Goede voornemens en doelen

Ik wist niet meer dat ik dit gepost had maar chill want op de minibieb na alles gehaald.
Mijn vriend heeft wel alles voor die minibieb voor me op maat gezaagd dus dat komt wel snel (weet niet of het dit jaar wordt maar prima).

Eigenlijk wil ik dezelfde doelen weer doen of onderhouden voor komend jaar. En dan heb ik ook wel twee nieuwe:

• Blijven kijken naar een nieuwe baan/uitvinden wat ik wil doen
  • Vaker mn oma zien
8 likes

Tijd om terug te kijken naar de doelen van 2023 en om nieuwe doelen te stellen voor 2024.

Doelen 2023

• Uiterlijk maart 2023 ontslag nemen. Indien ik geen nieuwe baan heb gevonden neem ik een sabbatical in de maanden mei, juni en juli.
    In mei dit jaar gestart bij een nieuwe baan, die helaas erg tegenvalt. Momenteel ben ik bezig met het onderhandelen voor een nieuwe baan, dus ik hoop in 2024 fris aan een nieuwe leuke baan te beginnen.
  • Duits B2 Goethe-certificaat behalen.
    Niet behaald, in januari 2024 start ik wel met een cursus B2 Duits.
  • Minder piekeren (het stoppen bij mijn huidige baan helpt hierbij).
    Ik heb meer geleerd om dingen los te laten maar heb helaas nog steeds periodes waarin ik veel pieker.
  • Geen nieuwe kleding kopen.
    Gelukt: alleen het broodnodige (nieuw ondergoed) gekocht
  • Elke dag minimaal 30 min blijven bewegen.
    Gelukt
  • Nieuwe vrienden vinden met dezelfde interesses.
    Op mijn huidige werk twee nieuwe collega’s leren kennen met wie ik het erg goed kan vinden. Ik hoop dat ik hen goed contact hou als ik wegga.

Doelen 2024:

• Met frisse energie starten aan een nieuwe baan.
  • B2 certificaat Duits behalen en C1 cursus plannen.
  • Fitter worden en gezonder eten.
  • Nieuwe mensen leren kennen met dezelfde interesses.
9 likes

Terugblik 2023

• Me lichamelijk en mentaal fit voelen :white_check_mark:
  • 2-3x per week sporten :white_check_mark: Grotendeels gelukt, in november een paar weken wat minder door drukte, maar over het jaar gezien zeker gelukt.
  • 7000km fietsen :white_check_mark:
  • 30 boeken lezen :white_check_mark:
  • Maximaal 2 dagen per week alcohol en geen alcohol drinken omdat het een rotdag is geweest. Nu soms wel eens 3 (heel soms 4) dagen maar slaap er slecht door. Kan wel echt genieten van goede wijn. :x: Drink wel minder thuis en over het algemeen wel minder dan een jaar geleden, maar dit kan nog een stuk minder. Vorig jaar wel een maand alcoholvrij geweest.

Doelen 2024

• Specifiek spaardoel, dit opgedeeld in kwartalen. Na jaren veel sparen voor het huis is m’n eigen rekening aan de beurt
  • Sporten minimaal 3x per week
  • Dagelijks stretchen
  • Minder social media/telefoongebruik
  • 40 boeken lezen dit jaar
  • Hoop zwanger te mogen worden dit jaar
    Proberen of dit wat voor me is: mediteren en journallen
1 like

In 2024 heb ik 24 dingen op een lijstje gezet. Van groot tot klein, sommige dingen moet ik gewoon even doen en andere zijn meer voor het hele jaar.

