Hardlooptopic (Deel 1)

Maar een hardlooptest dan of een fietstest?

Ik heb nog nooit een test gedaan maar ik betwijfel of er bij mij ook juiste waardes uit zouden komen. Tijdens een wedstrijd haal ik makkelijker een hogere hartslag dan in een training. Op een loopband bak ik er überhaupt niks van. :joy:

Ik heb in december een fietstest gedaan, maar volgens mij kan ik daar echt niks mee. Mn max hartslag was toen 185 terwijl dat tijdens een 10km wedstrijd mn gemiddelde is en ik dan dus makkelijk 190-200 als max kan halen dan.

Fietsen is ook gewoon een andere belasting en ik ben geen geoefende wielrenner ofzo dus dat lijkt me zo lastig te vertalen naar hardloopzones?

Dat was inderdaad een fietstest, ik denk dat we de"error" gevonden hebben!

Ik fiets meer het laatste jaar namelijk. Met buiten fietsen is mijn max lager dan met hardlopen, maar binnen red ik dezelfde max makkelijk. Omslagpunt is alleen lastig te vergelijken dus vandaar dat ik dezelfde zones aanhoud.

@littlenumbers @Fitgurl

Op de fiets is het inderdaad heel anders dan wanneer je hardloopt. Volgens mij had Arthur (Tuur van Annemerel) het laatst in een van hun podcasts er kort over. Hij verwoordde het heel mooi dat je met hardlopen een veel grotere impact hebt en veel meer spieren gebruikt en dat daardoor je hartslag sneller hoger is dan met fietsen. Dat je wel echt een super goed getrainde fietser moet zijn om dezelfde zones te halen als met hardlopen.

Als ik op een stadsfiets stevig door moet trappen voor langere periode dan haal ik met moeite de zone die tijdens het hardlopen mijn rustige tempo is. Op de fiets ben ik dan zwaar aan het ademen maar tijdens het hardlopen gaat het heel makkelijk!

Eigenlijk zou je dus inderdaad een test op de loopband moeten doen als je de juiste zones wilt weten…

2 likes

Ja leek me ook dat een loopband dan beter is! Maar ik vind een loopband heel vervelend lopen haha, voel me dan echt zo’n olifant omdat het zo dreunt bij elke stap.

Heb die fietstest ook toevallig gratis kunnen doen, weet niet of ik zoveel geld over heb voor zo’n test. Of ik daar echt zoveel voordeel/info uit zou halen betwijfel ik

geen klacht ontstaan door hardlopen (dit keer), maar wel lastig bij het hardlopen: heeft iemand tips/een goed YouTube filmpje hoe ik van de kramp in mijn kuit afkom? Rekken die ik al ( been met kramp naar achter zetten en dan op rek zetten)

Hmm ja dit komt niet door het lopen en kan nu natuurlijk ook niet naar de fysio om het weg te laten masseren. Zelf lukt me dat niet :sweat_smile:

Heb je een foam roller of een tennisbal ? Daar kun je ook veel krampen en spierpijn wat mee weg rollen.

Oja ik heb zo’n speciale rolbal van de action, ga daar maar eens serieus mee aan de slag :slight_smile: Thnx

En preventief magnesium!

Nooit meer krampen ergens gehad sinds ik dat slik.

2 likes

Zo heb er weer een 5km opzitten. Is mijn 4e pas. Ik ging een stukje sneller, maar jeetje wat was het warm.

3 likes

Het kostte wat moeite, maar het is gelukt, deze maand 80km gelopen. Voor het eerst. Weet dat een aantal hier (halve) marathons lopen, dus voor hun stelt dit niks voor wrs, maar ik vind het een hele prestatie van mezelf :relaxed:

12 likes

Yes! Mijzelf toch maar weer even door 7km gesleept met 10.7 gemiddeld. Best netjes. Wel een meeega hongerklap bij de 5 k dus die laatste 2 km heb ik echt te danken aan het vooruitzicht van een bakje Griekse yoghurt met banaan <3

4 likes

Zijn er eigenlijk meer mensen in het topic die de Batavierenrace dit weekend zouden hebben en nu mee doen aan de virtuele versie?

Ik moet vandaag of morgen 4km afleggen :blush:

Ik heb april afgesloten met 82 km; voor mij ook een prestatie.

Heb een Garmin gekocht en vandaag de eerste keer hardgelopen hiermee. Zijn er meer in dit topic met een Garmin? Ik moet namelijk nog wel e.e.a. uitvogelen.
Vandaag had ik een workout ingesteld van 10 min in tempo X, 10 min op 10 seconden sneller en 10 min nog 10 seconden sneller. Ik hoopte dan achteraf te zien dat ik de 1e tien minuten in tempo X liep etc, alleen dit ziet er zo uit bij mij…

Een paar vragen; heb ik het niet goed ingesteld vooraf en hoe had ik dat wel moeten doen? En kan ik dit alsnog te zien krijgen als 3 blokken van 10 min?

3 likes

De beste hardlooprondjes zijn toch echt als je 3 minuten binnen bent en het daarna keihard regent :cloud_with_rain:

4 likes

Ja dat had ik dus van tevoren gedaan. Mijn training was 3 blokken van 10 minuten; alleen hoe krijg ik dit dan achteraf te zien als tijd/tempo per 10 minuten?

Het lijkt alsof je er toch 6 blokken van hebt gemaakt zo? Of een onderverdeling in die 3 blokken.

Of nee wacht hij pakt automatisch ook 1km erbij, dat is gek

Het ging automatisch over naar het volgende blok.

Naast hardlopen heb ik gister ook met wandelen mn garmin aangezet om te testen. Ik heb het idee dat hij standaard na 1 km een ‘rondje’ er van maakt.
Dus blok 1 is eerst 1 km en daarna de rest vd tijd tot 10 minuten.
Blok 2 begint weer bij 0 tot 1 km en daarna de rest van de tijd aangevuld tot 10 min etc.

Alleen dan is dus de vraag hoe zet je dat 1 km blokje uit…?

Dank iig voor jullie hulp tot nu toe. Het zal waarschijnlijk ook veel puzzelen zijn aan het begin.