Hardlooptopic (Deel 1)

Nu is start to run ook met je eigen muziek.

Thanks! Dat helpt enorm!

2 likes

Haha ik zag dit topic opeens bovenaan staan en zonder bij te lezen moest ik dit gewoon even zeggen: goed begin, toen was ik weg voor oud en nieuw, toen even op vakantie, en nu heb ik corona đŸ„ČđŸ„Č
Dus nooit verder gekomen dan 2 trainingen.

1 like

Ah ja snap dat je baalt maar super goed dat je weer begonnen bent! Daar gaat t om toch

2 likes

Zombie run is de enige app die ik me kan bedenken waar een spelelement in zit. Het is even plat gezegd een luisterboek bestaande uit super veel hoofdstukken van ongeveer 30min. Er is een zombie apocalyps geweest en nu leef je in deze wereld en ga je die onderzoeken. Onderweg vind je ook items zoals een flesje water enz die je verzameld. Je hoeft niet perse te rennen (ik doe het ook vaak lopend). Er zit ook een achtervolgingselement in, dan komen er opeens zombies achter je aan en moet je versnellen (kan dus ook sneller lopen zijn), als je hier geen zin in hebt kan je het uitzetten. Het is een aanrader, sowieso om een keertje uit te proberen!

3 likes

Iemand tips om duurlopen langzamer te lopen? Ik train dus voor de halve en loop dan eens per week een langzame duurloop (probeer echt tussen 6.30-7.00 per kilometer te lopen, op een comfortabel gevoel en hartslag). Ik loop vanzelf rond de 6.00, ook langere duurlopen dus het is echt super moeilijk en onnatuurlijk om langzamer te lopen (tenzij ik continu op mn horloge kijk maar dat loopt ook niet chill).

Net terug van een duurloop, had het eerste stuk wind tegen dus direct een hoge hartslag hoe traag ik ook liep. Toen een redelijk tempo gevonden waarin ik makkelijk liedjes mee kon zingen (zo voelde het). Achteraf zag ik dat mn hartslag steeds veel te hoog zat en ik dus alsnog weer te snel heb gelopen

1 like

't is denk ik wel een beetje een kwestie van ‘gewoon doen’ vrees ik, haha. Ik heb een tijdje geprobeerd dan bijv onder een bepaalde hartslag te blijven lopen. En het helpt wel als ik een podcast luister ofzo en niet van die opzwepende muziek.

2 likes

Niet op je horloge kijken maar echt gaan voelen. Als je in een lekker ritme loopt, bewust vertragen en leren ervaren hoe dat ritme voelt. Ook dat vergt in het begin veel correctie want automatisch ga je langere passen maken, maar blijf het doen. Op een gegeven moment kun je veel beter verschillende tempo’s aanvoelen en gaat een langzaam tempo ook natuurlijker voelen.

1 like

Jaa het zal idd ook een kwestie van ervaring zijn. Ik ging altijd voor zo snel mogelijk maar werd daar uiteindelijk niet beter van (integendeel). Podcast is een goed idee, ga ik doen!

Heeft iemand die Flipbelt flesjes? Is dat handig? Ze zijn maar 150 ml, als je 1x knoeit ligt alles op de grond :joy:

Ja dat deed ik in t begin ook! Moest altijd verder of sneller ofzo. Werd daardoor ook steeds een hoge drempel om te gaan. Is wel fijner om regelmatig ook gewoon lekker rustig te gaan zonder te veel verwachtingen

Beste tip: hardlopen als het glad is buiten :grin:
Die ene keer dat ik ging hardlopen toen het glad was en er sneeuw lag, ging ik vanzelf heel langzaam (want voorzichtig) en was echt zo verrast hoeveel langer ik kon lopen. Wat dus betekent dat ik eigenlijk altijd te snel loop. Maar goed. Beetje lastig om toe te passen, deze tip.

4 likes

Ik heb deze en de grotere versie. Ansich prima alleen heb ik nu wel al aantal keer gehad dat de flesjes uit de belt vallen.

Ik keer de band nu binnenstebuiten maar vind het niet ideaal.

Ik ga dus kijken naar een heel ander drinksysteem.

Waar kijk je naar? Ik heb ook zitten kijken naar zachte drinkflessen, die plat zijn als er geen water in zit. Dan kan je hem opvouwen en in je zak stoppen. Alleen hoeveel ml vind ik lastig, ze zijn ook niet goedkoop ofzo.

1 like

Waar wil je die zachte flessen dan in doen? Dat is ook wel belangrijk om te bedenken. Zachte flessen (gevuld) in je Flipbelt stoppen gaat niet lukken, daarvoor is de opening te klein.

Er zijn wel waistbands die grotere vakken hebben zoals:

https://www.salomon.com/en-nl/shop-emea/product/pulse-belt.html#color=46800

Of kijk voor een belt met harde flessen zoals:

Of een rugzakje met zachte flessen voorop of een waterzak achterop kan natuurlijk ook!

Ik dacht ze inderdaad in de flipbelt te stoppen, als ik die draag want dat is meestal niet zo. Vaak draag ik broeken met op allebei de benen zakken (Fusion, echt een top merk!) dus dacht dat ze ook daarin kunnen. Maar dat is dan misschien te groot ja.

Een rugzakje vind ik voor mezelf wel over de top want ik train ‘maar’ tot een halve marathon.

Ik heb deze ook https://www.decathlon.nl/p/marathonvest-wit-geel/_/R-p-312601

Passen aan de voorkant 2 van die zachte flessen van de decathlon in. En nog wat extra zooi. Maar misschien vind je dit ook al te heftig, haha

Qua formaat zou het misschien passen maar zachte flessen zijn net als een slappe piemel, dat past ook niet (sorry) :sweat_smile: :joy: Daarom zijn de flessen van flipbelt zelf hard zodat je ze er zo in schuift.

En als je een rugzakje draagt, niemand weet toch hoe lang je onderweg bent :wink:

1 like

Ik heb zojuist voor het eerst een rondje van 7 km uitgelopen zonder te wandelen en ik ben best een beetje trots :upside_down_face:
Ik moet in het begin elke keer een beetje in komen maar daarna loopt het oprecht lekker, het was ook wel heerlijk weer vandaag ervoor, vrijwel windstil en niet te koud
Nu ben ik er wel van overtuigd dat de 10k in april moet lukken! Ik ga me binnenkort inschrijven :star_struck:

16 likes

Ik ga straks eens proberen 1 km te hardlopen na mijn knieblessure. Van mijn fysio kan ik het heel rustig opbouwen. Maar ik vind het wel onwijs spannend.

5 likes