Hardlooptopic (Deel 1)

Oke het werden er 2. Na een goede warming-up en 1 km hardlopen voelde het goed. dus heb er 2 km van gemaakt en ook niet veel meer dan dat. Moet weer rustig gaan opbouwen. Laatste 100 meter begon ik pas een klein beetje mijn knie te voelen dus goed moment om te stoppen.

Ik merkte wel dat ik meteen het tempo wilde lopen wat ik 1/4 jaar geleden liep, dat ging dus veel te snel.

5 likes

Hebben jullie tips voor podcasts onder het rennen? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Gewoon iets wat makkelijk wegluisterd en niet te zwaar

1 like

Marc Marie en Aaf vinden iets? Of is dat niet je ding.

Is dat marc marie als in die met dat hoge stemmetje? Dat trek ik denk ik niet haha

1 like

Hahaha ja die, ik kan hem wel goed hebben in de podcast. Anders ā€˜Teun en Gijs’, Alle geschiedenis ooit of TelevisiĆ«?

1 like

Knap dat je meteen 2km achter elkaar rent maar waarom begin je niet met een soort opbouwschema? Minuutjes op en af… Dan denk ik dat je niet je knie voelt na 2km… Dat hoort niet als je blessure over zou moeten zijn toch?

@Chicago zoek je podcasts over hardlopen?

Mijn blessure is ook nog niet over. Maar ik mocht het weer proberen.
Ik heb ook niet 2 km volledig achter elkaar gelopen

1 like

Maar het weer proberen is iets anders dan lopen tot het pijn doet, toch? Heeft de fysio je geen minutenschema aangeraden? Als je blessurevrij wil worden en blijven zal je (helaas) echt rustiger moeten beginnen dan dit. Je voelt ook niet alles meteen tijdens het lopen, op het moment dat je het gaat voelen is de belasting dus al te hoog en dat is echt super zonde…

Herstellen van een blessure is super kut en langzaam, maar als je het goed doet heb je er heel lang plezier van.

2 likes

Hoeft niet maar mag wel! Als je tips hebt graag!

Zojuist mn langzame duurloop gedaan van deze week (80 min) met voor het eerst een podcast. En het was heerlijk! Verveelde me eerst wat want qua tempo weinig uitdaging maar door die podcast was het echt goed te doen. Kan niet wachten tot het lente wordt en ik ook nog eens kan genieten van het weer.

Heb met een gemiddelde hartslag van 148 gelopen en dat voelde heel goed! Normaal zit ik rond 170. Oh en voor het eerst met gelletje (om te proberen) en dat ging goed, niet misselijk oid geweest. Qua substantie wel even wennen doet me echt aan iets heel anders denken qua substantie hahahahha maar dan met mega zoete smaak :sweat_smile::joy:🄲

5 likes

Ik heb ook 80 min lopen en voor het eerst een gelletje geprobeerd! Zouden we hetzelfde schema lopen of is het toeval haha

Ik had de sis lemon & lime en die was goed te doen, alleen de structuur is even heel apart ja. Had verder niet het idee dat het effect had, maar daar is de tijd misschien te kort voor.

3 likes

Ik doe dit schema, trainde jij nou ook voor de halve of heb ik dat verkeerd onthouden?

Ik nam het gelletje te laat haha, lekker slim. Op 9 km en tegen het einde merkte ik weer wat extra energie op haha

1 like

Ik heb het schema van de run2day dus het is toch toeval haha. Ja ik train ook voor de halve! De Stevensloop op 20 maart. En jij?

Ah zo leuk dat we eindelijk weer voor events kunnen trainen en events hopelijk ook doorgaan!

Ik had vandaag ook m’n lange duurloop en heb 23 km gerend. Het rennen zelf ging vrij prima, maar op het moment dat ik stopte, en nog 500 meter tot m’n huis moest wandelen, wilde mijn lichaam helemaal niet meer. Daarna ook nog een paar uur misselijk geweest. Vond het best een heftige reactie van m’n lichaam terwijl tijdens het rennen zelf alles OK was.

2 likes

Ahh, wat vervelend! Wel lekkere afstand!! Heb je wel genoeg gedronken en wat suikers gehad onderweg? Je lichaam geeft een dergelijk signaal vaak ook pas als je stopt (mensen belanden ook vaak na de finish door uitdroging in de medische tent en niet tijdens de race). Hopelijk gaat het volgende keer beter achteraf!

Ps. Als je het niet zeker weet kan je voor en na een lange duurloop even op de weegschaal gaan staan. Het verschil is ongeveer je vochtverlies en het best is dat minimaal!

1 like

Jaa je hebt helemaal gelijk! Meestal met verkeerd eten heb ik tijdens het lopen dan al last, maar misschien heeft niet iedereen dat haha. Kan idd meerdere oorzaken hebben!

2 likes

Ik denk achteraf dat het een beetje van beide was. Ik had voorafgaand aan de duurloop te veel en niet goed gegeten, maar ik eet/drink eigenlijk nooit tijdens het hardlopen dus nu ook niks gehad. Volgende week ga ik maar extra goed opletten wat ik vooraf eet en moet ik misschien tijdens de run ook maar iets eten of drinken. Maar wat eten/drinken jullie van tevoren en tijdens het rennen?

Als ik sochtends m’n havermout eet, daarna ga lopen en tijdens de run een gelletje neem… Zou dat werken?

3 likes

En neem je dan een flesje mee? Of heb je zo’n belt met flesjes? Ik heb wel een flip belt gekocht zodat ik m’n telefoon en huissleutel mee kan nemen, maar er past geen flesje water bij denk ik. Misschien moet ik eens kijken naar zo’n vest.

Wel heb ik helemaal geen dorst of honger gehad, maar het is wel goed dus om aan te vullen als je langer loopt dan 1,5 uur? Ik train nu voor een marathon, dus de afstanden lopen wekelijks op. Bij de marathon zelf ben ik van plan elke verzorginspost te gebruiken, maar het leek me niet zo chill om van alles mee te sjouwen (behalve gelletjes in de flip belt )

1 like

Voor de flipbelt zijn speciale waterflesjes te koop

Eens met wat @Panorama zegt inderdaad en ook voor je herstel is het beter dat je je tank niet helemaal leeg maakt tijdens het sporten. Ik heb twee trailrugzakken van nathan, die zijn heel fijn! Als je die vaker draagt voel je ze ook niet echt meer zitten. Ik drink zelf vrij veel ; gemiddeld 750ml/uur (in trainingen vanaf dan 90 minuten en als het warm is nog meer) en neem gemiddeld 60 gram khd per uur. Ik train dat vooral omdat ik lange afstanden triathlon doe en wil ik mijzelf de hele training en race gehydrateerd houden. Voeding is een hele extra discipline bij duursporten, dus ik zou er lekker mee aan de slag gaan! Nu heb je alle tijd om uit te testen.

2 likes

Wat vinden jullie een fijne hardlooplegging voor de winter? Ik ben op zoek naar een wat dikkere legging met zakken. Eigenlijk wil ik er ƩƩn van Lululemon maar de kleur die ik wil (blauw) is er steeds niet in mijn maat. Zag toen de Nike Epic Trail met 50% korting maar hm, ik denk niet dat dat 'm is. Te strak rond m’n billen en vulva vooral. Het liefst heb ik ook een legging waar ik (bijna) geen camel toe in heb maar die bestaan zeker niet…

Maar misschien hebben jullie nog tips qua merken? Of moet ik toch maar m’n spaarpot stukslaan bij Lululemon? (Heb al wel andere leggings van hen en die zitten fijn)