Goede voornemens en doelen

Doelen 2024

:x:Specifiek spaardoel, dit opgedeeld in kwartalen. Na jaren veel sparen voor het huis is m’n eigen rekening aan de beurt.
Net niet gehaald doordat we binnenkort nog een mooie reis gaan maken
:x:Sporten minimaal 3x per week.
Ging goed tot de zwangerschap, daarna een tijd geen energie. Inmiddels probeer ik 2x per week te sporten.
:x:Dagelijks stretchen.
Ruim 9 maanden goed gelukt, daarna niet meer volgehouden in de zwangerschap
:x:Minder social media/telefoongebruik
Wel wat minder gebruikt, nog niet zo veel verminderd als ik eigenlijk zou willen
:white_check_mark: 40 boeken lezen dit jaar
:white_check_mark: Hoop zwanger te mogen worden dit jaar
Inmiddels 25 weken zwanger en hier heel erg blij mee :heart:
Proberen of dit wat voor me is: mediteren en journallen. Niet op structurele basis gedaan, journallen past wel iets beter bij me

Doelen 2025

• Specifiek spaardoel halen en deel beleggen.
  • Bewuster met geld om gaan. Ging afgelopen jaar al iets beter, maar alsnog veel gekocht :skull: Ga weer structureler m’n eigen uitgaven bijhouden.
  • Actief blijven: 2x per week sporten en wandelen.
  • Minimaal 2x per week journallen
5 likes
  • Meer geld opzij zetten
  • Nog meer boeken
  • Mijn zwemtrainingen nog meer op punt zetten
  • Meer fruit (nu al goed mee bezig)
  • samen parachutespringen wanneer mijn nichtje 16 wordt
  • Minderen met alcohol
  • Iedere dag wandelen, al is het maar kort
  • Nog meer experimenteren met koken
3 likes

Ik ben dit jaar al begonnen met veel minder kleding/onzin te kopen & goed op te letten waarvan iets is gemaakt. Bij Zara/H&M etc koop ik al drie jaar niks meer en dat wil ik graag zo doorzetten. Vooral nu ik net de documentaire Buy Now heb gezien werd het weer eens extra duidelijk.

6 likes

Ja, het was wel ambitieus, maar dat vind ik ook wel leuk. Ik ben nu bezig met een nieuwe lijst voor 2025, met 25 doelen. Daar ga ik ook wat ‘leukere’ dingen opzetten. Zal die hier komende week ook nog even posten :blush:

@Branko ik heb bleekbitjes en gel van de tandarts. Maar daarmee mag je dus 2 dagen niks gekleurds eten/drinken (rode wijn, koffie, roken). 2 weken is wel lang!

1 like

Had vorig jaar niks gepost hier, maar voor 2025:

• Weer regelmatig gaan sporten. Ben in het voorjaar gestopt met de opname van mijn vader in het ziekenhuis en daarna niet meer opgepakt. Voel het aan alles. Gisteravond eindelijk weer eerste filmpje gedaan.

• Blijven wandelen

• Naast krachttraining ook wat mobiliteitsoefeningen doen.

• Weer lekker veel lezen (Goodreads op 52 gezet, maar als ik er maar plezier in heb)

• Minder schermtijd

• Lekker vaak naar de film blijven gaan.

Daarnaast wil ik ook wat leuke doelen hebben om soms even wat nieuws te proberen:

• Elke maand een boek kiezen uit een niet-Westers land.

• Elke maand een film kijken uit een niet-Westers land.

• Elke maand in ieder geval 1 recept maken uit een kookboek wat ik in de kast heb liggen (leukste vind ik zo een challenge dat je alles maakt uit 1 boek, maar laten we even niet te hard van stapel lopen).

• Elke maand een tentoonstelling bezoeken buiten mijn eigen stad.

• Verder verdiepen in mijn nieuwe hobby (Chinese en Japanse theecultuur).

• Met mijn snackaccount vind ik het al leuk om nieuwe snacks en gerechten te proberen, maar ik vind een focus op alcoholvrije drankjes (nieuwe uit de winkel/ horeca en zelf maken) wel een leuke niche om eens verder naar te kijken.

22 likes

Ik had vorig jaar geen doelen gesteld. Voor komend jaar wil ik dat wel weer doen. Ik mis soms een beetje de structuur in mijn leven.

• Dagelijkse en wekelijkse structuur terugbrengen
    Dit wil ik behalen door de Passion Planner te gaan gebruiken om taken en doelen te organiseren. Hierin reflecteer je maandelijks hoe je afgelopen paar weken zijn gegaan. Hopelijk helpt dat mij met het bijstellen van mijn voornemens.
  • Reflecteren op persoonlijke en professionele vooruitgang
    In de reflectie wil ik kijken naar 1 privé en 1 werkdoel om het klein te houden waar ik in wil groeien.
  • Gebruiken en bijstellen van schoonmaakroutines
    Ik heb vorig jaar een schoonmaakroutine voor ons huis bedacht. Hiermee ben ik aan de slag en het is nog niet perfect. Ik wil proberen weer een goede routine er in te krijgen. Hiervoor heb ik lijsten aan de koelkast hangen die ik en mijn man die week moet uitvoeren.
4 likes

Wat is een lachlift?

