Fotografietopic

als je interesse hebt in sigma lenzen kan ik je adviseren om ook op ebay te kijken naar tweedehands exemplaren, daar vind je vaak heel scherpe deals voor iets ourdere modellen die wel nog perfect werken
ik heb zo zelf een 24-70 f2.8 voor €300 en 10-20 f4 voor €150 al kunnen kopen

ik ben nu ook naar een nieuwe body aan het kijken en ga waarschijnlijk daar ook een tweedehands voor kiezen, materiaal nieuw aankopen vind ik zelf echt zonder omdat er toch veel op de markt komt door technische geobsedeerde hobbyisten en beroepsfotografen die jaarlijks dingen afschrijven en aankopen

het prijsverschil tussen die nikon en sigma is voornamelijk omwille van de bouwkwaliteit trouwens, die nikon lens zal eerder plastic lenzen hebben dan kwaliteitsglas zoals sigma, je ziet dat vooral als je de correcties in raw opzet

2 likes

Wow dit is echt een heel late reactie maar mocht je nog twijfelen: ik ben professioneel fotograaf en de 35mm 1.8 is mijn standaard lens! Hiervoor had ik een 1.4 (ook die Sigma Art, mooie lens, maar meeeega groot) en ik ben erg blij met mijn 1.8 want die is veel handzamer en doet het ook gewoon goed! Die 1.4 gebruik ik zelf ook bijna nooit, ik mis 'm alleen als het heel donker is.

Als je een camera met een ‘crop’ hebt (ehh acps sensor, zoiets? weet even niet in welke volgorde die letters moeten haha) dan is een Sigma 30mm 1.4 ook wel wat. Die gebruikte ik vroeger heeeeeeel veel, weet niet of deze nog gemaakt wordt wel.

4 likes

Al een hele tijd ben ik aan het twijfelen over de aanschaf van een systeemcamera omdat ik niet tevreden ben met de kwaliteit van de foto’s die ik met mijn mobiel maak.

Nu ben ik in principe op zoek naar een niet al te dure body (zo rond de 500€). Omdat ik echt net ga beginnen en nog maar moet zien hoevaak ik de camera ook echt ga gebruiken is tweedehands voor mij ook zeker een optie. Heb dit topic al even doorgekeken, maar kon de gouden tip nog niet terugvinden. Iemand die mij hierin kan adviseren?

2 likes

Was precies met deze vraag ook het topic aan het doorspitten.

Ergens toch wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die door de bomen het bos niet meer ziet haha. Heb jij zelf specifieke modellen op het oog?
Ik heb zelf zitten denken aan de Canon EOS M200 of de Sony A6000

Een vriendin van mij had het over een systeemcamera van Sony waar zijn hel tevreden over is. Ben me nu eigenlijk pas aan het inlezen dus eigenlijk nog geen idee.

1 like

Ik houd mij graag aanbevolen voor updates over je zoektocht haha :wink:

1 like

Ah dank je!! Ik heb ‘m nog niet gekocht maar ik denk dat ik voor die 30mm ga omdat mijn body dus inderdaad best wel cropped. Wat voor soort foto’s maak je professioneel gezien?

Bruiloften en portretten (voor websites enzo) voornamelijk. Ik heb alleen nu een fullframe camera dus kan die 30mm niet gebruiken maar als je een crop sensor heb zou ik zeker zo wijd mogelijk gaan en voor die 30mm gaan :slight_smile:

Ik heb een Canon EOS M50 Mark II en daar ben ik heel tevreden over! Via marktplaats aangeschaft voor 500 euro, dus misschien is dat nog iets voor je. Hij heeft een touchscreen die je ook kunt kantelen en allerlei instellingen waarmee je als beginner lekker mee aan de slag kunt.

Ook voor @PizzaFunghi : kijk eens naar de Olympus Pen of OMD modellen! Is even omrekenen qua lenzen omdat ze een andere crop verhouding hebben, maar ik heb een goede deal gevonden vorig jaar waarbij ik ook meteen een lens erbij kreeg. Ik heb er toen nog een extra lens bijgekocht en heb nu echt een heel fijne camerakit voor relatief weinig geld

1 like

Kun je foto’s van een analoge (wegwerp) camera, meerdere keren laten afdrukken? Dus dat je bijv voor alle familieleden of vrienden die foto’s laat afdrukken?

als je de negatieven nog hebt en er met zorg mee wordt omgesprongen in principe wel

Het kan ook in 1x, je kunt het bij ontwikkelen al aangeven dat je meerdere kopieën wil. Maar achteraf moet ook kunnen, maar dan moet je wel de negatieven er bij hebben idd.

2 likes

Ik vind de hema top. Geloof eigenlijk ook niet dat er veel verschil tussen zal zitten

1 like

CD…

Moest heel lang nadenken maar je bedoelt dat je de foto’s op een cd rom krijgt ook?

1 like

Ja leuk! Ik heb idd een klein scannertje, niet van de beste kwaliteit. Het maakt bijvoorbeeld als best veel verschil of je de negatieven bij kunstlicht inscant (oranje) of daglicht (beter te doen). Maar als cd-rom inbegrepen zit, chill! Ik betaal bij de hema vgm iets van 12 eu om ze te laten afdrukken, maar iets van 3 voor alleen de negatieven

1 like

Leuk! En de HEMA is prima inderdaad! Kruidvat zou ik niet doen, die willen nog wel eens wat kwijtraken :upside_down_face: Specifiek een fotozaak kan ook maar tenzij die echt in de winkel ontwikkelen sturen die het vaak naar het zelfde lab als de HEMA. Ken er trouwens wel een in Utrecht die je de foto’s gewoon WeTransfert ipv op een cd’tje zet als je niet zelf wil scannen

1 like

Ja heel leuk! Als je wilt kan ik morgen wel opzoeken welke scanner ik heb, ik geloof dat ie rond de €70 was. Haal je er dus wel uit als je een paar keer alleen negatieven laat afdrukken

Ohh ja snap dat het even spannend is dan ja! Slim om nog even een filmpje te kijken en vooral gewoon rustig draaien en dan komt het vast goed :blush:

3 likes