en toen realiseerde ik me dat ik het wel jammer vond dat wij niks aan het vastleggen zijn. Dus daarvoor wil ik sowieso een camera kopen.

Maar hij heeft vroeger ook een blauwe maandag gefotografeerd en hij zegt wel eens dat ie dat heel leuk vond. Dus meer als hobby en niet voor foto-albumfoto’s. Is het dan zonde om een compact camera te kopen? Of is er een soort camera die ook klein is maar waar je nog wel uitbreidingen voor kan kopen mocht ie er wat meer mee willen?

Sorry, ken ook de termen enzo niet dus hoop dat mijn vraag duidelijk is :smiley: