Hardlooptopic #2

Ik ben vandaag echt zo onbevredigend “geholpen” bij run2day. Ik had een paar hardloopschoenen gekocht daar, die gewoon te klein zijn (pijnlijke tenen, blauwe teennagel, blaren, etc). Nouja heel verhaal aan vooraf maar uiteindelijk ben ik vandaag langs geweest om te ruilen. Moest ik eerst m’n te kleine schoenen aandoen en toen ging ze voelen en zeggen dat het wel past? :joy: Echt super irritant, ze bleef maar zeggen dat het wel de goede maat is terwijl ik gewoon pijn aan m’n tenen er van krijg en er binnenkort een nagel af gaat vallen sinds ik die schoenen draag. En op heel het internet staat dat mensen die altijd een bepaalde maat dragen van eerdere modellen van die schoen, met deze versie ineens een halve maat groter nodig hadden.

Nouja, uiteindelijk zei ze van oké dan gaan we voor andere schoenen kijken, maar ze heeft echt helemaal nul moeite gedaan om dan een goede andere schoen voor mij te zoeken :frowning: ze bleef ook maar zo van “tja die andere maat is ook goed dus als je bij die oude schoen geen last had dan moet je die maar gewoon nemen”, dus nu heeft ze het nieuwe model van m’n oude hardloopschoen in mijn maat besteld bij de andere run2day winkel, maar ik geloof eigenlijk niet dat ik die wil :cry:

het is super fijn dat ik m’n schoenen nog mag ruilen ook al had ik de bon en de doos niet meer, maar voel mij helemaal niet serieus genomen, alsof ik het probleem verzin

2 likes

en @boonie thanks!
Ik had al het idee dat het te weinig was, ik worstel met name met dat ik geen honger heb tot de dag daarna en vooral geen zin om iets te maken :sweat_smile:
Jullie noemen best simpele, vullende dingen dus die ga ik eens proberen!

2 likes

Ik zit sinds een aantal weken bij een hardloop clubje en dat is zo leuk! De trainer bedenkt iedere week een training (techniek, intervallen, duurloop), en het is ook leuk om met een diverse groep mensen te lopen die allemaal trainen voor een eigen doel. Heel leerzaam en echt gezellig

6 likes

Ja en misschien kan je ook zorgen dat je alvast iets klaar hebt staan anders? Bijvoorbeeld dat je de dag ervoor een ruime portie extra avondeten kookt zodat je dat kan eten na je loop?

1 like

Hebben jullie ook zo’n fomo als je alle marathon filmpjes kijkt? Ik vind de afstand echt pokke ver maar man nu wil ik ook een marathon lopen :sweat_smile:

3 likes

Jeetje wat balen! Kan me voorstellen dat als je flink wat geld uitgeeft aan schoenen het wel fijn is dat ze luisteren (en geloven) naar wat je zegt. Had je ze in de winkel gekocht (nav een loopanalyse/meting) of was het online? Hoe dan ook wel fijn dat je ze kon ruilen ondanks dat je de bon en doos niet meer had.

Heeft iemand tips voor fijne hardloopoortjes? Liefst beetje instap/middensegment.

1 like

Ik heb sinds eind februari al last van m’n knie en ik word he-le-maal gek. Dacht dat rust houden wel zou werken maar ga toch maar een fysio opzoeken denk ik. Mis het hardlopen zó erg, vooral met het lekkere weer nu steeds :sob::sob: Vreselijk

Wat balen he! Ik zit in hetzelfde schuitje en mis het ook enorm. Al sinds juni vorig jaar en oefeningen bij de fysio hebben nog geen verbetering gegeven. Ik leek het weer een beetje te kunnen opbouwen maar dan opeens random bij een rondje na 1,5km toch weer pijn en tot 5 dagen daarna een stijve pijnlijke knie, echt frustrerend. Deze maand ben ik gestopt en heb ik me ingeschreven bij een sportschool om even echt op wat anders te richten, in de hoop dat ik het hardlopen ooit wel weer kan oppakken want andere sporten voelen toch niet hetzelfde ): Lijkt me een goede stap om naar de fysio te gaan, hopelijk knapt jouw knie snel op

Ooh jemig wat lang al, super frustrerend zeg. Ik ga nu ook veel naar de sportschool maar vind hardlopen zooveel fijner en leuker, lekker buiten

2 likes

Shokz

Ik heb over 4 weken mijn eerste halve marathon. Wat raden jullie aan qua water en gelletjes tijdens zo’n loop? Op internet lees ik zoveel verschillende adviezen, dus ik ben het overzicht een beetje kwijt.