1. Minstens 2x per week sporten - de motivatie is er wel, maar qua tijd en planning ging het in 2023 soms mis
  2. Elke dag minstens 7500 stappen - of eigenlijk gemiddeld gezien over het hele jaar, zodat die 7500 geen strenge grens is
  3. 10 boeken lezen - dit jaar op 6 uitgekomen en vond het eigenlijk wel weer leuk om meer te lezen
  4. Fotoboeken kind afmaken - ik maak boeken per leeftijdsjaar, die van de afgelopen 2 jaar liggen nog te wachten
  5. Jaarfilm kind 2023 afmaken - ik maak een jaarfilm door elke dag 1 sec beeld achter elkaar te plakken, maar lig nogal wat achter. Dus dit moet ik ook gewoon even afmaken.
  6. X kg afvallen - ik ben in 2023 de helft van X afgevallen, maar ook pas later in het jaar begonnen. Daarom voor 2024 dit gewicht x2, lijkt me een mooi streven voor het hele jaar
  7. X euro sparen - dit is 2x zoveel als afgelopen jaar, maar wegens een loonsverhoging moet het wel lukken denk ik.
  8. Elke dag fruit eten - schiet er toch vaak bij in, moet het vooral op werkdagen niet vergeten
  9. Berging opruimen - ik ben al heel ver gekomen, het meeste is al gesorteerd op bewaren-verkopen-wegdoen. Het verkopen en wegdoen moet nog gebeuren en de te bewaren dingen moeten in goed afsluitbare bakken ipv verhuisdozen.
  10. Ladekastje uit woonkamer wegdoen - staat eigenlijk al bijna leeg klaar, wat me tegenhoud elke keer is het uit elkaar halen en ergens heenbrengen.
  11. Tanden bleken - stomme is dat ik alles al in huis heb, maar het steeds niet doe omdat je de 2 dagen daarna geen koffie mag drinken.
  12. Make-up naar werk dragen - niet full-face maar in ieder geval wenkbrauwen bijtekenen en mascara op. Ik voel me veel fijner met, maar ga tegenwoordig zovaak zonder de deur uit omdat ik steeds ‘s ochtends moet haasten
  13. Wenkbrauwen laten microbladen - de laatste keer was 3 jaar geleden en het heeft weer een opfrisbeurt nodig.
  14. Vast contract krijgen - vanuit directie is de intentie uitgesproken om dit dit jaar te doen, dus hier heb ik hopelijk niet veel werk aan
  15. Geen wijn meer bij de supermarkt kopen - want van de wijnboer is zoveel lekkerder, zovaak drink ik niet, en ik wil mezelf die kwaliteit gunnen.
  16. Max 300 euro p/m uitgeven aan boodschappen - dit gaat al goed, maar ik wil dit wat beter in de gaten houden.
  17. Medicatie en vitaminepillen dagelijks nemen - ADHD en medicatie gaat echt top samen… ik heb nog steeds geen fijn herinneringssysteem
  18. Niet meer laat opblijven en niks doen - te vaak dat ik om 2/3 uur nog lig te scrollen, terwijl ik de volgende dag gewoon om 7 uur op moet.
  19. Maximaal 3 uur schermtijd per dag - ik weet niet of 3 uur haalbaar is, maar in ieder geval een goed streven.
  20. Eerder opstaan op werkdagen - en dus niet zo hoeven haasten.
  21. Meer koken - in plaats van een boterham of iets anders eten wat eigenlijk geen avondeten is
  22. Kasboekje beter bijhouden - omdat m’n financiële situatie best wat is veranderd en later dit jaar nog een keer gaat veranderen, wil ik dit goed in de gaten houden om niet voor verrassingen komen te staan.
  23. 50 films kijken - ik heb best wat grote films gemist afgelopen jaar, dus die in ieder geval en verder wat meer bijblijven bij wat er uitkomt
  24. Cursus voor werk zoeken en doen - ik heb een behoorlijk budget gekregen om een cursus voor werk te doen, mag daarvoor zelf iets uitzoeken. Heb ik ook heel veel zin in, maar ik moet er even goed voor gaan zitten om alle opties op een rij te zetten.
11 likes

Tijd om dit topic weer naar boven te halen!

Terugblik op 2024

• Gezonder eten, voornamelijk door vaker te koken :x:
  • Huishouden onder controle houden :x:
    (Wel een robotstofzuiger gekocht en dat helpt!!)
  • Wat vaker uit mijn comfortzone gaan :white_check_mark:
    (In maart heb ik mijn licentie behaald om zumbales te mogen geven en in november eindelijk gestart met een reeks vervanglessen)
  • Nieuwe vrienden maken :white_check_mark:
  • Spaans leren met Duolingo, dagelijks minstens 1 les :white_check_mark:

Voornemens voor 2025

• Een vaste plek vinden om zumbales te geven (mogelijk bij mijn huidige gym)
  • Gezonder eten, en dan voornamelijk minderen met ultra-processed foods (love Dr Oetker pizza)
  • Ik koop nu al zo veel mogelijk kleding en accessoires tweedehands en dat wil ik blijven doen
  • Minder nonchalant omgaan met administratie: facturen direct betalen etc
  • Cursussen volgen om mijn carrière te future-proofen
  • Duolingo streak verlengen tot 2 jaar
18 likes

-Ik wil volgend jaar meer dingen buiten mijn comfort zone doen. Dus dingen die ik normaal zou laten of niet zo snel aan zou beginnen omdat ik het eng vind, of ongemakkelijk, of moeilijk

-Een cursus of een club volgen van iets wat ik wil leren of leuk vind.

-Volgend jaar ga ik eindelijk echt een hond nemen.

-Meer leuke dingen doen met mijn vriend, vrienden en ook familie.

-Meer nieuwe mensen proberen te leren kennen

-Gezonder leven en minder smartphone gebruik.

-De gewoonte proberen te ontwikkelen om een dag van tevoren een lijstje te maken met wat ik wil/moet doen.

-Proberen uit te zoeken of ik nou ADHD heb of niet.

-Het project waar ik dit jaar het idee voor kreeg, volgend jaar toch echt te realiseren.

Mentaal de ruimte proberen te creeeren om na te denken over de beslissing of ik nou kinderen’ wil ja of nee. Ik heb me beseft dat mijn leven eigenlijk zo intens is geweest de afgelopen jaren met zorgen voor anderen dat ik mezelf er helemaal niet de kans voor heb gegeven om op een plek te kunnen zijn in mijn leven waar dat ‘goed’ voelt. Het gaat eigenlijk maar een beetje langs me heen ofzo terwijl de tijd echt voorbij vliegt om die beslissing nog te kunnen maken, dus daar wil ik dit jaar wel aan werken. Lang verhaal maar goed haha.

Het is nogal een waslijst maar hopelijk gaan tenminste wat dingen lukken

21 likes

Had voor dit jaar eigenlijk niet echt goede voornemens, maar heb voor 2025 al een lijstje in mijn notes app gemaakt

• Rijbewijs halen
  • Minstens 200€ per maand sparen
  • Verre reis voor 2026 plannen
  • Minder telefoontijd (het streven is van >4 naar ca. 3 uur per dag, om enigszins realistisch beginnen :blush:)
  • Meer bewegen - elke dag minstens 6000 stappen of sporten
  • Gezonder eten

Het meer bewegen en gezonder eten ben ik al mee begonnen een paar maanden terug, dus dat wil ik eigenlijk vooral doorzetten. Ik heb jaren amper gesport en had dagen waarop ik niet buiten kwam en misschien 500 stappen zette, en ik at het liefst chips of afhaal/thuisbezorgd als avondeten, en dat begon ik te merken, zowel qua fitheid als qua kleding die niet meer paste, dus ben dat aan het aanpakken.

3 likes

Ik doe eigenlijk nooit aan goede voornemens maar ik wil echt minder thuisbezorgd bestellen
Echt serieus geen week is volgens mij voorbij gegaan zonder te bestellen echt belachelijk!

Oja en eindelijk een katje! Zo moeilijk is het niet maar wil er wel 1 uit het asiel en dan vergeet ik steeds weer te checken op de site of verhuisdieren.

3 likes

Mag ik vragen waar je die licensie hebt behaald?

Via de website van Zumba kun je alle komende Instructor Trainings in je buurt bekijken! Wil je zelf ook starten?

1 like

Ik heb het wel eens overwogen in ieder geval, dus het kriebelde wel toen ik het bij jou zag staan.

