Fotografietopic

Ik heb food fotografie geprobeerd (kreeg er ineens zin in na die mooie plaatjes van het perfecte plaatje) maar wow dat is een stuk moeilijker dan ik dacht

Voor een cadeautje ben ik op zoek naar een lensfilter die een analoog effect geeft. Hebben jullie enig idee wat voor soort filter dat is? Kom er zelf niet uit met mijn basiskennis helaas

Ik weet niet in hoeverre je je verdiept hebt in het hoe en wat van lenzen dus sorry als ik nu dingen loop te vertellen die je allang weet! Maar scherpte-diepte wordt beĂŻnvloed door je diafragma, wat bepaalt hoeveel licht er binnen komt. Hoe kleiner het getal, hoe verder je diafragma open kan en hoe meer scherpte-diepte je kan bereiken. Vanwege ontwerp-issues is het veel makkelijker om een diafragma dat ver open kan in een prime lens te zetten dan in een zoom-lens. Hierdoor kan je dus voor relatief weinig geld een 50mm 1.8 kopen, maar betaal je makkelijk meer dan 1000 euro voor een 17-55 2.8. De meeste betaalbaardere zoomlenzen hebben een diafragma van 3.5-5.6, en dat is niet wijd genoeg om het effect van een portretlens te krijgen. Het hangt dus van je budget af in hoeverre het mogelijk is om te krijgen wat je wilt, en anders wordt het afwegen. Als je het gemak van zoomen belangrijker vindt lever je de scherpte-diepte in, als je de scherpte-diepte belangrijker vindt kan je beter meerdere prime lenzen kopen. Heb dus niet echt een specifieke tip voor je, sorry! Maar misschien dat dit wel helpt in het maken van een keuze :slight_smile:

@Portugal aanvulling: ik vroeg het net nog even aan mijn vriend want die is zo ongeveer een wandelende encyclopedie, en die kwam als suggestie met de Tamron 28-75 2.8. Die zijn (vooral tweedehands!) goed te betalen en ook prima lenzen. Ik had alleen naar Nikon-prijzen gekeken maar het loont vaak best wel om voor een ander merk te gaan :slight_smile:

Ik lees mee, goede vragen! Is ook lastig en er zit zoveel tijd in.

1 like

Ja ik baal ook een beetje, ben zo inspiratieloos nu! Als er sneeuw komt kan ik er nog wel wat mee, maar nu


Hebben jullie dat ook? Dat je het ene moment echt supergemotiveerd bent om te fotograferen en het andere moment je camera al een dikke week in de kast hebt liggen?
Ik ben veel te perfectionistisch en dat zit me soms behoorlijk in de weg met foto’s maken. Ik heb wel een aantal shoots gedaan maar blijf het ontzettend moeilijk vinden, maar ook wel weer heel leuk.

1 like

Ik ben al heel lang fotograaf en merk dat ik bijna nooit meer voor de lol fotografeer daardoor. Mijn gear zit in mijn tas in m’n kantoor en pak ik eigenlijk alleen nog voor klussen. Ik wil echt heel graag weer wat meer fotograferen tussendoor en weer wat vaker vrij werk maken, dus denk erover een van mijn camera’s een plekje in de woonkamer te geven zodat ik 'm sneller pak. Echt zo zonde!

3 likes

Slim. Altijd als mensen mij vertellen dat ze fotografie als beroep willen doen vertel ik dat het heel gaaf is, maar waarschuw ik ze wel hiervoor. Het wordt je werk dus het gaat flink veranderen. Mijn klussen voelen heel vaak niet als werk en ik geniet er enorm van, maar het is tĂłch anders dan hobbymatig.

Ik fotografeer analoog! Al heb ik de laatste tijd wel amper foto’s geschoten. Moet morgen maar m’n camera nog eens meenemen op pad.

1 like

Als er sneeuw of vorst ligt in de winter heb ik nog wel inspiratie. Al kan stadsfotografie ook mooi zijn als het net heeft geregend en het is wat donkerder. Voornamelijk in de winter. Heb daar veel mooie voorbeelden van gezien.

weg

Eerder weg dan ik het gezien had :sweat_smile:

Huh, het was al een oud berichtje wat ik heb ge-edit ivm herkenbaarheid :wink:

1 like

Ah oke! Ik kreeg er een melding van, vandaar haha

Ik zou het ook meenemen. Je zou het bijvoorbeeld een dag of twee kunnen meenemen om veel te fotograferen en daarna laten liggen in de hotelkamer?

Alleen kun je geen gebouwen etc op de foto zetten met een 50mm lens en dat vind ik dan weer jammer. Overzichtfoto’s maak je dan weer beter met een 17-200 of zo en dan heb je weer een zwaar apparaat mee.
Geen oplossing maar ik snap je. Soms wil ik wel kijken voor een goede kleinere camera. Als die bestaan. Beter dan mijn mobiel maar makkelijk mee te nemen.
Veel plezier iig!

Ik heb as zaterdag voor het eerst een zwangerschaps shoot. Ik ken de persoon al en vraag er maar een klein bedrag voor, maar ik vind het toch erg spannend. Is er iemand die dit al eerder gedaan heeft en eventueel tips heeft?

Nee sorry, maar misschien is youtube daar wel handig voor. En pinterest? Vraag haar vanavond nog wat ze zelf ook verwacht, dat je een ideetje hebt
 Of anders zeker voor de shoot begint vragen zodat jullie op dezelfde golflengte zitten.

Succes!

Inderdaad goed de verwachtingen bespreken en vooral zorgen dat er een ontspannen sfeer is. Probeer lekker te kletsen, af en toe je camera eventjes naar beneden en contact maken / focussen op het gesprek. Neem de tijd. Succes! :blush: