Haar/ kapsel topic #1

Ik heb in oktober een operatie gehad en daardoor nu echt enorm last van haaruitval. Eet al genoeg eiwitten en hoef geen aanraders qua pillen of iets dergelijks. Maar wat is nu de beste borstel om je haren mee te borstelen? Ik heb nu een tangle teezer maar mehn daar krijg ik echt een statisch ontploft hoofd van. Iemand nog andere goede tips om haaruitval tegen te gaan.

Gelukkig heb ik een enorm dikke bos met haar, maar ik word hier echt enorm ongelukkig van.

Ik heb niet echt last van statisch haar dus daar geen ervaring mee. Je hoort natuurlijk wel veel over die dure Mason Pearson borstel. Wel ervaring met haaruitval, helaas. Bij mij hielp letten op mijn ijzergehalte ook goed. En Ik gebruik ook van The Ordinary Multi-Peptide Serum for Hair Density. Het verricht geen wonderen maar naar mijn idee helpt het wel. Kreeg wel opeens wat nieuwe babyharen.

Ik heb dit in het verleden ook geprobeerd en heb het enkele weken volgehouden, maar kwam nooit verder dan anderhalve dag. Was echt dramatisch. Toen dat volgehouden maar wel geregeld van shampoo/cremespoeling gewisseld omdat ik na verloop van tijd toch weer binnen 24 uur vet haar kreeg.

Samenvatting

Enkele maanden geleden ben ik gestart met de Curly Girl Methode, waarbij je o.a. geen sulfaten, parabenen, uitdrogende alcoholen en siliconen mag gebruiken… en hoewel de eerste week lastig was qua haar “overgang”*, heb ik sindsdien vrijwel nooit meer last van vet haar! :flushed: Ik gebruik voor de CGM nu de co-wash (is een soort van waterige conditioner) van As I Am. Verder hoef ik nergens mijn haar mee te wassen, hoewel ik soms nog een conditioner gebruik omdat mijn haar echt veel vocht nodig heeft. Kan het met de co-wash in ook goed doorkammen, terwijl ik dat met gewone shampoo of crèmespoeling bijna niet kon. Ik was mijn haar nu meestal 2x in de week en zou eventueel langer kunnen zonder te wassen denk ik (1x per 5 dagen ofzo) maar voor de krul heb ik dat nu nodig. Overigens is het met een co-wash ook niet erg om bijvoorbeeld dagelijks te wassen als je bijvoorbeeld veel sport, want je haar (hoofdhuid) wordt er niet vettig van. Mijn haar is ook veel voller en voelt zachter aan etc. Gister nog even met oude shampoo gewassen en appelazijn (doe ik eens in de maand) en ik was verbaasd over hoe droog/ruw mijn haar onder de douche aanvoelde na de shampoo :flushed:

*Om de overgang te helpen zou ik de eerste keer je gewone shampoo (en evt. crèmespoeling) gebruiken, dat uitspoelen, vervolgens appelazijn (2 delen water, 1 deel appelazijn) over je hoofdhuid en evt. door je haar, dat goed uitspoelen en daarna de co-wash gebruiken (en uitspoelen). Met de appelazijn verwijder je de sulfaatresten van je shampoo (en evt. crèmespoeling).

tl;dr: als ik jou was zou ik overwegen om over te stappen op een co-wash i.p.v. shampoo (en crémespoeling).

Ik vind die old school van Elnett echt het allerbeste!

4 likes

@Krabsalade Eens met @Okapi. Het helpt ook om tijdens het drogen een versteviger te gebruiken, daar wordt fijn haar wat stugger van, en dan “houdt” het beter.

Dat kan, niet alle mousses werken voor elk haar. Voor mij werkt alleen Studio Line Volume mousse, maar ik vind een “thickening spray” nog prettiger werken. Ik heb er een van Original Mineral, maar je kunt het ook van Aveda of Bumble & Bumble krijgen, en vast meer kappersmerken.