Ik ben zo iemand die jaarlijks tig ambitieuze doelen opstelt en na twee weken de handdoek weer in de ring gooit. Dus dit jaar leek het me wel leuk om het anders te doen en heb ik een soort 2025 bucket list gemaakt met 25 dingen die ik wil doen/behalen. Zowel leuke dingen als persoonlijke doelen maar ik wil er vooral niet teveel druk op leggen voor mezelf. Een paar dingen van de lijst:

• Nieuwe tattoo laten zetten
  • Een schrijfcursus volgen
  • Een weekendje weg in mijn eentje
  • Nieuwe vriendschappen vinden
  • Een week zonder schermen (dit leek me wel een leuke uitdaging)
  • Eten bij een sterrenrestaurant
21 likes

Ik ben nooit zo van het op 1 januari starten met iets, maar ik heb wel wat doelen. Hangen dus niet perse samen met het nieuwe jaar en sommige dingen lopen bijvoorbeeld al.

• Als ik thuiswerk dit benaderen als een gewone werkdag. Dus niet in pyjama starten, niet in bed opstarten etc. Me gewoon klaarmaken zoals ik dat normaal ook doe. Ik hoop dat ik hiermee mijn thuiswerkdagen wat beter kan gebruiken.
  • Al mee begonnen en gaat vooralsnog goed. Ik wil doordeweeks 's ochtends, tot ik ga werken, geen schermen meer. Dus geen telefoon, geen tv, geen laptop/tablet. Ik ben al geen ochtendmens en ik merk dat ik door die schermen 's ochtends nog trager wordt. Wat ik nu doe is mijn telefoon pas oppakken als ik naar werk ga en de tv blijft uit. Ik zet een lofi afspeellijst op en begin dan rustig mijn dag. Als dit goed gaat en me langere tijd lukt, ga ik kijken hoe ik ook voor de avonden iets bedenken.
  • Fitter/soepeler worden. Ik heb echt verzaakt in sporten dit jaar, waardoor mijn rug nog stijver is dan normaal. Ik wil daarom doorgaan met de yoga/pilates lessen waar ik nu mee begonnen ben en hopelijk kan ik op dit manier weer wat soepeler worden.

Verder wil ik er gewoon een fijn jaar van maken waarin ik hoop dat onze grootste wens van een kindje krijgen uit mag komen en terwijl we daarop wachten blijven we genieten en mooie herinneringen maken.

20 likes
  • Mijn eerste album uitbrengen en de productie/mix zelf doen
  • Meer etentjes organiseren voor vrienden
  • Naar Italië met mijn liefde, minstens twee weken
  • Heel veel bloemen telen en nog meer werken in de moestuin
  • Sporten voor een betere conditie
  • Meer bezig gaan met analoge fotografie en mijn beeldende creativiteit verder ontwikkelen
  • Elke avond lezen in bed, telefoon uit bed verbannen
13 likes

Ik neem jouw- nadenken over kinderen doel- over. Moet er nu echt knopen over doorhakken want anders wordt het voor mij gedaan.

3 likes

Terugblik goede voornemens 2024

Nou ik denk een hele realistische terugblik.. Amper iets gehaald. Op de eerste regel wat ik vorig jaar schreef, en daaronder steeds per punt mijn toelichting.

