Hardlooptopic (Deel 1)

Wat zijn jullie favoriete hardloopleggings? Ik heb er nu 1 van de decathlon die je kunt aansnoeren in de middel en dat vind ik wel echt fijn. Hij is alleen te groot en de pasvorm is verder niet heel mooi.

Ik heb vandaag voor het eerst sinds mei weer eens ruim 5 km gelopen zonder te wandelen. Wel op een rustig tempo maar het ging heel goed.

Heb nu ook een fijn rondje gevonden waarbij ik over voetpaden kan lopen, vind ik wel prettig, zeker als het donker begint te worden. En maar 1 keer een stoplicht, dat is ook fijn.

5 likes

Ik heb net weer de eerste training van een 5k programma gedaan. Hoorde meteen weer bij het clubje hardlopers, haha, werd door alle mede hardlopers begroet :joy:

8 likes

Ga zometeen sinds heel lang weer 10km lopen. Vorige week 8 km gedaan en die gingen goed (en snel), alleen afgelopen maandag 5km gedaan en dat ging zo slecht dus nu ben ik een beetje bang voor zometeen haha!

1 like

En hoe is het gegaan?

1 like

Ging super lekker! Net boven het uur maar ik wilde ook rustig lopen met een niet te hoge hartslag. Nog een paar weekjes en ik ga weer richting de 15 :partying_face:

4 likes

Woee nice! Lekker bezig!

Ik heb vandaag weer 15 km gerend. Heel rustig aan, zodat ik m’n lichaam er voorzichtig aan kan laten wennen. Mijn doel is om duurvermogen op te bouwen.

3 likes

Jij ook! :fire: Ik kom net terug van 13km. Wilde rustig aan, maar blijkbaar loop ik toch alweer bijna op mn oude relaxte tempo want mn tijd viel me echt super erg mee. Nog even en ik loop weer richting de 10,5 km per uur (voor mijn doen snel haha). En nu lekker heel veel eten (the best part)

2 likes

Bij mij begint het eindelijk ook weer een beetje ergens op te lijken. Mijn knie houdt zich goed en daarna begon m’n enkel aan de andere kant irritant te doen, maar dat lijkt ook mee te vallen. Van de fysio moet ik nu in ieder geval gewoon nog even zo doorgaan als nu voor de komende maand met rustig opbouwen en gewoon ‘lekker’ rennen (dan heb ik straks een maand of 3 als basis waarin in 3 soms 4x per week heb gelopen en met +/- 10km als langste afstand) en kan ik dan vanaf maart weer een beetje kijken of ik een echt doel wil stellen.

dus nu ben ik een beetje aan het denken wat ik wil doen, twijfel nog. Of weer richting de lange afstanden (eerst een halve marathon dan) of juist eens echt serieus een 5km sneller proberen te doen. Hoewel ik dat mentaal wel echt een verrotte afstand vind, lijkt het me ook wel eens leuk om daar mee bezig te gaan ipv die langere afstanden. Juist omdat ik 2x geprobeerd heb een marathon te lopen en toen geblesseerd ben geraakt

Sowieso is het voor het eerst nu dat ik echt zo trouw 3/4x per week ga, dus ik ben wel benieuwd wat dat gaat opleveren. Hiervoor heb ik wel langere tijd semi-regelmatig gelopen maar nog niet zoals nu. Dus we gaan het zien. Ben ook heeeel benieuwd wanneer er weer wat wedstrijdjes komen want ik kan mezelf niet zo goed ertoe zetten om echt snelle dingen te doen zonder wedstrijd. De fysio had het erover dat ik eind van de maand bijv. wel een 10km kon doen op 80% en ik heb geen idee hoe snel ik dan moet en hoe ik mezelf dan ga motiveren haha

edit; als iemand trouwens weet wat zo’n 80% 10km ‘testloop’ zou inhouden? mijn snelste tijd ligt rond de 5min/km maar als ik ga rekenen met 80% dan kom ik op een vrij langzame tijd (6+ min/km) dus dat lijkt me ook niet echt een uitdaging?

2 likes

Aantal vragen:
heb je genoeg rustdagen?!!
Loop je niet te hard qua tempo, (dat gebeurt veel als mensen gaan opbouwen)?
Drink je genoeg water?
Slik je magnesium? (helpt tegen spierpijn klachten)

Zere kuiten zijn vaak overbelastingsklachten en een signaal dat je eigenlijk teveel/te snel wil voor wat je gewrichten en pezen aankunnen.

Ik ga volgende week ook niet, maar meer vanwege dat ik maandag geopereerd word en verplicht 2 weken rust moet houden. :cry:

Lekker wandelen met sneeuw en kou, is veiliger (zeker als het ook glad kan worden).

1 like

Ik denk dat magnesium echt overbodig is hoor. Je spieren en pezen moeten gewoon wennen aan de belasting. Kramp of stijfheid komt meestal niet door magnesiumtekort maar door te grote belasting wat een shock is voor het lichaam.

Heb je ook goede schoenen waarin je fijn kan afwikkelen? Als je schoenen al meer dan een jaar oud zijn zou ik zodra de winkels weer open mogen bij een speciaalzaak nieuwe kopen, dan kun je ook het verschil voelen tussen verschillende merken.

Heb je wel eens op je pasfrequentie gelet? Misschien zet je wel te trage en grote stappen? Probeer eens te kijken hoe het voelt als je kortere en snellere passen zet. Echt een dribbel als het ware.

Je tempo is niet te hoog als je nog een gesprek zou kunnen voeren en volledige zinnen normaal kan uitspreken.

2 likes

Ja, dat had ik inderdaad willen toevoegen nadat ik las over dat betty uit een nasleep van blessures komt. Dan ben je te hard van stapel aan het lopen.

Hele waardevolle toevoeging dit van je!

1 like

En hoe ging het?

Ik was vandaag week, ook sinds 1,5 week. Ik liep niet zo snel, maar daardoor wel lekker. Ik merk de laatste tijd dat ik licht last van mn schenen heb, dus ik denk dat ik nieuwe schoenen moet. Maarja de winkels zijn dicht :woman_shrugging: kijk het nog heel ff aan en als het begin maart nog niet over is en de winkels nog steeds niet open gaan toch maar op internet bestellen denk ik

1 like

Veel hardloopwinkels bieden passervice aan huis, wellicht ook wel bij in de buurt?

1 like

Ohja dat zou handig zijn! Ik ga eens kijken of een winkel hier in de buurt dat ook heeft. Goeie tip!

1 like

Hier in Groningen is de RUNX zelfs open op afspraak voor het aanmeten van schoenen met een loopanalyse etc!

Dat mag niet eens? Winkels mogen niet geopend zijn!

Het was echt heerlijk hardloopweer vandaag :heartbeat:

4 likes

Ja absoluut! Ik was vanwege de kou en sneeuw zo’n twee weken niet gegaan maar ben deze week weer twee keer geweest :cherry_blossom:

Nu maar eens denken wat mijn nieuwe uitdaging/doel/schema wordt.

2 likes