Hardlooptopic (Deel 1)

Hm oke ik denk dat ik het snap, je hebt autolap aanstaan per 1 km en dat blijft ie melden, ook als je een workout gebruikt.
Ik dacht dat dat bij mij niet gebeurde, maar heb even terug gekeken en zie het bij een oude training ook.

Ik gebruik momenteel zelf vooral de interval functie die al op mn horloge zit en dan negeert ie die autolap wel.

1 like

Ik denk het ook - zit ook even te googlen en volgens mij zou ik dat dan voorafgaand aan intervaltraining uit moeten zetten en bijv. bij duurloop wel aan.

Ik ga ook even verder googlen hoe de intervalfunctie werkt, misschien is dat bij mij ook handiger.

Ja autolap uitzetten is dan de oplossing denk ik!

Weet niet of elk horloge die interval optie heeft, ik zag m laatst toevallig staan toen ik een workout op mn horloge wilde activeren. Bij mij staat daaronder dan interval. Daar kwam ik na bijna 1,5 jaar achter haha

Ja heb meteen even gekeken en die van mij iig wel. Ga de komende tijd kijken wat voor mij fijner werkt. Thanks :smiley:

1 like

Jaaa ik! Morgen 5 km afleggen. Het is niet echt lekker bata weer dit weekend dus wat dat betreft vind ik het niet zo erg dat het niet doorgaat :’)

1 like

Ben je gegaan uiteindelijk?

Ik had ook last van m’n rechter hamstring, maar is gelukkig weer voorbij. Ik denk dat ik spierpijn had daar en geen blessure. Eerder deze week ook al een training overgeslagen vanwege hoofdpijn.

Vanmiddag weer gelopen, 5 km. Nu weer m’n ritme terug zien te vinden.

Ik was net aan het hardlopen en kreeg ineens een hongerklop (denk ik) en kon toen alleen nog maar heel zielig joggen. Ik ben net begonnen en bouw op met intervaltraining, dus ik dacht dan stop ik een interval eerder. Maar toen ik thuiskwam zag ik dat de interval al klaar was. Dus heb ik toch de hele training kunnen uitlopen (alleen dus die laatste interval wel ongeveer kruipend haha)

2 likes

Ik ben vandaag voor het eerst gaan hardlopen maar na 30 seconden begon ik al heel veel slijm te produceren en het bleef maar doorgaan haha. Komt dit door mijn slechte conditie of iets anders? En heeft iemand hier nog tips voor, sorry ik ben echt een noob.

Super goed dat je er aan begonnen bent! Ik had dat vaak als ik voor het lopen zuivel (yoghurt of kwark) had gegeten, toen ik dat nog at.

Of het kan misschien ook met je ademhaling te maken hebben, probeer door je neus te ademen of inademen door neus en uitademen door je mond.

Thanks haha! Zuivel kan het niet zijn want dat eet/drink ik niet. Volgens mij probeerde ik in neus uit mond maar het was nog erg ongecontroleerd hahah.

Ik heb vandaag een rondje gelopen van ruim 8 km. De 10 km komt steeds dichterbij :blush:

Overmorgen wil ik een interval training gaan doen. Ik ga eens iets leuks uitzoeken.

2 likes

Ik ben er echt een beetje klaar mee. Loop maar aan te kloten met mn knie heb ik t idee. Op zich goed voor mij dat er geen wedstrijden zijn haha, dan word ik iig niet in de verleiding gebracht. Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voor er weer wedstrijden komen. Als we echt moeten wachten tot er een vaccin is

Ben onder begeleiding van een fysio en mag wel opbouwen, maar tot nu toe steeds in blokjes van 2 min hardlopen 1 min wandelen (de totale afstand gaat wel omhoog) en ik vind er echt geen klap meer aan zo. Het is niet dat je denkt oh ik ga ff lekker een rondje rennen :weary:
En kan ook niet echt naar doelen toewerken ofzo want ik heb geen idee hoe dit opbouwen gaat verlopen en wanneer ik weer echt een beetje naar een afstand/tijd toe kan werken

1 like

Wat goed! Knap ook dat je dat kunt zonder wedstrijd oid haha. Ik heb dat wel echt nodig om goed te presteren. Als ik zelf ga dan lukt het me nooit om zo voluit te gaan

1 like

Dat opbouwen is (naast dat het wel fijn is dat het weer mag) echt zo niet motiverend omdat je weet dat je een stuk meer kan. Weten ze nu waar het vandaan komt? Dat je het niet weer opnieuw weer oploopt? Of blijf je gewoon onder controle?

