Gierige acties

Alleen belgen kunnen verkleinwoordjes leuk laten klinken :smiling_face_with_three_hearts: Als nederlanders ā€œgroentjesā€ zeggen klinkt het opeens alsof ze tegen kleuters praten

38 likes

Kraantjeswater :smiling_face_with_three_hearts:

12 likes

En in Brussel noemen ze dat dan weer een ā€œclubā€.

1 like

Gister kwamen vriendinnen voor een avondje. Ik had hiervoor vijf flessen wijn gekocht maar er zijn er twee opgegaan + een 3e die iemand mee had. Heb nu een tikkie gestuurd zonder die drie flessen wijn. Vind het raar om ze hiervoor te laten betalen. Aan de andere kant: ik had ze niet gekocht als het niet voor gisteravond was (zelf drink ik bijna nooit wijn dus het is niet ā€˜komt wel op’). Hoe hadden jullie dit gedaan?

Ik had het ook gelaten denk ik. Heb het zelf te ruim ingeschat denk ik dan. Die flessen wijn neem ik dan wel iedere keer mee tot het op is als ik ergens op bezoek ga als cadeautje ofzo.

12 likes

Ik had ook geen tikkie gestuurd voor de wijn die niet open is gegaan

1 like

Ik had überhaupt geen tikkie gestuurd, ze zijn toch bij jou op bezoek?

76 likes

Ik zou sowieso geen Tikkie sturen voor eten/drinken dat ik heb gekocht als ik mijn vriendinnen een avondje uitnodig. Maar als dat bij jullie de gewoonte is, zou ik het inderdaad alleen voor die twee flessen wijn doen.

17 likes

In mijn vriendengroep hebben we de ongeschreven regel dat iedereen altijd eigen drank meeneemt (behalve bij verjaardagen). Ik vind dat super chill, dan heb je ook geen gedoe met tikkies. Iedereen drinkt wat hij/zij lekker vindt. Ik haal dan vaak wel allemaal hapjes en daar hoeven ze dan natuurlijk niet voor te betalen. Wij zien elkaar overigens wel op wekelijkse basis, voor andere vrienden haal ik en betaal ik gewoon zelf als ze hier komen.

Nee ik had ze niet uitgenodigd voor een avondje, we gingen gewoon bij mij zitten. @Peachpuff

2 likes

Dan zou ik ze alsnog geen tikkie sturen. Persoonlijk zou ik het heel vreemd vinden als ik bij vrienden zou gaan zitten, met of zonder uitnodiging, en ik zou daarna een tikkie krijgen voor het eten/drinken.

15 likes

Haha nou ok. Bij ons is dat heel normaal, zeker gezien mijn financiƫle situatie sinds de corona. Maar super dat jij dat gewoon kan doen voor je vrienden en zij voor jou!

Anyway, de vraag ging dus over de wijn, niet over überhaupt een tikkie.

3 likes

Misschien een appje sturen of iemand ze van je wilt overnemen/kopen?

1 like

Ik zou er geen tikkie voor sturen, omdat ze niet opgegaan zijn. Je zou ze evt kunnen laten staan voor een andere keer dat ze komen, wijn blijft toch lang goed.

4 likes

Misschien in het vervolg ook van tevoren afspreken hoeveel drank je in huis moet halen? Of inderdaad afspreken dat iedereen iets meeneemt.

Of misschien kun je met ze afspreken dat je nu wel alle flessen verrekent maar dat je ze dan bewaart voor de volgende keer?

1 like

Als je krap bij kas zit, de vriendinnen dat weten en je elkaar regelmatig ziet zou ik het prima vinden om de andere flessen ook te splitten. Dan zit jij niet met de kosten die je anders niet had gemaakt, en dan drinken we het een volgende keer op!

2 likes

Als je de bon nog hebt kun je de flessen ook gewoon terug brengen naar de winkel

2 likes

Nee die had ze gekregen. Maar ik ga ze niet laten betalen voor die wijn, vind ik ook niet tof. Maar terugbrengen is wel een goed idee misschien. Ja of gewoon laten staan, komt heus wel een keer op. Uiteindelijk gaat het niet om honderden euro’s natuurlijk. Zat er gewoon een beetje over te peinzen

1 like

Hahah nou dat voel me nu ook door die reactie van @Pippi en alle likes erop. Maar ja, ik weet hoe het zit bij mijn vriendinnen dus moet dit soort dingen dan ook niet vragen misschien.

1 like

Ja ik moet zeggen dat mijn perspectief op deze situatie ook wel anders was omdat ik wist dat je door corona geen werk meer hebt. Ik heb een aantal vrienden die ook in zo’n situatie zitten en daarvan zou ik met alle liefde een tikkie betalen, maar bij vrienden die wel gewoon in een inkomen hebben zou ik een beetje gek van op kijken.

6 likes