Gierige acties

Geruststellend antwoord, thank you! Heb ik echt nodig om mezelf te overtuigen dat het okay is haha

Een collega is bevallen, en we gingen met een groepje haar thuis bezoeken. We hadden elk een cadeautje bij, en we hadden ook nog bijgelegd met de grote cadeau van de bureau waar we zitte. Toen we naar huis gingen kregen we niet eens suikerbonen mee naar huis (geen idee of dit in Nederland een ding is, maar in Belgiƫ krijgt normaal het bezoek suikerbonen mee). Ik en mijn collega vinden dat gierig, zeker omdat we een cadeautje hebben gegeven :no_mouth:

Is het een Nederlandse collega? Want ik ken dat gebruik inderdaad niet

1 like

Volgens mij is dit niet per se een traditie in Nederland, je krijgt wel beschuit met muisjes als bezoek. Als ik eerlijk ben zou ik als ik hoogzwanger ben en bevallen ben van een zak aardappels ook wel wat anders aan mijn hoofd hebben dan een kleinigheidje aan mijn bezoek mee te geven.

52 likes

In Nederland is die niet gebruikelijk nee. Misschien was ze het vergeten? Je hebt wel iets anders aan je hoofd in je kraamwekenā€¦

1 like

@Gelatelli
Het is een Belgische collega

@Bunnyslippers @Tessa
Ik had van een andere collega gehoord uit wat we konden kiezen.En we waren de laatste die op bezoek zijn geweest. Ze is al 4 weken thuis :no_mouth:

Maar het is toch niet voor wat hoort wat?

Ik ben niet Belgisch en weet niet hoe erg de traditie van suikerbonen nageleefd wordt, maar ik zou absoluut niks verwachten mee te krijgen na een kraambezoek.

48 likes

ā€˜Al 4 weken thuisā€™ - ze is 4 weken geleden bevallen? Dat is nog steeds pas bevallen imo en dan ben je moe en vergeet je wel eens wat. Feit dat je een cadeautje geeft wilt dan toch niet zeggen dat je per se iets terug moet verwachten? Als dit een belangrijk gebruik is denk ik dat ze het zelf ook vast wel weet en het gewoon is vergeten.

11 likes

Sowieso zijn suikerbonen niet eens lekker.

18 likes

@Insouciance @Denna @Tessa
Het is een traditie hier in BelgiĆ« ja, geen idee hoe erg sommige daarin meegaan maar in mijn omgeving gaat iedereen daar wel hard in mee :sweat_smile: We doen het ook niet om de ā€œvoor wat hoort watā€, maar we hadden gewoon het gedacht dat we het wel gingen krijgen omdat het traditie is en omdat ze het ook zelf wel meegeeft bij andere mensen.
Meestal kan je iets kiezen. Bij haar is het een mini flesje gin met suikerbonen en potloodjes met suikerbonen (voor kinderen). Ze zal het wel gewoon vergeten zijn dan ja :slight_smile:

Ik wist niet eens wat suikerbonen waren.

13 likes

Nooit van gehoord!
Ik zou me niet voor kunnen stellen dat mensen hier gepikeerd zijn als ze geen beschuit met muisjes krijgen tijdens een kraambezoek, dus lastig voor te stellen dat die suikerbonen zoā€™n ding zijn in BelgiĆ«.

In elk geval zal het inderdaad vast geen gierigheid geweest zijn.

5 likes

Ik ben Belg en het is hier (op veel plekken toch) inderdaad wel een gewoonte, al zijn het in mijn omgeving tegenwoordig vaak geen suikerbonen meer maar bijv miniflesjes cava met een foto op oid. Maar ik zou zoiets zeker niet verwachten, ook niet als ik zelf een cadeautje geef. Zou er als collega/vriendin/familielid maar weinig van vinden moest ik niets krijgen na een bezoek.

3 likes

Ja bij ons wordt het ook minder gegeven. Laatst kreeg ik een polaroid foto mee met zelfgemaakte koekjes. Dat vond ik leuker :smiley:

1 like

Oh dat zou ik ook heel fijn vinden om te krijgen!

1 like

Ik ben van de week met 2 andere vriendinnen naar een andere stad gereden, totaal 110 km heen en terug. Parkeerkosten waren 20 euro. Vinden jullie het ook gierig om dit terug te vragen? Parkeerkosten Ć©n benzine?

1 like

Nee joh gewoon het totaal door drieƫn delen en een tikkie sturen. Vind het niet gek om parkeerkosten te splitsen. Zeker niet als je toch al een tikkie gaat sturen voor de benzine, dan kan dat er ook gewoon bij.

10 likes

Als zij een andere keer weer rijden zou ik het niet terugvragen. Anders vragen of zij de parkeerkosten willen betalen? Zo doen wij dat meestal met vrienden. De ene rijdt, de ander betaalt parkeren.

1 like

Heb een keer meegemaakt dat iemand het ter plekke op de verjaardag ging overmaken naar de jarigeā€¦

2 likes

Ik wou net zeggen, wie zit er te wachten op die mottige suikerbonen? :joy:

Sowieso, je gaat toch bij die collega langs van ā€˜hee hoera een babyā€™ en daarvoor is het cadeautje. Hoezo moet er weer iets terug gegeven worden?

Haha ik kreeg ooit eens een excuusapp van een vriendin, dat haar man tijdens kraambezoek vergeten was ons beschuit met muisjes te geven en dat ze dat zĆ³ erg vond. Hallo, ze was een week geleden bevallen :joy:

8 likes