Mijn doel is om hem rond de 2 uur te lopen, dus ik dacht zelf aan een gel (aanraders?) na zo’n 10 km. En onderweg de waterpunten mee te pakken.

Ook lees ik het advies van sportdrank voor de wedstrijd, iets van een havermout ontbijt 2 uur voor de wedstrijd (we starten al om 9u), en eventueel nog een banaan voor de start. Hoe ziet bij jullie de voorbereiding op zo’n dag eruit?

Op tijd oefenen met gelletjes, water en eten. Met wat pech kan je er last van krijgen. Je wil op zo’n dag niks nieuws doen. En hoe vaak je een gelletje pakt, is ook afhankelijk van het gelletje qua samenstelling.

Wat ik zelf doe is ruim 2 uur mijn ontbijt (vier sneetjes wit brood met jam of kipfilet bijv) op hebben. Dan ong half uur voor de start een banaantje. Tijdens het lopen van een halve marathon doe ik hooguit een gelletje op 7,5 en 15 km. Ik pak bij elke waterpost een bekertje (dichtknijpen en dan uit het gaatje drinken) of neem zelf een klein flesje mee. Als ik niet op tempo wil lopen, doe ik alleen een gel op 15 km.

Ik heb zelf goede ervaringen met de gelletjes van sis. Je hebt verschillende soorten, maar geloof dat de isotonic gel de meest toegankelijke is. Die kan je ook in de meeste hardloopwinkels vinden.

5 likes

Thanks voor je tips! Ik ga dit weekend even oefenen met gels op mijn long run van 17km. Hopelijk gaat het gewoon soepel.

En fijn om te horen dat ik aardig in de goede richting zat met de voorbereiding. Ik heb 2 weken terug mijn allereerste hardloop wedstrijd ooit gehad, 14km en toen helemaal geen rekening gehouden met dit soort zaken. Ging op zich prima, maar geloof niet dat ik daar met de 21km mee weg kom. :joy:

2 likes

Ok, dat geeft hoop! Ik ben nog niet zo lang fanatiek aan het hardlopen, dus zal het maar gewoon moeten ervaren.

Ik zou voor oefenen met gelletjes. Hoe vallende op de maag, hoe smaken ze? Zelf vind ik die van Upfront in de smaak citroen zelfs lekker!

En voor mij is na 10km te laat, ik nam na ongeveer 6km en bij 15km. Tussendoor water met Isotone en bij de stops zijn vaak ook stukjes sinaasappel bijvoorbeeld, dat vind ik ook lekker.

En oefenen met ontbijt, net zo. Hoe laat is je run? Moet je ook nog lunchen of is het al in de ochtend? Bij mij allemaal van invloed hoe goed ik loop haha!

2 likes

Ik ga dit weekend even oefenen met ontbijt en gelletjes. Bedankt voor de tips!

Ik ben op zoek naar een wijdvallend broekje, met binnenbroekje, met zakken voor mijn telefoon. Ik zag de Asics Metarun maar die vind ik te duur. Ik wil perse mijn telefoon in mijn zak want die armbanden zijn allemaal veel te groot maar ik wil geen strak broekje. Heeft iemand tips?

Ik heb meerdere shorts met zakken in het binnenbroekje van Under Armour, ook vaak in de sale of op zalando lounge. Bijvoorbeeld deze: Damesshorts UA Vanish 2-in-1   | Under Armour

1 like

Ik ben heel blij met de dubbellaagse hardloopshort van H&M. Heeft een goede telefoonzak op het strakke broekje.

3 likes

Ik heb er eentje van Nike, die heeft achter een zakje met rits en op het binnenbroekje aan iedere kant een zakje. Ik heb hem pas net dus nog niet mega vaak aangehad maar tot nu toe bevalt het goed.

Volgens mij was die 60 euro, niet goedkoop maar m’n andere hardloopbroekje heb ik denk ik al 10 jaar dus het vond het wel prima haha

1 like