@Runnerlongs
Wat goed een PR! Ik merk ook dat ik nu echt ook in vorm ben, ik liep ook een PR op de halve zelf. En als ik nu een 10KM loop, zit ik ook echt dichtbij mijn PR tijd. Dan loop ik niet eens voluit. Het scheelt bij mij nu ik naast hardlopen 3x in de week naar werk fiets. Het is maar 20KM heen en terug. Maar het doet echt heel veel voor mijn conditie. Normaal ging ik op deze dagen naar de sportschool maar als ik daar nu aan denk deed ik daar eigenlijk maar wat.

2 likes

@Runnerlongs Ah ja kan me dat wel voorstellen haha, zou leuk zijn om op het podium te komen. Maar dat gaat je vast ook lukken als het wel weer kan. Als je zo doorgaat ben je dan vast nĂłg beter. :cool: Kan me ook voorstellen dat het niet voelen van druk van een wedstrijd ook juist tot goede dingen kan leiden! En volgens mij is veel wandelen ook heel goed. Klinkt in ieder geval alsof je nu wel een fijn ritme hebt gevonden in deze gekke coronatijden. Goed bezig!

@anon79778179 Ah ja dat fietsen scheelt vast ook! Denk dat als je met niet voluit lopen al zo dicht bij je PR-tijd zit, dat je dat zeker moet kunnen verbreken. Maar is misschien ook een mentaal dingetje haha, en zonder wedstrijden toch lastiger. Hoewel jij in training vaak beter loopt of is dat inmiddels niet meer zo?

@ beiden;
Ik heb dus echt zo’n vage schijtdiagnose haha. Sinds feb/maart vorig jaar. Er is niet echt een pijl op te trekken, soms krijg ik ineens weer last, soms niet. De pijn is er niet altijd en ook niet echt uit te lokken.

Lang verhaal

Inmiddels hebben er 3 fysio’s naar gekeken en het zijn altijd ‘patellofemorale klachten’. Iets van irritatie bij mn knieschijf/kraakbeen, maar eigenlijk is er niet Ă©cht iets te vinden. Ik ben op allerlei manieren dubbelgevouwen en uit elkaar getrokken, om te kijken of er ergens iets niet goed zat en er pijn uit te lokken was, maar dat was er niet. In principe fijn dat mn banden etc gewoon in orde lijken.
Een echte oorzaak is er niet, maar ik ‘heb’ wel van alles haha. Sowieso hypermobiele gewrichten, waardoor ik instabiele enkels heb en mn knieĂ«n wat naar binnen zakken. En m’n bovenbenen/hamstrings zijn dan vrij zwak (dus die moet ik trainen). Ik ben ook bij een sportpodotherapeut geweest, maar er mankeert niks aan m’n voeten en zooltjes zouden niet werken.
M’n enkels zitten soms wat vast en een fysio heeft ook wel eens geconstateerd dat er in m’n rug ook wat scheef was gaan zitten, maar het zijn allemaal zulke minimale dingen, dat de vraag is wat de rol is
 en wat nou oorzaak/gevolg is.
Nou heb ik dus sowieso vorig jaar m’n knie echt keihard gestoten een keer (en die dag wel 25km wedstrijd gedaan) en toen is het gedonder een beetje begonnen. En ik stoot die knie wel vaker omdat ik lomp ben, maar dat zou allemaal niet per se heel erg zijn en het is sowieso de vraag Ăłf dat ĂŒberhaupt natuurlijk een oorzaak is geweest.
In oktober vorig jaar leek het bijv ook weer helemaal prima te gaan (liep toen mn 10km PR), maar toen moest ik er om ongerelateerde redenen 2,5 week uit en toen heb ik relatief snel opgebouwd weer en sindsdien af en aan gerommel weer.

Dus ja ik weet eerlijk gezegd niet zo goed meer wat ik ermee moet. Ik doe nu 3x per week oefeningen om m’n enkels te versterken (via de versterk je enkel app) en heb een soort squat oefening van de fysio voor m’n hamstrings. En ik heb laatst wel nieuwe schoenen gekocht (met meer demping, dus hopelijk helpt dat wat), omdat m’n vorige echt wel behoorlijk versleten waren en de demping waarschijnlijk ook niet meer zo lekker was.

Ik zou denk ik eigenlijk ook weer meer wat yin yoga moeten doen en core-oefeningen. Volgens mij zou dat in het algemeen wel goed zijn. En sowieso niet te snel opbouwen zoals ik in het verleden wel heb gedaan soms.

