Hardlooptopic (Deel 1)

Nou dat waar ik bang voor was gebeurd natuurlijk. Letterlijk 4 dagen voor mn allereerste halve marathon word ik ziek. Net 30 min hardgelopen om te kijken hoe het voelt maar alles doet me zeer, benauwd, pijn om mn borst, zware benen, duizelig na het rennen :sob: ook een pcr test gedaan dus ben benieuwd.

Feit blijft dat de halve marathon nu heel ver weg lijkt want zo snel herstellen gaat em niet worden. En em op half vermogen lopen terwijl ik niet 100% fit ben zie ik niet zitten. Wat balen zeg jezus

1 like

Wat ontzettend zuur! Maar je moet hem sowieso niet gaan lopen onder deze omstandigheden, dat lijkt me heel overantwoord.
Ik weet niet of je een specifieke binding hebt met het evenement waar je hem ging lopen, maar volgens mij worden in het najaar ook altijd leuke halves gepland!

1 like

Ben niet doodziek maar voel me wel benauwd, alsof er watten in mn hoofd zitten en een loopneus. Maar dit kleine rondje maakte wel duidelijk dat ik niet fit genoeg ben. Zo zo zo balen. Zo hard voor getraind en ook best wat voor gelaten en nu dit :sob:

Over een tijdje maar kijken wat er eventueel in het najaar is idd. Maar ik fiets ook zo graag (racefiets) en die afstanden zijn zowat niet de combineren met minimaal 3x per week intensief hardlopen. BAH :triumph:

4 likes

Ah echt zuur @Chicago, hoop dat je je snel wat beter voelt en weer rustig kan gaan opbouwen.

Ik liep gisteren voor het eerst na cokak weer eens een rondje van 5k op ongeveer mijn oude tempo en voelde me zo opgelucht nadien. Best al wel wat langere en trage duurlopen gedaan waar mijn hartslag echt de pan uit rockte dus ik dacht dat het langer zou duren. Een maandje geleden anderhalve week niet gelopen en nu dus weer bijna op m’n oude tempo :sparkling_heart:

3 likes

Bedankt! Ik ben idd positief getest op corona. Eerste dagen echt koorts en zo’n heftige hoofdpijn. Nu alleen nog hoesten, keelpijn en moe. Mn vriend zit een beetje te pushen dat ik me moet opgeven voor een HM op 19 maart. Maar ik ben echt bang dat dat te snel is, vinden jullie het verstandig?

Overigens pusht hij me in positieve zin hoor, ik ga em sws niet in najaar lopen want ik wil ook racefietsen in de zomer en dit schema ga ik zo niet volhouden tot die tijd. Met de halve op 19 maart kan ik mn oude schema soort van oppakken. En dat is idd zo. Maar ik weet niet of het verantwoord is qua gezondheid

Het ligt er echt aan hoe je herstelt. Een aantal van mijn trainingsmaatjes (lange afstanden triathlon, dus doorgewinterde duursporters) hebben vrij lang (meer dan een aantal maanden) verhoogde hartslag gehad na COVID besmetting en daar duurde het dus echt een tijd voor dat dat gestabiliseerd was. Zo’n duurinspanning heeft ook impact op je weerstand, als je het niet gewend bent om zo ver te lopen lijkt het me niet zo handig om jezelf nu te pushen. Ik snap dat je het heel graag wil en erg baalt, maar het komt echt een keer! Je moet goed voor jezelf zorgen! Je kunt het hardlopen misschien door de zomer heen gewoon onderhouden, als je het toch in het najaar wil doen (1-2x in de week met om de week een interval oid) en daarnaast lekker gaan fietsen. Dan bouw je heus snel weer op tot die afstand! Als je ooit een voorbeeldje wil van een triathlonschema om het te combineren (heb vanalles in m’n archief, van sprint tot heel en van 5 tot 18 uur in de week haha), stuur maar een berichtje :D. En nog meer beterschap!

1 like

Kun je op het laatste moment nog beslissen? Als je uitgeziekt bent kun je korte rondjes proberen om te voelen hoe het gaat, niet meer heel lang gaan zou ik doen. En dan gewoon op het laatst mogelijke moment (tot wanneer je kan inschrijven als dat hopelijk een paar dagen vooraf nog kan) beslissen of je korte rondjes goed voelen en of je het aandurft om te gaan voor de halve.

De barkley is weer begonnen :star_struck:
Hoop dat eens een vrouw het haalt eigenlijk. Zou er zelf overigens echt nooit van mn leven aan moeten denken maar dat terzijde haha

4 likes

Ik zag dat die Hinke Schokker (vrouw uit NL) mee doet. Zij liep een paar jaar geleden ineens uit het niets een 100km en won, jaar later nog een keer en toen is ze geschorst bij de Atletiekunie vanwege doping/medicijngebruik. Heel apart dat zij meedoet want op haar Instagram post ze niet echt veel over hardlopen en is ze helemaal niet meer fanatiek sinds de schorsing. Ik weet nog dat zij toen na die 100km veel aandacht kreeg en daarop reageerde met antwoorden als “ik weet niet wat ik doe, ik doe maar wat” en dat ik dat heel raar vond. Waarschijnlijk doet ze nu precies hetzelfde en gaat ze vast ook weer veel aandacht krijgen terwijl ik haar op deze manier geen hardloper/ultrarunner vind.

