Hardlooptopic (Deel 1)

Top! Ik ga kijken

Met allerlei goede voornemens in het achterhoofd net voor het eerst in lange tijd wezen hardlopen. Omdat het zo’n poos geleden was zonder plan/doel, gewoon zien hoe ver ik kwam. Blij verrast met 6 km in een redelijk tempo! Ik was echt redelijk verbaasd maar geïnspireerd om het hardlopen weer op te pakken. :smiley:

Omdat het wel bijna een jaar geleden is dat ik voor het laatst op regelmatige basis heb hardgelopen, weet ik niet of het qua belasting verstandig is om gelijk 3x per week of allerlei trainingen te doen. Ik zou graag naar 10 km willen werken, wat zouden jullie aanraden als trainingsschema? Zo één van 5 naar 10 km opbouwen, of nog rustiger?

2 likes

Over precies 11 weken staat mijn eerste halve marathon gepland en ik zit nog maar op duurlopen van 10 km, iedere week 1 km erbij in de duurloop ga ik niet meer redden, dus ik begin toch wat gestresst te raken.
Als ik schema’s bekijk van 12 weken, is de langste afstand die je loopt eigenlijk helemaal niet zo lang. Bij runnersworld is dat 16 km en bij run2dat 115 minuten. Is dat logisch/gebruikelijk? Ik dacht dat je in zo’n schema op z’n minst toch wel een keer een 18 km kan verwachten bijvoorbeeld.

Edit: mijn wazige hoofd las 115 minuten als 1 uur en 15 minuten, het is toch langer dan ik dacht :sweat_smile:

Beide afstanden (of duur, in het tijdschema geval vind ik dat te lang voor een trainingsduurloop; in mijn eigen situatie is dat bijvoorbeeld al meer dan een halve marathon) moeten genoeg zijn om die halve te lopen. Als je het niet gewend bent moet je van een lange afstand langer herstellen en dat heeft weer invloed op je trainingskwaliteit van de week erna. Als je vaak ver zou lopen sta je niet uitgerust aan de start. Je kunt je laatste lange duurloop zelf wel verlengen, voor je eigen gemoedsrust, maar dan moet je wel voldoende tijd nemen om daarvan te herstellen voordat je weer een zware interval of tempoduurloop doet :smiley:

Die hersteltijd klinkt wel heel logisch! Ik heb ook te weinig nagedacht voor ik mijn bericht plaatste haha. Realistisch gezien verwacht ik er rond de 2 uur 10 over te doen, dus dat is 130 minuten. Dat is maar een kwartier meer dan de langste duurloop haha. Ik ga gewoon dat schema aanhouden.

Jij hebt dus al (meerdere?) halve marathons gelopen? Gebruik jij sportvoeding tijdens het lopen dan? Ook daar snap ik weinig van met die theorieën over grammen koolhydraten per minuten enzo :sweat_smile: Als jij gelletjes neemt, hoeveel/wat neem je dan en na hoe lang?
Is dat uberhaupt noodzakelijk bij een halve?

1 like

Lijkt me een goed plan! En een mooi doel ook :smiley:

Ik heb er meerdere gelopen ja! De afgelopen jaren liep ik er vrijwel elke maand eentje (wel rustig vaak), als training, soms als race. Mijn eerste halve liep ik zonder voeding (wel met water, van de drankposten) maar tegenwoordig loop ik altijd met drankvest en gelletjes.
Het is maar net hoe goed je erop reageert, en je moet het ook echt trainen, eten/drinken tijdens het lopen. Veel websites zeggen je dat je voor je optimale prestatie ongeveer 3 gelletjes per uur moet nemen (gemiddeld zitten er 30g koolhydraten in eentje), maar daar worden ook veel mensen heel misselijk van omdat het eigenlijk net iets teveel is op een hogere hartslag. Ik ga zelf vaak uit van 1 gelletje per 30 minuten, waarmee je dus ongeveer 60 gram per uur binnen krijgt (ongeveer 1g/kg lichaamsgewicht per uur is ook een vaak genoemde vuistregel).
Pas wel op dat je dan niet ook nog sportdrank neemt, want daar zitten natuurlijk ook nog khd in. Maar als je niet iets kunt vinden dat bij je past, is een goed ontbijt, water/sportdrank (als je daartegen kunt) tussendoor en een herstelmaaltijd achteraf echt genoeg hoor!

1 like

Ik ben van plan een lading te bestellen aankomende week en verschillende merken, met/zonder water innemen, die snoepjes etc. en dan kan ik tijdens de trainingen testen welke het fijnst zijn. Ook inderdaad omdat ik zo’n loper ben met mega snel last van maag/darmen. Ik drink altijd water bij de drankposten, nadat ik eens heb moeten overgeven van sportdrank :joy:

1 like

Ja ik heb echt precies hetzelfde! Zo stom, mijn vriend kan bijvoorbeeld echt repen eten en alle sportdranken die aangeboden worden drinken, terwijl ik altijd alles zelf meeneem.

