Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb een Flipbelt die goed blijft zitten. Dat dingen meeschudden lijkt me niet fijn, maar ik hoorde over die van Salomon dat de flesjes vacuum gaan als ze leger worden, dus dan klotst er ook niks heen en weer.
Ik heb van die zachte flesjes van o.a. de Decathlon en die kan je ook zonder geklots meenemen in je flipbelt. Je moet er wel voor zorgen dat er geen lucht in zit door het laatste beetje lucht eruit te zuigen. Anders klotsen ze in mijn ervaring alsnog, ook die van salomon. Die flesjes van Decathlon werken net zo goed en zijn veel goedkoper. Zou in de flipbelt alleen niet meer dan 250ml per flesje doen ivm gewicht.
Wat een goed idee. Ik had er niet aan gedacht dat een kleiner flesje ook in de Flipbelt past! Veel goedkopere oplossing
Even ârantenâ en toch ook op zoek naar tips? (fysio is ook al gemaild overigens haha) Ik loop al jaren hard (2 marathons, verschillende halve marathons). Afgelopen maanden beetje op en af, maar sinds eind februari loop ik wel weer steady. Geen gekke afstanden, wel wat intervals, en rustig opbouwend. Nu sinds afgelopen week toch ineens last van mân schenen. In het verleden heb ik dit ook gehad, en dat trok eigenlijk altijd wel weer weg na een tijdje. Ik ben weer wat oefeningen aan het doen (o.a. calf raises) en andere oefeningen die ik vorig jaar van mân fysio heb gekregen om mân heupen sterker te krijgen (toen kreeg ik ook last van mân schenen). Maar ik weet gewoon niet meer of het nou slim is om ook ijs erop te doen en of ik kan blijven doortrainen. De pijn ligt op ong 3/10, en tijdens het hardlopen trekt het ook vaak wel weg. Met traplopen naar beneden voel ik het wel soms, en als je erop drukt doet het ook flink pijn. De fysio is dus al gemaild, dus ik hoop daar vandaag reactie op te krijgen, maar het zit non-stop in mân hoofd en ik maak me er de hele tijd druk om. Zo irritant ook omdat ik net weer lekker aan het lopen was haha. Anyway, einde rant
Mijn scheenbeenklachten komen altijd vanuit mân kuiten, die zijn dan te gespannen. Zou dat bij jou nu ook zo kunnen zijn? Ik weet niet of calf raises bijvoorbeeld dan een goed idee zijn of het juist erger kunnen maken. Foamrollen en met de massagegun helpt mij dan. En volgens mijn fysio maak ik niets kapot met rennen dan - maar goed het is natuurlijk wel relevant waar die pijn echt vandaan komt dus ik zou niet op basis van dat advies aan mij er op vertrouwen dat je kunt blijven rennen. Hoop dat je fysio snel reageert! Super irritant als je net lekker bezig bent
Ik ben sinds twee maanden begonnen met lopen en vind het echt heel leuk. Ik vraag mij af wat ik moet doen om beter te worden, het langer vol te houden. Op welke snelheid zal je dan ongeveer moeten lopen? En reken je dan per kilometer of per uur? Hoelang doe je getrainde beginner over 5km?
Het klinkt gek, maar trager gaan lopen om het langer vol te kunnen houden. Je kunt dan denken aan een tempo waarbij je nog een gesprek kan voeren, zodat je lichaam kan wennen aan de inspanning. Daarnaast kun je die rustige loopjes ook afwisselen met wat snellere loopjes om je snelheid iets omhoog te krijgen. Toen ik begon met hardlopen heb ik Couch to 5k gevolgd en dat vond ik heel fijn om zo op te bouwen naar een 5 km rondje zonder te wandelen tussendoor.
Klinkt beetje suf maar er is geen regulier tempo, dat is helemaal afhankelijk van je eigen conditie, aanleg, bouw, training etc . Vooral niet vergelijken met anderen, alleen met je eigen startpunt! Juist leuk om te zien hoe je zelf groeit. En verder, er staan op internet ook een aantal betrouwbare schemaâs met verschillende doelen, zoals je afstand uitbreiden of sneller worden. Vooral niet te veel doen zou mijn tip zijn, als je rustig opbouwt dan heb je daar het langste plezier van!
Ik ben pas beter geworden in hardlopen nu ik het al lang volhoud (1,5 jaar) en dat lukt alleen doordat ik ook voldoende rust neem en vaak langzamer loop , niet elk loopje hoeft een pb te zijn haha. nu houd ik het mentaal en fysiek beter vol!
En voor mij is de app Runna echt een gamechanger geweest. Dat gebruik ik sinds september en sindsdien ben ik echt mega vooruitgegaan is afstand en snelheid en ik vind het suuuuper leuk. Voordat ik Runna gebruikte liep ik wel al 10k ruim binnen een uur en was mn langste afstand 15k, dus ik begon niet vanaf 0, maar had ook geen ervaring met structureel trainen.
Op zich geeft het je gewoon een trainingsschema (âop maat gemaaktâ, maar ik denk niet dat het op zichzelf beter is dan een goed schema dat je op internet vindt of een andere gratis app die past bij je niveau), maar het gemak en het overzicht werken heel goed voor mij.