3 likes

Ik heb toen met haar een podcast geluisterd en weet nog dat ik het vooral irritant vond dat ze deed alsof wat ze deed (qua prestaties) allemaal niet zo bijzonder was ofzo. Misschien een soort nuchterheid maar ik vond t overkomen als valse bescheidenheid haha.

Ze ligt er wel uit ondertussen net na het eerste rondje. Wel echt veel die door gingen naar de tweede ronde!

3 likes

Ik ben 3 maanden geleden bevallen en zo blij dat ik weer mag. Inmiddels 2x gelopen (2 min hardlopen en tussendoor wandelen) en zo blij dat het weer goed gaat. Ik was echt bang voor urineverlies of dat het gewoon niet meer zou lukken.

Ik heb tot het eind van m’n zwangerschap ook kunnen ‘hardlopen’ dus uiteindelijk 13 weken niet gelopen.j

9 likes

Wow wat fijn dat je zolang nog hebt kunnen lopen. Liep je dan op hartslag? En ben benieuwd of je je conditie een beetje rap weer terug hebt
 is echt een van de dingen waar ik (eventueel als ik zwanger ben haha) tegenop zie.

Ik ga vandaag mn eerste rondje na corona lopen maar ben een beetje bang. Daarna beslissen over volgende week
 maar ook daar een beetje bang voor :confused:

2 likes

Met 32 weken liep ik voor het laatst 10km (kwart van Rotterdam) daarna liep ik eerst 2x en later 1x per week 5km interval. Het wandelen tussendoor werd steeds meer (laatste loopje had een gemiddeld tempo van 8.05). Dus voor hoe getraind ik was, ging dat bijna nergens over, maar het was zo fijn om in beweging te blijven.

Elk mini rondje was meegenomen en ik heb mijzelf ook 0.0 druk opgelegd

6 likes

Jaa ik hoop dat Karel het redt! En Jasmin als eerste vrouw, maar die zit met Thomas wel een stukje achter de andere 3 dus denk dat dat wel erg optimistisch zou zijn.

Ik zit het nu de hele dag maar een beetje te volgen via twitter. Las ook dat er iemand uitgevallen was omdat 1 van zn bladzijdes door de wind uit zn rugzak gewaaid was ofzo. Hoe zuur is dat :smiling_face_with_tear:

Oh en Thomas is een nederlander toch en geen belg?

1 like

Ja precies! Jij omschrijft het goed. Valse bescheidenheid inderdaad. Ik vind dat echt een heel nare eigenschap van mensen haha.

@ Barkley: ik ben echt fan van Courtney Dauwalter, vind haar zo’n cool mens. Jammer dat zij het niet ver heeft geschopt maar wel heel gaaf dat er nog een vrouw in zit. Benieuwd of iemand het gaat halen!

2 likes

Gister wezen hardlopen na corona en het viel me niet tegen. Klein rondje gedaan maar haalde toch redelijk makkelijk mn oude tempo weer. Wel twee keer heel kort gestopt want nog wel echt benauwd maar verder ging het gelukkig goed. Door de benauwdheid ben ik bang dat de halve marathon volgende week zaterdag geen goed idee is helaas.

Ik ga me denk ik inschrijven voor een sprint triathlon in juli :star_struck: en denk dat ik dan die 21 km binnenkort maar zelf ga lopen. Wie weet loop ik hem in het najaar nog in een wedstrijd. Wil nu lekker genieten van het weer en het racefietsen weer oppakken

4 likes

Ben echt verslaafd aan hardlopen haha. Helaas gaat de halve marathon in Utrecht op 3 april niet door. Ben daardoor wel minder gestructureerd aan het trainen. Maar nog steeds wel 3/4x per week dus conditie behouden/verbeteren gaat nog prima. Moet alleen echt vaker rustige duurlopen doen, maar ik ben echt heel slecht in mezelf inhouden. En als ik dan eenmaal een bepaald tempo heb, dan moet ik dat ook volhouden van mezelf.

@Chicago Een sprint triathlon klinkt heel leuk, en ook een goede om te beginnen met triathlons lijkt mij?

2 likes

Vind taperen ook altijd zooo saai haha, ga dan vaak maar enorme rondjes wandelen (maar dat doe jij volgens mij sowieso al). Ben super benieuwd hoe je het gaat vinden straks! :smiley: Succes nog even met de voorbereiding!!

1 like

Wat is de tijdslimiet voor zo’n ultraloop? En dit wordt dus voor jou je eerste officiĂ«le ultraloop? Ik ken ook mensen die hem gaan lopen dit jaar en ook die hem in het verleden gedaan hebben. Lijkt mij echt heel gaaf!

1 like

Haha genieten is het belangrijkste ja! En met zo lang lopen weet je ook niet precies wat er onderweg gebeurt lijkt me. Misschien loop je sommige stukken sneller en dan weer wat langzamer. Het is niet te vergelijken met bijv. een marathon op de weg die ik bijv. zo strak mogelijk zou willen lopen, nergens tijd verliezen etc. Dat is met zo’n lange afstand wel anders.

Ik ben benieuwd naar je ervaring/verhaal na afloop!

2 likes