• Minstens 2x per week sporten - de motivatie is er wel, maar qua tijd en planning ging het in 2023 soms mis
    • Niet gelukt. Motivatie is er nog steeds, maar qua tijd en planning heb ik helaas nog steeds geen stappen gemaakt.
  • Elke dag minstens 7500 stappen - of eigenlijk gemiddeld gezien over het hele jaar, zodat die 7500 geen strenge grens is
    • Niet gelukt, maar ook niet mee bezig geweest. Ik draag m'n smartwatch niet meer, en wil ook niet meer op zo'n obsessieve manier hier mee bezig zijn.
  • 10 boeken lezen - dit jaar op 6 uitgekomen en vond het eigenlijk wel weer leuk om meer te lezen
    • Het zijn er 2 geworden.
  • 🟠 Fotoboeken kind afmaken - ik maak boeken per leeftijdsjaar, die van de afgelopen 2 jaar liggen nog te wachten
    • 1 van de 2 heb ik gemaakt.
  • Jaarfilm kind 2023 afmaken - ik maak een jaarfilm door elke dag 1 sec beeld achter elkaar te plakken, maar lig nogal wat achter. Dus dit moet ik ook gewoon even afmaken.
    • Nope. Ik wil die van 2023 nog steeds wel afmaken, want het materiaal is er. Maar ik ga dit niet nog een keer doen haha.
  • X kg afvallen - ik ben in 2023 de helft van X afgevallen, maar ook pas later in het jaar begonnen. Daarom voor 2024 dit gewicht x2, lijkt me een mooi streven voor het hele jaar
    • Ondanks dat deel 1 en 2 niet is gelukt, is dit wel gelukt en daar ben ik heel blij mee!
  • 🟠 X euro sparen - dit is 2x zoveel als afgelopen jaar, maar wegens een loonsverhoging moet het wel lukken denk ik.
    • Het spaardoel heb ik gehaald, maar ik heb het ook alweer uitgegeven omdat ik dit jaar ben verhuisd.
  • 🟠 Elke dag fruit eten - schiet er toch vaak bij in, moet het vooral op werkdagen niet vergeten
    • Niet elke dag, maar wel een stuk meer dan vorig jaar!
  • 🟠 Berging opruimen - ik ben al heel ver gekomen, het meeste is al gesorteerd op bewaren-verkopen-wegdoen. Het verkopen en wegdoen moet nog gebeuren en de te bewaren dingen moeten in goed afsluitbare bakken ipv verhuisdozen.
    • De berging is opgeruimd en ik heb ook heel veel weggedaan! Maar ik heb nu een zolder met 2x zoveel ruimte en nog een hoop dozen met kinderkleding die op Vinted moet.
  • Ladekastje uit woonkamer wegdoen - staat eigenlijk al bijna leeg klaar, wat me tegenhoud elke keer is het uit elkaar halen en ergens heenbrengen.
    • Gratis laten ophalen & uit elkaar laten halen via marktplaats, was het zo waard!
  • Tanden bleken - stomme is dat ik alles al in huis heb, maar het steeds niet doe omdat je de 2 dagen daarna geen koffie mag drinken.
    • Yes, dit doe ik nu eens in de zoveel tijd.
  • Make-up naar werk dragen - niet full-face maar in ieder geval wenkbrauwen bijtekenen en mascara op. Ik voel me veel fijner met, maar ga tegenwoordig zovaak zonder de deur uit omdat ik steeds ‘s ochtends moet haasten
    • Nee, maar dat komt ook door onderstaand.
  • Wenkbrauwen laten microbladen - de laatste keer was 3 jaar geleden en het heeft weer een opfrisbeurt nodig.
    • Dit is dus gebeurd, en ik doe nu structureel een lachlift, dus ik heb niet meer zo'n behoefte aan make-up doordeweeks.
  • Vast contract krijgen - vanuit directie is de intentie uitgesproken om dit dit jaar te doen, dus hier heb ik hopelijk niet veel werk aan
    • Nee, want ik heb ontslag genomen en een andere baan genomen.
  • Geen wijn meer bij de supermarkt kopen - want van de wijnboer is zoveel lekkerder, zovaak drink ik niet, en ik wil mezelf die kwaliteit gunnen.
    • Nog steeds eens met bovenstaand statement, maar het gemak van de supermarkt was toch iets sterker.
  • Max 300 euro p/m uitgeven aan boodschappen - dit gaat al goed, maar ik wil dit wat beter in de gaten houden.
    • Echt heel erg mislukt.
  • Medicatie en vitaminepillen dagelijks nemen - ADHD en vitaminepillen gaat echt top samen… ik heb nog steeds geen fijn herinneringssysteem
    • Ook erg mislukt. Wel heb ik een nieuw systeem, dus dit moet komend jaar lukken.
  • Niet meer laat opblijven en niks doen - te vaak dat ik om 2/3 uur nog lig te scrollen, terwijl ik de volgende dag gewoon om 7 uur op moet.
    • Nope, whats new.
  • Maximaal 3 uur schermtijd per dag - ik weet niet of 3 uur haalbaar is, maar in ieder geval een goed streven.
    • Ook deze is dus niet gelukt, want zie hierboven
  • 🟠 Eerder opstaan op werkdagen - en dus niet zo hoeven haasten.
    • En als gevolg is dit ook niet gelukt, want de nachten waren kort. Oke, ik ben wel eerder op tegenwoordig, want ik begin een uur eerder met werken, maar het is nog steeds gehaast.
  • Meer koken - in plaats van een boterham of iets anders eten wat eigenlijk geen avondeten is
    • Ja, maar er mag nog wel meer variatie in de maaltijden.
  • Kasboekje beter bijhouden - omdat m’n financiële situatie best wat is veranderd en later dit jaar nog een keer gaat veranderen, wil ik dit goed in de gaten houden om niet voor verrassingen komen te staan.
    • Ook gelukt. Door verhuizing, nieuwe baan en verandering in de kinderopvangtoeslag was het ook wel belangrijk om dit even goed in de gaten gehouden.
  • 50 films kijken - ik heb best wat grote films gemist afgelopen jaar, dus die in ieder geval en verder wat meer bijblijven bij wat er uitkomt
    • Ik ben niet per se "bij" wat betreft de grote releases betreft, maar heb toch aardig wat gekeken, ik zit nu op 92. Ook was ik 3 dagen naar een filmfestival, dus het plezier in filmkijker is wel weer terug!
  • Cursus voor werk zoeken en doen - ik heb een behoorlijk budget gekregen om een cursus voor werk te doen, mag daarvoor zelf iets uitzoeken. Heb ik ook heel veel zin in, maar ik moet er even goed voor gaan zitten om alle opties op een rij te zetten.
    • Niet meer van toepassing, want nieuwe baan.
18 likes

Ik heb geen terugblik want volgens mij geen voornemens gepost voor 2024. Mijn doelen/voornemens voor 2025:

• Aan het eind van 2025 €X op de spaarrekening
  • Aan het eind van 2025 onder de X kg wegen
  • Elke dag lezen
  • Schermtijd mobiel gemiddeld max. 3 uur per dag
  • 22:30 naar bed gaan (weekend 23:30)
  • Elke dag een karaf water van 1,5L leegdrinken
  • Elke week 2x zwemmen en 1x yoga
  • Op dagelijkse basis meer bewegen (wandelen, fietsen ipv auto)
  • Bewust rust inplannen
  • Overzicht van de week maken, wat doe ik wanneer
  • Vitamines innemen

Edit: dit lijkt heel veel en alleen maar niet-leuk, maar veel van deze doelen doe ik al “half” en dus is het vooral een kwestie van consequenter doen én ik heb alleen dingen opgeschreven waar ik nog discipline voor nodig heb.
Voor leuke dingen heb ik meestal geen discipline nodig :grimacing: dus die ontbreken op dit lijstje maar ga ik uiteraard ook doen in 2025.

6 likes

Het is ook wel een ambitieuze lijst met veel punten, ik probeer op twee dingen te focussen en dan lukt er vaak maar één haha

1 like

Gelukkig is mijn leven al heel leuk en merk ik dat ik me nog beter voel als ik aan deze doelen werk :smile: het wordt geen marteljaar hoor

Enne leuke dingen doe ik meestal gewoon en zie ik niet als doel :grimacing: terwijl ik voor deze doelen wat meer discipline nodig heb en ze daarom even op een rijtje heb gezet voor mezelf

5 likes

Wat gebruik jij hiervoor en is het effectief?
Ik heb eens iets van mijn tandarts gekocht hiervoor maar dan mag je dus twee weken helemaal niets donker gekleurds eten of drinken en dat krijg ik niet voor elkaar. :face_holding_back_tears: Twee dagen zou nog wel lukken.