Als iemand nog een verfrissend inzicht of een tip heeft houd ik me aanbevolen :woman_shrugging:t2: Ik ben onderhand wel door m’n fysio vergoedingen voor dit jaar heen en twijfel of ik er echt wat aan heb, dus misschien moet ik ook eens op zoek naar een ander soort begeleiding.

Overigens kreeg ik gisteren echt een hongerklop tijdens het hardlopen en ben ik eerder gestopt omdat ik me licht/trillerig voelde. Heeft garmin ineens een hogere vo2 max dan ooit gedetecteerd. Klopt ook geen hol van natuurlijk :stuck_out_tongue:

Ja ik loop nog steeds zonder druk het beste, maar ook omdat ik dan sochtends vroeg kan. Dan weet ik precies wat ik wel niet moet eten, en dan is het nog niet warm. Smiddags ben ik gewoon echt een natte krant, zeker met warmte en dan bij wedstrijden vaak al vroeg op om te reizen etc, dan ben ik al gaar als ik begin.

Wel echt vervelend van je knie. Ik vind het lastig om er advies in te geven. Ik heb eindelijk na 4 fysio’s gehad te hebben een goede, die voor mij helpt. Ben toen voor mijn hamstring ook echt bij, fysio, accupunctuur, chiropractor, podoloog geweest. En uiteindelijk bij mijn huidige fysio terrecht gekomen. Het is echt zo lastig, helaas heb ik de oplossing ook niet.

Bij mij helpt wel als ik elke dag oefeningen/yoga doe. Ik merk gelijk als ik dat weer een beetje laat versloffen.

2 likes

Oh nee snap dat advies geven lastig is, maar meer misschien had je nog een tip of iets waar ik nog niet aan gedacht had. Denk dat het inderdaad ook een beetje zoeken is naar de juiste persoon
 en dat echt elke dag doen van oefeningen/yoga moet ik misschien ook wat meer proberen. Nu is het een beetje af en aan, mag wel wat consequenter. Discipline is soms lastig :sweat_smile:

Super knap! Lekker tempo ook zag ik op Instagram!

Heb net ook gelopen, maar ik vond het echt gruwelijk benauwd hier. Liep wel lekker hoor, maar er had best een PR op de 5k ingezeten als het niet zo benauwd was haha.

2 likes

Ik ben benieuwd of er iemand hier zich aangemeld heeft voor de cursus / interactief boek van Annemerel? Ik vind het een onwijs leuk en origineel idee en ik denk ook qua prijs/kwaliteitverhouding echt goed omdat je al een heel persoonlijk schema krijgt (als ik het goed begrepen heb). Ik ga zelf alleen niet meedoen omdat ik geen behoefte heb aan een persoonlijk schema en ik echt vrees dat het e-book weer de zoveelste bekende verhalen zijn die zij altijd verteld. Echt, ik verbaas me er soms over hoe ze het toch keer op keer weet te presteren om altijd maar in de herhaling te vallen. En dan is 75/90 voor een interactief boek wel veel geld.

Maar goed, als er iemand van hier meedoet ben ik wel benieuwd of het dus een keer géén herhaling is want dan wil het misschien achteraf aanschaffen als ze dat gaat aanbieden. :blush:

1 like

Welke schoenen draag je nu en heb je die in een speciaalzaak gekocht? Hoe gaat het inmiddels met je nieuwe schoenen? Te lang doorlopen op oude schoenen is wel echt het slechtste wat je kan doen zeker als je zo lang aan het tobben bent met je knie! Goed dat je eindelijk iets nieuws hebt!

Wel vreemd dat je geen zooltjes kan laten aanmeten terwijl je zwakke enkels hebt en naar binnen knikkende knieën? Ik zou eens naar een andere sportpodoloog gaan want zooltjes zijn juist dé truc om enkels, knieën en heupen stabieler te krijgen. Loop je ook met anti-pronatie schoenen?

Je oefeningen doe je dus niet heel erg gedisciplineerd? Misschien kijken of je dat op een andere manier kan aanpakken. Als de sportscholen weer open gaan iets zoeken waar je kan trainen onder goede begeleiding?

Sowieso kan ik je aanraden om echt meerdere keren per week core oefeningen te doen. Dus niet alleen voor je enkels en die squat voor je hamstrings. Maar echt oefeningen voor je heupstabiliteit. Dus ook je bilspieren trainen. De traditionele buikspieroefeningen kun je achterwege laten als je core sterker moet worden. Het draait dan echt meer om de heupen en bilspieren! Misschien heb je daar iets aan! Ik vind zelf de Nike Training Club app heel fijn voor workouts.

1 like