Goede voornemens en doelen

Wat is een lachlift?

1 like

Lashlift, autocorrect

2 likes

Hier ook dingen die al lopen, want ik vind dat je ieder moment kan beginnen als je iets wil. Maar dit zijn wel dingen waar ik zo dichtbij ben dat ik ze komend jaar wel hoop af te vinken:

• 5k hardlopen
  • een gezond gewicht
  • mijn boek uitbrengen
  • iets nieuws doen op mijn werk.
5 likes

- Minstens 1x per maand een date met m’n partner
Met kleine kinderen schiet dit er echt bij in en we hebben de neiging om wat langs elkaar heen te leven.

- Telefoon uit de slaapkamer houden
Ben ik al mee begonnen, maar lukt nog niet elke avond

- 5 kilo afvallen
Door sporten weer op te pakken en suikers te laten staan

- Opleiding doen voor m’n werk

3 likes

Doel voor 2024: voorgoed stoppen met roken (ook niet meer de incidentele party peuk) :white_check_mark:

Doelen voor 2025:
-Afkicken van mn neusspray verslaving
-Schermtijd drastisch verlagen

8 likes

Ongevraagd advies, maar voor die neusspray verslaving kan ik je Capsinol aanraden, dat heeft mij er na meer dan 10 jaar afgeholpen. Succes!

3 likes

Hoe is dit gelukt? Cold turkey, of met hulp? Ik zet ‘m voor volgend jaar ook op de lijst :sob::sob:

Oooh wat goed, thanks!!

@dblauw sorry helaas niet echt vernieuwende tips, ben cold turkey zonder hulp gestopt. Wat bij mij het beste hielp was me optrekken aan niet-rokers. Mezelf voorhouden dat ik nu een niet roker ben. Zo snel mogelijk een keer een drankje doen ergens en dan natuurlijk niet roken, die ervaring “gebruiken” tijdens zwakke momenten (ik was namelijk vooral icm alcohol heel zwak). Afleiding zoeken, ben meer gaan sporten. Heel veel succes!!!

3 likes

2024 was eigenlijk best wel een goed jaar? Werk gaat lekker, therapie werpt vruchten af, alleen het leven met pijn blijft moeilijk zonder uitzicht. Hopelijk biedt 2025 nieuwe mogelijkheden als het beter gat met mijn gezondheid én de rechtzaak tegen mijn vorige werkgever is afgerond.

• Verder werken aan gezonder te eten en dichter bij een gezonder gewicht te komen;
  • Terug in een voltijds regime gaan werken of, indien mogelijk, 4/5e voor een betere mentale balans;
  • Minder online leven en proberen terug meer mensen face to face te spreken;
  • Dagelijks mijn stemmingen en de copings hierop bijhouden in een dagboek om patronen beter te begrijpen;
  • Proberen wekelijks terug iets te tekenen, schilderen of ontwerpen;
  • Werk maken van verdere medische onderzoeken;
  • Mijn stapel boeken terug beginnen lezen zodat ze niet gewoon stof vergaren.
6 likes

Je vraagt het niet aan mij maar ik heb een journal app op mijn telefoon staan. Betaal er €40 per jaar wel voor maar ben er wel heel blij mee! Je kunt er dus je stemming mee bijhouden maar ook zelf vragen aan toevoegen die je dagelijks wilt beantwoorden (als je de betaalde variant hebt).

Vaak hebben meditatie apps ook iets waarmee je dagelijks je stemming kunt bijhouden.

Oh en algemene tip, een habit tracker app op je telefoon installeren :pray:t3:

2 likes

ik ga het gewoon heel beknopt proberen bj de houden in een goedkope agenda, ik werk in het algemeen wel graag analoog. Dus gewoon bv.
1 januari:

• overpikkeld door sociale familiedingen, ruzie, irritatie, …
  • xxx gebinged, drie uur in bed gelegen met muziek
1 like

Welke app is dit?

1 like

En @Blablabla

Ik heb deze: ‎Journal 5 Minute Daily Photo in de App Store
(Sorry alleen even iphone linkje zo snel, zal ook vast wel Android variant zijn)

Weet wel dat iphone zelf ook tegenwoordig een diary app heeft maar geen idee of dat iets is.

Ik vind stemming overzicht trouwens wel lastig om daar echt iets uit halen. Je kunt wel het overzicht bekijken maar kan niet zeggen dat ik daar dan meteen iets uithaal, dan moet je ook wel echt kijken wat je erbij geschreven hebt die dag, waardoor je stemming dus niet zo goed was.
Ziet er zo uit bij het overzicht:

Vind het vooral fijn om dagelijks bewust stil te staan bij kleine dingen, daar helpt de app wel bij. En als iets me echt dwarszit dan is het journal gedeelte heel fijn.
Ik doe dit nu 1,5 jaar dus krijg ook steeds terugblikken te zien, dat vind ik ook heel leuk.
Je kunt ook een pdf variant aanvragen geloof ik van al je entries, dat wil ik ook nog een keer doen!