Ja dat zou goed kunnen hoor, mijn kuiten voelen ook wel redelijk gespannen. Ik heb morgen een afspraak staan, dus kan gelukkig snel terecht!
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga minder focussen op snelheid maar meer op langer volhouden. Ik volg een schema van Evy maar het gaat mij te langzaam. Ik heb meer moeite met 2 minuten hardlopen afwisselen met 2 minuten wandelen dan met 11 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen tussendoor. Ik ga eens naar Runna kijken.
Ik weet niet of dit betrekking heeft op jou of jouw schema, maar een grote valkuil onder beginners is dat ze te snel te veel willen en daardoor geblesseerd raken. Het lichaam moet wennen aan de belasting. Die opbouwfase is misschien wel saai, maar hoort erbij!
Ja precies, conditioneel kun je het misschien prima aan je moet ook de belasting van je pezen/gewrichten etc rustig aan opbouwen.
Oja dit klinkt best wel logisch
Ahhh help ik ben mân motivatie kwijt na mân halve marathon vond ik het heel moeilijk om rust te nemen maar heb het wel gedaan, alleen een paar easy runs gelopen, en merkte dat ik toch wat pijntjes had en niet lekker liep, ik denk dat het gewoon kwam door vermoeidheid en lange intensieve belasting. Vorige week een week helemaal niet hardgelopen gehad, wel veel gewandeld. En nu wil ik weer âbeginnenâ maar ik wil eigenlijk ook niet perse meteen voor een nieuw doel trainen. Ik wil het liefst een beetje werken aan een goede basis, meer wekelijkse kilometers maken en ook oefenen met zone 2 lopen, maar omdat ik het niet in een doel kan concretiseren heb ik niet zoân zin? Komt waarschijnlijk ook doordat er wat andere dingen spelen waardoor ik in het algemeen best wel moe en druk ben.
Iemand een goeie tip terwijl ik dan nu toch mân hardloopkleren ga aantrekken?
Misschien eerst een paar keer gewoon in je tenue naar buiten gaan, beetje loslopen, zonder doel/tijd/afstand voor ogen? Even geen druk en van daaruit borrelt er dan vanzelf weer iets op (zo gaat het bij mij als ik mezelf er de ruimte voor geef iig)
Wat eten jullie na een duurloop? Ik was gisteren 2 uur onderweg en heb onderweg wat gegeten en gedronken, waardoor ik de loop zelf goed doorkwam, alleen daarna stort ik dan neer op de bank, sleep ik me naar de douche en heb ik geen honger meer. Ik heb gewoon geluncht, met twee broodjes en drie eieren als roerei. De dag daarna ben ik dan MOE en heb ik onstilbare honger . Dit heb ik nu al meerdere keren gehad.
Lekker bezig wel! Eerlijk gezegd is dat denk ik ook wel weinig na 2 uur lopen eigenlijk. Weet niet hoe veel je van tevoren/tijdens/als avondeten nog hebt gegeten, maar ik probeer met lange trainingen inname en verbranding altijd wel enigszins gelijk te trekken. Dus naast reguliere maaltijden (zoals brood met ei idd) bijv. (volle)kwark met noten, crackers met hummus, bak havermout met pindakaas en fruit, salade met noten en kikkererwten of linzen. Glas chocolademelk is ook nog wel een optie als je niet zoveel honger hebt, extra bij je eten. En het hoeft echt niet allemaal direct erna! Daarnaast probeer ik ook echt genoeg te drinken (evt met elektrolyten maar ik verlies veel zout).
Ik heb het idee dat ik wel wat meer eet dan jij, sowieso wel extra dan gewoon normale lunch. In elk geval een eiwitshake direct na het lopen en verder let ik ook juist op koolhydraten aanvullen (jaja een eiwitshake is natuurlijk niet nodig je kan je eiwitten ook uit andere producten halen, maarja ik vind het wel makkelijk en heb meestal direct ook niet zo veel honger). Ik herken het geen honger hebben na een zware lange loop wel, maar dan dwing ik mezelf toch meteen een flinke lunch te eten. Ik heb het geluk dat mân partner vaak lunch voor mij maakt(e) als ik een duurkoop had dus dan hoefde ik dat in elk geval niet te doen en hoefde ik het alleen te eten vaak inderdaad twee sneetjes brood met spinazie en/of broccoli omelet, of tortilla met groenten en ook aardappel er in.
Grote portie lunch + eiwitshake dus, en dan gedurende de rest van de dag ben ik eigenlijk vaak aan het snacken. Veel fruit, volkoren cracker met pindakaas of cottage cheese, nog een extra broodjeâŠ
En wat eet je van te voren en tijdens? Misschien is dat (ook) niet echt genoeg om die crash tegen te gaan? Ik zorg dat ik echt flink ontbijt met havermout, en dan vaak nog iets met snelle suikers een half uur voordat ik ga, en ik eet dan ook best veel onderweg (elk half uur een gelletje meestal en ik heb ook water met isostar mee, met elektrolyten en koolhydraten).
De dag erna nog extra honger hebben is denk ik wel normaal trouwens, maar extreme vermoeidheid en onstilbare honger waarschijnlijk wel een teken dat je te weinig binnenkrijgt.