Gierige acties #2

Ik heb ook 2 jaar ongeveer heel weinig te besteden gehad en dat ging ik ook uit schaamte niet aan vrienden vertellen. En daardoor zijn ook wat vriendschappen verwaterd omdat ik niet mee kon elke keer buiten de deur wat doen. En als ik thuis iets voorstelde was dat “saai”. En nu heb ik een prima salaris maar denk ik alsnog van sommige dingen “te duur”. Een weekend Centerparcs in NL is soms net zo duur als met de trein naar een mooie bestemming en airbnb in het zuiden van Duitsland. Dan is het meer dat ik het geld niet over heb voor centerparcs + kans op slecht weer + overpriced eten op het terrein maar wel voor dat andere.

Weet eigenlijk niet waarom ik dit reageer haha. Wat is de bestemming eigenlijk @Maurice ??

4 likes

Mijn allereerste gedachte: what in the first world problems is dit. Maar om er serieuzer op in te gaan:

Helemaal prima en staat je vrij.

Heel vreemd dat je daar iets van wil vinden.

Ik vind dit hele verhaal niet gierig. Plannen kunnen veranderen en veel of weinig inkomen zegt niets over draagkracht.

Ik vind het wel opvallend wat voor soort vrienden jij hebt.

4 likes

Een oordeel hebben over een andere vriendschap is je op glad ijs bevinden. Dus dat zij niet naar die bruiloft gaat, ik zou daar ook van weg blijven om daar iets over te vinden. Je weet nooit hoe dat precies is gegaan.

Maar ja, ik herken het soms ook wel, dat ik dit soort dingen soms lastig vind met vrienden. Ik heb gemerkt dat het dan niet eens altijd om de kosten gaat, maar meer om het gevoel dat erachter zit, je waardering ofzo mist.

Ik had een vriendin bijvoorbeeld een leuk uitje gegeven voor haar verjaardag (15-20 euro) en was zelf een maand daarna jarig en kreeg niets.

Had ook een paar dagen voor mijn verjaardag een koffie plus taartje gegeten in haar stad, van 8 euro ofzo, en zij wilde toen de rekening alsnog splitten. Vond ik wel een beetje gierig.

Maar dat is sowieso een vriendin waarbij ik vaker het gevoel had dat ik meer geef, als in meer energie in de vriendschap stop.

Want als dat bij een andere vriendin gebeurde had ik het niet erg gevonden, maar is meer een opeenstapeling merk ik. En ja, je weet ook nooit wat er precies speelt natuurlijk.

4 likes

Een vriendin waarmee ik nu een soort van samen op vakantie ben (we overlappen elkaar op hetzelfde park waar we ieder met ons eigen gezin zitten) beklaagde zich net over haar schoonfamilie. Die roddelen blijkbaar over haar en haar vriend. Super vervelend natuurlijk. Maar een van de ‘klachten’ is dat ze nooit koffie ofzo meenemen als ze dat voor zichzelf maken of kopen en dat ze nooit het initiatief nemen om boodschappen te betalen als ze samen een weekend weg zijn. En dat vindt mijn vriendin niet eerlijk.
Maar nu moest ik toch een beetje gniffelen, want heb ik haar dit weekend getrakteerd op koffie en taart, wat snackjes meegenomen, en gister avond hebben wij ook voor hun hele gezin pizza afgehaald en ze zijn niet begonnen over tikkies of een keertje terug trakteren :grimacing:

18 likes

En Wrm vindt jouw vriendin dat niet eerlijk?

Haha, omdat ze het lastig in te schatten vindt of de anderen wel koffie willen, of omdat de andere schoonzoon altijd als eerste het initiatief neemt om boodschappen te doen, dat soort dingen. Zij snapt dat het ritme van de schoonfamilie niet, zeg maar. Ik heb gevraagd of ze zich toch niet een beetje herkende in de kritiek en dat deed ze ook wel, gaf ze toe.
Los hiervan denk ik ook dat dit in algemene zin een issue is voor de zoon om op te lossen en niet de schoondochter, maar dat is voor een ander topic.

7 likes

Neen snap ik wel. En sommigen zijn daar blijkbaar ook gewoon wat blind voor bv dat jullie pizza, taart,… trakteren

2 likes

Dan vraag je toch: wil iemand anders ook koffie?
Vind dit echt een basis skill die je moet beheersen als volwassene eigenlijk.

17 likes

Misschien zeg ik iets heel raars hoor, maar ze zou het ook zeg maar kunnen vragen aan die mensen??? En als je zelf in een koffietent staat dan bel je ze even “hey joh willen jullie ook koffie”. 🫨

8 likes

Ik vind het tbh wel gierig dat ze jou vraagt om aan die vriendin te vragen of jullie daar niet langer kunnen blijven. Dat vind ik gewoon een beetje onbeschoft en daarom gierig

18 likes

Nog een toevoeging aan mijn vakantieverhaal, want we staan nog steeds op het park. Mijn kinderen waren kapot moe, dus ik wilde niet naar een ijswinkel lopen met ze (die was op twee minuten afstand, maar met kinderen is dat 10 en ze hadden al een ijsje op, dus ik er gewoon geen zin in). Zij ging wel met haar gezin, want dat was eigenlijk de afspraak, en toen ik belde om even te zeggen dat wij op het pleintje op de buurt bleven zei ze ‘dan nemen we geen ijs voor jullie mee, toch?’ drie minuten laten kwamen ze op de fiets met hun nog bijna intacte bolletje ijs om het naast ons op te zitten eten :sweat_smile: ik doe nu heel lullig en deze vriendin heeft heel veel andere kwaliteiten gelukkig!!1!

2 likes

Op zich had je natuurlijk bij dit verhaal kunnen zeggen; ja, toch wel.

8 likes

Ja, heb je gelijk in! Ik dacht dat het bolletje het niet zou halen, dus dit is meer een frustratie met mezelf misschien.

3 likes

Bij mij zijn dat net de eersten die ik dat vertel, zijn we vrij open over. Zonde om daar vriendschappen voor te laten verwateren.

4 likes

Ja achteraf wel ja maar goed iedereen is anders

4 likes