Volgens basis trainingsregels is het ook niet de bedoeling dat je dĂ© wedstrijdafstand Ăłp wedstrijdtempo loopt in een training. Of het nou een halve of hele marathon is. Als je jouw tempoâs enigszins goed hebt berekend zou je het tempo wat je nu loopt in je tempoloop voor 5-10 km goed moeten kunnen volhouden in een wedstrijd, ook als dat twee keer zo lang is. Je hebt namelijk in een wedstrijd altijd wedstrijdspecifieke factoren die je in een training niet hebt. Spanning, adrenaline, andere lopers om je heen, afgebakend parcours, etc.
Ik vraag me af, loop je nou je tempolopen op marathontempo of op halve marathontempo? En hoe heb je het berekend?
En mocht je graag een keer een langere afstand op wedstrijdtempo willen lopen zou ik kijken of er een 15-16km wedstrijd is ergens in februari, dan kun je veel beter de wedstrijd nabootsen en inschatten wat je kan.
Mijn mening is altijd: als je een bepaald tempo in je eentje kunt afleggen dan moet je in de wedstrijd veel en veel harder kunnen. Ik heb persoonlijk zelf al moeite met 10 kilometer in mijn marathontempo als ik alleen loop. Doe ik het met anderen, of in een wedstrijd dan gaat het me 10x makkelijker af.