1 like

Bij mij werkt elnett ook het beste.
Vind alleen die geur altijd zo aanwezig. Voor mijn gevoel is dat bij andere merken minder

Ohh ja die geur is wel ellendig haha. Ik spuit vaak maar wat parfum in m’n haar.

Ik vind dat juist heel lekker ruiken, echt een typische geur

Die geur hoor voor mij echt bij deftige oude dames

2 likes

Ik gebruik deze van andrelon vaak. Vind dat het daar goed mee blijft zitten.

1 like

Ik heb jaren Elnett gebruikt, maar ik vind deze veel fijner.

I had deze van de week gezien en bedacht me vanochtend dat ik mijn haar wel zo kon doen, maar geen tijd om de post op te zoeken. Dus uit mijn hoofd gedaan en snapte maar niet waarom ik tig speldjes nodig had omdat het uiteinde er steeds uitviel… ik had een hele staart gedaan en niet een half staartje :face_with_hand_over_mouth: :rofl:

Oke, twijfels!

Jaren lang heb ik mijn eigen haar geknipt, gekleurd en altijd gezond gehouden. Redelijk vaak van kleur veranderd, en als ik het zat was gooide ik er een colorremover overheen en had ik mijn eigen kleur weer.

Echter vond ik het vorig jaar tijd voor vakwerk, en ben ik naar een kapper gegaan, en wilde ik highlights, iets blonder. Omdat ik weet dat ik fijn haar heb, gaf ik aan dat ze niet te licht moesten gaan. Hier hadden ze schijt aan, en eindstand had ik een lelijke kleur en was het chemisch verbrand. Ben uiteindelijk weer naar donkerbruin gegegaan (door de kapper), en heb alles tot mijn schouders af laten knippen(ook door de kapper)

Nu houd ik het zelf bij met bruine verf, maar omdat mijn eigen haar donkerblond is, lijkt elke mm uitgroei een kale plek. Wil dus terug naar mijn eigen kleur (of in de buurt daarvan) zodat ik alles gezond kan laten uitgroeien. Normaal zou ik de colorremover gebruiken, maar omdat dat geblondeerde nog deels onder het bruin zit ben ik bang dat het fout gaat.

Durf ook niet naar de kapper omdat tot nu toe elke kapper (ook goede) mijn haar altijd weet te verzieken.

Lang verhaal kort ;

Iemand ervaring met colorremover/ coloroops op donker haar dat ooit gebleekt is?

Colorremover haalt de (verf)pigmenten uit je haar, dus de bruine pigmenten zullen verdwijnen en je gebleekte haar komt dan weer tevoorschijn. Gebleekt = gebleekt dus je kan alleen weer terug naar je eigen kleur met verf in die kleur.

Opzich zal het geen groot probleem zijn als het gebleekte naar boven komt, alleen weet ik uit ervaring dat er altijd wel enkele delen pigment kunnen blijven hangen. Ben dus bang dat de rode pigmenten van mijn bruine haar blijven hangen. Of zal dat wel meevallen?

Ja dat zou kunnen! Ik heb een paar weken geleden ook color remover gebruikt en het is van zwart naar een rode lichtbruin gegaan (ben zelf middenblond). Ik denk dat als ik het nog een keer gebruik dat alle pigmenten er dan wel uit zijn. Dus je zou het proces ook 2 keer kunnen doen mocht dat nodig zijn (en als je haar daar sterk genoeg voor is).

Ik ga straks mijn haar knippen en rood laten verven bij de kapper. Ik ben benieuwd :grin:

2 likes

Ik bedoel er hetzelfde mee, maar zal het even aanpassen om verwarring te voorkomen!

Omg ik denk dat dit je heel leuk gaat staan!!! Het is nu vast al gebeurd, wat vind je ervan?

Edit: zag net je instagram story en het staat mega goed!!
(lekker creepy bericht is dit trouwens)

1 like