- 2 keer per week sporten: 1 keer per week een groepsles in de fitness en de andere sportbeurt hardlopen of thuis oefeningen doen
- beter leren koken: mijn vriend kookt nu meestal waardoor ik me er minder bij betrokken bij voel. Ik wil zelf ook meer gerechten kunnen klaarmaken.
- meer durven autorijden (op snelwegen) : ik heb mijn rijbewijs maar omdat ik zo weinig rijd, voel ik me nog steeds onzeker achter het stuur. Nu vermijd ik snelwegen zo veel mogelijk omdat ik me onzeker voel bij het schakelen. Daar moet ik echt iets aan gaan doen.
- meer initiatief tonen in vriendschappen: vaker mensen uitnodigen om iets leuks te gaan doen, minder op voorhand al negatief denken
Punt 1 begint goed! Gisteren onze auto ingeruild voor een automaat en ik zat vandaag veel zelfverzekerder achter het stuur! Dit moet goedkomen zo 
- Doorgaan met mijn blog over duurzaamheid
- Blijven sporten
- Een baan in de buurt vinden (zodat ik kan fietsen)
- Niet meer bijdragen aan fast-fashion
- Niet meer vliegen
- Trouwen 
- Indien ik ergens een pot geld vind: een (thuis)opleiding volgens met betrekking tot duurzaamheid. Ik zou graag mijn carrière omgooien tot consultant o.i.d. Maar ik ga dit eerst proberen te regelen via een werkgever om naast mijn (nieuwe) baan een project op te zetten.
Voor het eerst ga ik aan goede voornemens doen:
- meer tijd nemen sochtends: ontbijten/koffie drinken ipv alsmaar gehaast zijn.
- bewuster (daardoor minder) kopen
- beter eten - gezondere keuzes maken
- sporten (2x pw)
- minder/geen alcohol
- bruiloft plannen en trouwen
- Ontspullen! Mijn vriend en ik wonen nu al anderhalf jaar in dit appartement en het kantoortje staat nog steeds vol met verhuisdozen. Duidelijk dus dat al die spullen niet nodig zijn.
- Gerelateerd daaraan: het huis netter houden en misschien een poetshulp nemen.
- De inrichting afwerken! Lampen ophangen, een kleedje in de woonkamer, een echt kantoor maken van dat kantoortje…
- Gezonder leven, omdat ik een beetje te bol sta momenteel maar vooral ook omdat ik fit wil zijn voor wanneer we klaar zijn voor een baby.
Die eerste is er voor mij ook echt een! Ik ben dit jaar zo opgeslokt door mijn werk en de mensen daar dat ik echt maar heel oppervlakkig contact heb gehad met sommige hele goede vrienden. Echt niet oké eigenlijk.
En meer fruit en groente en vooral meer vezels, want daar heb ik momenteel gewoon echt issues door, meer mediteren (headspace gekocht) en wekelijks blijven sporten.
- Ik heb een planner gekregen en wil deze optimaal benutten voor een georganiseerder en productiever leven.
- Meer koken en nieuwe dingen proberen.
- Afstuderen
- Cliché… maar eindelijk wat afvallen.
- Groeien met mijn bedrijf.
- Duikbrevet halen. Ik heb vandaag mijn eerste les gehaten het was zoo gaaf!
- Mooie verre reis maken ( en hier te gaan duiken)
- Spaardoel halen
- Meer foto’s en herinneringen maken.
- Investeren in mijn vriendschappen.
Leuke voornemens hebben jullie allemaal! We can do it
Dit zijn de mijne:
-
Doorgaan met iedere dag yoga
-
10 boeken lezen
-
Mijn eerste wetenschappelijke artikel publiceren
- Duurzamer leven
- Gezond lichaam krijgen (dieet en sporten)
- Lid worden van een vereniging (liefst boogschieten en ik wil ook weer lid worden van de bibliotheek)
- 40 boeken lezen zonder de herlezen boeken mee te tellen
- Meer tekenen en fotograferen
- minder mijn gsm checken/ social media bekijken
- milder zijn voor mezelf en voor mezelf kiezen
Gelukkig zijn met mezelf
Loslaten, niet teveel over alles denken
Genieten van wat ik heb
Sporten
Gezonder leven
Ik ben heel blij waar ik nu sta ik het leven. Het enige wat ik nu kan bedenken: me minder laten regeren door ‘wat als…’ en (daarom) vaker ja op dingen zeggen.
