Ahh logisch toch ook dat je dat spannend vindt? Zou ik ook hebben hoor! Ik wil daarom bewust (nog) geen mensen fotograferen omdat ik steeds aan mezelf twijfel of ik het wel kan Echt een stomme gedachte eigenlijk.
Hopelijk kun je dat gevoel wat loslaten en is het uiteindelijk super leuk en geslaagd!
Ik heb dit ook altijd van tevoren! Maar tijdens en achteraf is dat gevoel altijd helemaal weg dus dat probeer ik mezelf maar voor te houden als ik weer eens een opdracht doe. Succes! En het allerergste dat er kan gebeuren is dat je foto’s allemaal totaal mislukken (wat vast sowieso niet gebeurt) en dan ga je gewoon nog een keer. Daarnaast vinden ouders foto’s van hun baby altijd helemaal fantastisch dus kijken zij ook met veel minder kritische ogen naar licht, techniek, compositie enzo.
Aw ja echt zonde hoor! Waarschijnlijk ben je al veel beter dan de ouders zelf die met hun iphone kiekjes schieten ik ben ook geen pro maar ik bied het eigenlijk altijd aan aan vrienden/familie om foto’s te maken van hun zwangerschap of baby’s. Vooral ook omdat mensen dat zelf vaak toch niet doen en het zó waardevol is om die foto’s te hebben. Vind het juist echt leuk dat ik ze dat kan geven! En als ze dan niet helemaal perfect zijn, tja… hadden ze maar iemand moeten inhuren haha
Haha ja dat laatste is ook wel waar idd! Maar toch voel je dan zo’n druk dat het goed moet zijn ofzo haha
Vorig jaar mocht ik foto’s maken tijdens de doop van mn neefje. Van tevoren ook zooo zenuwachtig! Maar ben best trots op hoe het me gelukt is en wat de resultaten zijn
Jammer dat je jezelf zo kan belemmeren met zulke gedachten. Wat jij zegt over die iphone is ook wel waar ja haha. Ook al worden de telefooncamera’s ook steeds beter!
Jaa maar zelfs met de beste camera kan iemand die geen gevoel heeft voor fotografie er lelijke foto’s mee maken haha. Ik neem weleens m’n camera mee en dat dan iemand ook een foto van mij maakt, nou… dan zie je direct dat het de combinatie van een goede camera én ervaring is.
(is persoonlijk ook mijn grootste irritatie haha, dat mensen zeggen: ‘oohh jij hebt een hele goede camera dus dan maak je mooie foto’s!’, nou nee, het is wel iets meer dan dat )
Hahaha heel herkenbaar ja
De meeste mensen kunnen niet eens goed werken met hun apparatuur of überhaubt de belichtingsdriehoek begrijpen. Ik maak nog steeds leuke foto’s met mijn D3200.
Ik ben echt een newbie dus sorry als dit een domme vraag is, maar ik erk dat mijn camera in het donker moeite heeft met scherpstellen/focussen op een bepaald onderwerp. De foto’s zijn wel voldoende belicht uiteindelijk. Op de autostand wordt het niet beter dus ligt dat dan aan de lens die ik heb? Zijn hier dan weer speciale lenzen voor?
Ik denk niet dat lenzen hier veel verschil bij gaan maken, omdat het te donker is kan je camera dus geen focuspunt vinden en ga waarschijnlijk beter manueel de focus instellen. En het diafragma kleiner maken waardoor je meer scherptediepte hebt, bijvoorbeeld f8., zal het minder snel opvallen/meer marge hebben om een scherpe foto te krijgen.
Wat fijn! Lekker nagenieten van de shoot en bij de nabewerking
Ik wil me graag meer gaan verdiepen in fotografie in 2023. Heeft iemand ervaring met cursussen? Ik ben chronisch ziek, dus online heeft mijn voorkeur. Is Zoom-academy een aanrader?
Sowieso kun je al heel veel leren via YouTube, ik heb zelf 2 gratis webinars gedaan maar dat was echt zonde van mijn tijd
Ik vond de sunfield cursussen en de backpacker community daar wel leuk! Heb het nu opgezegd omdat het wat herhaling van dingen werd nu, maar leuke webinars met opdrachten en leuke online community waar je altijd wel feedback krijgt op je foto’s, dus ook vanuit hun zelf.
Bedankt, ik ga daar eens kijken!
Ja! De reflecta x33. Vind m best oke voor een “budget” scanner, al krijg ik wel steeds een klein effectje bij de randjes. Moet misschien ook nog wat meer experimenteren met licht qua inscannen, bij kunstlicht zijn de scans meer oranje.
Jeetje flink in prijs gestegen ja. Als ik mijne ooit wegdoe en jij zoekt nog dan laat ik het je weten, maar ik ben er nog wel even zoet mee voor die sporadische keer dat ik een rolletje vol heb!
De meeste merken zijn tegenwoordig wel goed met hun systeemcamera’s, voor een prijs. De nieuwe Nikon Z9 is nog steeds ongeëvenaard volgens mij maar kost ook extreem veel. De fujifilm camera’s zijn wel echt heel mooi van kleuren van wat ik gezien heb, en de lenzen zijn altijd van hoogwaardige kwaliteit, wat je bij andere fabrikanten vaak niet kan zeggen bij de basislenzen…
Als je op mijn naam zoekt vind je mijn ervaring met de sony a6500!
Ik heb een Fuji XT-3 en echt super tevreden over! De lenzen zijn inderdaad onverslaanbaar.
Ik wil heel graag weer meer tijd en energie steken in het fotograferen en zou wel graag iets van een extra cursus willen doen. Heeft iemand hier goede ervaringen mee?
Ik weet dat er ook ontzettend veel tips en tricks op YouTube staan. Dus het moet wel toegevoegde waarde hebben als het ware? Dus met feedback en dergelijke.