Zelf gebruik ik graag gelletjes van TORQ en Clifbar (die laatste zijn wel heel stroperig, maar de smaak is wel goed). Heb daar nooit klachten van gehad iig🎉

2 likes

Na zwangerschap en bevalling heb ik echt lang moeten wachten tot ik weer lekker kon lopen en ben sinds die tijd ook veel blessuregevoeliger dan ervoor (kan ook gewoon de leeftijd zijn
). Heb echt heel rustig op moeten bouwen en drie keer opnieuw begonnen, omdat ik toch weer geblesseerd raakte. Ik heb het opgebouwd op hartslag, echt heel rustig. Maar sinds een paar weken is mijn borstband kapot en nu loop ik dus niet meer op hartslag. Heb nog wel mijn horloge voor tijd / GPS, maar dat bekijk ik achteraf en tijdens het lopen, loop ik op gevoel. En dat bevalt zo goed! Ik loop echt lekker ontspannen, hoef niet steeds op mijn horloge te kijken en kijk gewoon per keer hoe het gaat en waar ik zin in heb. Heerlijk! Was er door alle blessures een beetje bang voor geworden, maar ik merk dat ik echt veel meer ontspannen loop. Fijn om te ervaren dat ik weer gewoon naar mijn lichaam kan luisteren!

8 likes

Ja ik vind eigenlijk die snoepjes van powerbar ofzo tot nu toe het makkelijkst weg te krijgen. Ik word zooo snel ook misselijk van die zoete meuk in die gels, of dat mn maag van slag raakt ervan.

2 likes

Heeft er iemand ervaring met hardlopen met een kinderwagen? En zo ja, welke? En hoe bevalt dit?

Het lijkt mij zo leuk om samen met m’n (nu nog baby) rondjes te kunnen lopen.

1 like

Volgens mij hebben de meeste influencers eentje van Thule, al dan niet gesponsord gekregen :sweat_smile:

Ja die zijn volgensmij allemaal gesponsord, haha

Maar ik denk oprecht dat het wel een van de betere hardloopbuggy’s is! Volgens mij de enige die een ander merk heeft is Kelly (Runninggirls.nl), zij heeft die gewonnen bij een winactie van een andere influencer. Anderen die ik volg die geen influencer zijn hebben volgens mij ook allemaal Thule.

1 like

Thanks! Ik zat ook nog naar de Cybex zeno te kijken!

Een topic waarvan ik niet had verwacht er ooit te posten. Ik ben geen sporter, nooit geweest. 0,0 conditie, overgewicht.
Sinds ongeveer anderhalf jaar wandel ik elke avond ongeveer een half uur, vanavond bedacht ik dat ik hardlopen wel wil proberen. Doelen: conditie opbouwen en afvallen.

Nu ben ik op zoek naar een app waarbij ik vooral word aangemoedigd of via game achtig iets. En waarbij de opbouw echt langzaam is, veel afwisseling tussen lopen en rennen. En evt. suggesties voor een startscherm qua “rendagen” en “wandeldagen”.

Ga de komende dagen dit topic eens doorlezen voor tips en trics.

4 likes

Het is al een oudje, maar ik vind nog steeds Start to run met Evy Gruyaart heel fijn om op te starten.
Je bouwt in 9 weken (als je 3x per week loopt, ik doe meestal 2x pw dus doe er wat langer over) van 0 naar 5 km. Er is ook een 5 > 10 km programma als je daarna door wil.

Het begint super laagdrempelig, met veel rennen en wandelen afgewisseld. Les 1 is bijv. 1 min rennen - 1 min wandelen - 1 min rennen - 1 min wandelen en dan 2 - 2 - 2 - 3 - 3 steeds afwisselend. Ze verteld wat je moet doen en moedigt tussendoor aan, maar er is niet te veel gelul en ook gewoon muziek.

In principe gaan zij bij dit programma er dus vanuit dat je 3x per week loopt met steeds een rustdag tussendoor en na de 3e twee rustdagen, dus bijv. maandag - woensdag - vrijdag. Als je verder geen andere sport doet lijkt me dat ook een hele goede verdeling.

Anyway, dit was mijn spreekbeurt. Ik ben fan dus haha.

1 like

Ja ik raad deze ook altijd aan, hoewel ik de muziek nooit zo leuk vond. Het is in elk geval wel heel fijn dat zij je precies verteld wat je wanneer moet doen. En als een les niet helemaal gelukt is, dan kun je 'm de keer daarna gewoon nog eens proberen.

Eventueel kun je ook op Runnersworld kijken voor schema’s die opbouwen naar 5 km of 30 minuten hardlopen, die zijn ook altijd wel fijn!

2 likes

Jaa hardlopen met Evy ben ik ook ooit mee begonnen en is echt fijn voor beginners!

Ik ben zelf in november praktisch vanaf 0 begonnen en heb via Runkeeper het “My first 5K” plan gedaan. Is een beetje hetzelfde idee als Evy dus met een coach in 6 weken rustig opbouwen, maar dan kun je met je eigen muziek. De coach heet Erin en ik vind haar echt top. Volgens mij kun je de eerste 3 trainingen gratis doen en daarna heb je wel een pro abo nodig.

1 like

Haha ja die muziek idd. Zou zelf niet zo gauw ABBA in mn running playlist zetten maar ach, iig niet voorspelbaar :joy:

1 like