1 like

Lashlift, autocorrect

2 likes

Hier ook dingen die al lopen, want ik vind dat je ieder moment kan beginnen als je iets wil. Maar dit zijn wel dingen waar ik zo dichtbij ben dat ik ze komend jaar wel hoop af te vinken:

• 5k hardlopen
  • een gezond gewicht
  • mijn boek uitbrengen
  • iets nieuws doen op mijn werk.
5 likes

- Minstens 1x per maand een date met m’n partner
Met kleine kinderen schiet dit er echt bij in en we hebben de neiging om wat langs elkaar heen te leven.

- Telefoon uit de slaapkamer houden
Ben ik al mee begonnen, maar lukt nog niet elke avond

- 5 kilo afvallen
Door sporten weer op te pakken en suikers te laten staan

- Opleiding doen voor m’n werk

3 likes

Doel voor 2024: voorgoed stoppen met roken (ook niet meer de incidentele party peuk) :white_check_mark:

Doelen voor 2025:
-Afkicken van mn neusspray verslaving
-Schermtijd drastisch verlagen

8 likes

Ongevraagd advies, maar voor die neusspray verslaving kan ik je Capsinol aanraden, dat heeft mij er na meer dan 10 jaar afgeholpen. Succes!

3 likes

Hoe is dit gelukt? Cold turkey, of met hulp? Ik zet ‘m voor volgend jaar ook op de lijst :sob::sob:

Oooh wat goed, thanks!!

@dblauw sorry helaas niet echt vernieuwende tips, ben cold turkey zonder hulp gestopt. Wat bij mij het beste hielp was me optrekken aan niet-rokers. Mezelf voorhouden dat ik nu een niet roker ben. Zo snel mogelijk een keer een drankje doen ergens en dan natuurlijk niet roken, die ervaring “gebruiken” tijdens zwakke momenten (ik was namelijk vooral icm alcohol heel zwak). Afleiding zoeken, ben meer gaan sporten. Heel veel succes!!!

3 likes

2024 was eigenlijk best wel een goed jaar? Werk gaat lekker, therapie werpt vruchten af, alleen het leven met pijn blijft moeilijk zonder uitzicht. Hopelijk biedt 2025 nieuwe mogelijkheden als het beter gat met mijn gezondheid én de rechtzaak tegen mijn vorige werkgever is afgerond.

• Verder werken aan gezonder te eten en dichter bij een gezonder gewicht te komen;
  • Terug in een voltijds regime gaan werken of, indien mogelijk, 4/5e voor een betere mentale balans;
  • Minder online leven en proberen terug meer mensen face to face te spreken;
  • Dagelijks mijn stemmingen en de copings hierop bijhouden in een dagboek om patronen beter te begrijpen;
  • Proberen wekelijks terug iets te tekenen, schilderen of ontwerpen;
  • Werk maken van verdere medische onderzoeken;
  • Mijn stapel boeken terug beginnen lezen zodat ze niet gewoon stof vergaren.
6 likes

Je vraagt het niet aan mij maar ik heb een journal app op mijn telefoon staan. Betaal er €40 per jaar wel voor maar ben er wel heel blij mee! Je kunt er dus je stemming mee bijhouden maar ook zelf vragen aan toevoegen die je dagelijks wilt beantwoorden (als je de betaalde variant hebt).

Vaak hebben meditatie apps ook iets waarmee je dagelijks je stemming kunt bijhouden.

Oh en algemene tip, een habit tracker app op je telefoon installeren :pray:t3:

2 likes

ik ga het gewoon heel beknopt proberen bj de houden in een goedkope agenda, ik werk in het algemeen wel graag analoog. Dus gewoon bv.
1 januari:

• overpikkeld door sociale familiedingen, ruzie, irritatie, …
  • xxx gebinged, drie uur in bed gelegen met muziek
1 like

Welke app is dit?

1 like

En @Blablabla

Ik heb deze: ‎Journal 5 Minute Daily Photo in de App Store
(Sorry alleen even iphone linkje zo snel, zal ook vast wel Android variant zijn)

Weet wel dat iphone zelf ook tegenwoordig een diary app heeft maar geen idee of dat iets is.

Ik vind stemming overzicht trouwens wel lastig om daar echt iets uit halen. Je kunt wel het overzicht bekijken maar kan niet zeggen dat ik daar dan meteen iets uithaal, dan moet je ook wel echt kijken wat je erbij geschreven hebt die dag, waardoor je stemming dus niet zo goed was.
Ziet er zo uit bij het overzicht:

Vind het vooral fijn om dagelijks bewust stil te staan bij kleine dingen, daar helpt de app wel bij. En als iets me echt dwarszit dan is het journal gedeelte heel fijn.
Ik doe dit nu 1,5 jaar dus krijg ook steeds terugblikken te zien, dat vind ik ook heel leuk.
Je kunt ook een pdf variant aanvragen geloof ik van al je entries, dat wil ik ook nog een keer doen!

De habit tracker houd ik toch ook wel dagelijks bij voor de kleine doelen. Daarin staat ook oa journallen dagelijks :stuck_out_tongue_closed_eyes: maar ik ben wel iemand die een kick krijgt van lijstjes en dingen afvinken dus dat helpt :rofl:

3 likes

Love dit! Heb het ook gedaan toen ik 16 werd en is echt zo’n amazing herinnering :star_struck: Wil nog steeds ooit ook een cursus volgen om het alleen te leren doen, maar ja, geld.

1 like