De habit tracker houd ik toch ook wel dagelijks bij voor de kleine doelen. Daarin staat ook oa journallen dagelijks :stuck_out_tongue_closed_eyes: maar ik ben wel iemand die een kick krijgt van lijstjes en dingen afvinken dus dat helpt :rofl:

3 likes

Love dit! Heb het ook gedaan toen ik 16 werd en is echt zo’n amazing herinnering :star_struck: Wil nog steeds ooit ook een cursus volgen om het alleen te leren doen, maar ja, geld.

1 like

Ik heb hier in 2024 geen lijst gepost maar die had ik wel……:

:white_check_mark: 100 km per maand hardlopen
:white_check_mark: gemiddeld 8.500 stappen per dag
:white_check_mark: Gewicht tussen X kg krijgen en houden
:white_check_mark: € xxx verdienen
:white_check_mark: Spaarbedrag excl. gezamenlijk boven xxxx
:white_check_mark: Pensioenruimte storten
:x: Kledingkast opruimen en uitzoeken
:x: Nieuwe basic items kopen
:x: 2x per week een klusje in huis doen
:white_check_mark: Elke dag taal leren mbt Duolingo
:x: Museumkaart er dubbel uit halen: €34/€138 (ik weet niet meer of dit de uiteindelijke score was maar heb het er bij lange na niet uitgehaald)

Ben nu nog aan het broeden voor 2025 :blush:

10 likes

Ik heb altijd hele kleine, concrete gewoonten als voornemens in gedachten. Zo had ik vijf jaar terug bijvoorbeeld het voornemen om elke avond te flossen (en ben ik ècht van nooit naar elke avond gegaan :cowboy_hat_face:), twee jaar geleden om na elke douche bodylotion te smeren (en dat is ook gelukt), etc.

Dit jaar wil ik heel graag mijn slaap een prioriteit maken, en dus om 22 uur lekker slapen als ik om 6 uur opsta om te werken, om 23 uur als dat opstaan niet hoeft en ik 's avonds gewoon thuis ben. Ik ben een makkelijke slaper, dus het is echt kwestie van er vroeger in gaan liggen, in plaats van even dit of dat.

Ook wil ik dit jaar leren om met mijn haar om te gaan. Ik kan niet eens een vlecht maken! Ik wil elke week een moment vinden om iets te oefenen. Mijn eerste experiment wordt heatless curls.

Mijn laatste voornemen is om elke maand iets te kopen bij mijn lokale, onafhankelijke boekhandel. Ik ben dol op die plek en ik lees veel, maar omdat ik niet zo van spullen houd lees ik altijd op mijn ereader en kom ik er nauwelijks, dat vind ik echt stom van mezelf.

21 likes

Voor 2024 had ik als voornemen dat ik meer wilde gaan sporten en dat gaat goed!

Voor 2025:

• 3x per week sporten volhouden
  • met een app dit jaar 5km kunnen hardlopen
  • altijd wel in een boek bezig zijn (geen minimum aan boeken dat ik wil lezen, maar wel dat ik altijd iets lees)
  • 200 euro per maand sparen
  • minder geld aan sushi uitgeven (eindstand 2024 is 982 euro :grimacing: )
  • streefgewicht halen (loop nu al bij een diëtiste maar door antidepressiva gaat het allemaal erg traag)
13 likes

In 2025 wil ik voornamelijk doorgaan met de dingen die ik nu al doe, en een paar nieuwe dingen oppakken.

• slaapritme behouden (nu van 22:00 tot 7:30, en dat bevalt me goed)
  • gezonder vegan eten (minder pakjes, zakjes en kant en klare vleesvervangers)
  • blijven bewegen (1x per dag wandelen, ongeveer 5000 stappen per dag als streven. Verder wil ik hier nog sporten aan toevoegen)
  • 75 boeken lezen
  • 100 tekeningen uploaden op RedBubble
  • huidige vriendschappen verdiepen en nieuwe vriendschappen opdoen
  • piano spelen (3x per week doe ik nu en wil ik volhouden)
  • bepaald bedrag sparen
  • taal leren (ben begonnen met Noors en wil dit volhouden)
  • daten (geen doel an sich maar lijkt me wel leuk om volgend jaar weer iemand te ontmoeten en wie weet een relatie)
11 likes

Mijn enige doel voor 2025 is m’n proefschrift afmaken (en daar niet al te veel aan onderdoor gaan haha)

34 likes

Ja gek hè, is voor mij een veel grotere drempel!! En dat terwijl ik wel begonnen was en de helft had uitgezocht. (En nu niet denken dat ik een grote kast heb, ik vind het gewoon een verschrikkelijke klus)

Maar nu je het zo zegt “moet” dit in januari zo gepiept zijn…. :blush: