Gierige acties #2

Ooooh dan snap ik het beter! Ik vond het al raar haha.

3 likes

Ik vind ‘t eerder gierig van het bedrijf dat die 500 euro niet voor iedereen beschikbaar is :thinking:

42 likes

Hm ja, ik dacht n.a.v. het eerste bericht ook eigenlijk dat er een potje persoon is. En dat iedereen kan blijven declareren totdat zijn eigen potje leeg is.

Zoiets hebben wij namelijk met bepaalde budgetten. En dat is het verder een beetje je eigen verantwoordelijk wat je ermee doet en het geld wel/niet inzet. Eind van het jaar vervalt het. Vind het gek dat er alleen geld beschikbaar zou zijn voor de snelle beslissers en dat nr. 1 bv. voor 10.000 euro zou kunnen bestellen en andere collega’s in december niks meer.

1 like

Ik verhuur een appartement aan 2 vrienden (700 euro/pm), maar serieus, would not recommend. Ze wonen er sinds augustus, de eerste maand moesten ze nog settelen en waren er een aantal zaken niet in orde dus heb ik geen huur aangerekend. Voor september heeft de ene wel betaald, de andere slechts een deel (ik moet nog 50 euro). Sindsdien niets meer ontvangen. Ik snap niet hoe je zo kunt zijn en ik voel me gierig als ik ze erop aanspreek terwijl ze natuurlijk gewoon moeten betalen :sweat_smile: Ze wonen boven ons en ik zie ze wel meerdere keren per week delivery doen, er worden telkens pakjes geleverd etc. maar ik wil ze niet het gevoel geven dat ik ze controleer dus ik probeer daar niks over te zeggen maar damn zo frustrerend! Zo ongemakkelijk ook dat het vrienden zijn…

2 likes

Huhhhh dat kan toch niet… vrienden of niet, maar ik zou hier zeker wat van zeggen. Ze lopen al 3 maanden achter.

9 likes

Ik vind dit totaal niet gierig?
Wil je ook aanraden om dit meer zakelijk te gaan zien want ze maken nu echt misbruik van je. Bij ieder ander verhuurbedrijf gaan ze na 3 maanden naar de kantonrechter voor een ontruiming.
Als ze nu al sinds het begin niks meer gaan betalen verwacht ik niet dat ze dat in de toekomst wel gaan doen. Daarnaast wordt het te betalen bedrag alleen maar hoger dus de kans dat je je geld gaat zien wordt alleen maar kleiner.

57 likes

En nog een latere aanvulling, als je bang bent om de vriendschap te verpesten wil ik je aangeven dat dat echt niet zo is. Zij verpesten de vriendschap om misbruik van de situatie te maken en jou niet te betalen.

33 likes

Pfoe niet accepteren en heel snel achteraan gaan. Zij moeten gewoon een opdracht instellen bij hun bank dat ze het elke zoveelste van de maand betalen. Lekkere vrienden zijn het dat ze zo misbruik van je maken zou ik zeggen? Er is toch niks raars aan als je jouw geld wil ontvangen?

Ik zou ze een brief schrijven met een soort betalingsregeling zodat ze over 2/3 maanden weer bij lopen? Of tenzij ze alles in 1x kunnen betalen dan meteen aflossen. Maar jij moet toch ook huur/hypotheek betalen dus ze kunnen je dit niet maken. Heb je ook een contract met ze opgesteld dat ze het geld maandelijks aan jou zijn verschuldigd aan huur?

5 likes

Wow dit is echt niet okee van die vrienden hoor! Ben het eens met @Popsicle. Ook al ben je vrienden, afspraak is afspraak.

2 likes

Haha ok ik voel me gesterkt door de reacties. Ik ben vorige week nog langsgeweest om te vragen hoe het zit met de huur, in de veronderstelling dat normale mensen dat dan meteen in orde brengen. Nog steeds niets. Het zorgt zelfs voor ruzie tussen mijn vriend en mij, hij vindt dat ik echt wel strenger moet zijn (het zijn mijn huurders dus hij wil er zelf niet in tussenkomen).

Ik heb ze vorige week ook gezegd dat ze moeten oppassen met het zo te laten oplopen, zo’n grote schuld zal enkel zorgen voor stress. Toen ik zelf nog huurde had ik eens 2 maanden niet betaald en shit ik voelde me zo slecht, tegenover mijn huisbaas maar ook door de oplopende schuld.

