Fotografietopic

Nee het was een zelfstandige. We hadden veel bekijks met onze camera’s

Hebben jullie Lightroom gekocht?
Werk nu met Photoshop maar dat is best veel werk om foto’s in te bewerken.

Mijn vriend gebruikt Lightroom en ik zelf Photoshop en ik heb niet het idee dat het voor hem minder werk is. Maar ik heb het dus niet zelf gebruikt en zelf vind ik Photoshop eigenlijk niet zoveel werk haha.

Misschien is het ook leuk om hier gave fotografie locaties te delen?

Leuk idee, ik lees mee!

Locaties:
De oude Hortus, universiteitsmuseum Landgoed Heidestein Utrecht
Scheveningen pier
Reitdiep haven, Groningen
Speulderbos

Dit zijn een paar locaties die hoog op mn lijstje staan!

Het biesbosch en de veluwe staan hoog op mijn lijstje. Ik wil ook nog een keer naar een hortus botanicus en naar het strand. Ik twijfel alleen nog over welke

Maken jullie wel eens gebruik van een statief? Ik heb sowieso niet echt een vaste hand plus vrij kleine handen en ik merk dat de camera + lens die ik nu heb eigenlijk net iets te zwaar is… Mijn foto’s zijn altijd net niet helemaal scherp en dat vind ik zo zonde. Iemand ervaringen of aanraders voor een statief?

Dit kan ook aan je sluitertijd liggen, lager dan 1/100 heb je wel wat kans op bewegingsonscherpte, zeker in combinatie met je net iets te zware body + objectief. Zelf gebruik ik mijn statief alleen bij zelfportretten (die ik nauwelijks maak) en heel, heel soms bij studiowerk (wat ik ook nauwelijks doe), verder vind ik het veel te onhandig en lomp om zo’n ding mee te slepen.

1 like

Oops vergeten te reageren, ik wil het eig ook gebruiken als opslag plek en dat heeft photoshop weer niet, maar weet niet of Lightroom het geld waard is…

1 like

Ik zag toevallig deze post vandaag! Misschien heb je er wat aan? https://www.fotografille.nl/fotokennis/verschillen-tussen-photoshop-en-lightroom

1 like

Gisteren nog want foto’s gemaakt in de stad, straat fotografie is een stuk lastiger dan als je een model fotografeert :sweat_smile:


2 likes

Thanks! Heb ik zeker wat aan!

2 likes

Straatfotografie is inderdaad wel lastig, maar ik vind het wel leuk. Ik heb op pinterest veel voorbeelden gevonden en heb daarnaast ook veel geoefend (ik oefen nog steeds).

Leuke foto’s trouwens

1 like

Bedankt, maar aan mijn sluitertijd ligt het echt niet. Ik pas de sluitertijd en ISO altijd aan op mijn onderwerp/omgeving. Met mijn vorige lichtere camera ging het wel goed, die kon ik prima vasthouden, dus ik vermoed echt dat het het gewicht is van mijn huidige camera.

Dat grote en lompe van statieven staat mij ook een beetje tegen :pensive: Had gehoopt dat iemand ervaring had met een kleintje haha, geen idee of die bestaan eigenlijk.

1 like

Je hebt van die eenpootstatieven inderdaad, maar daar heb ik helaas geen ervaring mee. Wie weet is dat wat voor je!

1 like

Dankjewel! Ik ga eens op onderzoek uit. Zit/lig meestal toch half op de grond voor foto’s dus zo’n kleintje zou ideaal zijn.

1 like

Ik gebruik een statief voornamelijk voor timelapses te maken. En dat is er dan ook eentje die ik van mijn vader gekregen heb omdat hij die niet meer gebruikt. Is 20 jaar oud en ik ga waarschijnlijk janken als dat ding stuk gaat.

Maar ik ben ondertussen toch wel aan het rondkijken voor een nieuwe. Ik heb er nog geen op het oog, maar ik probeer in Youtube-filmpjes te kijken welke de Youtuber vaak gebruikt (als hij/zij ze linkt is dat gemakkelijker :yum:) en voor welke doeleinden.

1 like

Heb zelf een gorillapod, vind die wel fijn :smile:

1 like

Ja. Je moet even kijken bij de info van gorillapod zelf voor het maximale gewicht maar die van mij kan er prima op.

1 like