Fotografietopic

Ik heb 2 vraagjes:

Ik heb in m’n zwangerschap week foto’s gemaakt. Een aantal met m’n digitale camera en een aantal met m’n mobiel. Nu wil ik nog in Paint per foto er op zetten welke week het was maar de foto’s van m’n camera krijg ik er niet in. Ook als ik bijv. Naar online werktools ga en ik open het mapje met foto’s dan ziet ie de foto’s niet? Wat kan ik doen?

Daarnaast wilde ik bij a.lbelli een fotoalbum maken en gebruik maken van die slimme tool. Nu had ik alles op volgorde gezet in een mapje maar pakt ie m bij de tool anders. Waar kijkt die tool naar om t op volgorde te kunnen zetten?

1 like

Ik vermoed zoals @nello zegt dat je met Paint enkel .png kan openen en geen andere bestandstypes? Je kan eventueel proberen om via Photopea (gratis online bewerkingsprogramma) je tekst toe te voegen over de foto’s.

2 likes

Bedankt @nello @trompeloeil en @pinguin.

Ik ga tveerst met die site proberen en anders kom ik bij je terug @pinguin !

1 like

Ik heb voor het eerst een zwartwitrolletje gekocht, ben benieuwd!

5 likes

Ik wil een analoge square camera cadeau doen aan iemand, is dat papier dat erin moet al ergens goedkoper te verkrijgen dan voor 1 euro per vel? :thinking:

Bedoel je een Instax? Er is wel eens wat in de aanbieding, 2+1 gratis ofzo, maar daarbuiten is een euro of 18 voor 20 foto’s wel de beste deal die je gaat vinden ja

1 like

Klopt inderdaad.
Ik had gehoopt dat er inmiddels wel een soort ali of action variant beschikbaar was, maar die zijn dan wellicht niet ‘compatible’ met een instax? Of ze hebben hele goede patenten? :wink:

Nee helaas! Instantfilm is best lastig te maken, ook qua chemische processen enzo en de machines die ervoor gebruikt worden, dus het is niet echt iets wat je er als ander bedrijf lekker als side hustle naast kan doen haha. Fuji is een aantal jaar geleden gestopt met de productie van een ander type instant film (voor ander soort camera’s) en mensen vragen nu rustig €100 voor 1 pakje van die film, meestal over datum ook nog, omdat er gewoon geen alternatief meer voor is :grimacing:

2 likes

In wat voor tas bewaren jullie je camera? Ik wil mijne mee op vakantie en hij past net niet in mijn handtas. Dus dan ga ik hem waarschijnlijk in mijn rugzak doen, alleen wil ik hem dan wel in een hoesje of iets dergelijks. Hebben jullie tips? Ik heb een Canon EOS M50

Suuuuuper vet! ZO zonde inderdaad dat je die ooit heb weg gedaan haha. Daar had je nu super veel vette dingen mee kunnen doen of rijk mee kunnen worden :joy:

Spannend dat je met die Canon analoog gaat fotograferen. Het is dan wel handig om een digitale spiegelreflex ook te hebben om te oefenen. Bij een spiegelreflex krijg je heel snel ‘mislukte’ foto’s als je de instellingen nog net niet onder de knie hebt. Anders zijn het dure foutjes, haha.

Ik fotografeer sinds kort ook analoog en het is zo leuk! Met een point & shoot camera, dus lekker makkelijk en kan zo mijn tas in. Kun je ook leuk aan andere mensen geven. Ik werk nu met Fuji Superia X-tra 400 en daar was ik heel blij mee! Maar die is nu ook uitverkocht :broken_heart:

2 likes

@Evelyn @pastelzwart voor kleurenfilm: retrocamera.be is meestal best oké qua voorraad, heeft nu ook wel van alles in stock geloof ik! (Wel met een maximumaantal wat je mag bestellen)

Ik heb zelf gelukkig nog wel wat voorraad in de koelkast liggen van toen het nog iets minder idioot duur was :sweat_smile:

2 likes

Ik heb nog heel veel expired films liggen (2004/2005) maar durf ze niet te gebruiken :smiling_face_with_tear: Bang dat alles mislukt mja ben ergens ook wel weer nieuwsgierig

1 like

Ik zou ze gewoon lekker gaan schieten! Wat voor film is het (kleur/zw, ISO)? En in de koelkast/vriezer bewaard of niet?

1 like

Kleurenfilm van Fujifilm! ISO 200 en 400. Ik zou ze dan gewoon gebruiken in een point and shoot camera want dan hoef ik in ieder geval niet moeilijk te doen met de ISO aftrek

En gewoon bewaard op kamertemperatuur :sweat_smile: ooit gekocht bij Buymorefilm (wat een hele fijne Nederlandse webshop is trouwens!)

1 like

Oke ja dat kan alle kanten op haha. Die 400 gaat dan in ieder geval geen 400 meer zijn dus ik zou zelf wel wat overbelichten maar kan me ook voorstellen dat je geen zin in het gedoe hebt :’) Gewoon geen dingen schieten waarvan het heel belangrijk is dat ze perfect lukken :ok_hand:t2:

En buymorefilm is fijn ja!

Zojuist de 50mm f/1.8 lens besteld, ik had nog geen losse lenzen bij mijn camera (4000D) en ik zie deze veel terugkomen in filmpjes op Youtube. Ben benieuwd wat ik er van vind en mee kan! Ook om het fotograferen weer een beetje op te pakken.

4 likes

Is er hier iemand die ervaring heeft met een 35mm primelens? Ik twijfel enorm tussen de 35 mm / 1.8 en de 1.4. Behoorlijk prijsverschil tussen beide. Het gaat om deze lenzen:

Ik ben benieuwd of iemand met (professionele) kennis hier iets van een advies over kan geven!

ik heb een sigma 30mm f/1.4 op m’n Sony systeemcamera. Vind 'm zelf heel fijn werken en heb 'm er praktisch altijd op. Zou dat niet iets voor je zijn (als ie er voor nikon is?) die is namelijk wel een stuk goedkoper. Heb ook een tijdje de ‘plastic fantastic’ lens gehad van 50mm f/1.8 toen ik nog een canon had, maar ik vind die extra diagfragma ruimte van de 1.4 toch wel heel mooi. 50 mm vond ik zelf ook te cropped (zeker omdat ik geen full frame had/heb).

1 like

Goed idee! Even zitten kijken en die prijs is inderdaad aantrekkelijker. Ik heb zelf ook een 50mm/1.8 en hoewel ik 'm vaak geweldig vind loop ik er vaak tegenaan dat ik te ver weg moet gaan staan. Ik fotografeer regelmatig interieurs en ik heb daar in principe een groothoeklens voor, maar misschien zou ik die ook samen met zo’n 30mm/1.4 kunnen gebruiken?

Ja denk het wel! ik fotografeer er vooral portretten mee, maar ook voor details is ie ook mooi.

Even wat willekeurige voorbeelden haha:

7 likes