Er is trouwens wel gewoon een contract dat bepaalt dat ze elke maand voor de 5de de huur moeten betalen :sob:

3 likes

Dat het in orde komt. De ene zei vorige week dat hij een laptop had gekocht, maar hij was toch niet tevreden en had het teruggestuurd en dat hij op het geld daarvan wacht om de huur te betalen. Dan vraag ik me af wat hij gedaan zou hebben mocht hij de laptop wel gehouden hebben…

Moet zeggen dat ik echt een beetje een softie ben en stiekem spijt heb dat ik huurders heb. Elke keer als ik ze iets vraag heb ik het gevoel dat ik hun eerstgeborene opeis.

1 like

Neee dit kan echt niet.

Ik zou een officiële brief opstellen met je bent nog huur verschuldigd van maand x en y, graag voor datum x betalen om andere maatregelen te voorkomen oid. En mochten ze jou persoonlijk erop aanspreken of moeilijk doen het contract erbij pakken en desnoods zeggen dat je boekhouder/advocaat dit regelt.

Mocht het uit de hand lopen heb je iig zwart op wit dat je een brief hebt gestuurd

9 likes

Maar hoelang wil je dit dan door laten gaan? Want het bedrag loopt alleen maar op.

Vind het ook opmerkelijk dat als je komt vragen hoe het zit met de huurbetaling dat er met droge ogen wordt gezegd dat er een laptop is gekocht. Dan nemen ze je sowieso niet serieus.

Ik zou inderdaad een ingebrekestelling sturen en het zakelijk aan gaan pakken. Straks is het een half jaar later en heb je geen euro gezien. De vriendschap is nu sowieso al verpest door de manier waarop ze met je omgaan.

21 likes

Wauw dit kan echt niet. Zo ga je niet met vrienden om hoor. Ze betalen die 700 pp? En kom jij nu ook in de problemen hierdoor? Misschien kan het juridisch loket je helpen, want dit is zelf niet meer op te lossen. Als dat wel zo zou zijn, had je je geld al gehad.

1 like

Ik zou ze ook niet meer vertellen dat ze het niet moeten laten oplopen omdat dat zorgt voor stress of in gesprek gaan over de laptop. Allemaal jouw zaak niet, is hun probleem. Duidelijk maken dat er geen ruimte is voor gesprek of redenen - er ligt een afspraak en die moet nagekomen worden.

2 likes

Een officiële brief zou ik ook aangetekend versturen, zodat er bewijs is van aankomst.

3 likes

Ik zou gewoon vragen of ze de achterstallige huur willen overmaken en een automatische incasso willen instellen op de 5e van de maand, omdat je anders de huurinkomsten laat regelen door een tussenpersoon omdat je er niet zoveel mee bezig wil zijn

Ok misschien dat een van de twee stiekem op het forum zit, want ze heeft vandaag de huur van oktober betaald :sweat_smile: De ander zei dat het in orde zal komen… Ik geef het nog tot eind november, enkele dagen dus, en ga daarna inderdaad nadenken over andere stappen. Het zijn wel goede vrienden en het is echt leuk dat ze boven ons wonen, maar op deze manier is het niet aangenaam meer. Ik denk ook niet dat ze profiteren van me of van kwade wil zijn. Bedankt voor alle reacties trouwens, het helpt wel om iets meer op mijn strepen te staan!

@poesch: Ze betalen elk 350€ all in (plus ze mogen elke week hun was komen doen bij mij en gebruiken ook mijn stofzuiger etc.), wat echt heel goedkoop is voor een appartement in mijn stad. Ik doe het dus ook niet om er winst uit te halen, hun huur dekt mijn hypotheek bijvoorbeeld niet. Vond het gewoon zonde om dat appartement leeg te laten staan, en ik wou niet verhuren aan mensen die ik niet kende. Was in retrospect misschien beter :joy:

5 likes

Oei ja misschien dat ik het verkeerd heb uitgedrukt door te zeggen ‘geen winst’. Ik bedoelde er inderdaad mee dat hun huur niet mijn volledige hypotheek dekt zoals in je eerste scenario, en dat dat ook nooit mijn bedoeling was. Het kon de hypotheeklast inderdaad wat verzachten, maar als ze niet betalen heb ik er niks aan haha. Gelukkig is de hypotheek enkel berekend op mijn eigen loon en kan ik het wel gewoon betalen.

Ik doe trouwens hun was niet, dat zou ik er echt over vinden, zelfs voor zo’n zachtgekookt ei als mezelf :joy: zij komen zelf elke week een paar wasjes insteken bij ons!

4 likes

En, hebben ze betaald?

2 likes