Dit klinkt heel goed!
- Studie afmaken
- Rijbewijs halen
- Nieuwe baan vinden
- Verhuizen
- Voor het eerst buiten Europa gaan
^ dan zit het er financieel gezien wel op
Verder:
- Spullen wegdoen
- BFF’s vinden/werken aan bestaande vriendschappen
- Stoppen met onzekerheid/onzeker gedrag
- Beginnen met een sport
- Vooruitgang in rouwverwerking (maar daar ga ik nog niet klaar voor zijn)
- Verhuizen
- Sparen
- Oogcrème gebruiken
- Nieuwe baan zoeken
- Minder vlees eten
- Meer met vrienden afspreken
Ik heb besloten een betere versie van mezelf te worden, wat betekent dat ik concrete doelstellingen voor mezelf ga zetten (niet per se omdat het straks een nieuw jaar is, maar het is handig voor de tijdslijn), moet sommige nog concreter maken maar globaal:
- xx kg wegen voordat de zomer begint
- minimaal 2x per week sporten
- primaire focus leggen op werk het komende halfjaar in plaats van liefde en vrije tijd zodat ik mezelf op dat gebied goed en snel kan ontwikkelen
- minimaal 250 euro per maand sparen + 150 euro per maand vakantie sparen
- verhuizen naar een grotere woning in 2019
- meer boeken lezen (moet ff een lijstje maken met wat ik gelezen wil hebben in 2019) ook voor ontwikkeling
- niet meer dronken worden in het bijzijn van collega’s
- alleen met mannen gaan als het serieus is, maar wil me meer op mezelf focussen dan op het vinden van liefde
Die laatste twee worden tricky 
Lekker op de valreep:
- Gezonder/bewuster leven: meer water drinken en meer vegetarisch/biologisch eten.
- Meer offline zijn: ik ben in 2018 al flink geminderd met het constant online zijn, maar ik wil nog meer minderen. Vooral als ik lees en schrijf (of zelfs een serie kijk) wil ik geen afleiding hebben.
- Een beetje contrasterend met het punt hierboven, maar ik wil wat meer aan marketing doen voor mijn boeken. Het is zo ontzettend moeilijk gezien te worden als nieuwe auteur en ik wil graag boeken uit mogen blijven geven bij mijn uitgeverij, dus ik moet eigenlijk zelf ook wat meer gaan doen aan marketen. Als mijn boeken niet worden verkocht is de kans op een nieuw contract immers ook kleiner.
- Meer lezen. Of minstens net zoveel als in 2018 in ieder geval. En ook het liefst wat breder, dus meer genres en auteurs ontdekken.
- Zorgen voor een betere werk/privé-balans. Ik probeer al heel lang mijn dagen op mijn werk terug te schroeven, maar mijn manager heeft het liever niet. Ik werk nu 36 uur, maar met ook de deadlines ernaast voor mijn boeken (ik ben bezig met een tweede manuscript), het 2,5 uur reizen per dag en het recenseren van boeken voor mijn blog vind ik het af en toe best zwaar. Ik zou echt veel gelukkiger zijn met 4 dagen werken.
- tandenstokeren
- juist meer daten. Weer even wat nieuwe mannen ontmoeten en niet zo blijven hangen in wat voorbij is
- wekker kopen en telefoon 's nachts in de woonkamer laten
- sport vinden die ik leuk vind
- actief bezig met weg krijgen van de wratten op mijn handen
Weet trouwens niet hoe ik twee berichten kan quoten, maar @Applepie weet je dat je hier twee keer gepost hebt?